Test: Canyon Spectral ON 7.0
08. januar 2019 15:30 af Magnus Horne

Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 

Fakta:

Producent: Canyon

Model: Spectral 7.0 ON

Størrelser: X-small, small, medium, large og X-large

Farver: Fås i to farvekombinationer, sort eller sort/gul

Vejledende pris: Modellen vi har testet koster 34.799,- kroner

Cyklen fås i mange variationer fra en pris på 30.699,- kroner og op til 48.899,- kroner

 

Fakta om cyklen:

Ramme: Canyon Spectral: On

 

Bagdæmper: Rockshox Deluxe R

 

Forgaffel: Rockshox lyric RC

 

Elektrisk system: Shimano steps DU-E8000

 

Batteri: Shimano steps, BT-E8010

 

Bagskifter: Shimano deore XT SHADOW PLUS, 11S

 

Skiftegreb: Shimano deore XT, 11S

 

Kassette: Shimano SLX, 11S


Bremer: Shimano ZEE

 

Hjulsæt: DT Swiss H1700 spline

 

Dæk: Maxxis minion DHF | Maxxis minion DHR2

 

Kranksæt: Shimano FC-E8000

 

Cockpit: Raceface Aeffect R

 

Sadel: Canyon SD: ON

 

Sadelpind: Kind Shock LEV SI

 

Vægt: 22.4 kilo for en medium

 

Inkluderet i leverancen:

Pumpe: Canyon affjedringspumpe

Rammebeskyttelse: Canyon rammebeskyttelse

Power adapter: Shimano EC-E6000-1

Håndbog: Canyon Manual MTB

Shimano STEPS E8000 lader

 


Introduktion

Canyon Spectral ON er et af canyons seneste bud på den eldrevne fremtid. Canyon er i 2018 kommet med fem eldrevne Spectral-cykler, hvoraf den ene er en kvindespecifik cykel.

 

Rammen er designet til at kunne justeres i linket, så man altså kan ændre stellets geometri ved hjælp af kun en enkelt bolt. Derved kan man sænke kranken 11 millimeter og gøre cyklen klar til downhill.

 

Udover det har valget af STEPS E8000 gjort det muligt for Canyon at lave en utrolig kort bagende på kun 430 millimeter, som gør den mere smidig at køre på.   

 

Modellen, vi har fået lov at låne, er en model i den billig ende af Canyons produktrække. Dermed ikke sagt, at den har dårligt udstyr. Cyklen kommer med masser af fine dele, og præcist som på den dyre model, går alle de fine detaljer igen. Cyklen kommer for eksempel med 4-stemplet Shimano Zee-bremser og 200 millimeter skiver for og bag, for at få noget ekstra bremsekraft.

 

De har også valgt at designe deres egen saddel, så rytteren får maximal komfort under alle stigningerne.

 

Derudover har Canyon valgt at lave en lidt atypisk sammensætning af hjul, nemlig 27.5” i bagenden og 29” i forenden. Det store hjul i forenden sørger for stabilitet. 27.5” hjulet i bagenden har en bredere fælg, hvilket medvirker til, at der kan sidde bredere dæk på. Derved får man maximalt greb under opkørslerne.

 

Cyklen kommer også med Maxxis dæk DHF 2.5 foran og DHR 2.8 bagpå, som hjælper med at give rytteren en masse greb.

 

Cyklen inkluderer Shimano STEPS E8000 komplet el-system, det hjælper med maximalt 250 watt ekstra. Systemet har 4 funktioner. Der kan køres i Eco, Trail og den maximale Boost hvor der bliver tilføjet 250 watt. Derudover er der også en walk-assist, der kan hjælpe med at trække cyklen op ad bakke. 

 

 

Test

Den første test der blev kørt, var på teknikbanen i Vidstrup. Her er der rigtig god mulighed for at få sat cyklen op til sine egne præferencer. Det var ikke meget jeg ændrede ud over lufttryk og rebound.

