Prøv vores nye app
Test: Garmin EDGE 1050
23. september 2024 20:00
af Jesper Mølbak og Torben Dybdahl Jensen

Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

Så blev det igen tid til en ny topmodel fra Garmin. Det er ikke bare en opgradering fra tidligere modeller, men et klart forbedret produkt, hvor især skærmen skiller sig ud, men også et produkt hvor Garmin lover nye features. Formen er som vi kender - sort og lidt mere kantet end forgængeren, ligesom den er vokset i størrelse.

Fakta
Producent:
Garmin
Produkt: Edge 1050
Vægt: 161 gram (vejet)
Vejl. udsalgspris: Kr. 5.849,-

Features:
- Levende farvedisplay viser kort og statistik i imponerende detaljer
- Op til 20 timers batteritid i krævende brugssituationer
- Få advarsler om færdselsfarer rapporteret af andre ryttere
- Opret baner på enheden, og se vejbelægningstyper på kortet
- Giv ryttere og fodgængere besked med en cykelklokke på enheden
- Hold forbindelse og vær konkurrencedygtig med gruppeturfunktionen

 

Test

 

Un-boxing
Den nye Garmin EDGE 1050 kommer i en lille fin æske med det mest nødvendige indhold. Ud over selve computeren, så indeholder kassen diverse bespændinger (inkl. en front mount), en manual og et USB3-USB3 kabel.

 

Læs også
Van der Poel vinder gravel-VM – Dansker viser sig flot frem

 

Garmin har, som nogle af mobiltelefonproducenterne, valgt ikke at inkludere en lader, så den skal man have i forvejen.

 

Der er en del standard Garmin monteringsudstyr med i kassen.

 

Computeren monteres som vi kender fra Garmin, hvor man sætter den i holderen og drejer 90 grader. Godt og solidt. Man skal være opmærksom på, at front mount fra tidligere modeller ikke er lang nok og den medfølgende kun passer til runde styr.

Annonce

 

Opsætning

Den nye Garmin betjenes på samme måde som de foregående modeller. Der er en tænd/sluk/pause og skærmlås knap på venstre side og to knapper i bunden af computeren. Den ene til start/stop af ruten og den anden til pause/omgange mm funktionerne.

 

Opstart er som man kender med et tryk på knappen i venstre side. Man kan se den loader diverse filer og er klar lidt hurtigere end den EDGE 1030, jeg selv bruger.

 

Når computeren startes op første gang, så spørger den selv efter diverse info, og herunder om man skal overføre funktioner og profiler fra en tidligere model gemt på din Garmin Connect konto. Det virker ganske let og meget intuitivt. Enkelte ting skal efterfølgende tastes, som password til Wifi.

 

Den tager ikke gemte baner med over, så dem skal man overføre manuelt en af gangen, eller via en PC gå ind i filmappen “New Files” og placere banerne - ganske som på tidligere modeller.

 

Man kan naturligvis også benytte Garmin Connect og overføre derfra, og specielt virker det nu virkeligt godt og hurtigt fra din smartphone.

 

Vægten siger 161 gram, og det er nøjagtig det tal Garmin oplyser i specifikationen.

 

Læs også
Laporte sejrer i mudderløb - Mads P forsøgte vildt solotogt

 

En lækker og rigtig god skærm med stærke kontrast

Garmin fremhæver selv den nye skærm. Den er endnu bedre end forgængeren, og tekst og kort er endnu skarpere og med mere kontrast og flere pixels. Kontrast og lysstyrke er rigtig gode, så selv i høj solskin er der ingen problemer med at se små detaljer, som f.eks. gadenavne på kortet.


Det er en forbedring fra tidligere modeller og når man kommer fra en EDGE 1030, er det en rigtigt stor opgradering med rigtig mange flere pixels.


Kommunikationen med din telefon er også forbedret og overførslerne går hurtigt. Hvis du er forbundet med din telefon og vælger at uploade en bane, så er den ovre på Garmin EDGE 1050 øjeblikkeligt. Ingen ventetid, hvilket også er en klar forbedring i forhold til specielt 1030 modellen.


