Hjuls\u00e6ttet vejer 2,9 kg inkl d\u00e6k, tubeless v\u00e6ske og bremseskiver p\u00e5 kuffertv\u00e6gten.<\/p>\r\n\r\n","\r\n\r\n
Jeg modtager hjuls\u00e6ttet direkte fra den danske import\u00f8r, CycleHub.dk. Hjulene er i to kasser, en til forhjulet og en til baghjulet. Hjulene er beskyttet rigtigt flot i kassen og til de danske kunder, medf\u00f8lger der ogs\u00e5 en kasse med ekstra egre og et par fine drikkedunke fra Elitewheels. Jeg f\u00e5r ogs\u00e5 et par ekstra TPU slanger til gravel fra RIDENOW - en meget let back-up slange, som jeg (heldigvis) ikke fik brug for.<\/p>\r\n\r\n
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Jeg har til testen fået monteret et sæt Continental Terra Speed dæk i størrelse 40 mm, der mest er til asfalt og grusveje. Et dæk med små knopper og god fart og det hele er sat op tubeless.
Foto: Elitewheels har en flot finish
Montering af bremseskiver foretager jeg selv, og det er nemt med den store center lock ring.
Elitewheels G45CS er som sagt et carbon hjulsæt, og det testede sæt har en helt blank sort overflade med mørk skrift. En blank fælg er rigtig flot, men skal nok sættes sammen med et blank stel for at komme til sin ret, men det er naturligvis helt subjektivt.
Man kan bestille hjulene med mat overflade og sølv skrift. Disse produceres på bestilling og kræver dermed lidt længere leveringstid.
Hjul hub er fra Elitewheels egen fabrik og er kompatibel med de kendte brands. Hjulene er UCI godkendt, og kan benyttes af ryttere op til 130 kg.
Foto: De flotte Elitewheels pynter på gravel cyklen
Første tur
Det er altid super dejligt at komme af sted på et helt nyt sæt hjul. Der er ingen mislyde, og alt triller bare, som det skal. Man mærker hurtigt, at Elitewheels G45CS er et stift hjulsæt, hvor der ikke er meget svaj ved accelerationer.
I forhold til mine standardfælge er forskellen markant ved sving, og når man står op for at lave accelerationer eller bare kæmpe sig op af en bakke. Stivheden er tydelig, og de lidt smalle gravel-dæk giver en god kontant følelse.
På en af de første længere ture over 60 km kørte jeg med 2.0 bar i dækkene. Det gjorde hele setuppet meget stift, og jeg blev træt i håndled og ryg.
Ved at eksperimentere fandt jeg ud af, at 1,7 -1,8 bar i hhv. for- og bagdæk var mest optimalt. Man kunne køre med mindre tryk, men skulle man over rødder, så var det minimum for mig.
I forhold til mine normale 42 mm bredde dæk, så er der lidt mindre “vindue” for rigtigt dæktryk. Når først det er på plads, så er det en god oplevelse at køre på hjulene, de triller godt.
Foto: Elitewheels monteret med Continental Terra Speed dæk i tubeless setup giver mange muligheder
Fælgen har en bredde udvendigt på 31 mm og en indvendig bredde på 24 mm. Det betyder der er plads til mange forskellige dækbredder i størrelserne 700 x 30-50.
De 45 mm høje fælge pynter gevaldigt på en gravelcykel. Højden giver et smart look, og der var flere positive kommentarer fra gutterne rundt omkring, hvor jeg kom. Overfladen er helt blank, men man fornemmer lidt spil i carbonen nedenunder, og de bliver selvfølgelig lidt beskidte, men er nemme at gøre rene igen.
Køreoplevelse
Under testen har vi bla. deltaget i et par MTB-O løb i det nordjyske. Det var løb der blev afviklet på asfalt og en del skovstier og veje, endda på let sne og frost.
Man får oplevelsen af at disse hjul triller rigtigt godt, og stivheden sikrer en hurtig og god respons. Når farten bliver høj, er de gode til at holde farten, og man oplever at aero delen virker,- dog ikke noget jeg kan bevise, men følelsen er der.
Hjulene er med keramiske lejere og de er smurt op til danske forhold af den danske leverandør. Det giver lidt mere modstand, men sikrer også at de holder længere.
Der er ikke noget som en gravel tur i den flotte efterårsskov
En anden dag var jeg ude i kraftig blæst. Her oplever man, at de lidt høje fælge fanges af vinden. Ikke noget dramatisk, men der er klart en sidevindsfølsomhed, som man skal være opmærksom på.
Fælge med dæk og bremseskiver vejer 2,9 kg, hvilket er 900 gram mindre end mine normale hjul med andre dæk. Det er faktisk en stor reduktion, og da langt det meste af denne vægt sidder ude ved dækket, så er de hurtigere i accelerationer, da mindre vægt skal op i fart.
På mit samlede setup (altså hele min cykel) føles det hele lettere, og det er skønt. Cyklen responderer bare meget bedre med disse hjul, og så synes jeg også det pynter med de lidt høje fælge.
Kvalitet og service
Min visuelle bedømmelse viser at hjulene er i en flot kvalitet med lækre materialer. Bearbejdning og finish af fælge, hub og eger ser rigtig godt ud og kommer fra Elitewheels egen fabrik. Lakering og overfladen er også i orden.
Gravelkørsel i Danmark kan være hård kost for et hjulsæt. Det fugtige klima gør, at hjulene skal serviceres og vedligeholdes. Det anbefales fra den danske importør Nokolaj Lip fra Cyclehub.dk, at gravel hjul serviceres med nyt fedt i lejrene og kontrol af hub og fælge ca. hver tredje måned.
Men hvordan sikrer man det med hjul fra Kina?
For at sikre dette har EliteWheels sørget for, at der findes en certificeret servicepartner i Danmark ved Jensen ProService i Odense. Her har man fået stor erfaring med salg, vedligehold og reparation af alle EliteWheels hjul. Der er ligeledes opbygget et lager af reservedele til hjulene, så der ikke behøver gå lang tid med en reparation eller et service.
Konklusion
EliteWheels G45CS er et godt hjulsæt. Det leverer på stivhed og effektiv respons ved acceleration, nedbremsning og manøvrering. Man fornemmer at alt kraften fra pedalerne kommer ned i hjulene. Responsen er tydelig i sving og snævre passager, hvor det er nemt at komme rundt.
Foto: Vægten siger 2,9 kg.
Omvendt kan stivheden gå ud over komforten ved for høje dæktryk, og der kan være lidt sidevindsfølsomhed i en stærk nordjysk blæst.
Kvaliteten er absolut i top med fin forarbejdning af fælgen, egerne og navet. Alt sammen i en flot blank lakering, der er nem at holde. Service og vedligehold kan klares i Danmark gennem certificeret servicecenter, hvilket absolut er et plus.
Prisen nærmer sig 9.000 kr og det er mange penge og konkurrencen i dette segment er hård. Omvendt leverer hjulsættet på lav vægt, respons og servicemuligheder. EliteWheels G45CS er et godt bud på et top hjulsæt, og det er god kvalitet for pengene.
Hjulene er stillet til rådighed for denne test af Cyclehub.dk, ved Nikolaj Lip.
Om testen
Jeg har testet Elitewheels G45GS hjulene over ca. 400 km i november og december 2024. Vi har testet både hygge, træning og ved løb.
Om testeren
Jeg cykler racercykel 2-3 gange om ugen i sommerhalvåret og en gang gravel eller to om ugen i vinterhalvåret. Dertil en del cykling til arbejde og lidt spinning.
Alder: 59
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg