Prøv vores nye app
Test: Fizik Omna
28. december 2023 16:30
af Morten Andersen

Kan en sko performe uden en ren carbonsål? Svaret er ja og faktisk giver det mening for de fleste. Det gør Omna-modellen fra Fizik også i sin helhed - en flot pakke, som bare fungerer og ser godt ud.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta
Producent: Fizik
Produkt: Fizik Omna
Farver: Hvid (fås også i sort)
Størrelse: 42 (fås fra 37-47)
Vægt: 250 gram (per sko - vejet)

Pris: Kr. 1500,-

 

 

Introduktion

Italienske Fizik er en af mastodonterne indenfor cykelsko og laver produkter til alle discipliner. Det let genkendelige brand har du måske bemærket i World Tour-feltet, hvor det spanske storhold Movistar blandt andet benytter sig af skoene.

 

Læs også
Derfor skal Vingegaard ikke køre stort endagsløb

 

Men Fizik gør sig ikke kun i high-end-segmentet, hvilket Vento Omna-modellen er et vidnesbyrd på.

 

Vi har testet Fiziks version af en mid-range cykelsko til landevejen.

 

Test

Annonce

 

Fizik beskriver selv Omna-modellen som en sko, der er designet til landevejscykling og er særligt velegnet til konkurrenceorienterede ryttere. Den er skabt til dem, der elsker at køre hurtigt og ønsker en sko med egenskaber, der er perfekte til løbssituationer.

 

Omna rangerer midt i hierarkiet hos Fizik, et produktsegment som ofte er gearet til at omfavne en bred skare af ryttere og behov og derfor kan lidt af det hele, uden at specialisere sig for alvor.

 

Det gør sig også gældende med Omna, som henvender sig til de fleste landevejsryttere, som gerne vil have en sko fra et anerkendt mærke, hvor man kan forvente gennemtænke features og løsninger, uden at skulle låne fra pensionsopsparingen for at få råd.

 

High-end features på budget

Omna låner teknologier og features fra sine dyrere søskende i kollektionen:

 

BOA Li2
Lukkesystemet er bygget op om BOA’s Li2 Fit-system, hvor skoen spændes via den traditionelle ’BOA-knap’. Systemet er tovejs, så man spænder ved at dreje én vej og løsner gradvist ved at dreje modsat, så man kan finjustere på farten.
 

Perforeret overdel
Overdelen er i PU-læder og har ventilationshuller på begge sider, så man kan komme af med varmen.

 

Nylonsål
Nok den største forskel fra high-end-modellerne er sålen. På de dyrere modeller er sålen som regel i fuld carbon, mens Omna benytter sig af en nylon-sål, som i sagens natur må give afkald på noget stivhed i forhold til de rene carbonsåler.

 

Læs også
Optakt: Omloop Het Nieuwsblad

 

Fedt og veludført design

Ved første øjekast fremstår skoen som veludført og afdæmpet, - helt i tråd med tidens design, hvor hvide sko stadig er manges foretrukne farve.
Fizik kombinerer en gennemgående hvid sko med en masse sorte materialer og detaljer og samlet set fremstår skoen både strømlinet, underspillet og æstetisk pæn - selvom den slags jo er subjektivt. Min mest objektive vurdering siger mig dog, at det er et design, som de fleste vil kunne tilslutte sig.

 

Materialer og kvalitet
Overordnet så er det min oplevelse, at Omna-skoen fremstår i en fin kvalitet.
Skoens konstruktion og finish er der ikke en finger at sætte på og alle detaljer er veludførte. Præcis som man forventer af en erfaren producent som Fizik.


Det kunstige læder er blødt og relativt fleksibelt, hvilket tegner godt for fornemmelse og pasform, mens alle detaljerne omkring BOA-systemet er veludførte, hvilket lover godt for holdbarheden.

 

Hvis man skal sammenligne med topmodellerne fra Fizik, for at få en fornemmelse af, hvor forskellene ligger, så kan man fremhæve ’tungen’ - altså den løse del inde i skoen, som hviler mod fodens overside - som her er lidt mere stiv og lidt mindre blød og lækker, end man eksempelvis får på de dyrere modeller.

