Prøv vores nye app
Test: Classified Powershift-gearnav
10. august 2022 11:30
af Mads Søndergaard Jensen

Et farvel til forskifteren? Nyt produkt fra Classified gør det muligt og peger mod fremtiden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

Producent: Classified
Produkt: Powershift gearnav

Fås i to størrelser til landevej. CF R35 og den testede CF R50. Derudover fås det også til gravel. CF G30.
Vægt: Vægten er på højde med et Di2-system.

Pris: Kr. 19.500,-

 

Introduktion

Classified er et firma der holder til i det cykelgale land Belgien. Firmaet har formået at lave et specielt gearsystem, hvor et specielt bagnav gør, at man kan opnå en gearratio, der svarer til lille og stor klinge, men med kun én klinge foran.

 

Er man på de sociale medier, har man de sidste måneder kunne se flere tidligere cykelryttere blive ambassadører for Classified. Blandt andet Marcel Kittel, Andrei Greipel og Anna van der Breggen. Derudover er Mr. Roubaix - Tom Boonen - en del af Classified.   

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Classified har de sidste syv-otte år arbejdet på deres teknologi, der altså gør, at man kan fjerne sin forskifter og stadig have samme antal gear, som hvis man havde stor og lille klinge.

 

Powershift-systemets komponenter og opbygning.

 

Classified Powershift nav

Classified Powershift er i bund og grund et gearnav, hvor mekanikken kan deles op i to dele. Selve skallen på navet er ligesom andre og inden i er det såkaldte smart nav, hvor alt mekanikken sidder, her sidder en lille mekanisme der kan skifte mellem de to gear på 150 millisekunder.

Annonce

 

Systemet virker ligesom man kender det fra andre indvendige gear.


Hvis man for eksempel kører 52/36 på sin cykel, så anbefaler Classified, at man bibeholder en 52-klinge foran. Gearingen man så opnår med Powershift vil svare til også at have en 36 tands-klinge til rådighed.

 

Selve mekanikken i navet kan nemt skiftes over på et andet hjulsæt, såfremt det er klar til det, og derfor kan man bruge systemet på flere hjul.

 

Systemet er styret af en genopladelig thru-aksel, der sidder i baghjulet, der er kontrolleret af en skifteknap, der bliver monteret på styret. Når man trykker på knappen sender den et bluetooth signal ned til akslen, der så så skifter gearet nede i bagnavet.

 

Classified Smart Thru Axle

Classified Smart Thru-akslen er den der styrer det elektroniske skifte i bagnavet og er tilgængeligt i 12x142 som standard. Akslen bliver ladet op via en micro-usb-lader. Batteriet holder cirka i tre måneder alt efter, hvor meget man skifter gear. Både enheden ved styrproppen og akslen har et LED-lys, der lyser og indikerer hvor meget batteri, der er tilbage. Hele systemet er også ANT+-kompatibelt, og kan derfor kobles til din cykelcomputer, så man kan se hvilket gear man kører i.

 

Mekanikken som styrer gearskiftet sidder gemt i navet.

 

Classified styrenhed

Enheden på styret består af en trådløs sender, man monterer inde i et styr, der er kompatibelt med Shimano Di-2.
Classified kan dog også bruges med satellit-knapper. Derfor kan systemet også bruges med mekanikske grupper fra SRAM eller Campagnolo. Enheden bruger et CR1632 batteri, og ifølge producenten kan det holde op til et år.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Skifteknap til gearskift i navet.

 

Classified hjul

Selvom mekanikken i Powershift sidder i bagnavet, men man får selvfølgelig et komplet hjulsæt, når man køber dette system.
Indtil videre har Classified lavet to slags hjulsæt til landevejen: CF R35 og CF R50 - som er den størrelse, vi har testet. Derudover har de også lavet et sæt hjul til gravel.

 

CF R50 er et hjulsæt der følger tidens trend med en højde på 50 millimeter, der både er aerodynamisk og virkelig stift, således man virkelig føler, at den power man lægger i pedalerne, kommer ud som fart på landevejen.

 

CF R50-hjulsættet er ideelt til danske forhold.

Annonce

 

Classified kassette

Da systemet - grundet den indvendige mekanik - kræver mere plads bagpå, så skal der bruges en speciel kassette. Her har Classified både lavet til 11-speed og det nye 12-speed.

 

Test
Forskiftere har ændret sig meget i tidens løb, men man oplever stadigvæk problemer med dem. Derfor ser man også tit ryttere køre på stor klinge foran og stor udveksling bagpå, fordi man ikke gider at skifte ned, men dette slider alt for meget på kæden. Dette problem er fuldstændig væk og nu kan man skifte gear i navet samtidig med, at man lægger pres i pedalerne. Helt præcist kan man skifte gear uden problemer op til 1100 watt. Dette fungerer rigtig godt og skiftet sker lynhurtigt.

 

Det helt store plus ved Classified Powershift er, at man ikke skal bekymre sig om forskifteren, men kommer man til en meget stejl bakke, så er det blot et tryk på knappen på styret og så er man på den lille udveksling i navet.
Det skal dog siges, at den cykel som jeg fik udleveret med Classified Powershift, var udstyret med en 48-tands klinge foran, hvilket til danske forhold nok er en for lav gearing. Jeg følte i hvert fald, at ned af bakke eller i en spurt på flad vej, manglede jeg et gear eller to. I og med, at den var så lavt gearet så var der heller ikke mange bakker, hvor jeg var nødsaget til at skifte ned. Den monterede kassette var en 11-32, hvilket for mit eget vedkommende er rigeligt til landevejen herhjemme. På min egen cykel kører jeg 11-28 bagpå. Men selvom jeg 95 % af tiden kunne køre uden at skifte til den lille udveksling i navet, så fungerede det bare, og følelsen var den samme i pedalerne, hvis man kørte på den store eller ”lille” klinge.
 

