Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
15. november 2019 12:44
af Kent Løngaa

Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.

Fakta:

Producent: Canyon
Produkt: LUX CF SL 8.0
Farver: Sort/hvid testet, fås også i Rød)
Størrelse: Testet i Large, fås i S, M, L og XL
Vægt: 11,4 kg. (Angivet af producenten).
Pris: 32.999,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Canyon Lux CF SL, 100 mm

Forgaffel: Rockshox SID Select+ Remote, 110 mm vandring

Bag-støddæmper: Rockshox Deluxe Ultimate Remote

Hjulsæt: Reynolds TR 249 29”, 24 mm indre bredde

Dæk: For: Maxxis Rekon 29x2.25, Bag: Maxxis Aspen 29x2.25, tubeless ready

Kranksæt: Truvativ Stylo Carbon DUB, 34T

Krankboks: SRAM DUB PF30

Bagskifter: SRAM X01 Eagle 1 X 12

Skiftegreb: SRAM X01 Trigger Eagle

Bremser: SRAM Level TLM

Bremsegreb: SRAM Level TLM

Kassette: SRAM XG-1295, 10-50T, 12s

Sadel: Selle Italia SLR

Sadelpind: Kind Shock Lev SI, dropper post 100 mm
Styr og frempind: Raceface Alu

 

 

Introduktion

Hvis man har fulgt lidt med i MTB XCO World Cuppen i år, har man helt sikkert også set denne MTB, da den er Mathieu Van Der Poel’s foretrukne våben, og den har bragt ham øverst på skamlen i flere afdelinger af World Cuppen.


Canyon Lux er en rendyrket XC full suspension MTB, der kommer i to udgaver med flere modeller under hver udgave.

 

CF SL og CF SLX, hvor den sidstnævnte er topmodellen, med en lettere carbon-ramme, og 100 millimeter vandring på forgaflen, hvor CF SL har en lidt tungere ramme med 110 millimeter vandring på forgaflen.


Canyon har opdateret deres 2020 modeller med nye designs og specifikationer; i alt er der syv modeller af Lux’en (herunder en kvindespecifik model), som spænder i pris fra 22.799 til 54.999 kroner.

 

Ramme og geometri

Rammen på Canyon Lux er en rendyrket XC race-ready carbon-ramme, og derfor er den optimeret udelukkende med henblik på de features, der gør den så let, hurtig og effektiv som muligt inden for XC-disciplinen.

 

Rammen er en såkaldt’1x specifik’, hvilket betyder, at det ikke er muligt at montere en forskifter på den. Der er udelukkende mulighed for at køre med en klinge foran.


Ved ikke at skulle tage hensyn til en forskifter, har Canyon kunne optimere det led, baggaflen er ophængt i ved krankområdet, ved at gøre det bredere og stivere. Samtidig har de formået at integrere verdens mindste og letteste kædefanger i leddet, som sikrer at kæden ikke kan hoppe af klingen.

 

Og apropos klinge, så er Lux’s affjedring optimeret således at det fungerer mest effektivt med klinger i størrelsen 34-38 tænder.

 

Hvis man monterer en 32 tands klinge, vil man opleve mindre anti-squat, det vil sige. affjedringens evne til at modstå dyk, når man træder i pedalerne. Du vil altså opleve at cyklen ”bobber” mere under dig. Cyklen kommer da også som standard med en 34 tands klinge.


Rammen kommer som sagt i to udgaver, SLX og SL.


SLX er topudgaven, hvor vægten for en medium ramme uden dæmper ligger på 1662 gram. Vores testcykel er udstyret med den mere prisgunstige SL-ramme som tynger vægten med 1852 gram.

 

Til dem som der ynder at bruger deres Lux til daglange ture, og som ikke vil køre med rygsæk, vil det glæde dem at høre, at Canyon har fået plads til 2 store flasker inden for rammen. Det er ikke så tit, man ser det på en fully.

 

Canyon er gået forsigtigt til værks med geometrien; i disse tider hvor der bliver eksperimenteret kraftigt med længere reach, lavere kronrørsvinkel, stejlere sadelrørsvinkel holder Canyon fast i en relativ konservativ geometri. 69.5 grader for forgaflen, 74 grader for sadlen, et reach på 450 millimeter og et 435 millimeter langt kædestag.

 

Disse tal gælder for SL modellerne med 110 millimeter forgaffel.


SLX-modellerne har 100 millimeter forgaffel og derved bliver forgaffel og sadelvinkel lige 0,5 grader stejlere.

 

 

Køreegenskaberne

Hvad gør disse tal så for køreegenskaberne? Ja, cyklen kører som en klassisk XC MTB må forventes af køre. Den klatrer effektivt, med en god vægtfordeling mellem for- og baghjul, så det er let at holde tryk på forhjulet, så man kan styre, selv når der bliver meget stejlt.

 

En af årsagerne til at den klatrer så effektivt er, at man ikke oplever særlig meget pedal-bob, samtidig med at affjedringen er meget aktiv i toppen af vandringen, så den let kommer op over forhindringerne og holder baghjulet solidt plantet til underlaget.

 

Styringen er hurtig, og med et styr på 720 millimeter (det er smalt for en large efter dagens standard) kan den godt føles på grænsen til det nervøse.

 

Det er et spørgsmål om tilvænning, og jeg har ikke følt, at den blev usikker i svingene. Men hvis det var min cykel, havde jeg monteret et styr på 770-780 millimeter og en frempind, der er 10 millimeter kortere, for derved at få bedre kontrol med cyklen.

 

Den hurtige styring og de korte kædestag, bevirker også at den er let at tvinge rundt i de snævre sving.

 

Canyon beskriver affjedringen i 3 faser; følsom i toppen, støttende i midten, og progressiv i bunden. Og dette stemmer også fint overens med den køreoplevelse man har af affjedringen.

 

Den isolerer fint de små hurtige ujævnheder, og når du tordner henover en rockgarden eller lignende, er der ro på bagsmækken, hvor dæmperen har fint kontrol med begivenhederne bagude. Når man lander efter et hop, er der heller ingen slinger i valsen.

 

Så alt i alt får man en meget velfungerende affjedring, der sørger for at cyklen kører meget stabilt, når sporet begynder at vise tænder.

 

Med en remote lockout fra styret, kan du med et enkelt tryk låse både forgaffel og bagdæmper, og derved sikre maksimal effektivitet, når du ender i en sprinterduel mod målstregen.

 

 

Komponenter

Ud over den gode ramme og den fine dæmper og forgaffel, fremstår hjulene som et af højdepunkterne på denne MTB. Reynolds TR249 carbon-hjul er egentlig ikke et dediceret XC-hjulsæt, men mere en del af Reynolds’ trail-hjul.

 

Men de er dejligt stive, og også forholdsvis lette med en vægt på 1590 gram. Dette kan mærkes, eller rettere ikke kan mærkes, da de er hurtige at accelerere op i fart, og med et hookless design er de nemme at sætte op til tubeless.

 

Fælgbredden på 24 millimeter indvendigt er ikke revolutionerende, men giver stadigvæk en god form på dækket.

 

Fremdriften varetages af SRAM X01 Eagle, som i kombination med et Truvativ Stylo Carbon kranksæt giver dig et system, der ligger næsten i toppen af SRAM’s hierarki af gearsystemer.

 

Det er et 1 x 12 speed system, som er normen i denne prisklasse, og som rammen er skræddersyet til. SRAM var de første til at droppe forskifteren, og de første til at sætte 12 tandhjul på kassetten.

 

Systemet er da også nærmest fintunet til perfektion. Skiftergrebet giver nogle meget tydelige klik, så du er ikke i tvivl om, du har skiftet, og skiftene kommer hurtigt og sikkert, hvad enten de går op eller ned af kassetten. Med 12 gear og 10-50 tænder på kassetten er det absolut ikke nødvendigt med en forskifter og flere klinger foran.
 

SRAM’s Level TLM bremser kommer med kaliber med 2 stempler og er MatchMaker kompatibel. Det er SRAM’s XC bremse som findes i flere udgaver, hvor TLM udgaven er dem næstøverste i rækken. Det er muligt at justere afstanden mellem grebet og styret, hvilket giver gode muligheder for individuel tilpasning. De leverer tilstrækkeligt med bremsekraft til XC brug, og kraften er ganske let at dosere med en tydelig fornemmelse af, hvornår klodserne rammer skiven.

 

Den sidste komponent jeg vil fremhæve her, er dropper posten. Det er et kæmpe plus for enhver MTB at være udstyret med en dropper post, der giver så meget bevægelsesfrihed, at man som rytter føler langs større sikkerhed og balance på de svære nedkørsler. 

 

Kind Shock Lev SI leverer 100 millimeter drop og fungerer ganske udmærket, dog kræver det lidt tilvænning at knappen sidder på oversiden af styret i venstre side, da pladsen under styret er optaget af remote lockout’en. Der er mere intuitivt, at den sidder under styret, men som sagt er det en tilvænningssag.


Man kunne argumentere for at afmontere remote lockout, da affjedringen som beskrevet er meget effektiv, og man godt kan klare sig uden lockout, og derved fik mulighed for at montere knappen til dropper posten på undersiden af styret.

 

 

Konklusion

Canyon Lux er en MTB, der inspirerer dig til at give den en ekstra tand, hvad enten det går op ad en teknisk opkørsel, om der er fuld knald ud af grusvejene, eller på de hurtige nedkørsler.

 

Med dens effektive affjedring og lette og stive hjul, er det er MTB der er bygget til race, og det smitter af på dens rytter, også selv om man blot er motionist.


Canyon er virkeligt gode til at give deres kunder meget værdi for pengene i form af de komponenter, de udstyrer deres modeller med,

Så er du motionist eller eliterytter med ambitioner, er Canyon Lux et meget anbefalelsesværdigt køb.

 

Som sagt er der et par småting jeg ville ændre, ikke mindst sætte et bredere styr og en kortere frempind på. Dette er jeg overbevist om ville forbedre kontrollen betragteligt.


Sådan har vi testet

Cyklen er testet i Bidstrup skovene omkring Hvalsø på Det Hvide Spor, som byder på et meget forskelligartet terræn. Der er lækre flowstykker med berms og hop, der er svære tekniske nedkørsler med sten og rødder, samt nogle lange teknisk svære opkørsler. Der er også en bikepark.

 

Den er testet i oktober måned, hvor underlaget primært var vådt og glat.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Canyon

Model: Lux CF SL 8.0

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til den ambitiøse motionist, som ønsker en MTB der er klar til race, og som er let nok til at gøre sig gældende i licensrækkerne. Cyklen er med sine 110 mm vandring på forgaflen og dropper post oplagt som en følgesvend på de lange maraton togter.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Canyon rammer spot on med denne model; let og stiv nok til at ligge forrest i feltet, og med ovennævnte komfort features, til at du kan holde ud at køre på den på lange heldags ture.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Som altid får man rigtigt meget for sine penge, når man handler hos Canyon. Full carbon-ramme, carbon hjul, næsten topklasse komponenter, til en pris på 32.999 kr. er svært at konkurrere med for de andre producenter.

 

Ramme

 

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

Udover at rammen har en rigtig flot finish, er der tænkt over rigtigt mange detaljer. Når bagrammen har sat sig til sag-punktet på 30 % af vandringen er sadelstræberne uden spændinger, hvilket giver større holdbarhed og mere følsom affjedring. Med Canyons IPU teknologi, er din ramme beskyttet mod slag fra styret ved et styrt. Canyon har også fået plads til 2 store flasker.

 

Beskriv rammegeometrien

Geometrien er ikke specielt progressiv, men rammer en typisk moderne XC position. Med en kronrørvinkel på 69,5 gr. og en sadelvinkel på 74 gr. og et reach på 450 mm sidder man godt placeret i midten af cyklen uden at være strakt helt ud.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Med en normal sadelklampe skal man ikke fifle med en integreret sadelklampe, og den er masser af plads og højde til at alle størrelse kan finde en sadelhøjde der passer. Styret er kun 720 mm bredt. Det kunne godt være bredere (specielt i de store størrelser), så kan man skære det til efter behov.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Vægten for en størrelse medium er 11,4 kilo

 

Køreegenskaber

 

Er cyklen komfortabel at køre?

Med begge dæmpere åbne er cyklen meget komfortabel, men med en god feedback fra underlaget.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Canyon Lux styrer sikkert gennem sporets forhindringer, med hurtige reaktioner på input fra rytteren. Styringen er hurtig, næsten på grænsen til at være nervøs, og den kommer fint rundt på de snævre passager. De gode affjedringskomponenter og affjedringens kinematik sikrer at hjulene altid holder god kontakt til underlaget.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Cyklen er særdeles effektiv, når de gælder om at få de dyrebare kræfter overført til underlaget, selv med åbne dæmpere. Når du sidder ned og træder op af bakkerne, lægger man næsten ikke mærke til affjedringen, og selv når man står op og træder i pedalerne, er der ganske lidt kræfter der går til spilde.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Styringen opleves som hurtig og sikker, både i de små skarpe sving og de hurtige brede sving, Den testede størrelse er en Large, og her tror jeg at styringen kunne forbedres ved at sætte et bredere styr på, f.eks 780 mm, i stedet for de 720 mm, der sidder som standard, og samtidig sætte en frempind på der er 10-15 mm kortere.

 

Komponenter

 

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

Drivlinien og bremser passer glimrende til rammen. Der er tale om komponenter i den øvre mellemklasse.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Den eneste komponent, man kan argumentere for skulle opgraderes, er styret. Det er et billigt alu-styr, der fint kunne erstattes af et i carbon.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulsættet er et virkeligt godt hjulsæt, cyklens pris taget i betragtning. Det er ikke superlet, men overfører kræfterne rigtigt godt, samtidig med at der er tilstrækkelig flex i dem, som et MTB hjulsæt skal have.

 

Konklusion

Canyon har ramt spot on i XC-klassen med den nye Lux, da den er let, har en effektiv kraftoverførsel, gode komponenter og styrer sikkert gennem svingene. Med denne cykel er der intet der holder dig tilbage i at kæmpe med i medajlestriden.

 

Om testeren:

Alder: 51 år
Højde: 186 cm
Vægt: 79 kg

Jeg har cyklet i:  10 år
Så ofte cykler jeg: 1-3 gange om ugen.

Jeg kører disse discipliner: MTB (og en gang imellem sniger jeg mig ud på de smalle dæk)

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Video i artiklenTre prokontinentalhold får nyt navn

Video i artiklenUCI udskyder ny klassiker-serie

Greipel: Hvis jeg kun kørte på cykel for pengenes skyld, var jeg blevet hos Arkea

Eksklusivt interviewUno-X-boss: Vi er et norsk-dansk hold

Video i artiklenLøbsdirektør: Fuglsang er til start i Andalusien Rundt

Video i artiklenLars Boom indstiller karrieren på landevejen

Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler en kontrakt for 2020

Video i artiklenMitchelton-Scott har holdet på plads til 2020

Video i artiklenHolm & Bays Radio Tour: Udstyrsnørderi og ekspertise fra Quick-Step

Video i artiklenRohan Dennis: OL og enkeltstarterne i Giroen er mine mål i 2020

Ideer til julegaveønsker

Video i artiklenAustralsk veteran brækker benet på løbehjul på træningslejr

Oversigt: WorldTour-holdenes holdtrøjer i 2020

Video i artiklenIsrael Cycling Academy med nyt holdnavn og nye trøjer

Eksklusivt interviewFeltet.dk erfarer: PostNord Danmark Rundt rykker udlands i 2020

Riwal-rytter har hjerteproblemer

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af EF Education First?

Michael Matthews er klar til lederrolle på Sunweb

Pernsteiner: tre-ugers etapeløb er min force

Contador: Spanien har mistet niveau som cykelnation

Test: SKS Speedrocker

Find julegaven til cyklisten

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Medie: Movistar henter baneryttere

Bahrain-boss: Cavendish er ikke færdig

2019-sæsonen: 10 mindeværdige øjeblikke

Stil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

UCI har uddelt licenser: Mitchelton-Scott mangler

Video i artiklenHolm & Bays Radio Tour, afsnit 28: Cykeludstyrs-special

Sunweb-boss: Urealistisk at vinde en grand tour

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Lotto Soudal?

2020-sæsonen: 10 lovende transfers

Ny Riwal-hollænder: Ikke endestationen

MANDAG

Video i artiklenGør dig klar til 2020 med Feltet.dks julekalender

Movistar chokerede ung schweizer: Faldt næsten ned fra stolen

Rolf Aldag skal være sportsdirektør på kvindeligt storhold

Watt fra verdens bedste: Ti ryttere du bør følge på Strava i 2020

Delko-Marseille skriver med hævngerrig Minali

Bahrain skifter navn og trøjer

Rusland udelukkes i fire år - Hvad betyder det for cykelsporten?

Rohan Dennis officielt på plads hos Ineos

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Trek-Segafredo?

BHS har sidste rytter klar til 2020

Danskerhold skal køre stærkt besat etapeløb i 2020

Rolland slået bevidstløs i træningsstyrt - misser træningslejr

Ny nordmand begejstret for Riwal: Det virker rigtig godt

Pinot overvejer OL-satsning efter Touren

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

Transferlisten 2019-2020 - WorldTour

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Medie: Dennis skifter til Team Ineos

SØNDAG

Samuel Gaze og Scott Thwaites skifter til Corendon-Circus

Video: Alberto Contador og Andy Schleck i duel på børnecykler

Resultater fra bane-DM i Odense

Aerts vinder efter at konkurrent styrter

Worst spurter sig til sejren i Zonhoven

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Groupama-FDJ?

Video i artiklen2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte

LØRDAG

Fire og otte års karantæne til dopingsyndere

FDJ sportsdirektør om talenter: Potentialet er enormt

Rwandas cykelforbund rystet af skandaler – Præsidenten går af

Video i artiklenRasmus Lund er nomineret til Årets Fund

Video i artiklenHermans løber med sejren ved Ethias Cross-afdeling i Essen

Video i artiklenLefevere: Ikke stor fan af Alaphilippes deltagelse i Flandern Rundt

Video i artiklenVos begynder sin cyklecross-sæson med en sejr

Frikendt Acquarone: Jeg er glad og stolt

Lammertink: Cykelverdenen er bare ikke for mig

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Ag2r La Mondiale?

Video i artiklenSagan: De kører som i amatørrækkerne

Norsk rytter kritiserer Joker Fuel of Norway

Niermann: Tour de France er vores mål i 2020

FREDAG

1663 Watt - Poweren bag 2019´s bedste sprintere

Fem hollændere: Budding forklarer Riwals mål for nyerhvervelser

Team Coop henter tidligere rytter og giver tømrer chancen

Thomas efter akavet første møde med Froome: Kunne se han ville blive god

Rosa vil smage sejrens sødme igen

Van Avermaet får atypisk sæsonstart

Tidligere Sky-rytter tilbage efter depression - Skriver med kontihold

Eksklusivt interviewNorsgaard efter styrt: Jeg græd hele natten

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Bahrain McLaren?