Test: EKOI Gara hjelm
18. februar 2022 19:00
af Anders Bertram Mikkelsen

Super hjelm, som kombinerer sikkerhed med høj komfort og lækkert design.

Annonce

Fakta

Producent: EKOI
Produkt: Gara
Farver: Testet i rød - fås i yderligere 9 farver, som kan kombineres på 300 forskellige måder, ved valg af decals og finish
Størrelse: Testet i Large - fås også i Small og Medium
Vægt: 215 gram/255 gram i L (opgivet/vejet)

Vejledende udsalgspris: 1278,62 kroner
 

Introduktion

Franske EKOI blev grundlagt i 2001, og leverer produkter af høj kvalitet, men til priser der typisk ligger en del under konkurrenterne. Dette skyldes primært deres strategi, med mere eller mindre at udelukke mellemhandlere, gennem direkte salg på internettet.

Mange af deres produkter er udviklet i sammenarbejde med professionelle atleter, og flere af EKOIs produkter er også at finde på protouren.

 

Gara hjelmen blev testet under Tour de France 2020, af de hold EKOI sponserer, og i sæsonen 2021 kørte flere hold med den på protouren.

Hjelmen er designet til at yde optimal beskyttelse, uden at gå på kompromis med vægt, ventilation, design og komfort.

 

Hjelmen kan personliggøres gennem farvevalg, samt valg af farve og finish på decals. Derudover kan der påtrykkes navn og flag.

”Jeg brugte hver eneste dag i arenaen” – Michael Mørkøv fortæller om hjemmebanen i Ballerup

SE MASSER AF CYKELSPORT PÅ

 

Hjelmen fås i 3 størrelser, og leveres derudover med 3 forskellige tykkelser skumindlæg, så man er helt sikker på, at få det perfekte fit, allerede inden man begynder at justere den.

 

 

Test

EKOI Gara hjelmen er en utrolig lækker hjelm, der i den grad har imponeret i testen.

Hjelmen er meget let, sidder utrolig godt, og er alt i alt en meget komfortabel hjelm, som man meget nemt glemmer man har på - præcis som det bør være med en hjelm.

Annonce

 

Pasform og komfort

EKOI har forsynes Gara hjelmen med en række gode features, der gør det muligt at justere og tilpasse hjelmen, så man opnår en pasform og komfort der overgår de fleste hjelme.

 

Hjelmens stropper kan justeres på den klassiske måde, som man også ser på andre hjelme, men er derudover forsynet med et magnetisk spænde, der virkelig fungerer godt, og gør det nemt både at åbne og lukke spændet. Derudover er stroppen til spændet forsynet med et velcrobånd, i blødt materiale, der ubesværet pakker overskydende strop inde. Velcrobåndet kan naturligvis fjernes, men er en lille lækker detalje, der øger komforten ift. mange andre hjelme.

 

Hjelmen leveres med 3 forskellige tykkelser skumindlæg, som nemt og ubesværet kan skiftes ud, så man kan få præcist det fit man foretrækker.

Derudover er hjelmen forsynet med Atop Lacing System. Systemet virker umiddelbart som på mange andre hjelme, men en detalje er, at man strammer ved at dreje den ene vej, og så snart man drejer den anden vej, løsner man båndet.

Skrueknappens placering kan justeres op eller ned alt efter, hvor man ønsker den placeret.

 

Hjelmen er endvidere forsynet med 20 ventilations huller, der sikrer en god luftgennemstrømning på varme dage, hvilket er med til at øge komforten betragteligt, når solen står højt.

 

 

Sikkerhed

EKOI har designet Gara hjelmen med bl.a. god sikkerhed som et af deres primære mål. Hjelmen er konstrueret til, at bl.a. øge hjelmens styrke og beskyttelse ved stød i siderne. Derudover nævner de, at hjelmens form yder forbedret beskyttelse, hvis man i styrtet skulle ramme en sten.

 

Der kan tilkøbes en såkaldt Tocsen By EKOI, som er en lille sensor der kører på batteri, og kan placeres diskret bag på hjelmen. Sensoren kobles til telefonen via en app, og kan registrere styrt.

