Prøv vores nye app
Test: Elitewheels - Drive G45CS carbon gravel hjulsæt
10. januar 2025 17:00Foto: Feltet.dk
af Jesper Mølbak

Vinteren er over os, og det er højsæson for gravelkørsel. Vi har fået chancen for at teste et full carbon hjulsæt fra Elitewheels og de flotte, blanke hjul skuffer ikke.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion
Den bedste vej til en hurtigere cykel og den nemmeste opgradering er at sikre sig et nyt hjulsæt. Nye hjul kører godt, der er ingen mislyde og så er performance som regel bedre end de gamle. Udviklingen mod lavere vægt, bedre aerodynamik og god komfort bliver ved at kunne forbedre cyklerne, og vores hastighed.

 

Elitewheels er et kinesisk selskab, der selv udvikler, producerer og samler deres hjul. Det sikrer høj performance og kvalitet. Firmaet blev stiftet i 2015 og har siden ekspanderet og sælger i dag kvalitets komponenter over hele verden.

 

Fakta:

Producent: Elitewheels
Produkt: G45 CS Gravel - Carbon hjulsæt.
Vægt: 1300 gram (opgivet)
Fælgdybde: 45 mm.
Skivemontering: Centerlock 

Vejl.udsalgspris: 9.000 kroner

 

Læs også
Vingegaard får hjælp fra ny løjtnant i sæsonens første mål

 

Foto: Elitewheels har en flot finish

 

Hjulsættet vejer 2,9 kg inkl dæk, tubeless væske og bremseskiver på kuffertvægten.

 

Unboxing

Jeg modtager hjulsættet direkte fra den danske importør, CycleHub.dk. Hjulene er i to kasser, en til forhjulet og en til baghjulet. Hjulene er beskyttet rigtigt flot i kassen og til de danske kunder, medfølger der også en kasse med ekstra egre og et par fine drikkedunke fra Elitewheels. Jeg får også et par ekstra TPU slanger til gravel fra RIDENOW - en meget let back-up slange, som jeg (heldigvis) ikke fik brug for.

Annonce

 

Jeg har til testen fået monteret et sæt Continental Terra Speed dæk i størrelse 40 mm, der mest er til asfalt og grusveje. Et dæk med små knopper og god fart og det hele er sat op tubeless.

 

Foto: Elitewheels har en flot finish

 

Montering af bremseskiver foretager jeg selv, og det er nemt med den store center lock ring.

 

Elitewheels G45CS er som sagt et carbon hjulsæt, og det testede sæt har en helt blank sort overflade med mørk skrift. En blank fælg er rigtig flot, men skal nok sættes sammen med et blank stel for at komme til sin ret, men det er naturligvis helt subjektivt.

 

Man kan bestille hjulene med mat overflade og sølv skrift. Disse produceres på bestilling og kræver dermed lidt længere leveringstid.

 

Hjul hub er fra Elitewheels egen fabrik og er kompatibel med de kendte brands. Hjulene er UCI godkendt, og kan benyttes af ryttere op til 130 kg.

 

Læs også
Van der Poel sætter potentiel dato på karrierestop

 

Foto: De flotte Elitewheels pynter på gravel cyklen


Første tur

Det er altid super dejligt at komme af sted på et helt nyt sæt hjul. Der er ingen mislyde, og alt triller bare, som det skal. Man mærker hurtigt, at Elitewheels G45CS er et stift hjulsæt, hvor der ikke er meget svaj ved accelerationer.

 

I forhold til mine standardfælge er forskellen markant ved sving, og når man står op for at lave accelerationer eller bare kæmpe sig op af en bakke. Stivheden er tydelig, og de lidt smalle gravel-dæk giver en god kontant følelse.

 

På en af de første længere ture over 60 km kørte jeg med 2.0 bar i dækkene. Det gjorde hele setuppet meget stift, og jeg blev træt i håndled og ryg.

 

Ved at eksperimentere fandt jeg ud af, at 1,7 -1,8 bar i hhv. for- og bagdæk var mest optimalt. Man kunne køre med mindre tryk, men skulle man over rødder, så var det minimum for mig.

Annonce

 

I forhold til mine normale 42 mm bredde dæk, så er der lidt mindre “vindue” for rigtigt dæktryk. Når først det er på plads, så er det en god oplevelse at køre på hjulene, de triller godt.

 

Foto: Elitewheels monteret med Continental Terra Speed dæk i tubeless setup giver mange muligheder

 

Fælgen har en bredde udvendigt på 31 mm og en indvendig bredde på 24 mm. Det betyder der er plads til mange forskellige dækbredder i størrelserne 700 x 30-50.

 

De 45 mm høje fælge pynter gevaldigt på en gravelcykel. Højden giver et smart look, og der var flere positive kommentarer fra gutterne rundt omkring, hvor jeg kom. Overfladen er helt blank, men man fornemmer lidt spil i carbonen nedenunder, og de bliver selvfølgelig lidt beskidte, men er nemme at gøre rene igen.

 

Køreoplevelse

Under testen har vi bla. deltaget i et par MTB-O løb i det nordjyske. Det var løb der blev afviklet på asfalt og en del skovstier og veje, endda på let sne og frost.

Annonce

 

Læs også
Movistar-profil: Vingegaard er ikke bedst til alt

 

Man får oplevelsen af at disse hjul triller rigtigt godt, og stivheden sikrer en hurtig og god respons. Når farten bliver høj, er de gode til at holde farten, og man oplever at aero delen virker,- dog ikke noget jeg kan bevise, men følelsen er der.

Hjulene er med keramiske lejere og de er smurt op til danske forhold af den danske leverandør. Det giver lidt mere modstand, men sikrer også at de holder længere.

 

Der er ikke noget som en gravel tur i den flotte efterårsskov

 

En anden dag var jeg ude i kraftig blæst. Her oplever man, at de lidt høje fælge fanges af vinden. Ikke noget dramatisk, men der er klart en sidevindsfølsomhed, som man skal være opmærksom på.

 

Fælge med dæk og bremseskiver vejer 2,9 kg, hvilket er 900 gram mindre end mine normale hjul med andre dæk. Det er faktisk en stor reduktion, og da langt det meste af denne vægt sidder ude ved dækket, så er de hurtigere i accelerationer, da mindre vægt skal op i fart.

 

På mit samlede setup (altså hele min cykel) føles det hele lettere, og det er skønt. Cyklen responderer bare meget bedre med disse hjul, og så synes jeg også det pynter med de lidt høje fælge.

Annonce

 

Kvalitet og service

Min visuelle bedømmelse viser at hjulene er i en flot kvalitet med lækre materialer. Bearbejdning og finish af fælge, hub og eger ser rigtig godt ud og kommer fra Elitewheels egen fabrik. Lakering og overfladen er også i orden.

 

Gravelkørsel i Danmark kan være hård kost for et hjulsæt. Det fugtige klima gør, at hjulene skal serviceres og vedligeholdes. Det anbefales fra den danske importør Nokolaj Lip fra Cyclehub.dk, at gravel hjul serviceres med nyt fedt i lejrene og kontrol af hub og fælge ca. hver tredje måned.

 

Men hvordan sikrer man det med hjul fra Kina?

 

For at sikre dette har EliteWheels sørget for, at der findes en certificeret servicepartner i Danmark ved Jensen ProService i Odense. Her har man fået stor erfaring med salg, vedligehold og reparation af alle EliteWheels hjul. Der er ligeledes opbygget et lager af reservedele til hjulene, så der ikke behøver gå lang tid med en reparation eller et service.

 

Læs også
Dansk stortalent skal køre Touren

 

Konklusion

EliteWheels G45CS er et godt hjulsæt. Det leverer på stivhed og effektiv respons ved acceleration, nedbremsning og manøvrering. Man fornemmer at alt kraften fra pedalerne kommer ned i hjulene. Responsen er tydelig i sving og snævre passager, hvor det er nemt at komme rundt.

Annonce

 

Foto: Vægten siger 2,9 kg.

 

Omvendt kan stivheden gå ud over komforten ved for høje dæktryk, og der kan være lidt sidevindsfølsomhed i en stærk nordjysk blæst.

 

Kvaliteten er absolut i top med fin forarbejdning af fælgen, egerne og navet. Alt sammen i en flot blank lakering, der er nem at holde. Service og vedligehold kan klares i Danmark gennem certificeret servicecenter, hvilket absolut er et plus.

 

Prisen nærmer sig 9.000 kr og det er mange penge og konkurrencen i dette segment er hård. Omvendt leverer hjulsættet på lav vægt, respons og servicemuligheder. EliteWheels G45CS er et godt bud på et top hjulsæt, og det er god kvalitet for pengene.

 

Hjulene er stillet til rådighed for denne test af Cyclehub.dk, ved Nikolaj Lip.

Annonce

 

Om testen

Jeg har testet Elitewheels G45GS hjulene over ca. 400 km i november og december 2024. Vi har testet både hygge, træning og ved løb.


Om testeren

Jeg cykler racercykel 2-3 gange om ugen i sommerhalvåret og en gang gravel eller to om ugen i vinterhalvåret. Dertil en del cykling til arbejde og lidt spinning.

 

Alder: 59
Højde: 176 cm
Vægt: 74 Kg

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Torsdag den 23. januar 2025

Landevej
Spansk mester har debut på plads
Landevej
Disse hold kører stort WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Test: Panaracer GravelKing X1+ TLR
Landevej
Mads P. indikerer stor Kragh-debut
Landevej
Officielt: Ewan har fundet nyt hold
Landevej
Philipsen forklarer glippet sejrschance
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour Down Under
Landevej
Ecuadoriansk forhåndsfavorit håbefuld trods andenplads
Landevej
Skandinaviens eneste WorldTour-etapeløb lukker og slukker
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewIrriteret Asgreen har ændret i sin træning
Landevej
Overraskende spansk vinder har tænkt på Tour Down Under hele vinteren
Landevej
DCU-drama: Bestyrelsesmedlemmer trækker sig
Landevej
Philipsen kører sig til topresultat efter livlig finale

