Prøv vores nye app
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
15. november 2019 12:44
af Kent Løngaa

Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Canyon
Produkt: LUX CF SL 8.0
Farver: Sort/hvid testet, fås også i Rød)
Størrelse: Testet i Large, fås i S, M, L og XL
Vægt: 11,4 kg. (Angivet af producenten).
Pris: 32.999,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Canyon Lux CF SL, 100 mm

Forgaffel: Rockshox SID Select+ Remote, 110 mm vandring

Bag-støddæmper: Rockshox Deluxe Ultimate Remote

Hjulsæt: Reynolds TR 249 29”, 24 mm indre bredde

Dæk: For: Maxxis Rekon 29x2.25, Bag: Maxxis Aspen 29x2.25, tubeless ready

Kranksæt: Truvativ Stylo Carbon DUB, 34T

Krankboks: SRAM DUB PF30

Bagskifter: SRAM X01 Eagle 1 X 12

Skiftegreb: SRAM X01 Trigger Eagle

Bremser: SRAM Level TLM

Bremsegreb: SRAM Level TLM

Kassette: SRAM XG-1295, 10-50T, 12s

Sadel: Selle Italia SLR

Sadelpind: Kind Shock Lev SI, dropper post 100 mm
Styr og frempind: Raceface Alu

 

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Introduktion

Hvis man har fulgt lidt med i MTB XCO World Cuppen i år, har man helt sikkert også set denne MTB, da den er Mathieu Van Der Poel’s foretrukne våben, og den har bragt ham øverst på skamlen i flere afdelinger af World Cuppen.


Canyon Lux er en rendyrket XC full suspension MTB, der kommer i to udgaver med flere modeller under hver udgave.

 

CF SL og CF SLX, hvor den sidstnævnte er topmodellen, med en lettere carbon-ramme, og 100 millimeter vandring på forgaflen, hvor CF SL har en lidt tungere ramme med 110 millimeter vandring på forgaflen.


Canyon har opdateret deres 2020 modeller med nye designs og specifikationer; i alt er der syv modeller af Lux’en (herunder en kvindespecifik model), som spænder i pris fra 22.799 til 54.999 kroner.

 

Ramme og geometri

Rammen på Canyon Lux er en rendyrket XC race-ready carbon-ramme, og derfor er den optimeret udelukkende med henblik på de features, der gør den så let, hurtig og effektiv som muligt inden for XC-disciplinen.

Annonce

 

Rammen er en såkaldt’1x specifik’, hvilket betyder, at det ikke er muligt at montere en forskifter på den. Der er udelukkende mulighed for at køre med en klinge foran.


Ved ikke at skulle tage hensyn til en forskifter, har Canyon kunne optimere det led, baggaflen er ophængt i ved krankområdet, ved at gøre det bredere og stivere. Samtidig har de formået at integrere verdens mindste og letteste kædefanger i leddet, som sikrer at kæden ikke kan hoppe af klingen.

 

Og apropos klinge, så er Lux’s affjedring optimeret således at det fungerer mest effektivt med klinger i størrelsen 34-38 tænder.

 

Hvis man monterer en 32 tands klinge, vil man opleve mindre anti-squat, det vil sige. affjedringens evne til at modstå dyk, når man træder i pedalerne. Du vil altså opleve at cyklen ”bobber” mere under dig. Cyklen kommer da også som standard med en 34 tands klinge.


Rammen kommer som sagt i to udgaver, SLX og SL.


SLX er topudgaven, hvor vægten for en medium ramme uden dæmper ligger på 1662 gram. Vores testcykel er udstyret med den mere prisgunstige SL-ramme som tynger vægten med 1852 gram.

 

Til dem som der ynder at bruger deres Lux til daglange ture, og som ikke vil køre med rygsæk, vil det glæde dem at høre, at Canyon har fået plads til 2 store flasker inden for rammen. Det er ikke så tit, man ser det på en fully.

 

Canyon er gået forsigtigt til værks med geometrien; i disse tider hvor der bliver eksperimenteret kraftigt med længere reach, lavere kronrørsvinkel, stejlere sadelrørsvinkel holder Canyon fast i en relativ konservativ geometri. 69.5 grader for forgaflen, 74 grader for sadlen, et reach på 450 millimeter og et 435 millimeter langt kædestag.

 

Disse tal gælder for SL modellerne med 110 millimeter forgaffel.


SLX-modellerne har 100 millimeter forgaffel og derved bliver forgaffel og sadelvinkel lige 0,5 grader stejlere.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 

 

Køreegenskaberne

Hvad gør disse tal så for køreegenskaberne? Ja, cyklen kører som en klassisk XC MTB må forventes af køre. Den klatrer effektivt, med en god vægtfordeling mellem for- og baghjul, så det er let at holde tryk på forhjulet, så man kan styre, selv når der bliver meget stejlt.

 

En af årsagerne til at den klatrer så effektivt er, at man ikke oplever særlig meget pedal-bob, samtidig med at affjedringen er meget aktiv i toppen af vandringen, så den let kommer op over forhindringerne og holder baghjulet solidt plantet til underlaget.

 

Styringen er hurtig, og med et styr på 720 millimeter (det er smalt for en large efter dagens standard) kan den godt føles på grænsen til det nervøse.

Annonce

 

Det er et spørgsmål om tilvænning, og jeg har ikke følt, at den blev usikker i svingene. Men hvis det var min cykel, havde jeg monteret et styr på 770-780 millimeter og en frempind, der er 10 millimeter kortere, for derved at få bedre kontrol med cyklen.

 

Den hurtige styring og de korte kædestag, bevirker også at den er let at tvinge rundt i de snævre sving.

 

Canyon beskriver affjedringen i 3 faser; følsom i toppen, støttende i midten, og progressiv i bunden. Og dette stemmer også fint overens med den køreoplevelse man har af affjedringen.

 

Den isolerer fint de små hurtige ujævnheder, og når du tordner henover en rockgarden eller lignende, er der ro på bagsmækken, hvor dæmperen har fint kontrol med begivenhederne bagude. Når man lander efter et hop, er der heller ingen slinger i valsen.

 

Så alt i alt får man en meget velfungerende affjedring, der sørger for at cyklen kører meget stabilt, når sporet begynder at vise tænder.

Annonce

 

Læs også
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb

 

Med en remote lockout fra styret, kan du med et enkelt tryk låse både forgaffel og bagdæmper, og derved sikre maksimal effektivitet, når du ender i en sprinterduel mod målstregen.

 

 

Komponenter

Ud over den gode ramme og den fine dæmper og forgaffel, fremstår hjulene som et af højdepunkterne på denne MTB. Reynolds TR249 carbon-hjul er egentlig ikke et dediceret XC-hjulsæt, men mere en del af Reynolds’ trail-hjul.

 

Men de er dejligt stive, og også forholdsvis lette med en vægt på 1590 gram. Dette kan mærkes, eller rettere ikke kan mærkes, da de er hurtige at accelerere op i fart, og med et hookless design er de nemme at sætte op til tubeless.

 

Fælgbredden på 24 millimeter indvendigt er ikke revolutionerende, men giver stadigvæk en god form på dækket.

Annonce

 

Fremdriften varetages af SRAM X01 Eagle, som i kombination med et Truvativ Stylo Carbon kranksæt giver dig et system, der ligger næsten i toppen af SRAM’s hierarki af gearsystemer.

 

Det er et 1 x 12 speed system, som er normen i denne prisklasse, og som rammen er skræddersyet til. SRAM var de første til at droppe forskifteren, og de første til at sætte 12 tandhjul på kassetten.

 

Systemet er da også nærmest fintunet til perfektion. Skiftergrebet giver nogle meget tydelige klik, så du er ikke i tvivl om, du har skiftet, og skiftene kommer hurtigt og sikkert, hvad enten de går op eller ned af kassetten. Med 12 gear og 10-50 tænder på kassetten er det absolut ikke nødvendigt med en forskifter og flere klinger foran.
 

SRAM’s Level TLM bremser kommer med kaliber med 2 stempler og er MatchMaker kompatibel. Det er SRAM’s XC bremse som findes i flere udgaver, hvor TLM udgaven er dem næstøverste i rækken. Det er muligt at justere afstanden mellem grebet og styret, hvilket giver gode muligheder for individuel tilpasning. De leverer tilstrækkeligt med bremsekraft til XC brug, og kraften er ganske let at dosere med en tydelig fornemmelse af, hvornår klodserne rammer skiven.

 

Den sidste komponent jeg vil fremhæve her, er dropper posten. Det er et kæmpe plus for enhver MTB at være udstyret med en dropper post, der giver så meget bevægelsesfrihed, at man som rytter føler langs større sikkerhed og balance på de svære nedkørsler. 

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

Kind Shock Lev SI leverer 100 millimeter drop og fungerer ganske udmærket, dog kræver det lidt tilvænning at knappen sidder på oversiden af styret i venstre side, da pladsen under styret er optaget af remote lockout’en. Der er mere intuitivt, at den sidder under styret, men som sagt er det en tilvænningssag.


Man kunne argumentere for at afmontere remote lockout, da affjedringen som beskrevet er meget effektiv, og man godt kan klare sig uden lockout, og derved fik mulighed for at montere knappen til dropper posten på undersiden af styret.

Annonce

 

 

Konklusion

Canyon Lux er en MTB, der inspirerer dig til at give den en ekstra tand, hvad enten det går op ad en teknisk opkørsel, om der er fuld knald ud af grusvejene, eller på de hurtige nedkørsler.

 

Med dens effektive affjedring og lette og stive hjul, er det er MTB der er bygget til race, og det smitter af på dens rytter, også selv om man blot er motionist.


Canyon er virkeligt gode til at give deres kunder meget værdi for pengene i form af de komponenter, de udstyrer deres modeller med,

Så er du motionist eller eliterytter med ambitioner, er Canyon Lux et meget anbefalelsesværdigt køb.

 

Som sagt er der et par småting jeg ville ændre, ikke mindst sætte et bredere styr og en kortere frempind på. Dette er jeg overbevist om ville forbedre kontrollen betragteligt.


Sådan har vi testet

Cyklen er testet i Bidstrup skovene omkring Hvalsø på Det Hvide Spor, som byder på et meget forskelligartet terræn. Der er lækre flowstykker med berms og hop, der er svære tekniske nedkørsler med sten og rødder, samt nogle lange teknisk svære opkørsler. Der er også en bikepark.

 

Den er testet i oktober måned, hvor underlaget primært var vådt og glat.

Annonce

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Canyon

Model: Lux CF SL 8.0

 

Læs også
Dansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til den ambitiøse motionist, som ønsker en MTB der er klar til race, og som er let nok til at gøre sig gældende i licensrækkerne. Cyklen er med sine 110 mm vandring på forgaflen og dropper post oplagt som en følgesvend på de lange maraton togter.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Canyon rammer spot on med denne model; let og stiv nok til at ligge forrest i feltet, og med ovennævnte komfort features, til at du kan holde ud at køre på den på lange heldags ture.

Annonce

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Som altid får man rigtigt meget for sine penge, når man handler hos Canyon. Full carbon-ramme, carbon hjul, næsten topklasse komponenter, til en pris på 32.999 kr. er svært at konkurrere med for de andre producenter.

 

Ramme

 

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

Udover at rammen har en rigtig flot finish, er der tænkt over rigtigt mange detaljer. Når bagrammen har sat sig til sag-punktet på 30 % af vandringen er sadelstræberne uden spændinger, hvilket giver større holdbarhed og mere følsom affjedring. Med Canyons IPU teknologi, er din ramme beskyttet mod slag fra styret ved et styrt. Canyon har også fået plads til 2 store flasker.

 

Beskriv rammegeometrien

Geometrien er ikke specielt progressiv, men rammer en typisk moderne XC position. Med en kronrørvinkel på 69,5 gr. og en sadelvinkel på 74 gr. og et reach på 450 mm sidder man godt placeret i midten af cyklen uden at være strakt helt ud.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Med en normal sadelklampe skal man ikke fifle med en integreret sadelklampe, og den er masser af plads og højde til at alle størrelse kan finde en sadelhøjde der passer. Styret er kun 720 mm bredt. Det kunne godt være bredere (specielt i de store størrelser), så kan man skære det til efter behov.

Annonce

 

Hvad vejer den testede cykel?

Vægten for en størrelse medium er 11,4 kilo

 

Køreegenskaber

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Er cyklen komfortabel at køre?

Med begge dæmpere åbne er cyklen meget komfortabel, men med en god feedback fra underlaget.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Canyon Lux styrer sikkert gennem sporets forhindringer, med hurtige reaktioner på input fra rytteren. Styringen er hurtig, næsten på grænsen til at være nervøs, og den kommer fint rundt på de snævre passager. De gode affjedringskomponenter og affjedringens kinematik sikrer at hjulene altid holder god kontakt til underlaget.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Cyklen er særdeles effektiv, når de gælder om at få de dyrebare kræfter overført til underlaget, selv med åbne dæmpere. Når du sidder ned og træder op af bakkerne, lægger man næsten ikke mærke til affjedringen, og selv når man står op og træder i pedalerne, er der ganske lidt kræfter der går til spilde.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Styringen opleves som hurtig og sikker, både i de små skarpe sving og de hurtige brede sving, Den testede størrelse er en Large, og her tror jeg at styringen kunne forbedres ved at sætte et bredere styr på, f.eks 780 mm, i stedet for de 720 mm, der sidder som standard, og samtidig sætte en frempind på der er 10-15 mm kortere.

 

Komponenter

 

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

Drivlinien og bremser passer glimrende til rammen. Der er tale om komponenter i den øvre mellemklasse.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Den eneste komponent, man kan argumentere for skulle opgraderes, er styret. Det er et billigt alu-styr, der fint kunne erstattes af et i carbon.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulsættet er et virkeligt godt hjulsæt, cyklens pris taget i betragtning. Det er ikke superlet, men overfører kræfterne rigtigt godt, samtidig med at der er tilstrækkelig flex i dem, som et MTB hjulsæt skal have.

 

Konklusion

Canyon har ramt spot on i XC-klassen med den nye Lux, da den er let, har en effektiv kraftoverførsel, gode komponenter og styrer sikkert gennem svingene. Med denne cykel er der intet der holder dig tilbage i at kæmpe med i medajlestriden.

 

Om testeren:

Alder: 51 år
Højde: 186 cm
Vægt: 79 kg

Jeg har cyklet i:  10 år
Så ofte cykler jeg: 1-3 gange om ugen.

Jeg kører disse discipliner: MTB (og en gang imellem sniger jeg mig ud på de smalle dæk)

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Følg Lunds trøjeforsvar og det schweiziske bjergslag
Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
VIS FLERE

Annonce