Er man uheldig at styrte, sender app’en en alarm til holdkammerater eller nødkontakter. En lækker feature er, at Tocsen også sender et nødsignal til andre Tocsen brugere i en radius af 2km.

 

EKOI Gara er ikke forsynet med MIPS, som man ellers ser på rigtig mange hjelme efterhånden, men ikke i EKOI’s sortiment. 

 

Aerodynamik

Aerodynamikken er ikke et af fokuspunkterne ved Gara hjelmen, og det er ikke noget de nævner i deres materiale om hjelmen.

Selvom hjelmen ikke er produceret med optimeret aerodynamik for øje, fremstår den alligevel rimelig aerodynamisk, med sit slanke design.

EKOI garanterer, at de 20 ventilationshuller, ikke påvirker aerodynamikken i negativ grad. Hjelmen er testet i vindtunnel, netop for at sikre dette.

 

Annonce

 

Udseende

Hjelmens design leder, med de langsgående ribber og slanke design, tankerne en lille smule hen imod de gamle klassiske cykelhjelme af læder. Den sidder tæt til hovedet, er strømlinet, og virker i øvrigt let og elegant i designet.

 

Ved køb kan man vælge farver, decals og finish, uden at det påvirker prisen. Derudover kan man få påtrykt navn og/eller flag, hvilket man dog betaler ekstra for.

 

 

Ude på vejen

EKOI Gara performer virkelig godt ude på vejen. Det første jeg lagde mærke til, på min første tur, var en bemærkelsesværdig lethed. Jeg har efterhånden kørt med en del forskellige hjelme, og det er ikke ofte at jeg har mærket det på denne måde.

Den sidder som limet til hovedet, uden at genere det mindste. Vægten er lav, spænde og stropper er behagelige, og når hjelmen er justeret, glemmer man hurtigt at man overhovedet har hjelm på.

 

De mange ventilationshuller sikrer et behageligt luftflow gennem hjelmen. Dette er virkelig rart på de varme dage, men på kolde eller våde dage, kan det køle lige rigeligt. Ift. en mere lukket aerohjelm, vil man med Gara’en hurtigere få brug for sin hjelmhue.

I den tid jeg har testet hjelmen, har det dog ikke været et problem, jeg har bemærket det, men ikke frosset.

Annonce

 

Hjelmen er derudover en stille hjelm. Dvs. når jeg igen sammenligner med andre lignende hjelme, så er det min oplevelse, at der ikke er så meget vindstøj, som man nogle gange oplever. Det er muligvis marginalt, men dog nok til at jeg lagde mærke til det.

 

 

Konklusion
Jeg forstår godt, hvorfor 5 hold fra ProTouren og samlet 293 professionelle ryttere har kørt med Gara hjelmen i år. Det er virkelig en fed hjelm.

 

Jeg er vild med designet og de mange muligheder for at sætte dit eget præg på hjelmen. Jeg er vild med komforten, ventilationen, vægten og justeringsmulighederne.

 

Jeg er alt i alt meget tilfreds med hjelmen.


Sådan har vi testet:

Hjelmen i det danske efterår, på ture fra én til tre timer, på både landevej og gravel. Vejret har budt på alt fra høj sol og knap 20 grader, til 8-10 grader og regn.

Annonce

 

Stillet til rådighed af: EKOI
 

TESTRAPPORT

 

Brand: EKOI

Model: Gara

 

Hvad er hjelmen lavet til?

Landevejscykling

 

Hvilke særlige tekniske features har hjelmen?

20 ventilationshuller. Mulighed for individuelle tilpasningerne og justeringer, magnetisk spænde og Atop Lacing System.

 

Bedøm hjelmens konstruktion

Hjelmen fremstår solid, let og i en lækker finish. Den er solidt konstrueret, og kvaliteten og detaljerne virker gennemtænkte.

Annonce

 

Bedøm hjelmens ventilation

Super god ventilation, der sikrer god en luftgennemstrømning, hvilket er essentielt på varme dage.

