Prøv vores nye app
Test: Fizik Tempo R5
29. december 2021 21:30
af Peter Christiansen

En flot og funktionel sko i dyrt look, men til en overkommelig pris.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Fizik
Produkt: Tempo R 5 Overcurve landevejssko

Farver: Sort/hvid

Størrelser: 37 - 48

Vægt: Én sko i str. 45 vejer 316 gram uden klamper

Vejledende udsalgspris: 1.169,- kroner

 

Introduktion

Italienske Fi’zi:k, der benytter den fonetiske transskription i sit visuelle udtryk, startede i 1996 med at levere sadler, sko og styrbånd til cykelindustrien, og godt 20 år senere havde man så godt fat i markedet, at hele syv World Tour-hold kørte med firmaets produkter.

 

Men Fizik er ikke bare stærke i forhold til high end-segmentet, man producerer også sko og sadler til begyndere og motionister. Fizik Tempo R 5 Overcurve placerer sig i midten af spektret - man kan købe væsentlig dyrere sko hos Fizik, men omvendt kan man også få Fizik-sko til under 1.000 kroner.

 

Læs også
Lund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?

 

Test

Skoens rette navn er Tempo R 5 Overcurve, men hvad står betegnelsen ’Overcurve’ for?


Fizik beskriver selv konstruktionen som værende asymmetrisk hen over anklen, hvor skoens krave følger fodens forskudte knoglefremspring. Denne ergonomiske pasform har til formål, at man kan køre i længere tid uden at føle træthed i foden.

 

Udskæringen er asymmetrisk, så den giver en bedre pasform

 

God pasform

Første indtryk, når man tager skoen på er da også positivt. Pasformen er rigtig god, og skoens linjer følger fodens form godt. Skoen har både den nødvendige stivhed i sål og hæl, samtidig med at den føles behagelig blød og fleksibel hen over vristen samt fremme ved tæerne.

Annonce

 

En særlig feature er de små gummidutter, der sidder i stoffet ud for akillessenen - det får skoen til at sidde ekstra stabilt. Forfoden er relativt snæver, men bredden kan justeres med det velcrospænde, der sidder foran. Dog kan ryttere med meget brede fødder risikere at opleve Tempo R5 en anelse smal.

 

Yderside

På skoens yderside skal et par væsentlige detaljer fremhæves, og første nedslagspunkt er sålen.

 

Denne er fremstillet i et komposit-materiale, der er en blanding af carbon og nylon, men selv om der ikke er tale om en ren carbonsål, er den stiv og yder god kraftoverførsel. Og netop det med en såls stivhed kan diskuteres, for mens en stiv sål yder optimal kraftoverførsel, vil den også trætte foden.

 

Og omvendt vil en blødere sål være mere behagelig at køre med, mens kraftoverførslen reduceres. Med F5’erens sål har man ramt et godt kompromis mellem komfort og kraftoverførsel.

 

På ydersiden skal også de to spænder fremhæves. Normalt er der et direkte forhold mellem prisen på en cykelsko samt fordelingen af wirespænder og velcrolukninger.

 

Hvor de billigste sko ofte spændes med to-tre velcrolukninger, har dyrere sko som regel udelukkende wirespænder. Tempo R 5 kommer med en kombination af disse løsninger - nemlig med velcrolukning ved tæerne samt et wirespænde ved anklen.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Som bekendt er ventilation vigtig, og en lang række lufthuller hen langs skoens sider, sørger for udluftning. Derimod er der ikke udluftning nedefra. På en del landevejssko er der skabt ventilation til fodsålen via et hul i skoens bund samt indersålen, men det er ikke tilfældet på R 5’eren.

 

Og så er der det visuelle udtryk: R5 ligner en high end-sko, der sagtens kunne koste det dobbelte. Den har et stilrent og enkelt design, udstråler elegance og er simpelthen flot.

 

På cyklen

Med sålen har man ramt et godt kompromis mellem komfort og kraftoverførsel. Jeg fornemmede, at de fleste af mine watt blev overført til cyklen, også når jeg stod op og trådte til i en spurt. Samtidig kunne jeg køre lange ture, uden at foden føltes træt - i hvert fald ikke mere end den plejer. En konkurrencerytter vil nok foretrække en stivere sål, men til motionsbrug er sålen velegnet.

 

Da mine testture blev kørt i sommervarmen, blev foden naturligvis varm. De mange ventilationshuller hen langs siden sørgede for god afkøling, og det havde selvfølgelig været rart med yderligere udluftning i bunden af skoen / sålen, men betydningen af en ekstra luftkanal her er sandsynligvis marginal.

