Test: Mondraker CHRONO CARBON R
26. juni 2019 16:30
af Thomas Christiansen

Mondrakers CHRONO CARBON R er en XC-mountainbike, der henvender sig til den mere seriøse cross country-rytter, som gerne vil køre mere aggressivt og have fart over feltet.

Mountainbiken er en fartmaskine, som er yderst velegnet til ruterne i de danske skove og som opfylder ønskerne om fart, gode styreegenskaber, lethed og stabilitet. Den har samme geometri som mærkets topmodel, men kommer til en pris, som er mere overkommelig.

 

Fakta

Producent: Mondraker

Model: Chrono Carbon R - XC PRO

Størrelser: S, M, L og XL

Design: kommer i ét design

Vægt: 10,4 kg (uden pedaler)

Vejledende pris: 19.999 kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Chrono 29 Stealth full Carbon

Rammevægt: 1150g

Forgaffel: Rock Shox SID RL 29, 100 mm vandring

Hjulsæt: Mavic Crossmax 29, 25 mm indre bredde

Dæk: Maxxis Ikon 29 x 2.20

Bagskifter: SRAM GX EAGLE 1 X 12

Kranksæt: Truvativ Stylo 7K Eagle, 34T

Skiftegreb: SRAM Trigger NX Eagle

Bremsegreb: Shimano MT501

Bremser: Shimano MT501

Kassette: Sram PG-1230, 11-50T, 12s

Sadel: Mondraker Chrono Carbon R design

Sadelpind og styr: Aluminum

 

En ny spiller på det danske marked

Mondraker er et spansk mærke, som i 2001 startede deres produktion af mountainbikes. Med base i Alicante udvikler teamet bag Mondraker cykler med primært fokus på konkurrence, og man dækker alle bjergets discipliner.

 

Mondrakers sortiment byder både på mountainbikes henvendt til Downhill, Enduro, All Mountain, XC og sport. I dag laver Mondraker cykler, som gør sig bemærket på den internationale scene og køres af ryttere på højeste konkurrenceniveau, og det må siges at være på tide, at mærket for alvor bliver en del af det danske marked.

 

Udover det brede sortiment af mountainbikes finder du også e-mountainbikes samt tøj til hverdagsbrug og selvfølgelig til, når du skal en tur i skoven.

 

Mondraker tilbyder tre udgaver i XC-kategorien, og de ligger i hvert deres prisleje. Den dyreste og mest konkurrenceorienterede model er Podium Carbon med topkomponenter og integreret frempind, og den henvender sig til eksperten og den meget konkurrenceorienterede XC-rytter.

 

Mærkets mellemmodel, Chrono Carbon, er lavet med henblik på også at skulle køre hurtigt under konkurrence- og motionsforhold, så modellen er både til den erfarne rytter og motionisten.

 

Til sidst skal modellen Chrone nævnes, som er mærkets mountainbike i aluminium. Både Podium, Chrono Carbon og Chrono kan fås med forskelligt udstyr og gearkomponenter, og det er afgørende for cyklernes pris.

 

 

Test

Feltet.dk har testet Mondrakers Chrono Carbon R, som er en mountainbike, der er lavet til Cross Country. Mountainbiken henvender sig som nævnt til den erfarne motionist og konkurrencerytteren, som elsker fart og kører for at optimere sine omgangstider på sporet.

 

Chrono Carbon R er i denne test vurderet på blandt andet styreegenskaber, lethed samt komfort og hurtighed. Cyklen er blevet kørt i et varieret terræn, hvor den er blevet udfordret med alt fra tekniske nedkørsler, rockgardens, switchbacks med snævre sving, burns, stejle opkørsler samt ruter med rødder og sten.

 

Geometri og køreevne

Noget af det, som Mondraker udmærker sig på, er geometrien på deres mountainbikes. Normalt giver en længere cykel bedre stabilitet, mens en kort cykel giver hurtigere reaktionsevne, men Mondraker har formået at opnå begge fordele med deres særlige geometri.

 

Mondrakers XC Forward Geometry er defineret af et længere overrør og et længere reach. En teknologi som i første omgang er blevet anvendt til deres Podium-model, men som nu også anvendes i deres mellemklassemodel, og derfor får du med Chrono Carbon R en geometri, som har vist sig effektiv på elite-niveau.

 

Overrøret på Chrono Carbon R har en længde på 610 mm (alle længder beskrevet i artiklen er gældende for en medium), og et reach på 430 mm, som er afstanden fra midten af krankboksen til midten af kronrøret i en horisontal linje. Det lidt længere reach kompenseres dog med en kort frempind på 60 mm og lidt kortere kædestræbere på 430 mm.

 

XC Forward Geometry giver i dens kombination af et længere reach og en kort frempind en fornemmelse af en cykel, som er mere rummelig, uanset om du er siddende eller stående - dog uden at den føles for stor.

 

Den korte frempind giver en god og effektiv styring og har ydermere den indvirkning, at armene og hænderne kommer længere bag ved frontakslen, og det er med til at give gode styreegenskaber og en fornemmelse af stabilitet og sikkerhed på stejle og hurtige nedkørsler.