Den forbedrede skærm gør det muligt at vise mange flere detaljer på kortet. Det er godt - men man får hurtigt alt for meget information om butikker, tankstationer, gadenavne, POI’er og specielt når man er i byerne, så er det for meget. Der er simpelthen information overflow, og selv valgte jeg at bruge et lavt detaljeniveau under testen.


Selve skærmen er trykfølsom, og den er nem og præcis at betjene.


Køreoplevelsen - sikkerhed

Garmin har ændret på lydsignaler og lyde, som kommer ud af EDGE 1050. Det skal man lige vænne sig til. Det er endda muligt at få navigationsvejledning med stemmestyring, hvis man ønsker det.
 

For at få dette til at virke, så er EDGE 1050 monteret med en opgraderet højttaler, som har flere toner til rådighed, og er kraftigere end på tidligere modeller.


Brug af stemmestyring er ikke tydelig nok, hvis man kører i modvind. Er du på motionstur, eller bruger den som håndholdt navigation på ferie i udlandet, så viser vores test, at det er klart brugbart og virker rigtigt godt.


Den kraftigere højttaler gør det også muligt at lave en indbygget ringeklokke. Lydniveauet er lige til den tynde side, men dog brugbart og en feature, jeg selv sætter pris på.


Betjening af klokken kan ske på to måder. Skal man aktivere klokken, så skal man trykke på skærmen, som skifter skærmbillede og viser to ikoner, hvor klokken er den ene. Den skal man så ramme for at få lyd ud. Det lyder enkelt, men er man presset og skal bremse, så dur det ikke rigtigt i praksis.


Hvis du derimod har et gearsystem, som kan kode en knap oven på bremsen/gear skifteren, så kan det bringes til at virke, og det er straks meget mere anvendeligt og virker faktisk i praksis. Går man op i vægt, og har en lovpligtig ringeklokke, så kan den jo afmonteres og dermed spare man lidt af den ekstra vægt EDGE 1050 kommer med.


En anden ny feature er muligheden for at få alarmer og selv oprette alarmer ved fare og huller i vejen. Det virker ligesom den mange har i biler, hvor det store fællesskab, med et tryk på en knap, advarer hinanden om fare eller måske en radarkontrol...


Møder du et hul i asfalten, så kan du trykke på en knap og hullet bliver registreret. Næste gang der kommer en kollega forbi (med en EDGE x40-50) så vil man ca. 250 meter før hullet få en advarsel. Man skal så bekræfte, om det stadig er der, og ellers forsvinder advarslen efter et stykke tid.



Skærmen viser advarsel om hul i vejen og samtidig advarsel fra radaren bag på cyklen.

Det hele akkompagneret af lyde. Det er ganske smart, og ganske anvendeligt, specielt når man er på hyggetur eller kører længere ture. Er du presset i løb eller i klubben, så bliver det nemt for meget. Ligeledes kan der komme rigtig mange alarmer i byerne, og så bliver der informations-overload og effekten bliver mindre.


Disse to sikkerhedsfunktioner skal Garmin have stor kredit for at indføre.

 

Gruppeturfunktion

En af de fremhævede funktioner på Garmin EDGE 1050 er Group Ride-funktionen. Den er faktisk ikke helt ny, da den også var på nogle af de tidligere x40 modeller bla. EDGE 1040 modellen.
 

Kort fortalt, så opretter man et Group Ride direkte på cykelcomputeren. Det er en lille “App” på skærmen, og ideen er, at man kan dele en bane i en gruppe og under turen kan man på kortet se, hvor ens venner befinder sig.


Det er også muligt at lave en simpel kommunikation med gruppen. Der er et antal standardbeskeder og man har mulighed for at lave sine egne. Det kunne være “Jeg er punkteret”, “Har brug for hjælp” eller lignende.


Når man oprette Group Ride, så genererer Garmin en kode, som man deler med ens venner, og denne kode taster man så ind på sin Edge. Herefter er man forbundet. Det hele kræver forbindelse over mobilnettet, så ens mobiltelefon skal naturligvis være med.

Efter turen kommer der lidt resultater, og man får lidt sjove kommentarer til hver deltagers præstation under turen.



Gruppefunktionen har fået plads på forsiden af skærmen.
 

Bliver det så en "killer-funktion"?