Annonce

 

Jeg oplevede også, at skoen sad godt fast, og hen over vristen var den nem at finjustere under kørslen. Et yderligere plus er den lille hæl, der er monteret bag på skoen. Når man står af cyklen og går, er bagskoen hævet, så man får en mere naturlig gang.

 

 

Skoen kombinerer BOA-spænde med et ekstra velcro-spænde

 

Konklusion

De færreste kan sige sig fri for en vis forfængelighed, når man taler om cykelbeklædning, og udseendemæssigt fremtræder R5’eren som en sko i den helt dyre ende. Visuelt matcher skoen de eksklusive tøj- og cykelbrands, og den fås endda til en yderst overkommelig pris.

 

Prisen er der naturligvis en forklaring på. Man har sparet ved at benytte velcrolukning i forfoden, og man har sparet ved at anvende kompositmateriale i sålen. Det trækker heller ikke op, at vægten ligger over de 300 gram.

Annonce

 

Læs også
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg

 

Dette til trods får man meget sko for pengene. R5 har en god pasform, der retter sig ind efter fodens anatomi, og overlæderet er ikke stift, men føles blødt og behageligt. Sålen er hård nok til at give en fin kraftoverførsel, men samtidig er den også så fleksibel, at den ikke trætter foden i det lange løb.

 

Skoen er velegnet til den seriøse motionist, der gerne vil have flere af topskoenes features, men som kan gå på kompromis med vægt og materialer for at opnå en konkurrencedygtig pris.

Ydersålen er lavet i et kompositmateriale, der forener stivhed med kørekomfort

 

Sådan er skoen testet:

Fizik Tempo R 5 er testet i dansk sommervejr

 

Skoen er stillet til rådighed af:

Cycle Service Nordic

 

TESTRAPPORT

Annonce

 

Mærke: Fizik

Model: Tempo R 5 Overcurve

 

Hvad er skoen lavet til?

Skoen er til den seriøse landevejsmotionist, der ønsker flere af topskoenes features til en konkurrencedygtig pris

 

Hvilke særlige features har skoen?

Tempo R 5 har en god pasform samt et effektivt wire-spænde for oven

 

Bedøm skoens konstruktion

Tempo R 5 er fremstillet i gode materialer og har et stilrent look, der normalt er forbeholdt dyrere sko. Sålen er ikke super stiv, men den trætter til gengæld heller ikke så meget i længden.

 

Læs også
Se Tobias Lunds anden store sejr

 

Bedøm ydeevnen

En konkurrencerytter vil foretrække en mere stiv sål samt en lettere sko. Men for motionistens vedkommende yder skoen det, den skal.

Annonce

 

Bedøm holdbarheden

Det solide materialevalg virker robust, og den ekstra høje hæl betyder, at skoen slides mindre, når man går i den. Til gengæld har velcro-spænder en tendens til at blive løse efter lang tids brug. Men der er mange kilometer i R 5’eren.

 

Bedøm pasform

Hen over vristen og ved hælen er pasformen noget nær optimal, og det understøttes af skoens fleksible overdel samt wire-spændet, der kan finjusteres. Derimod kan bredfodede ryttere risikere begrænset bevægelsesfrihed ved tæerne. Dette kan dog delvis afhjælpes ved at gå et nummer op.

 

Bedøm størrelse

Som det meste fra Italien - aj, det lød fordomsfuldt!!! - er skoene små i størrelserne. De fleste vil opleve, at de skal gå et nummer op.

 

Bedøm vægt

R 5’erens vægt på +300 gram er relativ høj, men der er heller ikke tale om en konkurrencesko.

 

Bedøm komfort

God pasform, som understøttes af den asymmetriske overcurve-udskæring. Silikone bag akillessenen sikrer, at skoen sidder fast. Ryttere med meget brede fødder vil savne mere plads i forfoden.

Annonce

 

Bedøm value for money

Man får meget for pengene. Prisen matcher entry-segmentet, mens skoens udseende og features er et niveau højere - uden at der do er tale om en top-sko.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?
Udseendet kombineret med den lave pris.

 

Var der noget, som du ikke kunne lide?

Vi er i afdelingen for petitesser, men lavere vægt samt ekstra udluftning i bunden havde været en fordel.

 

Konklusion

En sko, der rigeligt er pengene værd. En sko, som er mere til motion end konkurrence.

 

Om testeren                      

Jeg er en aldrende cykelmotionist, der primært kører landevej og træner seks gange om ugen

Annonce

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Sådan vandt dansk stortalent for anden dag i træk
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
VIS FLERE

Annonce