Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
21. november 2019 06:30
af Mads Søndergaard Jensen

Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 

Fakta

Producent: Giant
Produkt: Giant Defy Advanced Pro 0 racercykel
Farver: Gun Metal Black
Størrelse: Medium, fås i S, M, M/L, L, XL.
Vægt: 8,7 kilo vejet


Pris: 37.999,- kroner

 

Ramme: Advanced grade composite

Forgaffel: Advanced grade composite full composite OverDrive 2 steerer

Frempind/styr: Contact SLR D-Fuse, Contact SL Stealth

Saddelpind: Giant D-Fuse SL composite

Saddel: Contact SL neutral

Hjul: Giant SLR-1 Disc Wheelsystem

Dæk: Giant Gavia AC tubeless 700x28 c

Geargruppe: Shimano Ultegra Di2

Bremser: Shimano Ultegra hydraulic

Kranksæt: Shimano Ultegra med Giant power Pro (50/34) med wattmåler

 

Ekstra: Ridesense Bluetooth

 


Introduktion

Siden Giant blev etableret i 1972 af taiwanske King Liu, har mærket vokset sig blandt de største cykelfabrikanter i verden.

 

Det er blandt andet Giant der står bag ’Compact Road-designet’, med det karakteristiske slope i stellet, som man finder på mange racercykler i dag.

 

Giant tilbyder deres kunder et bredt udvalg af forskellige cykler til vidt forskellige priser. Vi har fået mulighed for at teste en cykel, der ligger lige under de dyreste modeller Giant råder over. Modellen vi har haft mulighed for at teste, hører under Giants såkaldte endurance cykler.
 

Test

Giant Defy kommer i flere udstyrsudgaver. Den testede er Advanced Pro-modellen og den fås i to modeller. Denne model hedder helt præcist Giant Defy Advanced Pro 0.


Cyklen fås kun med skivebremser.

 

Selve farven på cyklen er holdt meget simpel, og man skal faktisk ret tæt på rammen for at se, at der står Giant. Farven er metalsort, hvor selve Giant-logoet er sølvfarvet.

 

Hvad er nyt?

Giant introducerede den første Giant Defy tilbage i 2015. Her fire år senere kommer de nu med en ny og opdateret udgave. Rammen minder meget om den tidligere, dog er den blevet tre millimeter længere end den tidligere udgave.

 

Giant har også gjort det muligt at få helt op til 32 millimeter dæk på.


Derved følger den taiwanske cykelproducent tendensen med bredere dæk.

 

Udover de små ændringer på rammen, har Giant koncentreret sig om den samlede køreoplevelse. Her har de blandt andet benyttet deres D-Fuse teknologi.

 

En teknologi der går ud på, at de forskellige komponenter, styr, frempind og saddelpind arbejder sammen for, at absorbere stødene, der kommer fra underlaget.


Dette gør blandt andet at saddelpinden kan flexe og det samme kan styret. Alt sammen for at få en bedre køreoplevelse.

 

En anden ret vigtig detalje ved i sær Giant Defy Addvanced Pro 0, er at cyklen kommer med indbygget wattmåler.

 

Wattmåleren er placeret i kranken. Dette har vi også set hos et par af Giants andre modeller, blandt andet Giant TCR, som vi tidligere har testet.

 

Wattmåleren har batterilevetid på 150 timer, derefter skal enheden lades op. Der skal altså ikke skiftes batterier, en opladning tager et par timer, før den er helt opladet.

 

 

Køreoplevelsen

Giant Defy er en endurance-orienteret cykel.


Det vil sige, at det er en cykel, der er mere afslappet i sin geometri og derved tilbyder en mere afslappet kørestilling. I princippet skulle det indbyde til bedre kørestilling og derved komfort på især lange ture.


Cyklens geometri gør da også at man sidder meget oprejst. Stack-højden er dog ikke mere udtalt end at det er muligt at komme til at sidde lidt længere nede ved at tage spacere af ved styret. Følelsen er dog stadig oprejst sammenlignet med en race-orienteret cykel.

 

Det betyder også, at alle de ture vi har taget på cyklen, har været behagelige.

