Test: Knog Lil’ Cobber lygtesæt
24. februar 2020 13:16
af Morten Andersen

Et kompakt lygtesæt i god kvalitet, som gør opmærksom på sin rytter og lyser godt op i mørket for god synlighed og tryghed.

Indledning

Knog stammer fra Australien og er kendt sine lygter, låse og ringklokker primært.

 

Mærket har opbygget lidt af et ry for at fremstille smarte produkter og løsninger, siden det blev grundlagt i 2003 af en række designere med hovedkvarter i Melbourne.

 

Således er brandidentiteten fastslået igennem sloganet ’Geeky Gorgeous’.


Nørdet, fordi teknologien skal være innovativ og lækker igennem godt design.

 

Vi har prøvekørt et lygtesæt fra Knog ved navn Lil’ Cobber.

 

Fakta:

Lil’ Cobber lygtesæt

Type: Lygtesæt - Forlygte og baglygte
Max lumens: Forlygte max 110 / baglygte max 50
Pæretype: LED
Batteri: USB-genopladelig
Størrelse: 32 mm. x 33 mm.
Vægt: 22 gram (pr. lygte)

Vejledende udsalgspris: 799,- kroner

 

 

Test

Knog’s Lil’ Cobber lygtesæt er kompakt, let og dog forsynet med masser af muskler, når det kommer til at gøre opmærksom på sig selv.

 

Knog omtaler selv lygtesættet som den perfekte løsning til pendlere, som oplever mørke timer samt falmende lys både morgen og aften. Det er altså tydeligt, at sættet er lavet til at give synlighed - og ikke til at oplyse vejen for rytteren.

 

Selve lygterne adskiller sig ved at være afrundede i selve lygtedelen, så de dækker er bredere vinkel. Faktisk dækker lygterne her en vinkel på hele 330 grader. 

 

Lad os se på de forkellige elementer i lygterne og hvordan de klarer sig.

 

 

Design

Lygterne er særdeles kompakte og benytter sig af et afrundet design, som nærmest smyger sig om styret foran og saddelpinden bagved.

 

Lygterne har LED-pærer i hele sin bredde, sådan at vinklen åbnes op og lyset spredes bredere end de fleste lygter.

 

Det hele styres fra en lille knap ovenpå lygten, hvor de forskellige indstillinger kan aktiveres.

 

Størrelse

Lil’ Cobber-sættet er særdeles kompakt og den afrundede form gør, at lygterne nærmest smyger sig omkring styr eller saddelpind, så de fylder så lidt som overhovedet muligt og derved ikke er i fare for at genere rytteren.

 

Det gør også, at man let kan have lygterne med i en taske eller lomme, hvis nødvendigt - eller blot have dem med på styret i tilfælde af, at de skulle blive nødvendige i løbet af dagen eller ens træningstur.

 

 

Montering

Begge lygter er adskilt fra deres respektive monteringsenhed.

 

Bagsiden af lygten har som sagt en indbygget fordybning, hvor selve monteringsenheden passer i to fordybninger. Når monteringsenheden føres heri, så hører man et lille klik, hvorefter de to sidder sammen. Desuden er de to forbundet med en lille magnet for ekstra sikker montering.

 

Tilsvarende afmonterer man ved at trække modsat, indtil enheden klikker ud igen.

 

Monteringen på cyklen foregår så ved, at fordybningen placeres mod styr eller saddelpind og en elastik trækkes omkring og fæstnes i en lille greb i lygten.

 

Monteringen er både let og sikker og elastikløsningen gør, at lygterne passer til rigtig mange diameter og rørstørrelser.

 


 

Lumens / batterilevetider / indstillinger

Forlygten har fire lysindstillinger:

 

Max (Fast belysning) / 70 lumens / 1,5 timer

Mid (Fast belysning) / 30 lumens / 4 timer

Flash: Varierende blink med høj frekvens / 110 lumens / 10 timer

Eco Flash: Varierende blink med lavere frekvens / 30 lumens / 60 timer

 

Baglygten har fem lysindstillinger:

 

Max (Fast belysning) / 30 lumens / 1.4 timer

Mid (Fast belysning) / 10 lumens / 3.5 timer
Steady Pulse (Pulsernede blink) / 45 lumens / 3 timer

Flash: Varierende blink med høj frekvens / 50 lumens / 7 timer

Eco Flash: Varierende blink med lavere frekvens / 10 lumens / 40 timer

 

Indtryk i brug

Lil’ Cobber er måske en lille størrelse, men i forhold til synlighed, så pakker lygterne masser af power!

 

De to indstillinger for fast belysning har fint med lumens til at lyse rytteren op og give masser af synlighed overfor andre trafikanter under mørke forhold.

 

De blinkende indstillinger med høje lumens er velegnede til timerne, hvor dagslyset er på vej frem eller væk. Bruger man den skarpeste indstilling, så kan de endda bruges i dagslys, som er blevet meget populært for ekstra synlighed.

