Test: Carbon hjulsæt fra DKBIKE
02. juli 2020 16:32
af Thomas Rosenquist

Et godt rullende, stift og stilrent hjulsæt fra en af de nyere spillere på det danske marked.

 

Radio Tour, sæson 2, afsnit 14: En snak om de bedste cykelfilm og koblingen mellem musik og cykling

se mere cykling på

Fakta

Producent: DKBIKE
Produkt: 50 mm. carbonhjul - disc
Farver: Matsort med sort logo. (Mulighed for at vælge mellem seks forskellige carbon vævninger, sorte, sort/hvid logo, mat/skinnende overflade)

Størrelser: 50 mm. høj. Hjulene kommer i 30, 38, 47, 50, og 60 mm. højde og 25 eller 27 mm. fælgbredde.

Vægt: Vejet til 1.665 gram (Angivet til 1.652 gram).

Forhjul: 760 g

Baghjul: 905 g

Vejledende udsalgspris: 6.995,- kroner

 

Introduktion

DKBIKE er et dansk firma som satser på at levere højkvalitets carbon-hjul til alle niveauer og til en overkommelig pris. DKBIKE giver mulighed for stor frihed i forhold til, hvordan du vil have designet dine hjul, så de passer til dit temperament og ikke mindst cykel.

 

Farverne er sort/hvid, men ellers er der ret mange kombinationsmuligheder. Det er selvfølgelig ikke alle kombinationer som ligger på lager, så hvis du har helt specielle behov, tager det 4-8 uger at levere dit hjulsæt. Men hvis du er lige så konservativ som mig, så har de sikkert allerede et hjulsæt på lager som kan sendes til dig.

 

Allerede nu har DKBIKE en bred portefølje af hjulsæt. De producerer således hjulsæt både til landevej, MTB/Gravel/Cross, og Triatlon (pladehjul).

 

DKBIKE slår sig også op på at levere keramiske lejer på de fleste hjulsæt de sælger. Det er DKBIKE som selv ligger navn til navet.

 

Keramiske lejer er jo noget af det alle cykelryttere går og sukker efter, da det normalt betyder lavere rullemodstand. Og det er jo så enten mere fart eller lavere energiforbrug ved samme fart.

 

 

DKBIKE’s mission er at være en one-stop shop for ryttere, der vil have et high-end carbon hjulsæt. At de tror på kvaliteten, vidner 900 dages garanti om.

 

Senest har DKBIKE nu også fået UCI-godkendelse på deres 50 mm. landevejshjulsæt til fælgbremser. Så der er sikkert heller ikke langt til at de andre hjulsæt kan godkendes af UCI.

 

Test
Jeg har haft mulighed for at køre på hjulsættet fra DKBIKE i fem uger.


Det testede hjulsæt er en tubeless-model til skivebremser og med en 50 mm. høj profil og 25 mm. bred fælg. Jeg har desuden målt den indvendige fælg til 19 mm.

 

De er ikke de letteste carbon hjulsæt på markedet, men de er heller ikke de tungeste.


DKBIKE reklamerer med at de kører med carbon fra Toray i Japan. Toray har været verdens største carbon-producent, men blev som Volkswagen taget i at være lidt for kreative med kvalitetsmålingerne. Det er dog historie nu, og jeg tænker at når de kan levere carbon til flyindustrien, så er det nok også godt nok til cykelindustrien.

 

Modtagelse og forberedelse

Hjulsættet kom i en papkasse, hvor der også var vedlagt tape og ventiler til montering. Der var dog ingen vejledning med, men heldigvis har jeg øvet mit lidt på mine tubeless-CX hjulsæt. Det var nu relativ lige til og alt gik som smurt.

 

Jeg havde endnu ikke kørt med tubeless på landevejssetuppet, så jeg var spændt på hvordan det var både at montere dækkene, samt hvordan det føles på landevejen.


Til lejligheden havde jeg indkøbt et par Continental Grand Prix 500 TL, str. 700x25c.

 

Så efter en hurtig installation of tape og ventil, gik jeg i krig med at få dækkene på. Baseret på min erfaring med at montere cykelcross-dæk til tubeless, så var jeg forberedt på lidt af hvert.

 

Jeg havde lidt udfordringer med at få dækket monteret, men det lykkedes til sidst. Det krævede dog både alle mine fingerkræfter, sæbevand, kompressor og et godt dækjern i plastic.

 

Når dækkene er kommet på fælgen, skal de pumpes godt op så de sætter sig ordentligt på siderne af fælgen.

 

Til dette har jeg en fodpumpe med en ekstra luftbeholder, så der kan pumpes rigeligt med tryk i. Det kan så frigives hurtigt - og vupti så sætter dækket sig på plads. Imidlertid kunne jeg ikke få dækkene til at tage luft inden beholderen var tom, så jeg måtte have gang i min gamle kompressor. Her virkede det så!

 

Jeg ved ikke præcist, hvad der gjorde montering så udfordrende.


Jeg har efterfølgende prøvet at montere samme dæk på mine andre landevejshjul, hvor det gik lettere, men det kan også have at gøre med, at dækket i højere grad var ’masseret til’ efter første montering.

 

Det er svært at bruge denne ene observation til en endelig konklusion, men det viser, at med et tubeless setup kræver lidt mere fingerfærdighed og erfaring. Skal du montere tubeless på et DKBIKE-hjulsæt (eller et andet for den sags skyld), så kan du med fordel lade din lokale cykelhandler hjælpe dig og lade det være din guide for fremtidige installationer.

 

Efter monteringen var jeg efterfølgende lidt bekymret for en punktering, hvis væsken i tubeless-setuppet ikke kunne lukke.

 

Så ville jeg skulle sætte en slange i og have dækket på igen. Forhåbentligt ville dækket så være mere smidigt efter brug. Faktum er dog, at svaret står lidt hen i det uvisse. Jeg har kørt godt 800 km med hjulene uden punkteringer.

 

Nu er jeg jo ikke meget for at konkludere på en enkelt observation - men ikke noget plus i min bog at det var så svært at få tubeless dæk på.

 

Kørsel
Efter lidt kalibrering af skivebremserne, så sad hjulene helt perfekt. De snurrer livligt og man fornemmer, at der ikke er meget modstand i lejerne. De ruller, og ruller og…. Fedt!


Eneste lille anke er, at man kan faktisk godt mærke, at der nu sidder en ventil i fælgen. Så er hjulet ikke i den fine balance som DKBIKE ellers viser at deres hjul bliver testet for. Men det er dog kun noget som jeg kunne mærke når jeg stod med hjulet roterende i hånden. Det var ikke noget, som jeg lagde mærke til under kørsel.

 

Når man kører, så siger hjulene ikke særligt meget. Når man kører frihjul, så er der også en svag tikken fra baghjulet. Tydeligt men efter min mening tilpas stille. Jeg har haft hjul som larmer som en gammel græsslåmaskine, når det kører frihjul. Det er ikke til at holde ud, og vel også noget som koster energi.

 

På den første tur ned ad villavejen, hvor man lige prøver at træde an, fornemmede jeg også et stift hjulsæt. Det er ikke meget, det giver sig - i hver tilfælde ikke målbart for mig.


Efter de lidt sure miner i værkstedet, så var det en fornøjelse at komme ud og mærke et hjulsæt som godt kan lide fart.

 

Ude på landevejen, mærker man også at hjulet er stift. Ingen eftergivenhed i sving, men man mærker også alle bump og ujævnheder på cyklen. Med samme dæktryk som mine egne hjul er der en forskel i hvordan man mærker underlaget. Stivheden er ikke kun horisontalt - men også vertikalt og det mærker man som rytter.

 

Af gode grunde er hjulsættet kun testet i Danmark - så det er ikke blevet test med så mange højdemeter. Til gengæld har jeg kørt en del sidevind. De 50 mm. høje fælge har ikke givet anledning til problemer. Måske er jeg for tung, men cyklen har ligget godt og stabilt i sidevinden.