 

Dette skyldes nok i høj grad D-Fuse teknologien. I starten skulle man vænne sig til at saddelpinden fleksede, det føltes faktisk som om, at man var punkteret. Men efter et par ture havde man vænnet sig til det, og til sidst lagde jeg ikke mærke til det.

 

Selve styreegenskaberne for cyklen er uovertrufne og den styrer godt gennem sving. 
Normalt ville man skulle vænne sig til en ny cykel. Men efter et par ture synes jeg, at at jeg havde vænnet mig til cyklens styreegenskaber.

 

Giant Defy er en cykel i god balance. Det er en som tidligere skrevet, en cykel der er lavet til at køre langt. Men med god stivhed i rammen er det også en cykel, der kan komme højt op i fart, og ikke har problemer med at holde farten.

 

Dette blev testet i et lokalt cykelløb, hvor cyklen gjorde det godt og vi kunne holde en fart på 38 kilometer i timen på 60 kilometer.

 

 

Gear og bremser

Giant Defy Advanced Pro 0 er udstyret med en fuld Ultegra Di2-gruppe.

 

Denne gruppe er der blevet skrevet meget om.

 

Denne tester har tidligere testet Ultegra Di2 og det er bare en gruppe, der gør det godt. Hvis man gerne vil have elektronisk gear er denne mulighed den billigste løsning, og også en god løsning efter vores mening. 


Gruppen har kørt godt under hele testen, og der har ikke været brug for yderligere justering.

 

Cyklen er udstyret med skivebremser. Disse har kørt upåklageligt under hele testen.

 

Der har ikke engang været mislyde, som man nogen gange kan opleve med skivebremser. Selve bremsekraften er også uovertruffen, og snakken om skivebremser for og i mod må snart forstumme. Skivebremser er fremtiden.

 

 

Giant Power Pro  

Giant Power Pro er en wattmåler der sidder i kranken. De fleste high-end cykler kommer efterhånden med wattmåler indbygget.

 

Denne wattmåler er placeret i kranken.

 

Målingen er meget præcis. Vi har sammenlignet den med en Stages wattmåler, og her måler den meget præcist. Giant selv skriver, at dens præcision er +-2 %.

 

Wattmåleren fra Giant er Bluetooth Smart og ANT+ kompatibel, hvilket gør, at man kan bruge den til alle de gængse cykelcomputere på markedet. Vi har testet den sammen med en Garmin Edge 130.

 

Udover man koble den til sin cykelcomputer, kan wattmåleren også kobles sammen med en app der hedder Giant Ride Link. Her kan man kalibre wattmåleren og se hvor meget batteri, der er på enheden.

 

Giant Power Pro er alt i alt en super god løsning til måling af watt.

 

Hjul og Dæk

Hjulene er fra Giants eget mærke og hedder SLR-1. Hjulene er tubeless-ready, men da vi modtog testcyklen, var det kun forhjulet, der sat op til tubeless på baghjulet var det dæk og slange, så vi fik lejlighed til at prøve begge dele af.

 

SR-1 er et carbon hjulsæt der står til at veje 1425 gram. Hjulene er opgivet som et bjerghjulsæt, men vi har kun haft mulighed for at teste hjulene i Danmark, og her kan de også sagtens begå sig.

 

På hjulsættet er der monteret dæk - også fra Giant.


Dækkene hedder Gavia AC og er som skrevet tubeless-ready - her i en 700x28-version. Det er et dæk, der er beskrevet som et all condition dæk.


Vi har testet dækket i regn og her har vejgrebet været godt. I forhold til punkteringer, så er vi punkteret en gang på baghjulet, der som sagt ikke var tubeless.

 

Da slangen skulle skiftes, var det en overraskelse at det var så nemt at få dækket af og på. Denne tester har tidligere oplevet at dæk på en tubeless-fælg kan være svære at få af og på. Men det var ikke tilfældet her, hvilket er et stort plus.

 

Rammen tillader dæk på op til 32 millimeter. Vi oplevede dog en stor komfort ved 700x28 c. 

 


Konklusion

Giant har lavet en topcykel, der fungerer godt med de parametre vi har testet.

 

Defy er en cykel der udmærker sig ved sin fremragende komfort samtidig med, at det er en cykel, der gerne vil fremad.

