Prøv vores nye app
Test: Canyon Grail
31. oktober 2018 15:00Foto: A.S.O.
af Thomas Rosenquist

Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

Groft sagt kan man sige, at hvor rendyrkerede crosscykler er udprægede performanceorienterede og sat op til at køre race, så er Gravel-kategorien ofte lidt mere alsidig og geometrien en anelse mere konservativ, så den er komfortabel ved mere alsidig anvendelse.

 

I en måned har vi testet Canyons Grail cykel på de fleste typer underlag. Efteråret har dog ikke budt på særligt udfordrende underlag, så mudder har den ikke set meget af.

 

Vores fokus i testen har været at komme godt rundt om de elementer som Canyon selv fremhæver i deres omtale af cyklen: ”Grus. Landeveje. Nye veje. Eventyr.”

 

Læs også
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

 

Fakta

Producent: Canyon

Mærke: Grail

Størrelse: 2XS(27,5”), XS(27,5”), S, M, L, XL og 2XL

Farve: Carbon Cobber, Grey Metallic. Grey Metallic eller Cobber Red til kvindemodellerne

Ramme: Canyon Grail CF SL 7.0,  TA 12x142 mm

Gaffel: Canyon One One Four SLX Disc (carbon), TA 12x100 mm

Gear gruppe: Shimano 105 11-speed

Kassette: 105 11-34

Klinger: 50-34

Styr/frempind: Canyon CP07 Cockpit CF

Sadelpind: Canyon SP43 VCLS carbon 

Sadel: Fizik Aliante R5

Hjulsæt: DT Swiss C1850 SPLINE DB, vægt på hjulsæt er 1850g

Bremser: Shimano 105 Disc

Vægt på hjul: 1635 gram

Dæk: Schwalbe G-One Bite

 

Vejledende udsalgspris: Kr. 17.299,-

 

Grail’en findes i otte forskellige udstyrsvarianter, hvoraf de to er særligt til kvinder.


Kvindemodellen er dog tæt på idendisk med herrecyklen - saddel og farve er eneste forskel.

Annonce

 

Test

Canyon’s cykler handles kun over internettet. Det kan være lidt en udfordring, når man ikke er helt sikker på den rigtige størrelse og hvordan cyklen generelt passer en.

 

Canyon har dog et showroom i Randers hvor man kan prøve cyklen og få en ide om den rigtige størrelse. Canyon anbefaler dog, at man aftaler med Canyon i forvejen for at være sikker på de har størrelserne på lager.

 

Jeg var selv i tvivl om valg størrelse. Jeg er 186 centimeter høj og burde ifølge Canyons størrelsesvejledning bruge en størrelse large. Privat har jeg en Inflite i størrelse large, men jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt den var for stor til mig.

 

Jeg bad derfor om en størrelse medium til denne test, men efter at have kørt på den må jeg bøje mig og tilslutte mig at de retningsangivelser Canyon har på deres internetside.

 

Jeg har nu siddet rigtig godt på en medium, men ville nok godt have lidt længere reach for at det skulle være helt perfekt. Så hvis jeg havde fulgt retningsangivelsen fra Canyon, havde det faktisk været lige i skabet.

 

Så mit råd er efterfølgende, at man i sin vurdering af størrelsen skal overveje hvor aggressivt man vil køre. Næste gang jeg skal købe en decideret crosscykel vil jeg nok vælge medium, mens Grail’en helt sikkert skal være en large. Crosseren kører jeg også ræs på, men Grail’en må godt være lidt mindre aggressiv og komfortabel til de lange ture.  

 

Læs også
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest

 

 

Modtagelse og udpakning.

Canyon kan det der med at sende cykler. Cyklen bliver leveret næsten helt samlet. Du skal blot montere styr, pedaler og forhjul, så er du klar.

 

Jeg fik hurtigt taget cykel og dele ud af kassen, men vil dog anbefale at man lige bruger to minutter på at se Canyons video om, hvordan tager cyklen ud af kassen og samler cyklen. Canyon har tænkt over det og man får et par fine fif med i videoen.

 

Et lille forbedringspunkt kunne være at Canyon får lavet manualer, som er specifikke til den cykel man har købt. Manualen som medfølger, er en standardmanual som dækker cyklerne bredt. Det giver lige det ekstra at få en manual, som passer til den cykelmodel man har købt. Et link til en online kvikguide kunne også være brugbart.

Annonce

 

Der følger værktøj med, så den kan samles, uden at du skal lede efter dine egne nøgler i værktøjskassen. Heriblandt en momentnøgle, så du kan sikre, at du ikke spænder boltene for hårdt.

 

Som en ekstra lille detalje er der også beskyttelsesklistermærker, til der hvor du vil montere de forskellige tasker, hvis du vil bruge Grail’en til længere eventyrture.

 

 

Styret

Inden jeg rullende den første tur måtte jeg også lige se lidt nærmere på styret. Der har allerede været en del diskussion om Canyons seneste innovation. Styret deler vandene i en konservativ sport. Jeg syntes ikke det er kønt, men spørgsmålet er også om det virker efter hensigten.

 

Hvis det handler om komfort, så fungerer styret helt fint. Man har godt greb både på toprøret og nede i bukkene og jeg er stor fan af Canyons styrtape. Det virker både når det er vådt og tørt.

Annonce

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Generelt sidder man lidt højere, end hvis du kørte på en racer- eller crosscykel - hvilket der dog også er meningen på en gravelcykel. Her må der godt være lidt komfort.


Hvad der dog ikke spiller er, at Canyon har sat beslag til cykelcomputer nederst under styret.


Det dur ikke hvis man er på langtur med kører med en styrtaske, og også gerne vil have lidt information undervejs - for eksempel at få vist den rute man har planlagt hjemmefra. Så fin ide, men jeg syntes de tyske ingeniører burde have lavet lidt mere praktisk test, for at få de sidste detaljer på plads.

 

 

Oppakning / Eventyr

Canyon viser på deres hjemmeside, hvordan man kan køre med fuld oppakning. Med styr-, ramme- og saddelpindstaske, har Canyon også tænkt lidt længere end dagseventyret.


Cyklen skal også kunne bruges på ture med én eller flere overnatninger. Nu har jeg dog ikke prøvet at tage den på en overnatningstur, men jeg syntes den mangler lidt, for at kunne kalde sig en rigtig adventurecykel. 

 

Der er kun beslag til to flaskeholdere, der begge er placeret indenfor i rammen. Hvis man kører med en rammetaske, kan det være svært at få plads til flasker. Andre gravel-/adventure cykler har gjort cyklerne klar til, at man kan montere flaskeholder på ydersiden af skrårøret og nogle også med beslag på hver side af forgaflen. Her mangler Canyon måske lidt.

 

Jeg syntes, at cyklen er utrolig flot med overrøret der går lige over i frempinden, men det betyder, at du ikke kan montere en lille overrørstaske, og en food pouch sidder rigtig dårligt. Begge er tasker, som er praktiske på langtur, med plads til lidt ekstra energi, drikke, telefon med mere.

Annonce

 

Overrørstasken kan du kan selvfølgelig også montere modsat - det vil sige på overrør og saddelpind, men det er ikke lige så nemt at fange energibaren her i fuld fart.

 

 

Gear / Bremser

Cyklen er monteret med en komplet 105-serie fra Shimano. 105-serien giver ind imellem lidt rynken på næsen hos folk, men det har vist sig at være helt malplaceret.


Vi har kørt cirka 800 kilometer på cyklen, mest i tørt vejr her i det tidlige efterår, men serien har fungeret 100 procent pålideligt.

 

Vi har en enkelt gang justeret lidt på kabelspændingen på bagskifteren, men det er helt forventeligt, at det skal gøres, efter man har kørt lidt på en ny cykel.

 

Læs også
Optakt: Prolog til Tour de Romandie

 

Hjul

Hjulene fra DW-Swiss er bygget til at kunne tåle næsten alt, hvad man kan finde på at udsætte dem for. Det betyder også, at de er lidt i den tunge ende og det kan godt mærkes i accelerationerne.

Annonce

 

Saddelklemme

En enkel løsning med en skrue på bagsiden af saddelrøret og en lille gummi dut til at forhindre at umbraco skruen bliver mudret til. Canyon har her lavet en løsning som ser godt ud og som fungerer. Sådan skal det bare laves!

 

Kørsel i skov

Med standardopsætningen befinder Grail’en helt klart bedst i skoven. På min første tur var jeg lidt konservativ og kørte cirka 50 kilometer på store skovstier. Det er en gennemført fornøjelse af suse på de store stier.

 

Dejlig komfort, men samtidig også fornemmelsen af den energi jeg smed i pedalerne, gik til fremdrift og ikke forsvandt ud i ingenting. 40 millimeter dækkene gør helt sikkert også sit til at tage de værste ujævnheder. Jeg fandt også, at jeg brugte bremsen mindre og mindre inden svingene. Cyklen sikrer en utrolig balance og man bliver nærmest ført rundt i svingene. Og retningsskift er en fest.

 

Efter det første positive stævnemøde, inviterede jeg Grail’en med ud på lidt mere sjov og udfordringer. Ture på flere af de mange velpræparerede mountainbike-stier i Rude skov og Hareskoven. Her handlede det om singletrack, små hop, krydret med lidt rockgarden.

 

Grail’en er ikke en mountainbike, men den kan bestemt godt lide at lege med dem. Jeg har været i stand til at give ligeså meget gas på nedkørsler og stigninger som på min mountainbike.

Annonce

 

Det hvor mountainbiken giver lidt fordel, er i hoppene. Jeg har især været imponeret over den balance, der er i Grail’en, når man giver los nedad.

 

På stier som er ujævne, mærker man virkelig cyklens overskud. Den bevarer en utrolig god kontakt med underlaget, og du sidder ikke og danser helt vildt på sadlen, når man træder til på sådanne stykker.

 

 

Læs også
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb

 

Kørsel på landevej

Landevejskørslen har mest været til og fra arbejde. Sammenlignet med min racer, har det været en langt mere behagelig tur at køre på de knapt så vedligeholdte cykelstier i og omkring København. Alle bump, huller, kantsten og andre ujævnheder som man møder på turen, var ikke længere noget som man mærkede i arme, ryg og skuldre.

 

En stor del af æren ligger de 40 millimeter brede dæk fra Schwalbe. Dækkene kaldet ’G-One Bite’ er udviklet i samarbejde mellem Canyon og Schwalbe. De praler af lav rullemodstand og et godt vejgreb.

Annonce

 

Jeg syntes bestemt, at de fungerer rigtig godt i skoven, men jeg genkender ikke lige den lave rullemodstand på landevejen. På mine ture til og fra arbejde blev jeg pludselig overhalet af andre cykellister.

 

Noget som jeg normal ellers ikke bruger. Kunne også se, at min gennemsnitsfart blev lavere og pulsen højere, når jeg kørte frem og tilbage fra arbejde sammenlignet med min racer. Men det er selvfølgelig god træning.

 

De brede dæk giver mere komfort. Men hvis jeg skulle bruge den fast som pendlercykel, ville jeg nok montere lidt mindre dæk på 30 - 35 millimeter. Eller vælge luksusmodellen og have 2 hjulsæt. Ét til landevejen og ét til skoven.

 

 

Andet

En lidt skjult hemmelighed er, at der rent faktisk også kan monteres skærme på Grail’en. Der er gjort klar med beslag både for og bag. Canyon gør ikke så meget ud af det i beskrivelsen af cyklen på deres hjemmeside - måske fordi Canyons skærme endnu ikke helt er klar til salg.

Annonce

 

Jeg har dog læst, at andre har prøvet at montere andre mærkers skærme og det fungerer fint. Det er dog ikke blevet afprøvet i denne test.

 

Konklusion

Hvis man skulle lave et vildt tankeeksperiment og forestille sig, at man kun skulle have en cykel, så ville en gravelcykel være et godt bud. Jeg syntes, at Canyon’s Grail faktisk er et godt bud.

 

Læs også
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord

 

Den har været et spændende bekendtskab i skoven. Balancen i sving, samt på nedkørsler og opkørsler er helt i top. Komfortmæssigt så har det været en fornøjelse af køre på den. Ikke en eneste gang har jeg haft vrøvl med lænden, som jeg ellers har tendens til ved hårde ture.

 

På landevejen kan man godt mærke, at det er en Gravel-cykel og den er lidt mere doven end raceren. Det er dog ret forventeligt, da vi jo trods alt har med en Gravel-cykel at gøre. Man skal arbejde lidt mere for at holde den samme fart som på raceren. Egenskaberne kan dog forbedres med et mere dedikeret dækvalg til landevejen.

 

Jeg syntes, at Grail’en mangler lidt i forhold til at være en cykel, som jeg vil tage på langtur på med oppakning. Der mangler lige at få finjusteret nogle detaljer, før at det spiller helt på langturen.

 

Sådan er cyklen testet

Cyklen er blevet testet i efteråret. Både på landevej og i skoven på både store og små stier. Flere steder er der blevet kørt på mountainbike-spor (blå rute i Rude Skov, det røde spor i Hareskoven og Skagens mountainbike-spor). Der er blevet kørt langtur (160 kilometer) og kortere ture og intervaller. Brugt som pendlercykel i samme periode.

 

Det har været småt med mudder i skoven i denne periode, så ikke så meget input om hvordan cyklen fungerer på mudret underlag.

 

Kort om mærket

Canyon er tysk og startede i 1978. Det er dog især de sidste 5-8 år mærket har fået fart på. Både med mange nye innovative løsninger, et godt forhold mellem pris/kvalitet, samt masser af beviser for at mærket bestemt kan levere på højeste niveau med elite ryttere som kører på Canyon cykler i både MTB, Cross og landevej.

 

Canyon har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Feltet.dk's vurdering:

INFO
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
LIVE nu: Hollandsk banerytter i bedste tid på uhyre teknisk, schweizisk prolog
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Landevej
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
Landevej
Van der Poel vurderer sine chancer mod Pogacar
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang: Dét kan få mig til at stoppe karrieren
Landevej
Danskerduo skal op imod Cavendish og andre stjerner
Landevej
Dumoulin har klar holdning til Van der Poel vs. Pogacar
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
To danskere slutter langt fremme i Holland
Landevej
Cavendish tilbage efter sygdom, men uden Mørkøv
Gravel
Valverde vinder igen
Landevej
Medie: Alaphilippe i forhandlinger med nyt hold
VIS FLERE

Annonce