 

Bedøm hjelmens overordnede kvalitet/holdbarhed

Hjelmen virker til at være virkelig god kvalitet.

 

Bedøm pasform

De mange justeringsmuligheder gør det muligt at få en nærmest optimal pasform.

 

Bedøm vægt
Hjelmen er meget let, og man mærker den nærmest ikke.

 

Bedøm komfort
Utrolig høj komfort gennem kombinationen af lav vægt, fremragende pasform og rigtig god luftgennemstrømning.

Annonce

 

Bedøm ’Value-for-money’
Her får man virkelig meget for pengene. Den overgår mange hjelme jeg har prøvet i samme prisklasse.

 

Hvad kunne du især lide ved hjelmen?
Komforten er i top og vægten i bund - det er en hjelm jeg kan køre med i mange timer, uden den generer. Der er virkelig tænkt over detaljerne.
 

Var det noget som du ikke kunne lide?
Nej, det skulle lige være, at den ikke har MIPS. Skulle den have det, ville prisen dog være en anden.
 

KONKLUSION

 

Nød du at køre med hjelmen?

 

Jeg nød i den grad at køre med hjelmen - den er nem at af- og påmontere, den sidder godt på hovedet i alle situationer. Komforten fås formentlig ikke meget bedre. Det eneste jeg mangler er MIPS.

 

Annonce

 

Om testeren:

Alder: 44 år
Højde: 182 cm
Vægt: 72 kg

Jeg har cyklet i:  15 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: MTB, gravel, landevej og Zwift i vinterhalvåret

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 26. maj 2022

Hundredvis opretter sig i Danmarks nye cykelregister!
Motion
Kan Polars nye løbeur bruges til cykling?
Udstyr og test
Cross-verdensmester skriver kontrakt med UAE
Landevej
Dombrowski: At køre med Nibali er en ære
Landevej
Landa: Rigtig god dag
Landevej
21-årig dansker kører top 10 i Luxembourg
Landevej
Kun til Feltet.dk's brugere: Følg Giroens kongeetape og studie fra kl 10.00
Landevej

Onsdag den 25. maj 2022

Optakt: 18. etape af Giro d’Italia
Landevej
Optakt: Boucles de la Mayenne
Landevej
Optakt: 1. etape af Boucles de la Mayenne
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of Norway
Landevej
Giro d'Italia-analyse: Godt vi har Landa
Landevej
Følg Giroens sidste flade etape
Landevej
Ideer til fars dag 5. juni - Køb signeret Rolf Sørensen-Tour-bog
Motion
Almeida efter endnu et tidstab: Det er ikke slut endnu
Landevej
Video i artiklen”Det er jo åbenlyst unaturligt” – Radio Tour-studiet undres over Mikel Landas bjergteknik
Video
Video i artiklenStudiet analyserer Leemreize-kollaps på sidste stigning: Han har så meget smerte, han ikke kan mere
Video
Leemreize: Jeg troede, jeg kunne vinde
Landevej
Nyt managerspil - Vind kontanter og VIP-billetter til Touren
Landevej
Hayter vinder efter sidevindsdrama - To danskere i top-10
Landevej
Buitrago efter stor sejr: Jeg er virkelig følelsesladet
Landevej
Video i artiklenSe højdepunkterne fra 17. etape
Video
20-årig Alpecin-rytter spurtsejrer i fransk etapeløb
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen af 17. etape af Giroen
Video
Colombiansk vidunderdreng tager karrierens største sejr
Landevej
Bliver tredje gang lykkens gang for Emil Axelgaard?
Landevej
Video i artiklenTæt på nedkørselsstyrt: van der Poel slipper med skrækken
Video