 

Det større reach og lange overrør kompenseres også af et offset på 51 mm og en head angle på 70 grader, hvilket giver en fornemmelse af en kortere og mere hurtigt reagerende cykel. Sammen med de kortere kædestræbere mærkes det tydeligt på de snævre og tekniske switchbacks, hvor cyklen føles nem at få rundt. De er dog ikke så korte at cyklen stejler på opkørsler med høje stigningsprocenter.

 

Ovenstående bidrager til en øget fornemmelse af at kunne køre mere aggressivt og være i stand til at presse cyklen rundt i sving for at komme hurtigere igennem.

 

Alt i alt har Mondraker gennem deres XC Forward Geometry skabt en cykel, som er perfekt til det formål og det terræn, cyklen er lavet til - det er derfor en XC-mountainbike, som er mere end perfekt til de spor, man finder i danske skove samt til fart og konkurrence.

 

Cyklen virker sikker på nedkørsler, så man i højere grad tør give slip på bremserne, den er præcis og hurtig i sine styreegenskaber på både op- og nedkørsler.

 

Man kan tydeligt mærke, at det er en cykel, der er sat op til race og med hurtighed for øje, men det forudsætter også at rytteren har nogle fornuftige køreegenskaber for at få det optimale ud af cyklen.

 

Kører man eliteniveau, vil man nok ønske sig nogle bedre og lettere komponenter, og er man begynder, vil en mere stabil cykel nok være at foretrække.

 

Tages cyklens prisleje i betragtning, vil man som konkurrencerytter og motionist med et vist færdighedsniveau få en mountainbike, som er relativ let og som dækker XC-rytterens behov om hurtighed, gode styreegenskaber og giver mulighed for at køre mere aggressivt.

 

Design, detaljer og komponenter

Det første man lægger mærke til, er cyklens udformning med et ”knæk” på overrøret. Det er et design, som er unikt for Mondraker, og som jeg synes, virker friskt og moderne samt gør, at cyklen skiller sig ud fra mængden.

 

Det flade, men lidt bredere overrør samt det korte kronrør giver cyklen et let og hurtigt udtryk, som stemmer godt overens med, at cyklen er lavet til fart. Cyklen kommer i et flot og stilfuldt design, hvor den matsorte carbon kommer godt til udtryk sammen med det lyseblå logo og de røde detaljer, som ikke er overgjort på nogen måde.

 

Det er det eneste design Chrono Carbon R kommer i. Frempinden kommer i et flot og enkelt design, som fuldender det smarte look.

 

Chrono Carbon R er udstyret med RockShox SID RL 29, der har en 100 mm vandring, som er yderst velegnet til det danske mountainbiketerræn og de udfordringer, som XC-rytteren står over for. RL-systemet (remote lockout) fungerer nemt og giver dig muligheden for at køre med fuld eller delvis affjedring i forgaflen.

 

Cyklen er udstyret med SRAM's 12-speed GX Eagle bagskifter, NX Eagle skiftegreb og Truvativ Stylo 7K Eagle kranksæt, som fungerer upåklageligt.

 

Cyklen kommer med en 11-50T kassette og en 34T klinge og giver et bredt spektrum af gear at spille på. Kun en enkelt gang på en bred og nedadgående grussti kunne jeg have brugt et højere gear, mens jeg op ad bakkerne havde gear nok til at ramme en kadence, som var optimal for mig.

 

Cyklen er monteret et sæt Mavic Crossmax 29” hjul med en indre bredde på 25 mm, som både er relativt lette, hurtige og velkørende, og med cyklens pris for øje er det et hjulsæt, som er meget passende. Med det ovenstående udstyr beskrevet og uden pedaler kommer cyklen med en vægt på 10,4 kg, som er ganske fornuftig for cykler i denne prisklasse.

 

 

Konklusion

Mit overordnede indtryk at Mondrakers Chrono Carbon R er rigtig god. Mondraker har formået at lave en mountainbike, som er hurtig samt let og som har en geometri, der opfordrer til fart og konkurrence.

 

Geometrien sikrer en XC-mountainbike, som har gode styreegenskaber på tekniske ned- og opkørsler, og den føles sikker og stabil, når der kommer fart under hjulene - også på nedkørslerne. Sammen med fornuftige komponenter er man stillet godt, når startskuddet lyder.

                  

Det kræver dog en vis teknisk snilde at få det optimale ud af cyklen, og det er derfor ikke en mountainbike, som vil være oplagt for begyndere og som elite-rytter vil mærkets Podium-model være at foretrække.

 

Mountainbiken henvender sig klart til den mere erfarne rytter, som vil få en cykel, der minder meget om Mondrakers Podium-model, men hvor der er sparet lidt på udstyret, for at holde prisen ned.

 

Netop det, at man får en cykel, der minder om mærkets top-model, men til en lavere pris, tænker jeg må være attraktivt for mange ryttere, og det gør Chrono Carbo R til en stærk konkurrent til andre mountainbikes i samme priskategori.

