S\u00e5 blev det igen tid til en ny topmodel fra Garmin. Det er ikke bare en opgradering fra tidligere modeller, men et klart forbedret produkt, hvor is\u00e6r sk\u00e6rmen skiller sig ud, men ogs\u00e5 et produkt hvor Garmin lover nye features. Formen er som vi kender - sort og lidt mere kantet end forg\u00e6ngeren, ligesom den er vokset i st\u00f8rrelse.
\r\n
\r\nFakta
\r\nProducent:<\/b> Garmin
\r\nProdukt:<\/b> Edge 1050
\r\nV\u00e6gt:<\/b> 161 gram (vejet)
\r\nVejl. udsalgspris:<\/b> Kr. 5.849,-
\r\n
\r\nFeatures:<\/b>
\r\n- Levende farvedisplay viser kort og statistik i imponerende detaljer
\r\n- Op til 20 timers batteritid i kr\u00e6vende brugssituationer
\r\n- F\u00e5 advarsler om f\u00e6rdselsfarer rapporteret af andre ryttere
\r\n- Opret baner p\u00e5 enheden, og se vejbel\u00e6gningstyper p\u00e5 kortet
\r\n- Giv ryttere og fodg\u00e6ngere besked med en cykelklokke p\u00e5 enheden
\r\n- Hold forbindelse og v\u00e6r konkurrencedygtig med gruppeturfunktionen<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
Garmin har, som nogle af mobiltelefonproducenterne, valgt ikke at inkludere en lader, s\u00e5 den skal man have i forvejen.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
Computeren monteres som vi kender fra Garmin, hvor man s\u00e6tter den i holderen og drejer 90 grader. Godt og solidt. Man skal v\u00e6re opm\u00e6rksom p\u00e5, at front mount fra tidligere modeller ikke er lang nok og den medf\u00f8lgende kun passer til runde styr.<\/p>\r\n\r\n
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Opsætning
Den nye Garmin betjenes på samme måde som de foregående modeller. Der er en tænd/sluk/pause og skærmlås knap på venstre side og to knapper i bunden af computeren. Den ene til start/stop af ruten og den anden til pause/omgange mm funktionerne.
Opstart er som man kender med et tryk på knappen i venstre side. Man kan se den loader diverse filer og er klar lidt hurtigere end den EDGE 1030, jeg selv bruger.
Når computeren startes op første gang, så spørger den selv efter diverse info, og herunder om man skal overføre funktioner og profiler fra en tidligere model gemt på din Garmin Connect konto. Det virker ganske let og meget intuitivt. Enkelte ting skal efterfølgende tastes, som password til Wifi.
Den tager ikke gemte baner med over, så dem skal man overføre manuelt en af gangen, eller via en PC gå ind i filmappen “New Files” og placere banerne - ganske som på tidligere modeller.
Man kan naturligvis også benytte Garmin Connect og overføre derfra, og specielt virker det nu virkeligt godt og hurtigt fra din smartphone.
Vægten siger 161 gram, og det er nøjagtig det tal Garmin oplyser i specifikationen.
En lækker og rigtig god skærm med stærke kontrast
Garmin fremhæver selv den nye skærm. Den er endnu bedre end forgængeren, og tekst og kort er endnu skarpere og med mere kontrast og flere pixels. Kontrast og lysstyrke er rigtig gode, så selv i høj solskin er der ingen problemer med at se små detaljer, som f.eks. gadenavne på kortet.
Det er en forbedring fra tidligere modeller og når man kommer fra en EDGE 1030, er det en rigtigt stor opgradering med rigtig mange flere pixels.
Kommunikationen med din telefon er også forbedret og overførslerne går hurtigt. Hvis du er forbundet med din telefon og vælger at uploade en bane, så er den ovre på Garmin EDGE 1050 øjeblikkeligt. Ingen ventetid, hvilket også er en klar forbedring i forhold til specielt 1030 modellen.
Den forbedrede skærm gør det muligt at vise mange flere detaljer på kortet. Det er godt - men man får hurtigt alt for meget information om butikker, tankstationer, gadenavne, POI’er og specielt når man er i byerne, så er det for meget. Der er simpelthen information overflow, og selv valgte jeg at bruge et lavt detaljeniveau under testen.
Selve skærmen er trykfølsom, og den er nem og præcis at betjene.
Køreoplevelsen - sikkerhed
Garmin har ændret på lydsignaler og lyde, som kommer ud af EDGE 1050. Det skal man lige vænne sig til. Det er endda muligt at få navigationsvejledning med stemmestyring, hvis man ønsker det.
For at få dette til at virke, så er EDGE 1050 monteret med en opgraderet højttaler, som har flere toner til rådighed, og er kraftigere end på tidligere modeller.
Brug af stemmestyring er ikke tydelig nok, hvis man kører i modvind. Er du på motionstur, eller bruger den som håndholdt navigation på ferie i udlandet, så viser vores test, at det er klart brugbart og virker rigtigt godt.
Den kraftigere højttaler gør det også muligt at lave en indbygget ringeklokke. Lydniveauet er lige til den tynde side, men dog brugbart og en feature, jeg selv sætter pris på.
