Test: Mondraker F-Podium Carbon R
23. oktober 2019 06:30
af Thomas Christiansen

Mondrakers F-Podium R er en full-suspension mountainbike, der henvender sig til cross country på topniveau. Med en vægt på 10,56 kilo i størrelse medium, gode komponenter, fortrinlig køreevne og høj effektivitet er mountainbiken en stærk spiller på markedet i kategorien high-end og konkurrenceorienteret XC.

Fakta

Producent: Mondraker

Model: F-Podium R

Størrelser: S, M, L og XL

Design: kommer i ét design

Vægt: 10,59 kg - uden pedaler og i en størrelse medium.

Vejledende pris: 48.999 kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Podium Stealth Air Full Carbon

Forgaffel: Fox 32 29 Float FIT4 EVOL Step Cast Factory Kashima, 100 mm vandring

Bag-støddæmper: Fox Float DPS SV EVOL Factory Kashima

Hjulsæt: DT-Swiss XR1501 Spline One 29, 25 mm indre bredde

Dæk: Maxxis Rekon Race 29x2.25 tubeless ready

Kranksæt: SRAM X1 Carbon Eagle, 34T

Krankboks: SRAM DUB PF30

Bagskifter: SRAM X01 Eagle 1 X 12

Skiftegreb: SRAM Trigger GX Eagle

Bremser: SRAM Level TLM

Bremsegreb: SRAM Level TLM

Kassette: SRAM XG-1275, 10-50T, 12s

Sadel: Fizik Antares R7

Sadelpind og styr: Carbon

 

 

Et nyt skud på stammen

Siden 2015 har det spanske mærke Mondraker udviklet, testet og løbende forfinet deres bud på en XC-fully. F-Podium er nu er kommet på markedet og kommer i seks forskellige udgaver med forskellige komponenter og i forskellige prislejer.

 

 

Den nye fully har allerede gjort sig bemærket på den internationale scene med en 3. plads til Australske Rebecca McConnell til dette års VM i Cross Country.

 

Det spanske mærke, med base i Alicante, har siden 2001 leveret MTB-cykler, der har performance og innovation for øje og tilbyder i dag et sortiment, der dækker alle bjergets discipliner. Mondraker har i flere år gjort sig bemærket med flotte sejre i blandt andet Down Hill og Enduro og begynder nu også at gøre sig bemærket i kategorien XC.

 

Spanierne har med deres nye full-suspension udvidet deres sortiment i XC-kategorien og tilbyder nu fire XC-mountainbikes i hver deres prisklasse og med forskelligt udstyr og komponenter.

 

Ud over det brede sortiment af mountainbikes finder man også e-mountainbikes samt tøj til hverdagsbrug og selvfølgelig til, når man skal en tur i skoven.

 

Test

Feltet.dk har i fire uger testet Mondrakers F-Podium R, som er mærkets full-suspension-model, der kommer med fornuftige komponenter, så prisen kan holdes lidt nede. Mountainbiken er testet i det danske mountainbike-terræn og er vurderet på blandt andet styreegenskaber, lethed, komfort og hurtighed.

 

Cyklen er blevet kørt i et varieret terræn, hvor den er blevet udfordret med alt fra tekniske nedkørsler, rockgardens, switchbacks med snævre sving, burns, stejle opkørsler samt ruter med rødder og sten. Mountainbiken henvender sig til eksperten og konkurrencerytteren, som elsker fart og som kører for at slå sine konkurrenter på sporet, og cyklen er derfor testet med dette for øje.

 

Alle længder beskrevet i artiklen er gældende for en størrelse medium.

 

Geometri

Mit første indtryk af Mondraker F-Podium R er positivt, og jeg er begejstret for, at mærket har holdt fast i et genkendeligt design, der indikerer aggressiv kørsel og hurtighed.

 

Den kommer med det tynde overrør med det karakteristiske knæk, som vi kender det fra mærkets andre XC-modeller. Mondraker har hold fast i filosofien bag deres XC Forward Geometry - du får derfor en mere lav og lang XC-mountainbike med 100 mm vandring i affjedringen.

 

Om Mondraker har ramt plet med deres geometri, og om F-Podium R dækker de øgede krav, XC-ryttere står overfor i dag, vurderer vi i det følgende.