 

Stillet til rådighed af: El-Mas

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Van Garderen vil køre Giro-Tour-double - EF satser stort på Touren

Skuffet og utilfreds Nibali glad for at slippe væk fra Bahrain-Merida

Video i artiklenEksklusivt interviewColoQuick-sportsdirektør: Kan blive det hårdeste Danmark Rundt nogensinde

Officielt: Mads Pedersen indleder 2020 Down Under

UCI bekræfter: Mitchelton-Scott får WorldTour-licens

Cykelrejser: Hvor går turen til i 2020?

Video i artiklenCykellygte med bagudvendt cykelradar

Find julegaven til cyklisten

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

Video i artiklenGør dig klar til 2020 med Feltet.dks julekalender

Eksklusivt interviewJesper Worre sikker: Minimum fem WorldTour-hold

Video i artiklenEksklusivt interviewBHS-sportsdirektør ærgrer sig over manglende enkeltstart

Video i artiklenEksklusivt interviewBlaudzun: Vi skal hjem og kigge kortene igennem

Stil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Transferlisten 2019-2020 - WorldTour

Movistar skriver med baneprofiler

Hård Tirreno-Adriatico-rute præsenteret

Portugiser taget for doping - holdet står til karantæne

INEOS-sportsdirektør medgiver: Froome får svært ved at ramme sit gamle niveau

Video i artiklenEksklusivt interviewWorre vil lokke verdensmesteren til PostNord Danmark Rundt

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Mitchelton-Scott?

2020-sæsonen: 10 lovende transfers

PostNord Danmark Rundt gæster Tyskland i 2020

Dan Martin vælger Touren trods OL-deltagelse

Benoot forstående for Dumoulins holdskifte: Chapeau for valget

Talentfuld hollænder tilbage efter seks måneders pause

Hjælperytteren Caruso med opråb: Cykling er ikke kun gjort af mestre

LIVESTREAM: Postnord Danmark Rundt ruten præsenteres

ONSDAG

Video i artiklenTre prokontinentalhold får nyt navn

Video i artiklenUCI udskyder ny klassiker-serie

Greipel: Hvis jeg kun kørte på cykel for pengenes skyld, var jeg blevet hos Arkea

Eksklusivt interviewUno-X-boss: Vi er et norsk-dansk hold

Video i artiklenLøbsdirektør: Fuglsang er til start i Andalusien Rundt

Video i artiklenLars Boom indstiller karrieren på landevejen

Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler en kontrakt for 2020

Video i artiklenMitchelton-Scott har holdet på plads til 2020

Video i artiklenHolm & Bays Radio Tour: Udstyrsnørderi og ekspertise fra Quick-Step

Video i artiklenRohan Dennis: OL og enkeltstarterne i Giroen er mine mål i 2020

Ideer til julegaveønsker

Video i artiklenAustralsk veteran brækker benet på løbehjul på træningslejr

Oversigt: WorldTour-holdenes holdtrøjer i 2020

Video i artiklenIsrael Cycling Academy med nyt holdnavn og nye trøjer

Eksklusivt interviewFeltet.dk erfarer: PostNord Danmark Rundt rykker udlands i 2020

Riwal-rytter har hjerteproblemer

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af EF Education First?

Michael Matthews er klar til lederrolle på Sunweb

Pernsteiner: Tre-ugers etapeløb er min force

Contador: Spanien har mistet niveau som cykelnation

Test: SKS Speedrocker

TIRSDAG

Medie: Movistar henter baneryttere

Bahrain-boss: Cavendish er ikke færdig

2019-sæsonen: 10 mindeværdige øjeblikke

UCI har uddelt licenser: Mitchelton-Scott mangler

Video i artiklenHolm & Bays Radio Tour, afsnit 28: Cykeludstyrs-special

Sunweb-boss: Urealistisk at vinde en grand tour

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Lotto Soudal?

Ny Riwal-hollænder: Ikke endestationen

MANDAG

Movistar chokerede ung schweizer: Faldt næsten ned fra stolen

Rolf Aldag skal være sportsdirektør på kvindeligt storhold

Watt fra verdens bedste: Ti ryttere du bør følge på Strava i 2020

Delko-Marseille skriver med hævngerrig Minali

Bahrain skifter navn og trøjer

Rusland udelukkes i fire år - Hvad betyder det for cykelsporten?

Rohan Dennis officielt på plads hos Ineos

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Trek-Segafredo?

BHS har sidste rytter klar til 2020

Danskerhold skal køre stærkt besat etapeløb i 2020

Rolland slået bevidstløs i træningsstyrt - misser træningslejr

Ny nordmand begejstret for Riwal: Det virker rigtig godt

Pinot overvejer OL-satsning efter Touren

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Medie: Dennis skifter til Team Ineos

SØNDAG

Samuel Gaze og Scott Thwaites skifter til Corendon-Circus

Video: Alberto Contador og Andy Schleck i duel på børnecykler

Resultater fra bane-DM i Odense

Aerts vinder efter at konkurrent styrter

Worst spurter sig til sejren i Zonhoven

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Groupama-FDJ?

Video i artiklen2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte