Test: Canyon Ultimate CF SLX Disc 9.0 SL
24. maj 2019 19:00 af Morten Andersen

En imponerende let og accelerationsvillig racer med en udstyrspakke som er så lækker, at det er imponerende at Canyon kan sælge den til prisen.

Fakta:

Producent: Canyon
Model: Ultimate CF SLX 9.0 Disc
Fås i størrelserne: S - XL
Farve: Sort/rød
Vægt: 6,95 kilo (størrelse M).
Vejledende udsalgspris: 49.599,- kroner

 


Indledning

Canyon var de første som for alvor satte high-end cykler per postordre på landkortet og gjorde kvalitetsstel med gode komponenter lidt lettere tilgængelige for flere pengepunge.

 

Siden er tyskerne bare vokset og vokset og er i dag respekterede som et af de absolut førende brands på markedet. Nye modeller i forskellige segmenter kommer hele tiden til og så har Canyon deres faste plads ved højbordet på World Tour’en, hvor både Katusha og Movistar kører på rammerne.

 

Canyon har også været blandt de første til for alvor at omfavne skivebremserevolutionen, som er at finde som en mulighed på alle deres landevejsmodeller.

 

Vi har haft fingrene i en af topmodellerne - Ultimate CF SLX 9.0 Disc.

 

 

Test

Canyons landevejsflåde er især kendt for to modeller. Aeroad - den aerodynamiske hurtigcykel og så den mere traditionelle Ultimate, som med sine mere runde rørformer og klassiske geometri er en sand allrounder.

 

Canyon opererer med flere forskellige versioner af stellene. SLX har det letteste carbon-layup og er mærkets topramme, som også profferne kører på.

 

Ultimate’en er ofte det foretrukne våben for Grand Tour-rytterne, som gør sig til i klassementet og det var også en Ultimate som i 2018 trillede først over stregen til VM med spanske Alessandro Valverde som pilot i bjergrige Innsbruck. Godt nok med fælgbremser, hvor vores testcykel er med skiver.

 

 

Lav vægt = masser af acceleration

Man kan godt forstå, hvorfor bjerggederne elsker Ultimate’en! Vores testcykel vejer under syv kilo med skivebremser, hvilket er ikke mindre end imponerende.

 

Det kan man også mærke med det samme ude på landevejen. Cyklen føles let og reagerer prompte på alle kommandoer fra benene. Derfor bliver man hurtigt ivrig efter at ramme nogle bakker og nogle skarpe sving, hvor man kan trykke gashåndtaget i bund for at accelerere væk. Her er Ultimate’en i sit es og leverer fantastisk.

 

Det forstærkede krankområde er stærkt og stift nok til at lede kræfterne ud i rammen uden flex og især bagenden på cyklen imponerer ved at være stabil og sikker under pres, så man sikkert og trygt kan fyre den af med sine kraftudladninger, uden at cyklen bliver ustabil eller at baghjulet flytter sig sidevejs.

 

Allerede på første testtur kører man og tænker, at det ville have været ultimativt at teste denne cykel i bjergene. Både de lange af slagsen, hvor letheden for alvor kommer til sin ret, men også kortere og stejlere stigninger, hvor den fine stivhed-til-vægt-ratio giver en meget, meget sjov cykel at køre.

 

Ultimate’en henvender sig på den måde til alle dem, som elsker at køre aggressivt og den er selvsagt gearet til væddeløb på alle niveauer.

 

 

Aerotendenser

SLX 9.0 Disc-modellen er udstyret med et par 48,5 millimeter høje hjul fra DT Swiss. Arc 1400-modellen for at være helt præcis.


Et klart vidnesbyrd om, at den klassiske rammegeometri sagtens kan spices op til danske forhold og fladbanetons.

 

Hjulene matcher rammen fint og er tilpas stive til at også de kan klare masser af accelerationer og temposkift på en let og elegant måde.

 

Dog er det helt klart og tydeligt, at Ultimate’en - selv i dette setup - har det bedst i det kuperede terræn, bjergene eller i situationer med masser af accelerationer. På lange, lige stykker med høj og konstant fart føles den lidt mindre effektiv.

 

Det er på sin vis helt naturligt, for Ultimate’en er lavet til at være en allrounder, snarere end en specialist.