 

F-Podium R’s Forward Geometry dækker over et langt overrør på 600 mm og et stort reach på 460 mm. Yderligere kommer F-Podium R med en kronrørsvinkel på 68 grader og en akselafstand på 1.153 mm er derved gjort længere samt mere stabil at køre på og er i særdelshed lavet til at skulle køre hurtigt på tekniske og udfordrende nedkørsler.

 

Bagtil kompenseres med lidt kortere kædestræbere på 430 mm, mens det mere flade design i fronten er kompenseret ved en stejl og effektiv saddelrørsvinkel på 76,5 grader, et offset på 44 mm samt en kort frempind på 60 mm. Dette giver fin mulighed for at få vægten overført til forhjulet, når der køres på stejle opkørsler, og det giver gode styreegenskaber.

 

 

Det er tydeligt at mærke, at der er eksperimenteret med geometrien, og det kræver nogle ture og en vis erfaring, før man kan få det optimale ud af alle cyklens egenskaber. På de første ture kræver det lidt tilvænning at køre de helt stejle opkørsler, hvor det at holde forhjulet nede og dermed styre cyklen i en lige retning bliver en anelse udfordrende. Dog er der virkelig godt greb mellem baghjul og underlaget.

 

Ligeledes kræver det også tilvænning at få cyklen rundt i hårnålesving på opkørslerne, hvor det i starten kan mærkes, at cyklen er en anelse længere - også trods det lave offset. F-Podium R føles rummelig og med god plads både siddende og stående, og der er en fornemmelse af et godt og effektivt tråd i pedalerne.

 

Der, hvor kompositionen og geometrien for alvor viser sin styrke, er ved, at cyklen er yderst effektiv på mere udfordrende og tekniske nedkørsler.

 

Om det er rødder eller sten, store eller små bump, er underordnet, for F-Podium R kører let og komfortabelt over de fleste udfordringer. Det giver en god selvtillid til at køre svære passager med en højere hastighed og med større tiltro til cyklen.

 

Og ikke mindst blive de svære nedkørsler en helt del sjovere at køre - et aspekt som bestemt er værd at tage med.

 

Zero Suspension

Det er ikke kun i forbindelse med geometrien, at Mondraker har ladet sig inspirere fra deres Down Hill- og Enduro-cykler. Mondraker har med inspiration herfra udviklet deres Zero Suspension dobbeltakslede system og optimeret det til XC med en kort 100 mm vandring.

 

Zero Suspension, som absorberer stød mellem en nedre og øvre akse, kan nemt og hurtigt aktiveres og deaktiveres fra styret ved hjælp af et lockoutsystem fra styret.

 

Selve støddæmperen er fra Fox, og den er godt beskyttet mod slag og mudder, men det kan selvfølgelig aldrig helt undgås, at der kommer lidt snavs. I processen med at udvikle en XC full-suspension har Mondraker arbejdet en del med deres Anti Squat i deres Zero Suspension-system.

 

Mondraker har givet affjedringssystemet navnet ”Zero” af flere grunde. Ifølge mærket selv er der et minimalt energitab og en stabil kørsel, når der trædes i pedalerne (Zero power loss), samt en mindre bagudrettet påvirkning af pedalerne ved kompression og chain growth (Zero pedal kick back).

 

Der er ved at gøre bremse og affjedringssystemet uafhængige af hinanden en minimal ekstension af bagerste affjedring, i forbindelse med opbremsning, (Zero brake jack), og der er minimale udslag på baghjulet ved bump (Zero bumps), hvorved baghjulet i højere grad kan bibeholde kontakten til underlaget.

 

 

Zero Suspension giver en fantastisk køreoplevelse over rødder og sten samt mere ujævne nedkørsler. Affjedringssystemet er sensitivt over for små påvirkninger, men især ved større kompressioner, som for eksempel når der køres på mere naturlige trails eller i rockgardens, bemærker man forskellen.

 

Større ujævnheder, som normalt får cyklen til at hoppe og danse under en, bliver en del nemmere af passere, også når de tekniske udfordringer øges.