 

En cykel som denne kan godt komme til at virke lidt tung og træls, med for langsom rebound, men den første test var blot for at lære cyklen lidt at kende med nogle hop og lidt bremsninger. Cyklen kørte jeg kun på den lave geometri-indstilling, da jeg bedst kan lide en slack cykel med lavt tyngdepunkt.


Det tog mig lidt tid at lære cyklen at kende, da den for det første har et 29” forhjul og derudover vejer mere end min egen cykel. Teknikbanen ligger på en bakke og har en shuttle op efter hvert pas. Her viste elcyklen sit ”sande jeg”.

 

Jeg kørte primært på Boost-indstillingen opad på teknikbanen, da jeg bare skulle hurtigt op at tage en tur mere.

 

Jeg synes normalt ikke, at det er det fedeste at køre op ad bakke, men på elcyklen var det meget sjovt - og så fik jeg kørt flere gange, end jeg normalt ville have gjort.

 

Jeg var meget skeptisk i forhold til vægten, da det ikke ligefrem er det mest optimale med mange kilo i luften, men efter et par timer på banen kørte jeg alle de hop, jeg normalt gør på min egen trailcykel.  

 

Jeg begyndte sågar at lege med cyklen i luften!

 

Anden tur på teknikbanen var endnu sjovere, da cyklen begyndte at vise sine fede egenskaber i terrænet. Cyklen kørte nedad som en hvilken som helst anden trail/allmountain-cykel, mens man jo altså får lidt hjælp op ad bakke.

 

Anden test foregik på de lokale spor i Hjørring, hvor der blev kørt almindelig xc-spor og lidt trail-spor.

 

Cyklen var rigtig god at køre begge spor på.


På xc-sporet kunne man virkelig mærke, at man ikke kom sovende til en hurtig cykel. Ét er at du får hjælpen i form af de ekstra watt, men noget andet er at cyklen er tungere at manøvrere rundt, og så skal der stadig trædes i pedalerne, for at der sker noget.


Til trail sporet i Vidstrup var den også helt kanon.

 

Cyklen viser virkeligt sit værd ved at have det fantastiske tyngdepunkt nedad bakke. Den er også rigtig stabil at køre på. Cyklen fungerer også temmelig godt til de stejle og mere tekniske opkørsler, hvor man virkelig kan mærke at man får et ekstra boost af motoren - det gavner virkelig meget. På elcyklen er man i stand til at klatre steder, som ville være nærmest umuligt på en almindelig mountainbike. Det gør også, at det rent faktisk kan være super sjovt at klatre.

 

Cyklen synes jeg har været særdeles sjov at have med i skoven. Jeg er typen, der godt kan lide at øve session-ting - også rigtig mange gange, indtil den sidder lige i skabet. Med hjælp fra elmotoren er det muligt at gøre det en del flere gange end normalt, da jeg ellers bare ville have trukket op igen. Med denne cykel er der altså mere sjov og mere motion. Pudsigt nok.


Cyklen leverer en masse greb i alt underlag og er en meget stabil cykel.

 

 

Cyklen har rigtig mange fine finesser, som virkelig gavner en på sporet.


Blandt andet har Canyon designet en flaskeholder, hvor din almindelige flaske kan sættes i fra siden.

 

De har også valgt et udvendigt batteri, så man hurtigt kan skifte, hvis man er på lang tur. Cyklen kommer også med en masse beskyttelse på ramme og motor, som gør at de forskellige ting ikke bliver så ridsede, som de normalt ellers kan blive.

 

Rammen er designet, så den fungerer som en bashguard, så man ikke ødelægger den forreste klinge.  

 

Den E-mtb-specifikke saddel fungerer rigtig fint, man finder hurtigt ud, af at den fører til komfort på cyklen.

 

Canyon har også afprøvet to forskellige hjulstørrelser for at få mere greb. Jeg kunne godt tænke mig at have prøvet cyklen kun med 27.5” hjul, for at se, om jeg ville have mærket forskel.