 

Design

Jeg kan godt lide DKBIKE’s design. Den første test var jo om de klædte min cykel. Du kan jo selv vurdere - men jeg syntes nu, det ser meget godt ud.

 

 

Jeg syntes DKBIKE’s nav er enkle og elegante. Jeg har for eksempel aldrig helt forstået at DT-Swiss skal bruge rød farve på deres nav. Det passer bare ikke til alle cykler. Her når man længere med sort med hvid skrift.

 

Kvalitet

Efter min overbevisning er kvalitet noget som især viser sig efter længere tids brug. Kvalitet er en af de ting, som DKBIKE vægter meget højt og de er overbeviste om at hjulene holder til mange kilometer.

 

Det underbygger de med 900 dages garanti (ca. ½ år mere end normalt). Jeg har med godt 800 km kørt på dette hjulsæt dog ikke rigtig fået testet hvordan hjulene holder på længere sigt.


Men jeg har ikke haft noget at udsætte på de kilometer, jeg har kørt og jeg har også prøvet at se nærmere på samlinger og nippler, uden at der er noget, som springer i øjnene.


Konklusion
DKBIKE har produceret nogle gode hjul, som virker til at kunne holde til lidt af hvert. De ruller helt fantastisk, og er utrolig stive. Det mærker man vertikalt i form af god kraftoverførsel, men også horisontalt, hvilken spiller ind på komforten.

 

Men fart betyder ofte et mindre komfortkompromis, som man skal vurdere om man vil tage.

 

Jeg syntes man får god værdi for pengene. Kvaliteten virker høj og de koster jo ikke meget mere end et par gode alu-hjul.

 

Tubeless fungerer, men det var ikke uden problemer. Jeg var bekymret for om jeg kunne komme videre hvis jeg punkterede uden at tubeless væsken kunne fixe hullet.

 

DKBIKE virker overbevisende omkring deres produktion - og cool at med de mange valgmuligheder, uden at det går amok i farvepaletten.


Sådan har vi testet Hjulene er testet i maj og primo juni måned på landevej. De har kun kørt på tørreveje, men en del i sidevind. Kørt i mindre felter og alene.

 
Stillet til rådighed af DKBIKE

TESTRAPPORT

 

Brand

DKBIKE

 

Model

Landevej hjul med UD vævning, Tubeless ready, centerlock disk (som kan konverteres til 6-bolt) og TA.

 

Hjulsættet har ikke noget modelnavn.

 

Hvor dyb og bred er fælgen?

Fælgen er 50 mm. høj og har en indvendig fælgbredde på 19mm. Udvendig fælgbredde er 25mm.

 

Hvilke dækstørrelser kan bruges på hjulet?

Hjulsættet kan tage dæk fra 23 - 38 mm.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Hjulene kører både Tubeless og med dæk/slange. Desuden udmærker hjulsættet sig ved et lavmodstandsnav med keramiske lejer.

 

Carbon fibrene er fra Japan med sporbarhed i produktionen, som skal garantere for kvaliteten (DKBIKE yder 900 dages garanti).

 

Selvom det er landevejshjul, så siger DKBIKE også god for, at de kan bruges som gravel eller crosshjul

 

Bedøm produktets konstruktion

Hjulene virker godt gennemarbejdet. DKBIKE haft høj fokus på at skabe et stift, stabilt og driftssikkert hjulsæt. Navet virker godt og robust, men testen mangler en del km for at endeligt at kunne konkludere på dette.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Hjulsættet står stadigvæk snorlige efter godt 1.000 km landevej.

 

Hvad er hjulene lavet til og hvem henvender de sig til?

DKBIKE skriver at de vil ramme: ”Den nye motionist, den garvede supermotionist eller eliterytteren”. Med andre ord hele cykelmarkedet.

 

Hjulsættet, som jeg har testet, vil jeg kalde et allround hjulsæt. Helt fint til danske forhold.

