Prøv vores nye app
Test: Giant Trance 29 2019
16. februar 2019 12:00
af Kent Løngå

Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Med den kan du stille op i det lokale XC-løb, udfordre de svære nedkørsler i Harzen (ikke rendyrket downhill) eller deltage i lettere Enduro-løb, såsom Trail-cuppen her i Danmark. Men først og fremmest er det en mountainbike, man har det sjovt på.

 

Fakta:
Producent: Giant
Model: Trance 29 (1. årgang 2019)
Fås i størrelserne: S - XL
Fås i farven: Orange
Vægt: 13,7 kg (str. L).
Vejledende udsalgspris: 30.999,- kroner

 

Fakta om cyklen:

Stel: ALUXX SL Aluminium, 115 millimeter vandring.

Forgaffel: FOX 34 Float Performance Elite, FIT4 Damper, Boost, 130 millimeter vandring

Hjul: Giant TRX 1 29 WheelSystem, hookless carbon, 30 millimeter bredde indvendigt

 

Læs også
Tobias Lund vinder for anden dag i træk

 

Dæk:

For: Maxxis Minion DHF 29x2.3, 60 tpi, 3C, EXO, TR

Bag: Maxxis DHR II 29x2.3, 60 tpi, 3C, EXO, TR

Skiftegreb: SRAM GX Eagle, 1x12

Bagskifter: SRAM GX Eagle

Kranksæt: TruVativ Descendent 6k Eagle Dub, Boost, 30T
Krankboks: SRAM GXP Dub Press Fit
Kassette: SRAM XG1275 Eagle, 10-50T
Kæde: SRAM GX Eagle

Sadel: Giant Contact SL

Sadelpind: Giant Contact Switch S dropper post med remote 150 millimeter drop, 30.9 millimeter

Styr: Giant Contact SL, 780x35 millimeter, 20 millimeter rise

Frempind: Giant Contact SL 35

Bremsesæt: RAM Guide R 180 millimeter/180 millimeter
Vægt: 13,7 Kg (Vejet af tester)

 


Indledning

Den nye Trance 29 kommer både i udgaver med carbon- og aluminiumsrammer. Vi har testet den dyre af aluminiumsmodellerne.

 

Giant har med den nye Trance 29 givet deres bud på en moderne trailbike, og har tweeket geometrien, således at cyklen er helt up-to-date efter ”longer, lower and slacker”-filosofien.

Annonce

 

Det betyder at man får en kronrørvinkel på 66.5 grader, en sadelvinkel på 74,5 grader og med et reach på 462 millimeter for en størrelse Large, hvilket er helt i tråd med geometrien på en moderne trailbike.

 

Der hvor Giant skilles sig ud fra konkurrenternes trailbikes er på affjedringen. Eller mere præcist; på mængden af affjedring. Trancen har 130 millimeter vandring på forgaflen, meget lig mange af konkurrenterne, men bagpå har Trancen kun 115 millimeter vandring. Ikke meget mere end en XC-mountainbike.

 

Giant påstår, at de 115 millimeter vandring vil føles som væsentligt mere, og de har med 2019-modellen da også modificeret på deres Maestro-affjedring samt monteret en Trunnion Mount-udgave af bagdæmperen. Derved har de kunne vælge en bagdæmper med længere vandring på den samme plads og derved opnå en mere følsom affjedring i starten af vandringen, og som er mere støttende i midten og ramper op til sidst i vandringen.

 

Forgaflen er en FOX 34 Performance Elite med FIT4 dæmper, hvor du ud over rebound også kan fintune kompressionsdæmpningen (i 22 positioner).

 

Desuden kan du stille forgaflen i ’Locked, Firm eller Open Mode’ under kørslen.


Dette er uden tvivl en topklasse forgaffel, der kan tilfredsstille de mest krævende kørere, hvilket en vejl. udsalgspris på cirka 8.000 kroner også indikerer.

 

Som så mange andre producenter, har Giant med udviklingen af den nye Trance tilstræbt, at alle størrelser af ryttere skal have den samme gode oplevelse, derfor har Giant testet og tilpasset de forskellige størrelser, så alle størrelser af ryttere får den samme oplevelse af cyklen.

 

Læs også
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg

 

Den udgave vi har haft til test, var udstyret med SRAM GX Eagle-gruppen, som er en rigtig solid og pålidelig gruppe i SRAM’s sortiment. Den kommer med en kassette på 10-50 tænder, og parret med en 30 tands klinge, løber man ikke tør for gear, når det går opad.


De 4-stemplede bremser, i form af SRAM guide R, giver masser af bremsekraft sammen med 180 millimeter skiver for og bag.

 

Som noget lidt usædvanligt for prisgruppen, bliver denne model leveret et lækkert sæt carbonhjul, som er tubeless ready, og med en god bredde som kan sørge for god støtte til de brede downhill dæk som cyklen er monteret med. Navene er brandet af Giant, men det indvendige er leveret af DT Swiss, hvilket blåstempler kvaliteten.

 

 

Test

Hvordan kører den så den nye Trance?

Annonce

 

Giant har udtalt ”Trancen skal være sjov, tilgængelig og kunne håndtere teknisk svære, stejle og hurtige spor samt klatre godt. Kort sagt, den skal være den perfekte mountainbike”.


Nu er der ikke nogen mountainbike, der kan dække over alle discipliner, men Trancen er en rigtig sjov cykel, når det går hurtigt ned af i teknisk terræn. Dette skyldes ikke mindst, at den opdaterede geometri, hvor du sidder lidt længere fremme i forhold til krankboksen og derved mere i midten af cyklen, gør det lettere af finde den rigtige balance mellem for- og baghjul. Dette, kombineret med den modificerede affjedring, bevirker at den styrer meget sporsikkert gennem forhindringerne.