Og så er der sålen, som er mærkbart mindre stiv, hvilket man godt kan få en fornemmelse af med skoen i hånden, selvom det selvfølgelig mest kommer til udtryk i pedalerne.

 

Pasform

Min fornemmelse af pasformen er, at den egentlig er ret tilforladelig, selv for en nordisk fod. Dog kan forfoden virke en anelse smal for nogle.
Generelt er tiden hvor ’italienske størrelser’ herskede i cykelbranchen så småt ovre og der er fint med plads i Omna-modellen.

Annonce

 

Indersiden af hælkappen er forsynet med blød polstring langs med kanten og det er med til at give en rar og behagelig fornemmelse.
Samtidig er hælen forsynet med ’anti-slip’, som hjælper med at holde foden på plads, når man bevæger sig.

Omna kommer med standardsåler uden mulighed for at indsætte svangstøtte, så hvis man har behov for dette, så skal man selv smide et par såler i. Igen en lille forskel fra de absolutte topmodeller, hvor dette ofte er inkluderet.


Sål i komposit - virker det?
Nok den største forskel på Omna og de noget dyrere topmodeller fra Fizik er sålen.
Hvor den er lavet i carbon i topmodellerne, så er sålen her i et nylon-kompositmateriale.

 

Virker det så, kan man spørge?

 

Før jeg svarer, så vil jeg faktisk gerne påpege den opfattelse i mange cykelrytteres hoved, at carbon per automatik er det bedste. Carbon har en fremragende ratio mellem stivhed og vægt, hvilket gør materialet så velegnet til cykeludstyr. Herunder også cykelsko, hvor en del af kraftoverførslen er afhængig af, at skoen kan overføre kræfterne til pedalerne uden for stort energitab.

 

Jeg har selv sværget til carbonsåler og har tidligere været forblændet af det stivhedsindeks, som altid bliver angivet for en sko. Producenterne har altid en intern skala - som i øvrigt er helt og aldeles knyttet til kun deres eget brand og altså uden en branchestandard, som ville gøre, at man kunne sammenligne på tværs af mærker - hvor de rangerer skoens stivhed, således at en topsko til topperformance måske får 10 ud af 10, mens en sko til ’ren motion’ får 4 ud af 10.

 

Men jeg har over årene måtte sande, at selvom en stivere sko på papiret er at foretrække (mere kraft = mere fart = ja tak), så er virkeligheden ofte anderledes.
For en stiv sål er uomtvisteligt også mindre komfortabel. Det betyder, at når jeg har testet de allermest stive sko, så har jeg faktisk oplevet, at der næsten ikke har været tid til at vænne min fod til stivheden, førend testen skulle skrives.
 

Jeg har også flere gange oplevet sko, hvor jeg simpelthen har kastet håndklædet i ringen og skilt mig af med dem fordi, at jeg ikke har fundet den grad af komfort, som er essentiel.

Annonce

 

Læs også
Ny mand i førertrøjen roser Mikkel Bjerg

 

Fizik Omna scorer 6 ud af 10 på Fiziks interne skala. Vil det gøre dig langsommere?
Nej, sikkert ikke. Sålen er stadig rigelig rigid til at overføre kræfterne til pedalerne og i praksis mærker man ikke forskellen.

 

Er man udpræget væddeløber eller har man et tårnhøjt niveau (læs: kræfter), så vil man måske spore et energitab, men for langt de fleste som dyrker cykling som en hobby, så fungerer det.

 

Tilmed er chancen for at opnå en virkelig komfortabel sko meget højere og det er også ganske sandsynligt, at du vil opleve fødder som er mindre trætte og ømme, når du kører rigtig langt.
Det vil igen afspejle sig i især underbenets muskulatur, som vil blive mindre træt, og derved kan øget komfort rent faktisk vise sig at give øget performance - sådan som det altid gør.

 
Omna på landevejen
Omna er generelt set en behagelig sko, som fungerer upåklageligt.

 

Den sidder godt på foden og det kræver ikke lang tid at vænne sig til den.

BOA-systemet virker bare - det ved vi allerede - og versionen her med ét spænde er også godkendt. Det er klart, at to spænder giver større mulighed for at finjustere og også gør, at man kan spænde skoen hårdere, men hvis man manuelt lige strammer wiren til fra forfoden og opefter - som man gør med snørebåndene i sine løbesko - inden man drejer på BOA-spændet, så fordeler trykket sig godt og jævnt over foden og det er let at justere undervejs.

 

Jeg nævnte tidligere, at pløsen umiddelbart er lidt rigid og lidt tykkere end man ellers oplever, men faktisk er det positivt i test. Den er nem at rette til ovenpå foden og det flade og stive materiale giver en god buffer op mod BOA-wirene, så man kan spænde det godt ind uden bøvl.


 

Konklusion - en sko til de fleste
Omna er en sko, som henvender sig bredt til 90 % af markedet.
Fizik har brugt gennemprøvede løsninger og materialer, som spiller godt sammen i den samlede pakke. Den primære forskel fra sko, som er dobbelt så dyre, er fraværet af et ekstra BOA-spænde (i nogle tilfælde) og så den lidt mindre stive sål.

Annonce

 

Det er dog min påstand, at langt de fleste motionister vil finde større glæde ved en mindre stiv sål og man behøver ikke at frygte for performance-tab, medmindre man har rigtig højt niveau eller skal bruge skoen til rendyrket konkurrence, hvor performance trumfer komfort.

Omna er ikke billig, men i et marked hvor der findes masser af sko med et prismærke på over 3000,- kroner, så er 1500,- kroner fair, for en sko som bare fungerer og er lavet i en kvalitet,  som gør, at den kan afskrives over mange sæsoner.





Stillet til rådighed af: Cycle Service Nordic

 

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 21. februar 2024

Landevej
Følg Vingegaards sæsondebut og det arabiske sprinterbrag
Landevej
Derfor skal Vingegaard ikke køre stort endagsløb
Landevej
Lidl-Trek sender stærkt hold til åbningsweekenden
Landevej
Pello Bilbao glæder sig til kongeetape: Passer mig bedre
Landevej
Ny mand i førertrøjen roser Mikkel Bjerg
Landevej
Flere danskere bekræftet til åbningsweekend
Landevej
Lørdag starter årets store cykeldyst! Er du klar!?
Landevej
Verdensmesteren forlænger med verdens bedste hold
Landevej
Endnu et WorldTour-hold udtager to danskere til åbningsweekend
Landevej
Holdlæge: Derfor udgik storfavoritten
Landevej
Vingegaard får hård modstand fra stjernespækket Ineos-hold
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewMangel på WorldTour-hold i årets Danmark Rundt, men arrangør er ”slet ikke nervøs for fremtiden”
Landevej
Video i artiklenSe O'Connor tage sejren i UAE Tour

Annonce

Landevej
Alaphilippes kone reagerer efter Lefevere-angreb: Det er uacceptabelt
Landevej
21-årigt Soudal-talent sprinter sig til sejr
Landevej
O’Connor reagerer efter sejrsangreb: Var ved at blive sat af holdkammerat
Landevej
Storfavorit udgår i australsk triumf - Bjerg viste storform
Landevej
Video i artiklenStorfavorit udgår på bjergetape
Landevej
Bahrain Victorious med store ambitioner i åbningsweekend
Landevej
Optakt: 3. etape af UAE Tour
Landevej
Mads P. kopierer denne stjernes opskrift for klassikersucces

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk talent med klar ambition fik kontrakten i hus i 11. time
Landevej
UAE lovpriser amerikansk profil
Landevej
Lefevere pointerer trist Alaphilippe-deroute

Annonce

Landevej
Oversigt: Disse trupper er udtaget til Omloop Het Nieuwsblad
Motion
Få stor ruteinspiration i hele Danmark - og spar mange penge

Tirsdag den 20. februar 2024

Landevej
Eksplosiv franskmand misser ”uerstattelige løb” grundet manglende invitation

Annonce

Landevej
Se holdet her - Begge danskere er med, når EF stiller op til åbningsweekenden
Landevej
Tidligere verdensmester melder klar til vild sæsondebut
Landevej
Uttrup, Philipsen og Pedersen løber med fornem hæder
Landevej
Officielt: Disse klassikere skal FDJ-kaptajner køre
Landevej
Video i artiklenHer er ruten til PostNord Danmark Rundt med spektakulær start
Landevej
Se holdene til PostNord Danmark Rundt – to WorldTour-hold deltager
Landevej
Bora-stjerne tilbage i storform: Her er næste mål
Udstyr og test
Test: EKOI E-Lens
Landevej
Quick Step-boss: Alaphilippe og Asgreen får fuld frihed
Landevej
Norsk stjerne går efter klassementet
Landevej
Formstærk colombianer vinder i Rwanda
Landevej
Video i artiklenSe Mikkel Bjerg sætte toptid i UAE
Landevej
Sejrherre om UAE’s taktik: Det betalte sig vist
Landevej
UAE-fest på hjemmebanen - to danskere i top-10
Landevej
Blev båret i mål af holdkammerat: Vil stadig køre klassement
Landevej
Optakt: 2. etape af UAE Tour
Landevej
Roglic forklarer afsked: Visma var oversvømmet
Landevej
Kan man vinde et etapeløb på én dag? Nu kommer UCI med afgørelse
Landevej
Cecilie Uttrup har tre store mål for 2024 efter ”anderledes” sæsonstart
Landevej
Manager: The Hæmo-riders Ride Again

Mandag den 19. februar 2024

Landevej
Tolv danskere til start i juniorernes sæsonåbner
Cross
Belgier brækker kravebenet og får kontraktforlængelse
Landevej
Starttiderne til enkeltstarten i UAE Tour (2. etape)
Landevej
Ambitiøs Valgren inden forårs-comeback: Jeg kan køre med i finalen
Landevej
Vingegaard sætter ord på årets første løb
Landevej
Snu Visma-rytter lister sig til ungdomstrøje
Landevej
Casper Sørensen - Manageren med det magiske touch!
Landevej
Lidl-Trek belønner italiensk stortalent med ny kontrakt
Landevej
Asgreen og Casper P. udtaget til belgisk åbningsweekend
Landevej
Israelsk sprinter slår talenter i Rwanda
Landevej
Flere positive meldinger efter stort styrt
Landevej
Video i artiklenSe den hektiske finale på 1. etape af UAE Tour
Landevej
Mikel Landa: Det er ikke noget nyt for mig
Landevej
Merlier reagerer på kaotisk finale
Landevej
Tim Merlier tager sejren i kaotisk afslutning
Cross
Hollandsk mester: Vil blive endnu bedre
Landevej
Optakt: 1. etape af UAE Tour
Landevej
Optakt: UAE Tour
Landevej
Australsk stjerne dropper Touren: På tide at ændre Grand Tour-planer
Landevej
Oversigt: Vingegaard og flere andre danske stjerner tager hul på 2024
Landevej
Kuss roser Vingegaards lederevner
Landevej
Amerikaner med dobbelt mission: Vil hjælpe Yates og køre på podiet
Landevej
Seks danskere til start i UAE Tour
Landevej
Norsk profil brækker kravebenet efter uheldig weekend
Landevej
Kan styrketræning gøre dig til en bedre cykelrytter?

Søndag den 18. februar 2024

Landevej
Van Aert var på krigsstien: Gjorde det for træningens skyld
MTB
Albert Phillipsen vinder spansk løb
Landevej
Evenepoel forklarer årsagen til dagens spurtnederlag: Det er virkelig en skam
Landevej
Video i artiklenSe spurten mellem Martinez og Evenepoel i Algarve
VIS FLERE

Annonce