Måske, det virker og når man er flere på tur og bliver væk fra hinanden f.eks. ved en punktering, så er det faktisk meget smart. Vi var under testen 3 der kørte sammen, og funktionen virker.


Der er dog stadig noget arbejde for Garmin med at gøre mere ud af brugervenligheden. Det er ikke helt intuitivt og samspil med Garmin Connect appen mangler lige det sidste. Det er f.eks. lidt bøvlet at dele koden. Vi gjorde det manuelt, når vi holdt sammen, men det burde kunne ske via Facebook eller lignende.


Dagligdagen - Navigation

Navigation og kørsel efter kort er noget af det mest brugte på en cykelcomputer. Derfor har vi testet dette over mange ture.


Som nævnt ovenfor, så kan man lave baner på flere forskellige måder. Bedst er at gøre det via Garmin Connect, men Group Ride eller direkte på Garmin EDGE 1050 er også en mulighed.


Man kan godt oprette en bane på Garmin EDGE 1050. Skærmen er dog begrænset af sin størrelse, og derfor er den bedst til det simple, som at finde hjem, eller foreslå noget den selv finder på. Det at tegne en bane er meget svært i praksis.


Navigationsanvisninger kan tilpasses dine profiler og man kan få lyd og grafisk hjælp eller se kortet hele tiden.

Garmin EDGE 1050 er hurtigere end forrige model til at opdatere kortet, og “din position” på kortet er også mere præcist og hurtigere opdateret end tidligere.


Efter et sving går der gerne 3-6 sekunder, inden den springer til næste navigations skridt, hvilket er 20 - 40 meter. Det betyder, at en højre-venstre kombination ikke kommer hurtigt nok på skærmen. Man misser altså venstre delen.


Vi kørte også MTB i skoven, og testede de små snævre sving. I skoven kan GPS-signalet naturligvis også være forstyrret af træerne, men også her oplever man forsinkelse, når det bliver snævert.

Så selv om den nye EDGE 1050 er hurtig, så er der stadig mulighed for forbedring eller ændring af, hvordan ruteanvisningen formidles.


Undervejs kommer der en del information om belægningen på kommende veje, når der er en grusvej i nærheden. Når man kører på ens hjemmebane, så giver det ikke så meget værdi, men er du ude og skal finde nye veje, så kan det give mening.


Ellers er EDGE 1050 dejlig nem og enkel at bruge i hverdagen. Der er kommet lidt mere “mobiltelefon” over hjemmeskærmen og de forreste sider, med flere APPs og en grafisk brugerflade. Man kan selv ændre en del på udseendet og måden tingene præsenteres på, og man opdager hurtigt, hvordan det passer en bedst.

 

Den oplevede kvalitet i software og materialer

Garmin har helt sikkert skruet en lækker cykelcomputer sammen. Den er vokset en smule i fysisk størrelse og vægt, og der er optimeret på en række ting, ligesom der er kommet endnu flere features til.


Skal vi komme en smule malurt i bægeret, så skal det være på selve brugerfladen. Måden computeren betjenes på er meget forskellig, alt efter hvor du er i programmerne. Det går ud over brugervenligheden og nogle steder er den simpelthen ikke intuitiv nok.

Det virker ikke som om man har fået softwaren arbejdet helt igennem efter samme layout skabelon. Menuer, navigationspile, farver og ikoner har ikke samme ens virkemåde og udtryk hele vejen rundt.


Nogle gange skal man trække ned oppe fra, andre gange nedefra, og indimellem skal man bruge en pil oppe i højre hjørne, og andre gange et kryds i venstre bund. Grafikken ser heller ikke ens ud.


Også samspillet med Garmin Connect halter en smule på bl.a. det nye Group Ride. Garmin er ligesom landet midt imellem en grafisk og en analog brugerflade, så der skal nok komme nogle opdateringer.


På trods af dette, så bliver man hurtig dus med sin EDGE 1050, og når man får den tilpasset ens egen stil, så er den god.

Selve den fysiske enhed er rigtig godt udført og i lækre materialer. Den er vokset i størrelse og monteringen skal længere ud på en front mount. Det kan give øget belastning på din mount og dit styr, men ellers er Garmin EDGE en rigtig lækker computer.


