Test: Canyon Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL
24. maj 2019 19:00
af Morten Andersen

En imponerende let og accelerationsvillig racer med en udstyrspakke som er så lækker, at det er imponerende at Canyon kan sælge den til prisen.

Fakta:

Producent: Canyon
Model: Ultimate CF SLX 9.0 Disc
Fås i størrelserne: S - XL
Farve: Sort/rød
Vægt: 6,95 kilo (størrelse M).
Vejledende udsalgspris: 49.599,- kroner

 


Indledning

Canyon var de første som for alvor satte high-end cykler per postordre på landkortet og gjorde kvalitetsstel med gode komponenter lidt lettere tilgængelige for flere pengepunge.

 

Siden er tyskerne bare vokset og vokset og er i dag respekterede som et af de absolut førende brands på markedet. Nye modeller i forskellige segmenter kommer hele tiden til og så har Canyon deres faste plads ved højbordet på World Tour’en, hvor både Katusha og Movistar kører på rammerne.

 

Canyon har også været blandt de første til for alvor at omfavne skivebremserevolutionen, som er at finde som en mulighed på alle deres landevejsmodeller.

 

Vi har haft fingrene i en af topmodellerne - Ultimate CF SLX 9.0 Disc.

 

 

Test

Canyons landevejsflåde er især kendt for to modeller. Aeroad - den aerodynamiske hurtigcykel og så den mere traditionelle Ultimate, som med sine mere runde rørformer og klassiske geometri er en sand allrounder.

 

Canyon opererer med flere forskellige versioner af stellene. SLX har det letteste carbon-layup og er mærkets topramme, som også profferne kører på.

 

Ultimate’en er ofte det foretrukne våben for Grand Tour-rytterne, som gør sig til i klassementet og det var også en Ultimate som i 2018 trillede først over stregen til VM med spanske Alessandro Valverde som pilot i bjergrige Innsbruck. Godt nok med fælgbremser, hvor vores testcykel er med skiver.

 

 

Lav vægt = masser af acceleration

Man kan godt forstå, hvorfor bjerggederne elsker Ultimate’en! Vores testcykel vejer under syv kilo med skivebremser, hvilket er ikke mindre end imponerende.

 

Det kan man også mærke med det samme ude på landevejen. Cyklen føles let og reagerer prompte på alle kommandoer fra benene. Derfor bliver man hurtigt ivrig efter at ramme nogle bakker og nogle skarpe sving, hvor man kan trykke gashåndtaget i bund for at accelerere væk. Her er Ultimate’en i sit es og leverer fantastisk.

 

Det forstærkede krankområde er stærkt og stift nok til at lede kræfterne ud i rammen uden flex og især bagenden på cyklen imponerer ved at være stabil og sikker under pres, så man sikkert og trygt kan fyre den af med sine kraftudladninger, uden at cyklen bliver ustabil eller at baghjulet flytter sig sidevejs.

 

Allerede på første testtur kører man og tænker, at det ville have været ultimativt at teste denne cykel i bjergene. Både de lange af slagsen, hvor letheden for alvor kommer til sin ret, men også kortere og stejlere stigninger, hvor den fine stivhed-til-vægt-ratio giver en meget, meget sjov cykel at køre.

 

Ultimate’en henvender sig på den måde til alle dem, som elsker at køre aggressivt og den er selvsagt gearet til væddeløb på alle niveauer.

 

 

Aerotendenser

SLX 9.0 Disc-modellen er udstyret med et par 48,5 millimeter høje hjul fra DT Swiss. Arc 1400-modellen for at være helt præcis.


Et klart vidnesbyrd om, at den klassiske rammegeometri sagtens kan spices op til danske forhold og fladbanetons.

 

Hjulene matcher rammen fint og er tilpas stive til at også de kan klare masser af accelerationer og temposkift på en let og elegant måde.

 

Dog er det helt klart og tydeligt, at Ultimate’en - selv i dette setup - har det bedst i det kuperede terræn, bjergene eller i situationer med masser af accelerationer. På lange, lige stykker med høj og konstant fart føles den lidt mindre effektiv.