Annonce

Simon Yates udgår af Giro d'Italia
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 2. etape af Thüringen Ladies Tour
Video
Video i artiklenBuitrago styrter på nedkørsel
Video
UCI svarer igen på kritik om håndteringen af ryttere på russisk hold
Landevej
Bliv påklædt til den danske Tour-start
Landevej
Roglic afslører dato for comeback
Landevej
Optakt: 17. etape af Giro d’Italia
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of Norway
Landevej
Giro d'Italia-analyse: At være eller ikke at være klassementshold
Landevej
Alaphilippe tilbage på landevejen
Landevej
Køb cykeltrøje og træd til for kræftramte - ligesom Michael Mørkøv
Landevej
Video i artiklenTæt kamp i toppen af klassementet - ”Bonussekunderne er højst sandsynligt afgørende”
Video
Girmay slipper uden mén: Håber på snart at kunne køre igen
Landevej
Nibali ramt af hybris: I dag betalte jeg en pris
Landevej
ColoQuick repræsenteret blandt stjernerne: Ikke kommet for at være fyld
Landevej
Eksklusivt interviewBHS-PL Beton Bornholm har store forventninger: Det er vores løb
Landevej

Tirsdag den 24. maj 2022

Skuffet Arensman: Vil gerne have givet holdet en sejr
Landevej
Bahrain-Victorious henter slovensk sprintertalent
Landevej
Bahrain-løjtnant: Vi har måske en allieret i Bora-Hansgrohe
Landevej
Se Rolf fortælle om sin nye bog
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 1. etape af Tour of Norway
Video
Evenepoel forklarer bizar episode kort før mål i Norge
Landevej
Video i artiklenColoQuick viser sig frem i Evenepoel-sejr
Landevej
Efter karrierens største sejr: Det er derfor jeg cykler
Landevej
Produktnyt: Specialized lancerer ny sko
Udstyr og test
Optakt: 1. etape af Tour of Norway
Landevej
Video i artiklenSe højdepunkterne fra 16. etape her
Video
Video i artiklenSe afslutningen på 16. etape af Giroen
Video
Tjekke solosejrer på kongeetapen - favoritterne angreb på skift
Landevej
Video i artiklenPello Bilbao kører ind i holdkammerat og styrter
Video
Suveræn australier snyder ung lykkeridder
Landevej
Video i artiklenSe afslutning af 1. etape af Thüringen Ladies Tour
Video
Video i artiklenPozzovivo styrter på vej nedad Mortirolo
Video
Optakt: Tour of Norway
Landevej
Video i artiklenVild redning: Giro-rytter tæt på at styrte på nedkørsel
Video
Forberedt Almeida forventer fysisk prøvelse på kongeetapen
Landevej
Wout van Aert har VM-dilemma
Landevej
Video i artiklenIngen udbrud til Magnus Cort på 16. etape: For hård bjergetape for mig
Video
Kongelig deltagelse i Tour de France
Landevej
Video i artiklenChris Juul før dagens etape: Hvis benene er der, vil jeg gøre alt for at være fremme
Video
Optakt: 16. etape af Giro d’Italia
Landevej
Vilde rygter: Prokontinentalhold interesseret i Carapaz
Landevej
Video i artiklenGiro-studiet vender løbets danske ryttere: Der er en chance for, at Cort får det bedre i sidste uge
Video
Giro d'Italia-analyse: Da surmuleriet stoppede
Landevej
Video i artiklenSkjelmose før for tredje uge af Giroen: Jeg synes, kroppen er træt
Video
Video i artiklenAlmeida før 16. etape: Hvis jeg har gode ben, vil jeg have stejle stigninger
Video
Video i artiklenVejrudsigten lover regn i Giroen: Det kan blive en kæmpe faktor
Video
Eksklusivt interviewDansk ‘underdog’ inden Norge Rundt: Vi kan få glimrende resultater
Landevej
Video i artiklenWorre gennemgår 16. etape af Giroen: Det er en vild etape
Video
Kristoff forud for hjemmebaneløb: Mads P. bliver min største konkurrent
Landevej
Eksklusivt interviewIngen hjælperyttertjans til Wandahl: Får en fri rolle i Norge Rundt
Landevej

Mandag den 23. maj 2022

Eksklusivt interviewVingegaard er sikker på Roglic, men noget helt andet fylder i Tour-forberedelserne
Landevej
VIS FLERE

Annonce