 

DKBIKE leverer dog en bred vifte af hjul.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Hjulsættet er et landevejshjul og passer fint til de danske forhold. Forventer at dette hjulsæt både vil tiltale super-motionisten men også konkurrencerytteren. Jeg vil ikke helt afvise at den nye motionist også vil have glæde af hjulene - men det er jo typisk ikke det første man ser på når man køber ny cykel. Så køber man en standardpakke og opgraderer hjulene efterfølgende.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende hjulsæt?

Jeg syntes at DKBIKE leverer god værdi for pengene. DKBIKE leverer masser af muligheder for at sætte sit eget præg på hjulet - uden at det stikker helt af. Man kan således vælge carbon vævning (seks forskellige slags), sorte eller hvide logos og mat eller skinnende overflade.

 

6 - 7.000 kr. for et carbon-hjulsæt med den kvalitet som DKBIKE leverer, virker som en fair pris.


DKBIKE giver også en god garanti, og giver også indtryk af de har fokus på produktionsprocessen.

 

Hvad vejer hjulsættet?

Hjulsættet vejer 1.665 g uden dæk, skiver eller kassette.

 

Køreegenskaber

Er hjulene komfortable?

 

Det er et stift hjulsæt og det mærker man også på komforten. Hvis jeg sammenligner med mine andre hjulsæt (Enve og Hunt), så opleves ændringer i underlaget langt mere med disse hjulsæt. Jeg vil ikke gå så langt til at sige at de er ukomfortable, men på en skala for 1-10 vil jeg nok give dem et 6 tal (hvor 10 er de mest komfortable).

 

Beskriv hjulenes køregenskaber

Hjulene ruller utrolig let. Acceleration og retningsstabilitet er helt på linje med de bedste hjulsæt jeg har prøvet.

 

Bedøm hjulenes stivhed og kraftoverførsel

Hjulene er meget stive og giver ikke meget efter når man træder an.

 

Beskriv styring - er de livlige, neutrale eller dovne?

Ikke noget slinger i sving. Men dæk og dæktryk har også indflydelse på dette. Jeg havde monteret Continental Grand Prix 5000 tubeless, og det dæk har også et fantastisk vejgreb.

 

Konklusion

Nød du at køre på hjulsættet?

 

Det var en fin oplevelse at køre på hjulsættet. Det ruller godt og er stift. Jeg syntes godt om det lidt diskrete design, og syntes også det klæder min cykel godt. Jeg havde ingen problemer med vind med hjulsættet og det har fungeret upåklageligt under testen.

 

Som beskrevet ovenfor, så er det ikke dog ikke det mest komfortable hjulsæt jeg har prøvet.

 

Om testeren:

Alder: 51 år
Højde: 186 cm.
Vægt: 78 kg

Jeg har cyklet i: 15 år
Så ofte cykler jeg: 5-7 gange om ugen.

Feltet.dk's vurdering

(7/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

FREDAG

Optakt: Dwars door Het Hageland

Optakt: Il Lombardia

Video i artiklenOptakt: 4. etape af Criterium du Dauphiné

Niki Terpstra gør comeback blot to måneder efter voldsomt styrt

Stor succes for UAE-Team Emirates

Sæt dit managerhold til Tour de France 2020

Pinot ærgrer sig over VM-aflysning

Følg Fuglsang i Lombardiet og kongeetapen i Dauphiné

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Reaktioner fra 3. etape i Dauphiné

Rygte: Haig til Bahrain-McLaren

Formolo: Angrebet var planlagt

Video i artiklenFormolo snupper smuk sejr efter langt udbrud

CCC med Trentin og Van Avermaet til Tour de Wallonie

Mollema og Nibali fører Trek-Segafredo an i Lombardiet

Video i artiklenOptakt: 3. etape af Criterium du Dauphiné

Video i artiklenSmuk sejr til Formolo i Dauphine

Mads P dropper Hageland – skadet i Polen

Video i artiklenEksklusivt interviewNyt fra Polen: Etapen forkortes og bliver delvist neutraliseret