 

Det betyder, at passager, som normalt vil have en stor indvirkning på cykel og rytter, kan tages med højere fart og uden, at det kræver et unødigt energiforbrug af rytteren. Zero Suspension er fuldt opdateret til de øgede krav og udfordringer, som den erfarne konkurrencerytter i dag udsættes for.

 

Ved et deaktiveret affjedringssystem bemærker man virkelig, hvor effektivt et system der er tale om.

 

Der er nærmest tale om en køreoplevelse, hvor man får fornemmelse af samme effektivitet som på en hardtail. F-Podium Carbon R er fantastisk at accelerere op i fart, og sammen med dens lethed og geometri er den hurtigt og effektiv.   

 

Detaljer og komponenter

F-Podium Carbon R er udstyret med SRAM fra ende til anden, og det fungerer upåklageligt og godt. Cyklen er også udstyret med karbon-kranksættet X1 Eagle (34T) samt X01 Eagle bagskifter med en 10-50T kassette og lever en passende gear-range med mulighed for at finde et gear, der passer til ens optimal kadence.

 

Gearingen er lav nok til de helt stejle opkørsler og stor nok til at kunne give cyklen ekstra fart på de passager, hvor det er muligt at træde i pedalerne.

 

Fox 32 29 Float FIT4 EVOL-forgaffel med 100 mm vandring er optimal til XC og sammen med Mondrakers Zero-suspension system er cyklen en effektiv XC-mountainbike.

 

Systemet aktiveres eller deaktiveres hurtigt ved hjælp af en remote-lockout fra styret, som gør det nemt at tilpasse cyklens køreegenskaber effektivt til underlaget. Cyklen er monteret med et sæt DT-Swiss XR1501 Spline One 29” hjul med en indre bredde på 25 mm. De er sat op til at køre tubeless og er både lette, hurtige og velkørende.

 

Selve rammen er lavet i Mondrakers nyudviklede karbonstruktur, som mærket har valgt at kalde for Stealth Air Carbon. Mondraker har ladet sig inspirere og søgt viden fra motorsportsverden, og kan derfor levere en stiv, let og effektiv ramme.

 

 

F-Podium R er yderst velegnet til de mere tekniske og krævende mountainbikeruter, hvor man for alvor får glæde og gavn alle cyklens køreegenskaber. Cyklen er sjov og god at køre, men måske overvurderet til de lettere single trails, som man kan finde i de danske skove, hvor en hardtail måske er af foretrække.

 

Cyklen, med de beskrevne komponenter, kommer med en vægt på lige under 10,6 kilo (i en medium) og er derfor relativ let af en full-suspension XC-cykel at være. Dog kunne jeg til en pris på 48.999 kroner have håbet på eller forventet en cykel, der var en anelse lettere.

 

Mondrakers dyrere udgaver af F-Podium (F-Podium RR og RR SL) kommer med en lavere vægt. Vægten er dog ikke noget, der bemærkes ude på sporet, hvor cyklen er hurtig, let og nem at accelerere op i fart.

 

Konklusion

F-Podium R er først og fremmest en effektiv og hurtig XC-mountainbike, og den er samtidig sjov og komfortabet at køre på. Forward Geometry og Zero Suspension tilgodeser de øgede krav, som stilles til nutidens erfarne konkurrenceryttere. F-Podium R er især enestående på tekniske og krævende nedkørsler, hvor rødder og sten bliver en del nemmere og mere sikkert at passere med en høj fart.

 

På opkørslerne kræver det dog lidt tilvænning at komme igennem stejle og snævre sving, hvis man tidligere har kørt en mere kort XC-cykel.

 

Med Zero Suspension er Mondraker kommet godt i mål med at lave et effektivt affjedringssystem. Med låst affjedring er cyklen stiv og hurtig at accelerere op i fart, og man fornemmer virkelig, hvor effektivt et tråd, man har på cyklen.

 

Med aktiveret affjedring, kan cyklen klare alle udfordringer, som kun gør tingene sjovere og hurtigere.

 

F-Podium R kan bruges til alle de spor, der er at finde i Danmark, men skal cyklen virkelig skal komme til sin ret, skal den køres på mere tekniske og svære ruter. Mountainbiken vil derfor være perfekt at tage med til Sydeuropa, hvor terrænet byder på mere ujævne ruter og hvor nedkørslerne er mere udfordrende.