 

Lygterne giver en god portion tryghed, da de giver et skrapt og klart lys, som virker til at have god rækkevidde og synlighed.

 

Den brede vinkel, som skal sørge for at lygterne bedre kan ses fra siden er fornuftig og giver følelsen af, at lyskeglen udvides og når lidt bredere ud.

 

Jeg har haft lidt udfordringer med dette på forlygten, da jeg primært har testet lygten på min racercykel, som ikke har nogle spacere under frempinden. Så jeg kan reelt ikke montere den på et vertikalt rør, som det er meningen. Kører man med 30 mm. spacere eller mere, så er det ikke noget problem og cykeltyper hvor der er plads under frempinden kan også tage imod lygten.


Knog har kompenseret herfor ved at lave alle lysindstillingerne i en version, hvor den side af lygten, som så vender op mod rytterens ansigt, er blændet af. Det giver mening og giver tilmed lidt ekstra batteritid, men fjerner selvfølgelig en af de features, som Knog netop slår på tromme for - den bredde vinkel.

 

 

Baglygten leverer et skarpt, konstant lys med masser af rækkevidde, når man har brug for det, mens de pulserende blink i Flash-funktionerne ’larmer’ så meget, at man får gjort godt og grundigt opmærksom på sig selv. Disse indstillinger har virkelig noget krudt at skyde med, hvilket er trygt at køre rundt med.


Her har Knog også tilføjet en ekstra indstilling, hvor et konstant lys kombineres med små blink, så man reelt får en kombination. Den indstilling synes jeg personligt giver rigtig meget tryghed, når man eksempelvis kører på en mørk landevej og gerne vil være så oplyst som muligt.

 

Eller udmærker lygterne sig især ved at være særdeles kompakte og nemme at håndtere.


Således går de nærmest i et med styret og saddelpinden, da de ikke fylder meget mere end bredden på disse.

 

På styret gør det, at de ikke stjæler nogen plads og ikke kommer i vejen for nogen håndpositioner - selv med en stor vinterhandske på. Monteringen er let og sikker og det giver et sæt lygter, som let kan skiftes imellem flere cykler.

 

Lygterne er lette at oplade med det medfølgende UBS-kabel.


Batterilevetiderne er godkendte i det store billede, men vælger man den kraftigste indstilling - ’Max’ - så får man kun halvanden time i begge lygter, hvilket er for kort for en cykelrytter, der træner i mørket.


Her er man nødt til at gå en indstilling ned for at få over 3½ times brændetid.

 

Batterilevetiden er naturligvis til dels dikteret af lygternes størrelse, hvor man her må gå lidt på kompromis med brændetiden for at få et sæt som er kompakt, let og fleksibelt.

 

Konklusion

Lil’ Cobber er et fint lygtesæt til når synligheden i mørke og skumring skal forbedres.

 

Der er masser af gode indstillinger med godkendte batteritider, hvis man ser bort fra ’Max’-indstillingen.

 

Trods sin størrelse så er der masser af power i lygterne og man føler sig fint tryg, selv i helt mørkelagte områder. Forlygten lyser ikke vejen foran op, så man har måske brug for en ekstra lygte med en kraftigere lyskegle, hvis man skal køre på landeveje i mørke.

 

Kvaliteten er rigtig god og både montering og bespænding er robust og kan sagtens holde til masser af sæsoner i alt slags vejr. Lygterne er i øvrigt vandtætte, hvilket er værdsat på vores breddegrader.

 

TESTRAPPORT

 

Hvad er produktet lavet til?

Et kompakt lygtesæt som gør rytteren synlig i mørket uden at lyse vejen op.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Lygterne har varierende indstillinger til forskellige forhold.

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Opbygning er logisk med en spændemekanisme, som kan adskilles fra selv lygtedelen og et bredt lysdisplay og nem og intuitiv trykknapbetjening af de forskellige features.

 

Bedøm produktets ydeevne

Lygterne leverer masser af lumens til sit formål; at gøre opmærksom på rytteren i mørket. Der er masser af saft og kraft i indstillingerne og nok med valgmuligheder til at servicere rytteren i flere vejrforhold.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Lygterne er robuste og med høj materialekvalitet. De er enkelt opbygget, så de kan holde til elementernes påvirkning.

 

Bedøm vægt

Lygterne er så lette at man knap bemærker dem - hverken monteret på cyklen eller i tasken.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Lygterne er ikke billige, men det er for rigtig mange værd at betale lidt ekstra for et produkt, som skal fungere i al slags vejr over lang tid. Prisen stemmer fint overens med kvaliteten.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Den lette montering, opladning samt betjening af lysfunktionerne.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Bredformatet går lidt tabt for forlygten på de fleste cykler, da lygten som oftest passer på styret, hvor den monteres vertikalt.

 

Konklusion

Nød du at benytte produktet?

Ja, det er et rigtig fint lygtesæt for opmærksomhed.