 

Det er på sin vis helt naturligt, for Ultimate’en er lavet til at være en allrounder, snarere end en specialist.

 

 

Køreegenskaber

Som tidligere nævnt, så imponerer cyklen os ved at være eminent til at håndtere store kraftudladninger og forblive rolig og stabil under accelerationer. Her er bagenden stiv som et bræt og fører med let og elegant hånd sin rytter på vej og leverer en meget solid rygrad i rammen.

 

Fronten er lidt mere levende. Det kræver lidt tilvænning og den føles i starten lidt mere livlig end de fleste måske foretrækker. Det har delvist med vægten at gøre, for den reagerer hurtigt og let.

 

Det stiller nogle krav til rytteren og understreger, at denne rammemodel er lavet til ’gode’ ryttere primært. Folk der er vant til at håndtere en cykel og som kan klare og drage fordel af en hurtig respons.

 

For en motionist vil det måske kræve lidt tilvænning, men omvendt også ganske givet være med til at udvikle ens tekniske kunnen.

 

Skal man have cyklen med i bjergene, så vil det være fornuftigt at bruge nogle uger på at lære den godt at kende først.

 

Til gengæld får man så masser af komfort, trods den store stivhed. Ultimate’en er en fornøjelse at køre på uanset underlag. Der er fin vibrationsdæmpning på ujævne overflader, mens den også tager godt imod alle stød og bump, uden at man er generet.


En klar bonus, at en rendyrket racer også sagtens kan lægge ramme til rigtig lange ture uden problemer.

 

 

Udstyr og integrationer

Er der noget, som Canyon kan, så er det at smide kvalitetskomponenter på deres rammer. Således også her!

 

SLX 9.0 Disc-modellen har udelukkende komponenter fra øverste hylde.

 

Mest bemærkelsesværdig er den nye SRAM Red eTap AXS-gruppe. Den meget omtalte gruppe leverer elektroniske gearskifte uden kabler og 12-tandhjul på kassetten.

 

Og det dur! Gearskiftet er kontant og hurtigt og har i testperioden fungeret upåklageligt.


Skifterne i grebene er sat op således, at man skifter op på kassetten med det ene greb og ned med det andet. Stort set samme system, som man ser i en racerbil. Skal man skifte klinge foran, så trykker man i begge sider på samme tid og så skifter den selv enten op eller ned, alt efter den nuværende position.

 

Et fedt system som desuden har tonsvis af indstillingsmuligheder via SRAM’s tilhørende app, så ens gearskifte kan fintunes efter ens egen smag.

 

Det er også værd at bemærke det integrerede styr fra Canyon, som giver et aerodynamisk og rent look, som virkelig klæder cyklen. Naturligvis lavet i carbon, så vægten holdes nede.

 

Konklusion
Canyon Ultimate SLX 9.0 Disc er en sand race-maskine, som nærmest tigger om at blive kørt til grænsen og presset til det yderste. Det er i verdensklasse på bakker og giver konkurrenterne rynker over cykelbrillerne, når man trykker den op i fart efter et sving.

 

Således har den det bedst i varieret terræn og er med garanti en dræbermaskine i bjergene.

 

Køregenskaberne er i kombination med komforten uovertruffen, selv om det også er en cykel, som stiller nogle krav til sin pilot.

 

Og så er der komponenterne, som alle er fra øverste hylde og gør det ekstra imponerende, at Canyon kan sælge en absolut topramme til en pris, som er halvdelen af, hvad mange andre brands tager for en tilsvarende oplevelse.