 

 

Køreegenskaber

Som tidligere nævnt, så imponerer cyklen os ved at være eminent til at håndtere store kraftudladninger og forblive rolig og stabil under accelerationer. Her er bagenden stiv som et bræt og fører med let og elegant hånd sin rytter på vej og leverer en meget solid rygrad i rammen.

 

Fronten er lidt mere levende. Det kræver lidt tilvænning og den føles i starten lidt mere livlig end de fleste måske foretrækker. Det har delvist med vægten at gøre, for den reagerer hurtigt og let.

 

Det stiller nogle krav til rytteren og understreger, at denne rammemodel er lavet til ’gode’ ryttere primært. Folk der er vant til at håndtere en cykel og som kan klare og drage fordel af en hurtig respons.

 

For en motionist vil det måske kræve lidt tilvænning, men omvendt også ganske givet være med til at udvikle ens tekniske kunnen.

 

Skal man have cyklen med i bjergene, så vil det være fornuftigt at bruge nogle uger på at lære den godt at kende først.

 

Til gengæld får man så masser af komfort, trods den store stivhed. Ultimate’en er en fornøjelse at køre på uanset underlag. Der er fin vibrationsdæmpning på ujævne overflader, mens den også tager godt imod alle stød og bump, uden at man er generet.


En klar bonus, at en rendyrket racer også sagtens kan lægge ramme til rigtig lange ture uden problemer.

 

 

Udstyr og integrationer

Er der noget, som Canyon kan, så er det at smide kvalitetskomponenter på deres rammer. Således også her!

 

SLX 9.0 Disc-modellen har udelukkende komponenter fra øverste hylde.

 

Mest bemærkelsesværdig er den nye SRAM Red eTap AXS-gruppe. Den meget omtalte gruppe leverer elektroniske gearskifte uden kabler og 12-tandhjul på kassetten.

 

Og det dur! Gearskiftet er kontant og hurtigt og har i testperioden fungeret upåklageligt.


Skifterne i grebene er sat op således, at man skifter op på kassetten med det ene greb og ned med det andet. Stort set samme system, som man ser i en racerbil. Skal man skifte klinge foran, så trykker man i begge sider på samme tid og så skifter den selv enten op eller ned, alt efter den nuværende position.

 

Et fedt system som desuden har tonsvis af indstillingsmuligheder via SRAM’s tilhørende app, så ens gearskifte kan fintunes efter ens egen smag.

 

Det er også værd at bemærke det integrerede styr fra Canyon, som giver et aerodynamisk og rent look, som virkelig klæder cyklen. Naturligvis lavet i carbon, så vægten holdes nede.

 

Konklusion
Canyon Ultimate SLX 9.0 Disc er en sand race-maskine, som nærmest tigger om at blive kørt til grænsen og presset til det yderste. Det er i verdensklasse på bakker og giver konkurrenterne rynker over cykelbrillerne, når man trykker den op i fart efter et sving.

 

Således har den det bedst i varieret terræn og er med garanti en dræbermaskine i bjergene.

 

Køregenskaberne er i kombination med komforten uovertruffen, selv om det også er en cykel, som stiller nogle krav til sin pilot.

 

Og så er der komponenterne, som alle er fra øverste hylde og gør det ekstra imponerende, at Canyon kan sælge en absolut topramme til en pris, som er halvdelen af, hvad mange andre brands tager for en tilsvarende oplevelse.

 

Bevares, cyklen er ikke billig, men relativt set er det en rigtig god pris for en cykel som kan alt og som er god nok til verdensmesteren.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

De Bondt genvinder Halle Ingooigem efter dramatisk finale

Israel Cycling Academy henter to stagiaires

Medie: Nacer Bouhanni skifter til Arkéa-Samsic efter sæsonen

Test: Mondraker CHRONO CARBON R

UCI annoncerer ændringer til kvindernes WorldTour

LIVE nu: Er de belgiske stjerner klar til de nationale mesterskaber?