Betjening af klokken kan ske på to måder. Skal man aktivere klokken, så skal man trykke på skærmen, som skifter skærmbillede og viser to ikoner, hvor klokken er den ene. Den skal man så ramme for at få lyd ud. Det lyder enkelt, men er man presset og skal bremse, så dur det ikke rigtigt i praksis.
Hvis du derimod har et gearsystem, som kan kode en knap oven på bremsen/gear skifteren, så kan det bringes til at virke, og det er straks meget mere anvendeligt og virker faktisk i praksis. Går man op i vægt, og har en lovpligtig ringeklokke, så kan den jo afmonteres og dermed spare man lidt af den ekstra vægt EDGE 1050 kommer med.
En anden ny feature er muligheden for at få alarmer og selv oprette alarmer ved fare og huller i vejen. Det virker ligesom den mange har i biler, hvor det store fællesskab, med et tryk på en knap, advarer hinanden om fare eller måske en radarkontrol...
Møder du et hul i asfalten, så kan du trykke på en knap og hullet bliver registreret. Næste gang der kommer en kollega forbi (med en EDGE x40-50) så vil man ca. 250 meter før hullet få en advarsel. Man skal så bekræfte, om det stadig er der, og ellers forsvinder advarslen efter et stykke tid.
Skærmen viser advarsel om hul i vejen og samtidig advarsel fra radaren bag på cyklen.
Det hele akkompagneret af lyde. Det er ganske smart, og ganske anvendeligt, specielt når man er på hyggetur eller kører længere ture. Er du presset i løb eller i klubben, så bliver det nemt for meget. Ligeledes kan der komme rigtig mange alarmer i byerne, og så bliver der informations-overload og effekten bliver mindre.
Disse to sikkerhedsfunktioner skal Garmin have stor kredit for at indføre.
Gruppeturfunktion
En af de fremhævede funktioner på Garmin EDGE 1050 er Group Ride-funktionen. Den er faktisk ikke helt ny, da den også var på nogle af de tidligere x40 modeller bla. EDGE 1040 modellen.
Kort fortalt, så opretter man et Group Ride direkte på cykelcomputeren. Det er en lille “App” på skærmen, og ideen er, at man kan dele en bane i en gruppe og under turen kan man på kortet se, hvor ens venner befinder sig.
Det er også muligt at lave en simpel kommunikation med gruppen. Der er et antal standardbeskeder og man har mulighed for at lave sine egne. Det kunne være “Jeg er punkteret”, “Har brug for hjælp” eller lignende.
Når man oprette Group Ride, så genererer Garmin en kode, som man deler med ens venner, og denne kode taster man så ind på sin Edge. Herefter er man forbundet. Det hele kræver forbindelse over mobilnettet, så ens mobiltelefon skal naturligvis være med.
Efter turen kommer der lidt resultater, og man får lidt sjove kommentarer til hver deltagers præstation under turen.
Gruppefunktionen har fået plads på forsiden af skærmen.
Bliver det så en "killer-funktion"?
Måske, det virker og når man er flere på tur og bliver væk fra hinanden f.eks. ved en punktering, så er det faktisk meget smart. Vi var under testen 3 der kørte sammen, og funktionen virker.
Der er dog stadig noget arbejde for Garmin med at gøre mere ud af brugervenligheden. Det er ikke helt intuitivt og samspil med Garmin Connect appen mangler lige det sidste. Det er f.eks. lidt bøvlet at dele koden. Vi gjorde det manuelt, når vi holdt sammen, men det burde kunne ske via Facebook eller lignende.
Dagligdagen - Navigation
Navigation og kørsel efter kort er noget af det mest brugte på en cykelcomputer. Derfor har vi testet dette over mange ture.
Som nævnt ovenfor, så kan man lave baner på flere forskellige måder. Bedst er at gøre det via Garmin Connect, men Group Ride eller direkte på Garmin EDGE 1050 er også en mulighed.
Man kan godt oprette en bane på Garmin EDGE 1050. Skærmen er dog begrænset af sin størrelse, og derfor er den bedst til det simple, som at finde hjem, eller foreslå noget den selv finder på. Det at tegne en bane er meget svært i praksis.
Navigationsanvisninger kan tilpasses dine profiler og man kan få lyd og grafisk hjælp eller se kortet hele tiden.
Garmin EDGE 1050 er hurtigere end forrige model til at opdatere kortet, og “din position” på kortet er også mere præcist og hurtigere opdateret end tidligere.
Efter et sving går der gerne 3-6 sekunder, inden den springer til næste navigations skridt, hvilket er 20 - 40 meter. Det betyder, at en højre-venstre kombination ikke kommer hurtigt nok på skærmen. Man misser altså venstre delen.
Vi kørte også MTB i skoven, og testede de små snævre sving. I skoven kan GPS-signalet naturligvis også være forstyrret af træerne, men også her oplever man forsinkelse, når det bliver snævert.
Så selv om den nye EDGE 1050 er hurtig, så er der stadig mulighed for forbedring eller ændring af, hvordan ruteanvisningen formidles.