 

Selvom dette ikke er blandt Giants dyreste cykler, så er det efter vores mening en cykel, hvor man får meget for sine penge. Kigger man hele udstyrspakken igennem med hjul, gear og andre ting er efter vores mening en god pris, der ligger lige omkring 38.000 kr.

 

Cyklen fra Giant er generelt en rigtig god oplevelse, og det er bestemt være at ofre sine penge på. Er man på markedet efter en cykel, der har fantastisk komfort, med en god udstyrspakke, er Giant Defy Advanced Pro 0 et godt bud. 

Sådan har vi testet:

Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i oktober måned. Cyklen har kørt under forskellige vejrforhold. Testturene har været fra 1,5-3 timer.

Stillet til rådighed af: Giant Danmark

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Giant

Model: Giant Defy Advanced Pro 0

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen er bygget til de ryttere, der gerne vil cykle nogle lange ture, og har fokus på komfort. Den almindelige motionist, der nyder at cykle en god lang tur.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Giant har lavet en super god cykel der er meget komfortabel at køre på.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen på denne Giant cykel er 38.000, og i forhold til det udstyr man får for de penge, mener vi bestemt, at det er en god cykel i forhold til andre modeller.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Rammen er den klassiske slope, som man også kender fra den mere raceorienteret TCR-ramme. Målene på rammen minder også utrolig meget om TCR-modellen, og det samme kan siges om stack and reach målene. Defy er dog cirka 17 millimeter højere og  4-12 millimeter kortere

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ret nemt og enkelt at indstille saddel og styrhøjden. Dette giver en stor fordel, da man nemt kan ændre på sin position på cyklen.

 

Hvad vejer den testede cykel?

8,7 kilo med Frontmount og pedaler.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Ja, cyklen oser af komfort

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Man befinder sig godt på Giant Defy-cyklen. Lige fra første pedaltråd, føler man en god komfort på cyklen, samtidig med at det er cykel med god fart i.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Den er ikke blandt de stiveste rammer, denne tester har oplevet. Men man får dog oplevelsen af, at den overfører de watt man træder ned i pedalerne.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Cyklens styring er meget neutral. Det var ikke denne testers oplevelse, at den var meget livlig.

 

Komponenter

 

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

Komponenterne på denne cykel passer godt. Man har valgt at sætte den meget pålidelige Ultegra Di2 på denne cykel. Det er blandt de billigste løsninger når det kommer til elektronisk gear, men også blandt de bedste. Det gør, at man kan få cyklen til en forholdsvis overkommelig pris. Derfor mener vi, at rammen og komponenterne harmonerer godt.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Vi mener ikke, at der kan opgraderes meget i forhold til komponenter der allerede sidder på cyklen.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulsættet er rigtig fint allroundsæt. Hjulene passer fint til de danske forholde, samtidig ville de også være gode, hvis man skulle sydpå for at køre bjerge. Hjulene har en fin stivhed, og man føler at den kraft man putter i pedalerne bliver overført til fart på cyklen.

 

Konklusion

Nød du at køre på cyklen?

 

Det korte svar er ja. Denne cykel har en komfort, der gør den super behagelig at køre på. Selv efter flere timer i sadlen.

 

Vil du anbefale cyklen?

Vi kan godt anbefale Giant Defy Advanced Pro 0 til alle der gerne vil have lidt mere komfort end nogle af de mange aero-rammer kan give. Skal man have god allround cykel med top komponenter hele vejen rundt er dette et rigtig godt bud.

 

Om testeren:

Alder: 30 år

Højde: 173 cm
Vægt: 73 kilo

Jeg har cyklet i: Otte år
Så ofte cykler jeg: tre-fire gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Find julegaven til cyklisten

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

ONSDAG

Video i artiklenTre prokontinentalhold får nyt navn

Video i artiklenUCI udskyder ny klassiker-serie

Greipel: Hvis jeg kun kørte på cykel for pengenes skyld, var jeg blevet hos Arkea

Eksklusivt interviewUno-X-boss: Vi er et norsk-dansk hold

Video i artiklenLøbsdirektør: Fuglsang er til start i Andalusien Rundt

Video i artiklenLars Boom indstiller karrieren på landevejen

Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler en kontrakt for 2020

Video i artiklenMitchelton-Scott har holdet på plads til 2020

Video i artiklenHolm & Bays Radio Tour: Udstyrsnørderi og ekspertise fra Quick-Step