Garmin EDGE 1050 lover op til 20 timers batteritid, og vores test viser, at vi er tæt på, så det er et klart plus. Opladning sker via USB-3 stikket i bunden af computeren.



Garmin EDGE 1050 i perfekt setup på front mount.


Alt det vi ikke fik nævnt

Under denne test har vi haft to EDGE 1050 til rådighed. Derfor har vi haft mulighed for at teste mange store og små ting. Dem som springer mest i øjnene får I lige her i punktform:


- Der er god hjælp til første opsætning

- Oprettelse af forbindelse til dine sensorer er nem og smertefri

- Man kan sætte få sit navn og telefonnummer ind på startskærmen, så tabte computere måske kan komme hjem

- Der er mulighed for oprettelse af masser af træningsprogrammer og virtuel partners

- Monteringsbeslaget bag på computeren kan skiftes med små skruer efter slid

- Garmin Share, hvor man overfører baner mellem enheder virker, men man skal være tålmodig

- Nogle gange får man så meget info og alarmer op på skærmen, at man bliver helt fartblind - der er informations-overload.

- Lydstyrken på alarmer kan justeres op og ned

- Den virker rigtig god som håndholdt navigation på gåture

- Oprettelse af baner på Strave, som overføres til Garmin virker perfekt

- Garmin Pay er en mulighed

 

Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?

Annonce

 

Garmin EDGE 1050 er en klar forbedring i forhold til tidligere modeller. Den har en super lækker skærm, og de nye funktioner med advarsler, ringeklokke og Group Rides har potentiale til at blive rigtig gode, specielt når man kører endurance/hygge ture ude i landet.


Batteritiden er forbedret og strømmen er ikke noget man som almindelig motionist behøver at spare på i dagligdagen. Der medfølger diverse mounts til computeren og alt har den sædvanlige Garmin kvalitet.


Kvaliteten er i top og hele økosystemet hos Garmin er bare rigtigt godt med et utal af muligheder. EDGE 1050 mangler lidt på softwaren, og jeg forventer at der kommer en række opdateringer i den kommende tid.


Den vejledende pris er ca. kr. 5.800 og det er naturligvis mange penge. Er den prisen værd??


Står man og skal have en ny cykelcomputer, så er det her bare toppen og alene det, er der mange som gerne vil betale for. Vi mødte under testen nogle stykker som var helt klar, ikke mindst pga Group Ride funktionen. Garmins økosystem virker og når man først er i det, så vil jeg selv holde fast og en dag vil jeg garanteret opgradere fra min Edge 1030.

 

Konklusion

 

Garmins nye topmodel er en lækker cykelcomputer. Den har alt man kan ønske sig, og kvaliteten er i top, ligesom samspillet med hele Garmins økosystem er supergodt.

 

Den koster en del penge, men du får også en super lækker skærm og en cykelcomputer med masser af funktioner og en rigtig god kvalitets fornemmelse. En cykelcomputer der garanteret vil holde i mange år.

 

Annonce

 

Læs også
80 sejre: UAE-stjerne vinder italiensk klassiker

 

 

 

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Søndag den 06. oktober 2024

Landevej
Minut for minut: Sådan snuppede Laporte sin første sejr i et år
Landevej
Mads P. er klar: Normalt bør det være et godt løb for mig
Landevej
Vuelta-åbenbaring har fremtiden på plads
Gravel
Isaac Del Toro skal køre gravel-VM
Landevej
Stephen Roche efter VM: Pogacar er velkommen i vores klub
Landevej
Colombiansk cykelrytter myrdet
Landevej
Dansker kører i top-5 i britisk triumf
Landevej
Vender Alpe d’huez og Mont Ventoux tilbage til Touren?
Landevej
Oversigt: Disse danskere skal køre Paris-Tours

Annonce

Lørdag den 05. oktober 2024

Landevej
Medie: Pidcock i overraskende skifte
Landevej
Kyllingen: Her skal Skjelmose forbedre sig
Landevej
Optakt: Paris-Tours
Landevej
”Jeg følte virkelig et pres,” siger Pogacar