Undervejs kommer der en del information om belægningen på kommende veje, når der er en grusvej i nærheden. Når man kører på ens hjemmebane, så giver det ikke så meget værdi, men er du ude og skal finde nye veje, så kan det give mening.
Ellers er EDGE 1050 dejlig nem og enkel at bruge i hverdagen. Der er kommet lidt mere “mobiltelefon” over hjemmeskærmen og de forreste sider, med flere APPs og en grafisk brugerflade. Man kan selv ændre en del på udseendet og måden tingene præsenteres på, og man opdager hurtigt, hvordan det passer en bedst.
Den oplevede kvalitet i software og materialer
Garmin har helt sikkert skruet en lækker cykelcomputer sammen. Den er vokset en smule i fysisk størrelse og vægt, og der er optimeret på en række ting, ligesom der er kommet endnu flere features til.
Skal vi komme en smule malurt i bægeret, så skal det være på selve brugerfladen. Måden computeren betjenes på er meget forskellig, alt efter hvor du er i programmerne. Det går ud over brugervenligheden og nogle steder er den simpelthen ikke intuitiv nok.
Det virker ikke som om man har fået softwaren arbejdet helt igennem efter samme layout skabelon. Menuer, navigationspile, farver og ikoner har ikke samme ens virkemåde og udtryk hele vejen rundt.
Nogle gange skal man trække ned oppe fra, andre gange nedefra, og indimellem skal man bruge en pil oppe i højre hjørne, og andre gange et kryds i venstre bund. Grafikken ser heller ikke ens ud.
Også samspillet med Garmin Connect halter en smule på bl.a. det nye Group Ride. Garmin er ligesom landet midt imellem en grafisk og en analog brugerflade, så der skal nok komme nogle opdateringer.
På trods af dette, så bliver man hurtig dus med sin EDGE 1050, og når man får den tilpasset ens egen stil, så er den god.
Selve den fysiske enhed er rigtig godt udført og i lækre materialer. Den er vokset i størrelse og monteringen skal længere ud på en front mount. Det kan give øget belastning på din mount og dit styr, men ellers er Garmin EDGE en rigtig lækker computer.
Garmin EDGE 1050 lover op til 20 timers batteritid, og vores test viser, at vi er tæt på, så det er et klart plus. Opladning sker via USB-3 stikket i bunden af computeren.
Garmin EDGE 1050 i perfekt setup på front mount.
Alt det vi ikke fik nævnt
Under denne test har vi haft to EDGE 1050 til rådighed. Derfor har vi haft mulighed for at teste mange store og små ting. Dem som springer mest i øjnene får I lige her i punktform:
- Der er god hjælp til første opsætning
- Oprettelse af forbindelse til dine sensorer er nem og smertefri
- Man kan sætte få sit navn og telefonnummer ind på startskærmen, så tabte computere måske kan komme hjem
- Der er mulighed for oprettelse af masser af træningsprogrammer og virtuel partners
- Monteringsbeslaget bag på computeren kan skiftes med små skruer efter slid
- Garmin Share, hvor man overfører baner mellem enheder virker, men man skal være tålmodig
- Nogle gange får man så meget info og alarmer op på skærmen, at man bliver helt fartblind - der er informations-overload.
- Lydstyrken på alarmer kan justeres op og ned
- Den virker rigtig god som håndholdt navigation på gåture
- Oprettelse af baner på Strave, som overføres til Garmin virker perfekt
- Garmin Pay er en mulighed
Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?
Garmin EDGE 1050 er en klar forbedring i forhold til tidligere modeller. Den har en super lækker skærm, og de nye funktioner med advarsler, ringeklokke og Group Rides har potentiale til at blive rigtig gode, specielt når man kører endurance/hygge ture ude i landet.
Batteritiden er forbedret og strømmen er ikke noget man som almindelig motionist behøver at spare på i dagligdagen. Der medfølger diverse mounts til computeren og alt har den sædvanlige Garmin kvalitet.
Kvaliteten er i top og hele økosystemet hos Garmin er bare rigtigt godt med et utal af muligheder. EDGE 1050 mangler lidt på softwaren, og jeg forventer at der kommer en række opdateringer i den kommende tid.
Den vejledende pris er ca. kr. 5.800 og det er naturligvis mange penge. Er den prisen værd??
Står man og skal have en ny cykelcomputer, så er det her bare toppen og alene det, er der mange som gerne vil betale for. Vi mødte under testen nogle stykker som var helt klar, ikke mindst pga Group Ride funktionen. Garmins økosystem virker og når man først er i det, så vil jeg selv holde fast og en dag vil jeg garanteret opgradere fra min Edge 1030.
Konklusion
Garmins nye topmodel er en lækker cykelcomputer. Den har alt man kan ønske sig, og kvaliteten er i top, ligesom samspillet med hele Garmins økosystem er supergodt.
Den koster en del penge, men du får også en super lækker skærm og en cykelcomputer med masser af funktioner og en rigtig god kvalitets fornemmelse. En cykelcomputer der garanteret vil holde i mange år.