Onsdag den 22. januar 2025

Landevej
Optakt: 3. etape af Tour Down Under
Landevej
Dalende Tour Down Under-popularitet: “Mange har bare ikke lyst til at tage af sted”
Landevej
Medie erfarer: Valverde bliver ny spansk landstræner
Landevej
Yates roser Vingegaard-træner: Den bedste inden for sit felt
Landevej
Picnic PostNL-holdleder: Vi konkurrerer mod hele lande
Landevej
Stjerner kan deltage i monument
Landevej
Contador får opkaldt del af Giro-stigning efter sig
Landevej
O’Grady har klar førsteprioritet: Desværre sker der ulykker i cykelløb
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewEfter 13 år har Juul vigtig besked: Ellers forsvinder en del af ydmygheden
Landevej
Kylllingen er optimistisk på Skjelmoses Tour-chancer
Landevej
Endnu et cykelløb aflyses

Annonce

Landevej
“Det er en drømmestart,” siger etapevinder efter endnu en sejr
Landevej
"Direkte beskidt": Rytter flænses for at have blokeret dansker
Landevej
Tobias Lunds dør smækkket i af favorittens leadout

Annonce

Tirsdag den 21. januar 2025

Landevej
Visma dropper omdiskuteret satsning
Landevej
Italiensk prof trækker stikket
Landevej
Disse løb kører Skjelmose i foråret
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interview"Selvfølgelig er det virkelig fedt," siger dansk stortalent
Landevej
Skjelmose skal til Touren - men han havde et andet ønske
Landevej
Her bliver WorldTour-mandskabs skæbne afgjort
Landevej
Magnus Cort fremlægger spektakulært program
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour Down Under
Landevej
Udenlandsdansker stopper karrieren
Landevej
Både enkeltstart og bjerge venter Pogacar i sæsonpræmiere
Landevej
Aldrig sket før: Ineos dropper klassiker
Landevej
Holland går i fodsporene på kontroversiel dansk beslutning
Landevej
Visma-stjerne ude med brækket kraveben efter første løb
Landevej
Visma-stortalent lykkelig efter andenplads
Landevej
”Jeg kunne ikke mere” - Sprinterstjerne vinder sæsonåbner
Landevej
Tobias Lund evaluerer årets første spurt
Landevej
Ny Visma-juvel imponerer i favoritsejr
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewWorldTour-comeback: Dansker forklarer sin spektakulære udvikling

Mandag den 20. januar 2025

Landevej
Optakt: 1. etape af Tour Down Under
Landevej
Ny UAE-profil glæder sig til sæsondebut: Vil gribe chancen
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewPedersen øjner egne muligheder i Tour Down Under
Landevej
Stor oversigt: Stjernernes 2025-programmer
Landevej
Pidcock har sæsondebuten på plads
Cross
Senior Nys: Wout er faktisk ikke længere en cross-specialist
Landevej
Philipsen bliver fremhævet af stort medie: Dansk vidunderbarn
Landevej
Bruyneel revser Visma: Det har jeg alvorlige problemer med at forstå
Landevej
Ny regel undrer Holm og Breschel: Hvad fanden skal det til for?
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewAsgreen afviser: Der er ikke noget, jeg ikke gider
Landevej
”Hvordan kan vi gøre det så svært som muligt for ham?”
Landevej
Røber Geraint Thomas spektakulær INEOS-signing? - ”Forhåbentlig sker det”
Landevej
Optakt: Tour Down Under
Landevej
Disse danskere kører årets første WorldTour-løb
Landevej
Albert Philipsen inden WorldTour-debut: Jeg vil se, hvor jeg er bedst
Landevej
Danskers succesløb udgår
Landevej
Mads P. giver lovende melding - men forventer ikke kopi

Søndag den 19. januar 2025

Cross
Nys havde Van Aert i baghovedet i World Cup-sejr
Cross
Van Aert i problemer: I dag var ikke min dag
Cross
Verdensmester mener sejr i Spanien var helt speciel
Cross
Iserbyt trods andenplads: Jeg var bedre end forventet
Cross
Nys slår Van Aert i uhyre tæt løb
Cross
Verdensmester tager sejren i neglebidende afslutning
Landevej
Belgisk stjerne sammenligner sig selv med de største: Jeg er ikke langt væk længere
Landevej
Landsmand tror på Van Aert i klassementet
Landevej
Tour Down Under-vinder takker især én person
Landevej
Schweizer tager karrierens største sejr

Lørdag den 18. januar 2025

Landevej
Far Nys løfter sløret for sønnens landevejssæson
Landevej
Kæmpe stjerne misser World Cup-cross i Spanien
Landevej
Plugge om kritik: Unge mennesker har ikke brug for hollandske forbilleder i Touren
Landevej
Pedersen har klart sigte med nystartet hold
Landevej
Carapaz afslører program og Tour-strategi
Landevej
”Jeg hader Poggio,” siger Girmay
VIS FLERE

Annonce