 

Det er dog det eneste, jeg ikke er vild med ved cyklen.

 



Konklusion

Inden jeg havde prøvet en el-mountainbike, var jeg meget skeptisk over, om det var noget for mig, fordi jeg ellers kører på almindelig trail cykel, da de er forholdsvis lette og nemme at lege på.

 

Dog har mit nye kendskab med denne cykel vist sig at være en øjenåbner.

 

Jeg er helt vild med, hvordan den kører, da Canyon ikke er gået på kompromis med rammegeometrien. Derudover synes jeg ikke, at man kan sige det er ”snyd” med en elcykel, tværtimod - man kommer bare mere omkring, og får flere oplevelser på sporet, da man kan cykle i meget længere tid.

 

Og med et batteri der kan køre 100 kilometer på en opladning, er der mange timers sjov i den.

 

Målgruppen til en cykel som denne er efter min mening meget bred.

 

Cyklen kan både bruges af rytteren, som gerne vil nøjes med at køre nedad og have hjælp opad bakke, eller dem som bare gerne vil i gang med at cykle noget mere.

 

Vægten vil altid være en ulempe, hvis man sammenligner elcyklen med ”almindelige” cykler, men jeg synes ikke nødvendigvis, at man behøver at se vægten som en ulempe, da man i sidste ende får den hjælp man skal bruge for at få det lidt ekstra sjovt.  


Sådan har vi testet

Cyklen har vi testet på de lokale spor i og omkring Hjørring. Her har vi en bred vifte af spor som går lige fra xc-spor til teknikbane. Cyklen er testet til mange forskellige formål.

 

Almindelig brug i skov til at køre kilometer på, Enduro-lignende kørsel hvor der har været fokus på sessions.


Til sidst har der været kørsel på teknikbanen i Vidstrup, hvor der er masser af hop og sving.


Kort om mærket

Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978 i faderen Toni Arnolds trailer.

 

Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb, solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget. Det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Feltet.dk's vurdering:

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tour of Oman-ruten præsenteret

Viviani: Vi var aldrig rigtigt med

Hester på podiet i Bremen - belgiere tog sejren

Langvad og Van Der Breggen udgør skræmmende duo til Cape Epic

Få info om alle professionelle cykelhold - både herrer og damer

Herning Cykle Klub har DCU-teamet klar til 2019

Sagan: Bevin vandt ret let

Ewan: En sprinter er altid skuffet over en andenplads

Ombejlet Nibali er åben for kontrakttilbud

Bevin: Ville bruge Sanchez som springbræt

Newzealænder vinder overraskende sejr i Australien

Test: PRO Gravel bags og styr

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet

Nibali om potentiel Giro-Tour double: Et skridt ad gangen

Quintana og Froome krydser klinger i Colombia

Optakt: 2. etape af Tour Down Under

Sagan: Vil gerne prøve Giroen

Tour Down Under-analyse: Business as usual

Slagter øjner podieplacering i Australien

AG2R sportsdirektør: Bardet vil gerne køre Milano-Sanremo

VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet

Michael Valgren – Hvad kan vi forvente i 2019?

Samuele Manfredi er vågnet af sin koma

Enric Mas vil gerne vinde Tour de France i år

UCI: Tramadol bliver forbudt

Holdene til Catalonien Rundt er offentliggjort

Caleb Ewan: Vi sad slet ikke rigtigt i finalen

Matthews går afslappet til Ardenner-klassikerne

Lefevere: Gilbert kunne være min arvtager i sporten

Jasper Philipsen kørte solo for sin egen chance

Mareczko led en smule under varmen

Sagan: Ikke som håbet

Nyt par i front i Bremen

Viviani: Jeg troede på sejren

Elia Viviani vandt kaotisk finale i Australien

MANDAG

Dansk U23-sejr glippede i Bremen

Woods: Det er Richies løb

Sicilien-Rundt på vej tilbage

EM-bronzevinder trækker længste strå i Otegem

Tidligere Dauphiné-vinder tester positiv