Video i artiklenRohan Dennis: OL og enkeltstarterne i Giroen er mine mål i 2020

Ideer til julegaveønsker

Video i artiklenAustralsk veteran brækker benet på løbehjul på træningslejr

Oversigt: WorldTour-holdenes holdtrøjer i 2020

Video i artiklenIsrael Cycling Academy med nyt holdnavn og nye trøjer

Eksklusivt interviewFeltet.dk erfarer: PostNord Danmark Rundt rykker udlands i 2020

Riwal-rytter har hjerteproblemer

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af EF Education First?

Michael Matthews er klar til lederrolle på Sunweb

Pernsteiner: tre-ugers etapeløb er min force

Contador: Spanien har mistet niveau som cykelnation

Test: SKS Speedrocker

TIRSDAG

Medie: Movistar henter baneryttere

Bahrain-boss: Cavendish er ikke færdig

2019-sæsonen: 10 mindeværdige øjeblikke

Stil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

UCI har uddelt licenser: Mitchelton-Scott mangler

Video i artiklenHolm & Bays Radio Tour, afsnit 28: Cykeludstyrs-special

Sunweb-boss: Urealistisk at vinde en grand tour

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Lotto Soudal?

2020-sæsonen: 10 lovende transfers

Ny Riwal-hollænder: Ikke endestationen

MANDAG

Video i artiklenGør dig klar til 2020 med Feltet.dks julekalender

Movistar chokerede ung schweizer: Faldt næsten ned fra stolen

Rolf Aldag skal være sportsdirektør på kvindeligt storhold

Watt fra verdens bedste: Ti ryttere du bør følge på Strava i 2020

Delko-Marseille skriver med hævngerrig Minali

Bahrain skifter navn og trøjer

Rusland udelukkes i fire år - Hvad betyder det for cykelsporten?

Rohan Dennis officielt på plads hos Ineos

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Trek-Segafredo?

BHS har sidste rytter klar til 2020

Danskerhold skal køre stærkt besat etapeløb i 2020

Rolland slået bevidstløs i træningsstyrt - misser træningslejr

Ny nordmand begejstret for Riwal: Det virker rigtig godt

Pinot overvejer OL-satsning efter Touren

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

Transferlisten 2019-2020 - WorldTour

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Medie: Dennis skifter til Team Ineos

SØNDAG

Samuel Gaze og Scott Thwaites skifter til Corendon-Circus

Video: Alberto Contador og Andy Schleck i duel på børnecykler

Resultater fra bane-DM i Odense

Aerts vinder efter at konkurrent styrter

Worst spurter sig til sejren i Zonhoven

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Groupama-FDJ?

Video i artiklen2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte

LØRDAG

Fire og otte års karantæne til dopingsyndere

FDJ sportsdirektør om talenter: Potentialet er enormt

Rwandas cykelforbund rystet af skandaler – Præsidenten går af

Video i artiklenRasmus Lund er nomineret til Årets Fund

Video i artiklenHermans løber med sejren ved Ethias Cross-afdeling i Essen

Video i artiklenLefevere: Ikke stor fan af Alaphilippes deltagelse i Flandern Rundt

Video i artiklenVos begynder sin cyklecross-sæson med en sejr

Frikendt Acquarone: Jeg er glad og stolt

Lammertink: Cykelverdenen er bare ikke for mig

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Ag2r La Mondiale?

Video i artiklenSagan: De kører som i amatørrækkerne

Norsk rytter kritiserer Joker Fuel of Norway

Niermann: Tour de France er vores mål i 2020

FREDAG

1663 Watt - Poweren bag 2019´s bedste sprintere

Fem hollændere: Budding forklarer Riwals mål for nyerhvervelser

Team Coop henter tidligere rytter og giver tømrer chancen

Thomas efter akavet første møde med Froome: Kunne se han ville blive god

Rosa vil smage sejrens sødme igen

Van Avermaet får atypisk sæsonstart

Tidligere Sky-rytter tilbage efter depression - Skriver med kontihold

Eksklusivt interviewNorsgaard efter styrt: Jeg græd hele natten

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Bahrain McLaren?