Eksklusivt interviewTeam Give Elementer optimistiske efter debut i Randers

Sunweb skriver med ung amerikaner

Eksklusivt interviewBlaudzun før belgierløb: Vi er stærkere i år

Dan Martin ude af Dauphiné efter brud på korsbenet

Selvsikker Evenepoel før Lombardiet: Har aldrig været så godt forberedt før

15 hold raser i Polen: Få styr på ruten ellers kører vi ikke

Video i artiklenFlyvende Roglic inden 3. etape: Jeg er altid sulten efter flere sejre

Juul-Jensen: Haglvejret var virkelig voldsomt

DCU-hold i polsk grushelvede: Man kan da ikke køre her

Stærkt felt kører DM i Omnium i dag

Juniorlandsholdet udtaget til Frankrig

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

IT-system hjælper over 100 cykelklubber

Video i artiklenGuide til cykeludstyr -Få 20% rabat på Feltet.dks webshop

Test: AMP MTB Bremseklodser

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

Bernal vil have Froome med til Touren

Eksklusivt interviewRahbek: Styret gik løs og sadlen pegede nedad

Dobbeltsejr til Lotto-talenter i Polen

Vind lækre Garmin produkter

Roglic: Vi afsluttede det perfekt

Se billeder fra dagens vilde haglvejr i Dauphiné

Reaktioner fra 2. etape i Dauphiné

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Transferlisten 2020-2021 - Dansk

Transferlisten 2020-2021 – ProTour

Video i artiklenRoglic suveræn på Col de Porte

Video i artiklenModbydelige Roglic satte al modstand til vægs i Dauphine

Video i artiklenOptakt: 2. etape af Criterium du Dauphiné

Video i artiklenRadio Tour: Jakobsen står til et stort nul

Video i artiklenStyrt i Dauphine! Higuita, Martin m.fl. i asfalten

Campenaerts med fraktur i ryggen

Video i artiklenBrian Holm: Så længe Ineos ikke vinder

Eksklusivt interviewJesper Hansen kører Giro d’Italia: Glad for mit program

Video i artiklenRoglic affærdiger mediernes 'favoritpostulat' frem mod Touren: Jeg forsøger ikke at læse med i medierne

Video i artiklenPorte inden 2. etape: Visma og Ineos er stærke, men...

Hollandsk EM-trup spækket med stjerner

Van der Poel efter hård finale: Ville hellere have vundet

Test: Scott Addict RC Premium 2020

Video i artiklenTæt på kometen Evenepoel: Fortsætter han ufortrødent eller eksploderer han?

Video i artiklenStatus på Fabio Jakobsen: Hvem har egentlig skylden?

Video i artiklenCriterium du Dauphine: Se van Aerts sejr i video og billeder

Officielt: Fuglsang leder stærkt Astana-hold i Lombardiet

Video i artiklenGran Piemonte: Se Bennetts sejr i video og billeder

Kvindernes EM-trup er klar: En virkelig stærk rytterkombination

Stor transferrokade rygtes: Trentin til UAE og Philipsen til Quick-Step

Ulissi snydt for anden gang på fem dage: Efterladt med fortrydelse

Jakobsen gik fra ambulance til fly: Et mirakel

Impey efter andenplads: At tabe til Wout er ok

Wattene bag Verdensklassen - Vilde Vlasov vinder på Ventoux

ONSDAG

Eksklusivt interviewHonoré efter udbrud: Jeg kunne måske have kørt en super finale

Bennett efter sejr: Jeg får kun frihed to gange i år, i dag var en af dem

Egan Bernal efter tredjeplads: Det er ikke kun Ineos vs. Jumbo-Visma

Irgens: Prologen var lidt en sjov størrelse

Dumoulin efter leadout: Wout fuldendte arbejdet glimrende

Sjælden sejr til Bennett i tæt Gran Piemonte-afslutning

Video i artiklenSjælden sejr til Bennett i tæt Gran Piemonte-afslutning

Ung polak stryger til tops i Warszawa

Van Aert: Det gule tog motiverede mig til sejren

Van der Poel overrasket over Van Aert

Video i artiklenUrørlige van Aert tager første etape i Criterium du Dauphine

Tilbageholdende Bardet: Der skal ske noget nyt