Groupama-FDJ udtager sin trup til Tour de France

AG2R-veteran vil stoppe karrieren næste år

Ekspert peger på Wout van Aert som ny belgisk mester i enkeltstart

Feillu: Mistænkeligt at farten i løbene er så høj

Lilian Calmejane forlænger med Total Direct Energie indtil 2021

UCI suspenderer VM-sølvvinder i Downhill efter positiv dopingtest

Toft Madsen inden DM: Umiddelbart kører jeg lige så stærkt som sidste år

Astana udtager Fuglsang og Cort til Tour de France

Vraget til Touren: Gilbert havde set frem til sit tiende Tour de France

Optakt: Halle-Ingooigem

Optakt: Nationale enkeltstartsmesterskaber

Sportsdirektør: Asgreen skal være hjælperytter, men han er i stand til mere

Contador: Bernal er uden tvivl en af favoritterne til Touren

Tyrkiet Rundt er ikke et WorldTour-løb fra næste sæson

Danskerhold tager step ned

To belgiske forårsklassikere bliver på WorldTouren til og med 2022

Officielt: Kasper Asgreen og Michael Mørkøv til Tour de France

Fransk cykelforbund rasende over Alaphilippe og Bardet

Oversigt: Seks ud af 22 hold er udtaget til Tour de France

Van Vleuten all in på de hollandske mesterskaber

Dansk mekaniker gør Deceuninck klar til DM og Touren

Produktnyt: Isadore Alternative Line

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Pierre Latour har haft en dårlig optakt til titelforsvar: Jeg var ikke på cyklen i fire måneder

Huub-Wattbike om UCIs World Cup-ændringer: Det ødelægger sporten

Medie: Gilbert ikke udtaget til Tour de France

Rolland kæmper for at finde niveauet

Van Avermaet i OL-dilemma

Wanty klar med det endelige Tour-mandskab

Brian Holm forud for Touren: Jeg tror på Fuglsang

Præmier til top 100 og dagspræmier i Tour-spillet

Honoré er til start ved belgisk endagsløb

AG2R forlænger kontrakten med hovedsponsor

Tidligere CSC-rytter etablerer nyt spansk kvindehold

Lotto-manager: Alle kører for Ewan i Touren

Efter hjertefejl: Kiryienka genvinder enkeltstart ved European Games

Produktnyt: Scott Addict RC

Nyt colombiansk stjerneskud rygtes til UAE og Astana

Rift om Wanty-kaptajn: Klausul kan sende ham til FDJ

Medie: Benoot millimeter fra at blive Sunweb-rytter

Schweizisk magtdemonstration på enkeltstarten ved European Games

Vingegaard på vej tilbage fra skade og ser frem mod DM

AG2R uden Bardet ved de franske mesterskaber

Bekræftet: Her er Lotto Soudals Tour de France-trup

Gazzettaen: Aru kører Tour de France

Sejrende Wiebes: En sprinter søger altid bekræftelse

MANDAG

Campenaerts melder sig klar til nationale mesterskaber i enkeltstart

Medie: Disse Lotto-ryttere skal støtte Caleb Ewan i Touren

Patrick Konrad sikrer første WorldTour-podieplads

Overrasket Siggaard: Tænkte ikke, at det ville ske

Dennis kan ikke forklare klatrerbenene: Det skete bare

Bernal tilbyder sin hjælp: Thomas bliver Tour-kaptajn

Team Virtu Cycling lukker efter denne sæson

Sportsdirektør: Hagen kan vinde Tour-etaper uden superform

Ulissi klar til trøjejagt: Formen er fantastisk

Vaughters om Wiggins: En vinder født på slagmarken

Ny mester fra European Games: Alt fungerede perfekt

Démare efter etapesejre: Klar til det franske mesterskab

Würtz Schmidts hollandske overmand: Griber chancen, når jeg får den

Arkea Samsic udtager sine første seks ryttere til Touren

Tusindvis af cykelryttere på vejene lørdag

Hjælp os - Vind en Garmin Egde 530

Valverde efter sejr i Frankrig: Jeg bliver ikke holdkaptajn i Touren

Ballerini og Wiebes øverst på podiet ved European Games

Ewan: Vi prøvede en anderledes taktik

Britisk kontinentalhold lukker efter denne sæson

Nizzolo hylder holdet efter sejr

Ubekræftet: Gaviria er ikke til start i Tour de France

Sejrende Carthy: Jeg vidste, at benene var gode

Stybar forlænger med Deceuninck-Quick Step

SØNDAG

Bernal efter stor sejr: Det giver selvtillid

Flotte danske resultater i Nations Cup LVM Saarland Trofeo

Massiv colombiansk dominans i Baby-Giroen

Merlier snød de store drenge i Elfstedenronde

Suveræne Rodenberg dansk U23-mester