 

Den er ikke hurtig i styringen på samme måde som en XC-racer er, men til gengæld indgyder den masser af selvtillid til rytteren, fordi den forholder sig roligt og sikkert, når det bliver lidt vildt.

 

Men det betyder ikke, at den er sløv og tung at styre rundt på smalle snævre spor. Det er ganske let at styre cyklen, derhen hvor man gerne vil ramme - ikke mindst på hurtige spor, hvor det næsten føles som om, at jo hurtigere man tager svingene, jo mere stabilt kører den.


Og hvor kan den tage svingene hurtigt! Jeg er ikke verdens bedste mountainbiker, men den grundlæggende svingteknik har jeg dog i orden og selv om jeg pressede Trancen så langt modet rakte, var jeg ikke i nærheden af grænsen, hvor den slap underlaget. 

 

Ud over den gode balance og affjedring, har de standardmonterede Maxxis DHR/DHF-dæk en del af æren for dette. Som navnet antyder, er dette dæk udviklet til decideret downhill race. Men man ser dem ofte som standard montering på Trail- og Enduro-cykler.


Med god grund, for det er ganske enkelt et fremragende dæk, hvad angår greb i underlaget. Jeg kan bedst beskrive det således; når man kører på meget fedtet underlag som er fremherskende på denne tid af året, virker det som om at mudderet bliver lidt tykkere, og derved holder bedre fast i dækkene, og når dækkene slipper underlaget, gør de det langsomt og forudsigeligt.

 

Annonce

 

Læs også
Lund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?

 

Nu kører man jo ikke kun nedad på en mountainbike (i hvert fald ikke i Danmark), så Trancen skulle også gerne kunne køre opad, hvilket den klarer ganske fint uden for meget vuggen i affjedringen, når man kører med åbne dæmpere. På Det Hvide Spor i Bidstrup-skovene, hvor cyklen er testet, er der ikke de lange stigninger man kender sydpå og jeg har på intet tidspunkt følt, at det var nødvendigt at låse dæmperne.

 

På de små stejle tekniske stigninger, giver den øgede følsomhed af bagdæmperen god mening, da den holder bagdækket i jorden og dermed sikrer konstant greb, samt at man ikke bliver kastet rundt, når baghjulet rammer en forhindring.

 

De standardmonterede carbonhjul har fungeret upåklageligt. De er dejligt stive og responderer med det samme, når man træder til, og har taget imod en del tæsk og hårde landinger ved hop uden at beklage sig. Den indvendige bredde på 30 millimeter giver god støtte til dækkene.

 

Det er en tubeless ready hookless-fælg. Da jeg skulle sætte dem op tubeless, satte de sig korrekt første gang, de blev blæst op og de holdt tæt uden latex. Nu afprøvede jeg det ikke, men jeg tror, at man uden problemer kunne få dem til at sætte sig med en almindelig fodpumpe.

 

Det er klart, at en Trail-bike som Trancen, hvor dæk, hjul, ramme, forgaffel og så videre er kraftigere dimensioneret end på en rendyrket XC-racer, vil være tungere, og derfor sprinter den heller ikke op ad bakkerne som XC’eren gør. De kraftigere dæk giver også mærkbart mere rullemodstand end et XC-dæk gør, når man ruller på grusveje.

Annonce

 

Omvendt har Trancen også sine begrænsninger når terrænet bliver for vildt. Selvom de 115 millimeter vandring bagude faktisk føles som mere, vil det nok møde sine begrænsninger, hvis du tager den med til de meget tekniske spor og store hop i alperne.

 

Alt i alt en virkelig alsidig og sjov mountainbike, men der er et par detaljer, som har undret lidt. Når cyklen som standard leveres med en 150 millimeter dropper post, hvorfor skal saddelklampen så være med quick-release? Det giver for mig ikke mening.

 

Specielt når man på carbon-modellen har monteret en sadelklampe, som kræver værktøj. Quick-releasen er også tynd og virker som den kan knække, hvis man tager hårdt fat. Det synes jeg, er en ommer.

 

Derudover var der problemer med, at dropper posten ikke kunne køre ordentligt op, og den kørte meget langsomt. Jeg formoder, at jeg bare var uheldig, og havde fået en dropper post med fejl på. Dog synes jeg, at release-håndtaget til dropperen virkede lidt usikkert, men det er en detalje, der ikke skal spolere det gode indtryk af en eller fremragende cykel.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Annonce

 

Konklusion
Er du typen der primært har din mountainbike for at have det sjovt, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud på din næste cykel. Det er en meget alsidig model, som der kan bruges til lidt af hvert.


Det er tydeligt, at Giant nøje har udvalgt topklasse komponenter, der hvor det giver mest værdi, og har brugt lidt billigere dele (men stadig i god kvalitet) hvor det betyder mindre, og derfor giver cyklen masser af værdi for pengene.

 

Som beskrevet sidst i testen, var der et par detaljer, som jeg ikke var så begejstret for, men det er detaljer, der ikke skal skæmme billedet af en virkelig god cykel.

 

Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet i december og januar måned på Det Hvide Spor i Bidstrup-skovene, og det er et spor med meget forskelligt underlag og sporforløb. Der er sektioner med masser rødder, hvor det går meget op og ned, der er strækninger med hop i høj fart, en lang nedkørsel med hurtige sving med brems og nogle hurtige tekniske nedkørsler.

 

Kort om mærket:
Giant er baseret i Taiwan og er verdens største cykelproducent. De har cykler i alle segmenter, og sponsorerer flere professionelle cykelhold.

 

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

Annonce

Feltet.dk's vurdering:

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Sådan vandt dansk stortalent for anden dag i træk
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet

Annonce

Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
VIS FLERE

Annonce