 

Bevares, cyklen er ikke billig, men relativt set er det en rigtig god pris for en cykel som kan alt og som er god nok til verdensmesteren.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SØNDAG

Trentin: Min sejr giver selvtillid til hele VM-holdet

Riis om doping: I dag er det kun dumme mennesker

Tanfield: Det er sjovt at være i Yorkshire

Nyt managerspil til VM og efterårsløbene

Mads P: Nu venter VM

Martin: Herrerne kostede os guldet

Uheld punkterede podiedrømmene for Italien

Belgisk landstræner kritiserer firmahold efter holdstafet

Tilfredshed i den franske lejr efter femteplads

Ackermann jubler over sejr

Brand: Det skal fejres

Følg juniorernes VM-enkeltstarter

Mollema om sejr: Det er fantastisk at vinde på denne måde

Favoritten Ackermann helt suveræn i Gooikse Pijl

Mads Pedersen vinder flot solosejr i Frankrig

Europamestrene tog også regnbuestriberne i holdstafet

VM-klar Trentin sejrer i Trofeo Matteotti

Aura Energi flyvende i Hobro

Langvad og Andreassen vandt i København

VM i cykling 2019: Program, starttider og danskerne

Riwal glad for at konkurrere med de store drenge

Brølstærk belgier: Jeg har fået selvtillid inden VM

Viviani: Jeg skulle bare sætte prikken over i’et

Optakt: Trofeo Matteotti

Optakt: Gooikse Pijl

Optakt: GP d’Isbergues

Henvist til andenpladsen: Startede spurten for sent

ColoQuick runder skarp milepæl

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

LØRDAG

Startlisten til VM i holdstafet

UCI overvejer holdstafet til OL i 2024

Test: AGU Bibshort og Jersey

Lutsenko efter sejren: Jeg havde ikke planlagt at gøre noget i finalen

Sejrherren Theuns: Vidste ikke, hvad vi skulle gøre

Lampaert vinder Slovakiet Rundt - Viviani tager etapen

Theuns tager flot sejr i Belgien

Lutsenko snyder udbryderne i Pantani-mindeløb

Spilak forlader Katusha efter otte år

Efter ny operation: Dumoulin føler sig som en atlet igen

LIVE nu: Følg Van der Poel, Sagan og Van Avermaet teste VM-formen

Bennett kan tvinges til at blive på Bora

Stor Quick-Step-dag i Slovakiet

Loyal Astana-rytter forlænger sin kontrakt

Optakt: Primus Classic

Optakt: Memorial Marco Pantani

Evenepoel: Nyder sejrene mere i år end sidste år

Thomas trækker sig fra VM-enkeltstarten

Lillebror-Viviani skriver med Cofidis

Medie: Vervaeke skifter til Corendon-Circus

Indonesisk cykelløb aflyst på grund af skovbrande

Alé Cipollini får ny navnesponsor - Sigter efter WorldTouren

Brøchner vil prøve igen i dag

Cykelrejse til Kroatien i uge 43 - Slå til nu!

FREDAG

Sådan stiller landene op til VM

Démare og holdet glad for sejr i Slovakiet

Jumbo-Visma to og tre i Kampioenschap van Vlaanderen

Ung hviderusser toer i Slovakiet Rundt: Finalen passede mig godt

Optakt med etapevinderbud: Okola Slovenska/Tour de Slovaquie

Stagiairen Steimle: Jeg har kørt fire løb for Quick Step og vundet de to

Demare stærkest i Slovakiet Rundt - Brøchner lige udenfor top 10

Quick Step-stagiaire vinder Kampioenschap van Vlaanderen efter sidevindsdrama

Holm om Sagan: Rytterne hader ham

Sunweb overvejer at sagsøge østrigsk dopingsynder

Motion: Min MTB-sæson - Jeg kører på cykel for sjov

Optakt: Kampioenschap van Vlaanderen

Cavagna forlænger med Deceuninck-Quick Step

Bennett, Impey eller Colbrelli? – Disse ryttere er stadig uden kontrakt

Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet

Seks arresteret i spansk antidoping-operation

Lefevere: Vi burde boykotte holdstafetten

Franskmand vender hjem til Marseille

Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne

Bendixen slutter sæsonen af i Belgien

Fransk rytter testet positiv for EPO - Deler træner med Alaphilippe

Quaade skriver to år med Riwal-Readynez

Hindsgaul hasteindkaldt til VM

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Transferlisten 2019-2020 WorldTour

TORSDAG

Lutsenko-sejr vigtig for moralen inden VM

Kritik af cross-åbning i USA