Vægten

Den opgjorte vægt på Classified Powershift-navet er 495 gram, hvilket er over 200 gram mere end et standard DT Swiss 350-bagnav. Men til gengæld er kassetten lettere end en almindelig 12-speed kassette, da den er støbt i et helt stykke. Classified hævder selv, at vægten er den samme, hvis man havde et 2 klinge setup med Shimano Di-2. Cyklen jeg fik til test, vejede omkring 8 kilo, hvilket ikke er til den lette sidde, men absolut heller ikke til den tunge side for en cykel med skivebremser.

 

Aerodynamik

Det har længe været kendt, at det har sine aerodynamiske fordele at køre uden forskifter. På flade enkelstarter køres der derfor ofte uden, fordi det er hurtigere.
Så her har Classified helt sikkert fat i noget af det rigtige. Classified har også selv testet det i vindtunnel, og der er ingen tvivl om, at det er hurtigere. Jeg har dog ikke haft mulighed for at teste det så videnskabeligt, men det føles hurtigt, og så ser det også lækkert ud, at man har fjernet forskifteren.

 

Classified Powerhub gør forskifteren overflødig, mens man stadig får samme gearratio, som havde man to klinger foran.

Annonce

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Er det pengene værd?

Classified Powershift skiftefunktion og teknikken bag er efter min mening bedre og mere pålidelig end et almindeligt gearsystem. Men der er alligevel nogle ting der måske vil holde mange fra at købe det. Prisen for hele systemet er lige omkring 19.500 danske kroner. Der kan man opgradere cyklen med nye hjul og andre fede ting for den pris. Ja man kan sågar købe en cykel mere for de penge. Men man får dog et kvalitets carbonhjulsæt og resten af delene til systemet. Så forskellen er ikke så stor i den sidste ende.

Classified har lavet aftaler med forskellige cykelproducenter, blandt andet Ridley, så her har man mulighed for at have systemet på sin cykel fra starten af, hvilket måske gør at prisen er lidt billigere. Som det også er nævnt tidligere i artiklen, så er det muligt at tage kernen af navet ud og montere det på et andet hjulsæt, hvis det er kompatibelt med det.

 

Batteriniveau kan aflæses via enheden i styret.


Konklusion

Classified Powershift er et helt nyt produkt, der gør det godt på alle parametre. Produktet er blevet udviklet over mange år og det virker virkelig gennemarbejdet. Der er ingen tvivl om, at produktet skifter bedre end et almindeligt gearsystem.

 

En af de store fordele ved Classified systemet er at det er mere effektivt, rent friktionsmæssigt. Dette er fordi man altid kører på "stor klinge" foran, som giver mindre friktion i systemet i forhold til en lille klinge. Forskellen er større end den halve procent der er i tab, når man kører på den lille 0,7-udveksling i bagnavet. Som system, er Classified mere effektivt end et almindeligt system med en stor og lille klinge.

 

Den helt store hurdle er for mig at se prisen. De knap 20.000 danske kroner er er en stor post for mange. Men er man villig til at bruge den slags penge, så får man et rigtig fedt produkt, samtidig så bliver man højst sandsynligt lidt mere populær blandt sine cykelvenner, da de fleste gerne vil se hvad den nye teknik kan. Ingen tvivl om Classified Powershift har en fremtid i cykelbranchen.

Sådan har vi testet

Vi har testet produktet i den seneste måned i det varierede danske terræn.

Stillet til rådighed af: Lucky Machine


 

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 19. april 2024

Landevej
Følg søndagens store monument i Liege samt sprinterbraget i Tyrkiet
Landevej
Lotto Dstny-rytter tilbage på cyklen for første gang efter lårbensbrud
Landevej
Søren Kragh udtaget til Liège-Bastogne-Liège
Landevej
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare
Landevej
Formand for DCU trækker sig
Landevej
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
Landevej
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse
Cross
UCI annoncerer store ændringer i cyklecross-kalenderen
Landevej
Overvældet Lopez: Vigtigste sejr i mit liv

Annonce

Udstyr og test
Test: Specialized S-Works Evade 3
Landevej
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb
Landevej
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double
Landevej
Optakt: 5. etape af Tour of the Alps

Annonce

Landevej
Mandskaberne til den danske UCI-weekend: Nyt danskerhold med
Landevej
Tour-chefen håber på Vingegaard - men helbredet er det vigtigste
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
Bora mangler stjerne i Liege-Bastogne-Liege
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Ikonisk navnesponsor skriver langtidskontrakt
Landevej
WorldTour-hold henter cross-profil, og giver ham debut i monument
Landevej
Pogacar før monument: Det er et af mine yndlingsløb

Annonce

Landevej
Journalist med godt nyt om Quintana

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Tour-vinder vil tage revanche i Liege efter misset Fléche Wallonne-sejr
Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom

Annonce

Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

Annonce

Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege
Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps
Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape
Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
VIS FLERE

Annonce