 

Cyklen er lavet til fart og konkurrence og henvender sig derfor til den mere erfarne XC-rytter, som vil først i mål.

 

Sådan har vi testet: Vi har testet Mondraker-cyklen i de danske skove i varierende terræn for at gennemprøve cyklens egenskaber under alle de forhold, som det danske terræn kan byde på.

 

Stillet til rådighed af: El Mas

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Mondraker

 

Model

F-Podium R

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til XC-rytteren, som kører konkurrence eller på højt motionsniveau. Det er en mountainbike med fokus på fart, men med en relativ flad og lang geometri, som gør cyklen eminent til krævende nedkørsler eller stabil over sten og rødder.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

F-Podium R er bestemt lykkedes med at lave en cykel, som kommer med de køreegenskaber, som den moderne XC-rytter efterspørger.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Med cyklens komponenter, teknologier og udstyr er prisen meget passende

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Det er vel konstrueret ramme af høj kvalitet og med Mondrakers karakteristiske tynde overrør med det genkendelige ”knæk”.

 

Beskriv rammegeometrien

Cyklen er moderne i sin geometri med et længere overrør og reach, der kompenseres af kort frempind. Den mere flade kronrørsvinkel kompenseres at et lavt offset, som giver stabilitet og fornuftige styreegenskaber.

 

Hvordan er indstillingsmuligheder og vægt?

Der er gode indstillingsmuligheder på saddelhøjden, mens styrhøjden ikke har justeres det helt store. Den er sat op til race og kommer med en vægt på 10,56 kg uden pedaler og mount til cykelcomputer.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Cyklen er sat op til race, men er samtidig komfortabel at køre på.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Cyklens køreegenskaber er gode - især på krævende og tekniske nedkørsler, mens det kræver lidt tilvænning at få cyklen rundt i helt snævre sving eller på meget stejle opkørsler.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Med låst affjedring er der oplevelse af at køre på en hardtail med en høj grad af effektivitet og kraftoverførsel på opkørsler, samt i accelerationer.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

F-Podium R er hurtigt reagerende. Den er sjov at køre og stabil i større sving, mens det kræver lidt tilvænning at få cyklen rundt i snævre og skarpe sving.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Taget prisen i betragtning er komponenterne passende. Med rammens kvalitet og egenskaber vil bedre komponenter fint benyttes, hvis dette ønskes.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Nej, ikke nødvendigvis, men nogle kræsne XC-ryttere ville nok ønske sig bedre komponenter.

 

Bedøm hjulsættet

Et godt og fint hjulsæt, som stemmer overens med resten af cyklens kvalitet og komponenter.

 

Konklusion

Det har bestemt været en fornøjelse at køre og teste Mondrakers F-Podium R. Det er en sjov og effektiv cykel, der giver dig de fornødne redskaber til at klare mere udfordrende nedkørsler og som er effektiv og hurtig at accelerere på bakkerne. F-Podium R er klart en anbefalelsesværdig XC-mountainbike.

 

Om testeren:

Alder: 27 år
Højde: 180 cm
Vægt: 68 kg

Jeg har cyklet i: Tolv år
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevejscykling og mountainbike

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Dansk Tour-start er udskudt til 2022

Søren Kragh kører Milano-Sanremo

Danskerduo til start for Quick-Step i Italien

Bernal om stortalent: Han bryder normerne

Feltet.dk genstarter sæsonen med stort optaktsshow

Jumbo-Visma skriver med italiensk EM-bronzevinder

Følg Milano-Sanremo-opvarmningen i Lombardiet

Optakt: Gran Trittico Lombardo

Optakt: 3. etape af La Route d’Occitanié

Officielt: Klassikerspecialist skifter til Bora-hansgrohe

Træner om Van Aerts watt-tal: Aldrig set noget lignende

Video i artiklen”Det skaber bølger i hele cykelkalenderen, når Touren rykkes en uge” – Bay kræver ændringer ved OL

Eksklusivt interviewNorsk Riwal-rytter må udgå i Frankrig

Evenepoel fortsætter sæsonen i Polen

Team INEOS indberetter klage under fransk etapeløb

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Pierre Latour tager til Total Direct Energie

Eksklusivt interviewNorsgaard før debut og comeback: Jeg er pisse nervøs!