Annonce

Landevej
Se Pogacars knusende angreb
Gravel
Stjerne forklarer, hvorfor hun tabte: Det var forfærdeligt
Gravel
Utroligt: Visma-komet reagerer på sin fjortende VM-titel
Landevej
Dansk top 10-placering i italiensk klassiker
Landevej
Første mand i 29 år: Opvisning sikrer Pogacar unik bedrift
Gravel
Video i artiklenSe spurten: Vild stjerneduel afgør VM
Landevej
Stjerne vinder for fjerde gang
Landevej
Lund tættere førertrøjen i ny Kristoff-sejr

Annonce

Landevej
Pogacar er ikke færdig: Vil slutte sæsonen stærkt af
Landevej
Italiener igen hurtigst: Vinder sin anden etapesejr
Gravel
Tidligere verdensmester melder afbud til Gravel-VM

Annonce

Gravel
Formel 1-stjerne klar til Gravel-VM

Fredag den 04. oktober 2024

Landevej
Cecilie Uttrup får startnummer 1
Landevej
Optakt: Giro dell'Emilia

Annonce

Landevej
Skjelmose afslører: Har to diskusprolapser
Landevej
DCU glæder sig: God dato for PostNord Danmark Rundt 2025
Landevej
Tobias Lund øjner ny milepæl i karrieren efter sejren
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund vinde 4. etape af Cro Race
Landevej
Belgier prøver lykken hos nyt hold
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Tobias Lund tager sejren i Kroatien
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Skræmmende stærkt hold bag Pogacar i regnbuedebut
Landevej
Mads Würtz udgår af CRO Race efter hjernerystelse
Udstyr og test
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Landevej
Van Aert er på cyklen igen
Motion
Nyt cykelmagasin på gaden
Landevej
Tidligere verdensmester giver op: Bundlinjen er, at jeg ikke er god nok
Landevej
Pogacar viser VM-tøjet frem
Landevej
”Han har en vilje som få,” siger tidligere sportsdirektør
Udstyr og test
Test: Reform Seymour sadel
Landevej
Medie: Visma-rytter skifter hold
Landevej
Visma-chef langer ud: De er milevidt bagude
Landevej
Stor overraskelse: Italiener snyder WorldTour-rytterne

Torsdag den 03. oktober 2024

Landevej
Storhold på rov hos UAE
Landevej
Tre ryttere bekræftet på nyt dansk kontihold
Landevej
Evenepoel melder klar til dyst mod Pogacar og Roglic
Landevej
UAE tangerer endnu en imponerende rekord
Landevej
"En mærkelig dag", siger UAE-profil om solosejr
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Philipsen gør status: Det var højdepunktet
Landevej
Video i artiklenSe Philipsen tage sin niende sejr i år
Landevej
Video i artiklenPhilipsen spurter sig til fornem sejr
Landevej
Hurtig franskmand fortsætter på WorldTouren
Landevej
Tour de France-åbenbaring forlænger
Udstyr og test
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Landevej
Video i artiklenUAE-stjerne vinder efter vildt soloridt - Tobias Lund bliver treer
Landevej
Medie: Belgisk profil forlænger ikke
Landevej
Pogacar ser frem til “favoritperiode” i VM-striber
Landevej
Danskere blandt favoritterne: Etape forkortes
Landevej
Lidl-Trek-profil ser frem til VM-duel: Van der Poel er den klare favorit
Landevej
Lidl-Trek-rytter skifter hold
Landevej
Visma-sportsdirektør: Som hold tog vi en chance og tabte
Landevej
Kasper Asgreen skal opereres
Landevej
Bjarne Riis om Mørkøv: Et par års erfaring inden havde været godt
Landevej
Oversigt: Her er danskerne, der skal køre tysk endagsløb
Landevej
Suveræn hollænder triumferer igen med dansk leadout
Landevej
Agent afslører: Pogacar tæt på ny kontrakt
Landevej
Skifter hold: Belgier bryder sin kontrakt
Landevej
Gilbert vil have kæmpe job
Landevej
Verdensmester skifter til UAE

Onsdag den 02. oktober 2024

Landevej
UAE skriver historie med ny sejr
Landevej
Merckx fastslår: Pogacar er ikke større end mig
VIS FLERE

Annonce