 

Om testeren:

Alder: 36 år
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 10 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel

Feltet.dk's vurdering

(7/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Prof-tilværelsen har overrasket Bagioli

Declercq: Alle ved jeg ikke er en Ferrari

Overblik: Disse løb er berørt af coronavirus

Ny OL-dato fundet - Overlapper med dansk Tour-start

'Byriels brevkasse' - Stil spørgsmål til WorldTour-rytteren

Lappartient om aflyste løb: Det er ikke nemt

Gense momentet: Fuglsang først på Alto de La Cubilla

Arrangør: Gent-Wevelgem i 2020 er en mulighed

Burghardt: Jeg mangler fem procent talent

Burgos BH sender ryttere hjem uden løn

Feltet.dk Race Series køres i morgen - tilmeld dig nu

Teuns: Nibali fyldte rigtig meget

Medie: Astana skærer lønningerne med 30 procent

VIND ET HJULSÆT - VÆRDI 7.399!

Brand: Træner ikke for et bestemt mål

Vuelta-direktør: Det bliver den smukkeste Vuelta nogensinde

Mads P om forkortet VM-rute: Hold kæft nogle tøsedrenge!

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Egan Bernal: Lige nu træner jeg slet ikke

Jumbo-sportsdirektør om Touren: Vi holder os klar

Gensyn med triumfen: Mads P ser tilbage på VM-spurten

Det sociale hjørne: Zabel væltes af en hest i 2000

Alaphilippe: Publikum er en del af Tour de France

Barguil: Umuligt at holde folk væk fra Touren

USA Cycling fyrer medarbejdere

Steimle har fortsat sæsonmål at kæmpe for

Van der Poel prioriterer efterårsklassikere over cross

Gense momentet: Kristoff slår Degenkolb i Wevelgem

Spekenbrink: Rytterne skal træne udendørs før Touren

Gilbert kæmper for sin cykelforretning

Velon arrangerer elektronisk Schweiz Rundt

USADA-boss advarer om mulighed for dopingsyndere

Holst Enger kritiserer norske bilister efter farlige episoder

LØRDAG

E3 BinckBank Classic får ikke ny 2020-dato

Bennekou om OL-chancer i 2021: Danskerne kører jo også godt næste år

Samuel Sanchez: Valverde skal nok blive klar til OL 2021

Chavanel: Det er næppe løsningen at køre Touren uden tilskuere

Garcia Cortina om sejr i Paris-Nice: Jeg var syg inden løbet

Pinots far er smittet med covid-19

Bakelants: Sælg Tour-rettighederne til Netflix

Video i artiklenMens vi venter... En gylden, dansk cykelgeneration

Wiggins: Situationen gavner Froome mere end Dumoulin

Holm: Sponsorerne betaler ikke for tre måneder uden løb

Dlamini tilbage på landevejen efter overgreb

Medie: ASO tager Tour-beslutning i midt-maj

Bemærkelsesværdige mandskaber: Læsernes sidste bud

Nyt i shoppen: Ideel gave til cykelentusiasten

Eksklusivt interviewBystrøm fanget af Covid-19 i to omgange

FREDAG

Krisen kradser hos Lotto Soudal

FDJ-boss åben for et tilskuerløst Tour de France

Evenepoel: Cykelforbud i Frankrig og Spanien er åndssvagt

Movistar lancerer mini-serie på Netflix

Test: Pirelli Zero Cinturato dæk

Gaviria udskrevet fra hospitalet

UCI udskyder VM i mountainbike

Opdateret oversigt: Stillinger i Feltet.dk Race Series

Michael Rasmussen: Tilskuerløst Tour de France vil være et logistisk mareridt

Isolation er hårdt for Kruijswijk

Buchmann: Tour-aflysning vil være en katastrofe

Bemærkelsesværdige mandskaber: Læsernes første bud

Vuelta-organisationen arbejder som om løbet starter planmæssigt

Tidligere topsprinter arbejder nu som brandmand

Cassani: En samlet Grand Tour er smuk og utopisk

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

Video i artiklenInteresseret i cykeludstyr, rabatter, guides - se her!

Rytterne kæmper videre på Strava

TORSDAG

Deltag på Python Camp Mallorca

Ny cykelbog i shoppen: Læs løbet - taktik for cykelryttere

Den olympiske mester bakker op om udskydelse

Evenepoel: OL-udskydelse er måske ikke en ulempe for mig

Contador: Corona-karantæne er hårdere end Tour de France

Amerikaner overspurtede danskerne - hollænder tog tre på stribe

Longo Borghini: OL-drømmen er kun blevet udskudt

Belgien forlænger cykelsæsonen

Richeze udskrevet efter coronavirus

Radio Tour: Jesper Skibby var en helt i Belgien

Feltet.dk fylder år - det skal fejres!

Porte: Det er en skam med OL

Bardet: Håber på Tour de France i juli

Danske klassikere bliver også aflyst

Tidligere UCI-præsident vil forkorte grand tours