Sportsdirektør: Colbrelli gjorde alt rigtigt

Caruso efter sejr: Der er gået lang tid

Blaudzun: Jeg er så stolt af gutterne

Alaphillippe kæmpede med ødelagt hjul og seks punkteringer ved Strade Bianche

Eksklusivt interviewSkuffet Vinjebo blev hentet 500 meter fra stregen: Troede virkelig på det

Eksklusivt interviewHonoré efter Strade Bianche: Varmen var ekstrem

Ombejlet belgier forlænger med Bahrain-McLaren

Vinjebo tæt på stor triumf i Frankrig

Italiener snød Riis-stjerne for sejr i Spanien

Asgreen led i varmen: Følte mig syg

LIVE nu: Hvem vinder slaget på den baskiske mur i Getxo?

Optakt: Circuito de Getxo

Optakt: 2. etape af La Route d’Occitanié

Van Avermaet efter Strade Bianche: En af de sværeste dage i min karriere

Mathieu van der Poel: Punkteringer kostede mig chancen for at vinde

Landa efter Remco-demonstration: Det bliver umuligt at vinde om et par år

Bettiol: Cort trodsede dårlige ben og beskyttede mig

Nibali udgik af Strade Bianche med forslået hånd

Schachmann: Støvet var en faktor i Van Aerts sejr

Få optimal restitution - Prøv recovery boots gratis

Video i artiklenSe billeder og videosammendrag af Strade Bianche

LØRDAG

Fuglsang efter femteplads: Godt at være tilbage

Sosa: Glad for vores lille show

Video i artiklenUdmattet Van Aert: I dag var en lang lidelse

Evenepoel: Mission accomplished

Van Vleuten: Piazza del Campo er et smukt sejrssted

Video i artiklenHar du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!

Fuglsang i top fem - Van Aert vandt Strade Bianche

Eksklusivt interviewIndebrændt Kron snuppede ungdoms- og bjergtrøjen i stjernebesat løb

Eksklusivt interviewMartin Toft Madsen sejrer i Norges Cuppen

Video i artiklenUdmattet Van Aert: I dag var en lang lidelse

Video i artiklenStrade Bianche 2020: Van Aert smadrede de andre i Toscanas grus

Kron i langt udbrud - Coquard sejrede

Colombiansk stortalent slår Landa og Evenepoel på kongeetape

Nådesløs Van Vleuten knuser Garcia i Strade-finale

Pinot: Skal ikke køre mig træt i d’Occetanie

Irsk eks-rytter smadrer Contadors Everest-rekord

Van Avermaet om kontrakt: Jeg venter på Ochowicz

Spændt Bettiol: Alle vil bevise sit værd

Van der Poel: Strade Bianche er ét af sæsonens hårdeste løb

Optakt: 1. etape af La Route d’Occitanié

Eksklusivt interviewSkjelmose: Det er en kæmpe mulighed

Optakt: La Route d’Occitanie (Route du Sud)

Optakt: 5. etape af Vuelta a Burgos

Optakt: Strade Bianche

Masser af talenter får prøvekontrakter på WorldTouren

Dillier utilfreds med udelukkelsen grundet COVID-19

Ung dansker får prøve-kontrakt hos Trek-Segafredo

Formen bliver testet til La Route d’Occitanie

FREDAG

Eksklusivt interviewSøren Kragh genstarter sæsonen i Strade Bianche: Tror 100 procent på min plan

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Transferlisten 2020-2021 - Dansk

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Tour de l’Avenir aflyst

Bennett efter solosejr: Den havde jeg brug for!

Bennett sejrer solo efter styrt i finalen

Norsgaard får debut og comeback mandag

Norsk medie: Vuelta-overraskelse til Israel

Optakt: 4. etape af Vuelta a Burgos

Video i artiklenVejrforholdene i årets Strade Bianche: Højsommer og et rent støvhelvede

Kwiatkowski: Et superfarligt løb

Eksklusivt interviewSportsdirektør bekræfter: ColoQuick kører videre i 2021

Carapaz varmer op til Giro d'Italia