Test: Cannondale Scalpel HT Hi-MOD 1 2022
07. marts 2022 21:30
af Thomas Christiansen

Scalpel HT Hi-MOD 1 har et rigtig godt forhold mellem effektivitet, adræthed, kontrol og stabilitet, mens cyklens geometri og lethed skaber en meget progressiv high-end mountainbike, der tilfredsstiller den konkurrenceorienterede og kræsne hardtail-rytters høje krav.

Annonce

Fakta:

Producent: Cannondale
Model: Scalpel HT Hi-Mod 1
Størrelser: Testet i Large - fås i S, M, L og XL
Pris: Kr. 56.499,-

 

Udstyr

Hjulsæt: 29” HolloGram 25 Carbon
Forgaffel: Lefty Ocho 110 mm vandring
Dæk: Schwalbe Racing EVO, 29 x 2.25" (tubeless ready)
Ramme: Scalpel HT Hi-MOD Carbon
Bagskifter: Shimano XTR
Gear-setup: Shimano XT 12-speed (34T/10-54T)
Bremse-setup: Shimano XT hydraulisk
Krankboks: Cannondale Alloy PressFit30
Saddel: Prologo Dimension NDR, Tirox rails

 

 

Introduktion

 

Den nye 2022 Cannondale Scalpel HT Hi-MOD 1 er en letvægts-mountainbike, der kommer med en progressiv geometri. Med størrelsesspecifikke kædestræbere, en Lefty Ocho-forgafel med 110 mm vandring og en ”slack” kronrørsvinkel på 66.5 grader, er cyklen forud for sin tid og giver XC-rytteren et godt udgangspunkt for at konkurrere om topplaceringerne.

Vi har testet cyklen igennem november og december måned i primært mudret terræn. Længder og geometrimål, som er beskrevet i testen, er for en størrelse Large.

 

Udstyr og lav vægt

Annonce

 

Cannondale Scalpel HT Hi-MOD 1 er lavet i mærkets bedste og ultralette carbon, som blandt andet er med til at sikre cyklens lave vægt. Til at bidrage yderligere til en lav er cyklen forsynet med mærkets egne HollowGram komponenter - herunder 29” hjulsæt, styr og saddelpind i carbon, mens HollowGram kranksættet er lavet i aluminium.

HollowGram 25 carbon hjulsættet, kører helt fantastisk og er meget responsivt. Her er der absolut ikke behov for at opgradere. Dækkene kommer med en fornuftig brede på 2.25 tommer og er selvfølgelig tubeless ready.

Mountainbiken er udstyret med Shimano XTR bagskifter og Deore XT bremser og gearskifter. Cyklen kommer med 1x12-setup, hvor 34T tandhjulet og 10-51T kassetten dækker den erfarne rytters gear-præferencer.

Unikt for Scalpel HT Hi-MOD 1 er, at den kommer med Canondales Lefty Ocho-forgaffel med 110 mm vandring og et offset på 50 mm, som giver ekstra fordele på nedkørslerne. Lefty’en er også blevet lettere og bidrager til den samlede lave vægt.

Den testede Scalpel HT Hi-MOD 1 fremstilles i et flot sort og hvidt design med flotte detaljer. Hi-MOD 1 rammen har en vægt på 895 gram og samlet med de komponenter, som mountainbiken er udstyret med fra producentens side, vejer den 9.680 kg i størrelse medium. Derved placerer cyklen sig i en lavvægts-kategori og gør den yderst attraktiv for rytterne, som har performance for øje og som især gerne vil hurtigt op ad bakkerne.

Scalpel HT Hi-MOD 1 er forsynet med en sensor på forhjulet, som kan forbindes med en Cannondale-app. Gennem app’en, får du blandt andet indblik blandt andet fart og distance, men den informerer dig også om, hvornår det er tid til service. Har man ikke et professionelt team til at lave løbende service af cyklen, er det en god feature, at du automatisk bliver mindet om, hvornår du skal tage kontakt til cykelmekanikeren.

 

 

Affjedring

 

Lefty Ocho-forgaflen kommer som tidligere skrevet med en 110 mm vandring på den nye Scalpel HT Hi-MOD 1. Forgaflen giver ikke blot cyklen et ægte Cannondale-udtryk, men giver også ekstra fordele, når du gerne vil køre tekniske nedkørsler mere aggressivt og hurtigt. Lefty Ocho-forgaflen er virkelig lækker at køre med, og den absorberer rigtig godt de store og små udfordringer, som du møder på sporet. Forgaflen giver den ønskede stivhed og lethed, som er ønskværdig for XC-rytteren.

Cannondale har sænket sadelstræbere og sammen med flex-zoner i kædestræberne, giver det ekstra absorbering af slag fra underlaget. Minimering af stød op gennem cykel og rytter resulterer ikke blot i øget kontrol, men betyder også, at rytterens træthed udskydes.

Cannondale har formået at lave en hardtail-mountainbike, som har fundet en fin balance mellem den stivhed og lethed, man ønsker fra en HT for mest mulig effektivitet, og en stødabsorbering, som udsætter træthed. Denne type affjedring er selvfølgelig ikke sammenlignelig med en fullsuspension-mountainbike, men i HT-kategorien er Cannondale nået langt i processen.

 

 

Geometri

 

Cannondale har med deres nye Scalpel HT Hi-MOD 1 tænkt ud af boksen og fokuseret på geometri og køreevne, som led i at optimere og give bedste forudsætninger for at være med i toppen af klassementet.  Den nye Scalpel Hi-MOD 1 HT er ifølge Cannondale den mest aggressive og progressive HT lavet af Cannondale til dato. Mest iøjnefaldende og progressivt ved geometrien er kronrørsvinklen på 66.5 grader, som skubber frontakslen længere frem i forhold til rytteren. Her har Cannondale tydeligvis ladet sig inspirere af trail-geometrien, hvis mål er at give mere stabilitet og kontrol på nedkørsler, som man herved kan køre hurtigere. Til trods for den meget trail-inspirerede kronrørsvinkel er cyklen stadig adræt og med et 50mm offset, går det overraskende ikke ud over styreegenskaberne.  

På Scalpel HT Hi-MOD 1 er der en stejl 74.5 graders sadelrørsvinkel, som fungerer med godt med et længere reach på 450 mm og den 66.5 graders kronrørsvinkel. Den stejle sadelrørsvinkel skubber dig længer ind over kranken og giver et effektivt tråd på de stejle opkørsler. Cannondale arbejder med "Proportional Response" - der betyder at kædestræbere er tilpasset rammestørrelsen og vokser med 5 mm hver gang størrelsen går op. Herved sikrer Cannondale, at uafhængig af rammestørrelse er rytteren centreret mellem hjulene på nogenlunde den samme måde. Cannondale mener, at den unikke position rytteren herved får, giver den bedste kontrol, styreegenskaber og trækkraft. I en størrelse large er kædestræberne 440 mm. Geometrien giver en tilpas aggressiv køreposition, som er ønsket af konkurrence-rytteren.

Cannondale har formået at lave en hardtail med en geometri, som i høj grad tilgodeser de mere tekniske XC-spor, man ser i dag. Til trods for relativt mudrede test-forhold, har cyklen haft et fantastisk greb og været mulig at køre aggressivt på både op- og nedkørsler. Op ad bakkerne - såvel i siddende og stående position - er cyklen vildt effektiv. På nedkørslerne kan du med ro i sindet presse cyklen mere end normalt, hvis du er vant til at køre hardtail. Cyklen er stabil, uden at det går udover styreegenskaberne. 

 

 

Konklusion

 

Scalpel HT Hi-MOD 1 kommer med en række lækre karbonkomponenter og er absolut en mountainbike, der hører til på øverste hylde, hvad angår komponenter og effektivitet.

Cannondale har virkelig tænkt ud af boksen med deres Scalpel HT Hi-MOD 1. Sammensætningen af Lefty Ocho-forgaflens 110 mm vandring, kronrørsvinkelen på 66.5 grader, saddelrørsvinkelen på 74.5 grader og cyklens lethed, skaber en meget progressiv high-end mountainbike, der tilfredsstiller den konkurrenceorienterede og kræsne hardtail-rytters høje krav. Scalpel HT Hi-MOD 1 har fundet et rigtig godt forhold mellem effektivitet, adræthed, kontrol og stabilitet til XC-sporenes mere tekniske udfordringer, og cyklen henvender sig derfor til den erfarne rytter, der fortsat foretrækker HT-mountainbikens egenskaber. Scalpel HT Hi-MOD 1, er absolut et vellykket bud på en hardtail, der integrerer elementer fra trail-kategorien rigtig godt.

Annonce

 

...

 

Stillet til rådighed af: Cannondale

 

 

Test-rapport

 

Brand: Cannondale

Annonce

 

ModelScalpel HT Hi-MOD 1

 

Hvad er cyklen lavet til, og hvem henvender den sig til?

XC-konkurrence på højt niveau.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Scalpel HT Hi-MOD 1 har ramt målgruppen 100%, da cyklen er effektiv på stejle og tekniske op- og nedkørsler, og den giver konkurrencerytteren bedste forudsætninger for at være med i toppen af klassementet.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

For en cykel i den kvalitet Scalpel HT Hi-MOD 1 står for og med cyklens udstyr, er prisen rimelig.

 

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

Rammen er lavet til konkurrence og til aggressiv kørsel. Den er let, stiv og elegant i sin udformning.

Annonce

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Der er helt normaler indstillingsmuligheder - saddel, saddelhøjde og styr.

 

Hvad vejer den testede cykel?

9.680 kg i størrelse medium (den testede cykel er en large)

 

Er cyklen komfortabel at køre?

Med flex-zoner i kædestræberne, lavere sadelstræbere, og en eminent Lefty Ocho-forgaffel er komforten god.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Cyklen er let at manøvre rundt på tekniske passager og samtidig stabil, når farten øges og sværhedsgraden stiger på nedkørslerne. Med en meget ”slack” kronrørsvinkel på 66.5 grader får du en god stabilitet nedad.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Cyklen er effektiv på tekniske opkørsler og i accelerationer. Med saddelrørsvinklen på 74.5 grader og kædestræberne defineret af rammestørrelsen får du som rytter en god position for er godt tråd og træk.

Annonce

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Til trods for den lave kronrørsvinkel, har Cannondale formået at bibeholde gode styringsegenskaber, og cyklen er absolut ikke doven.

 

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

Ja. Overalt på cyklen er vi i high end-afdelingen - lige fra hjul til ramme.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Til prisen og i forhold til rammen er komponenter velvalgte.

 

Bedøm hjulsættet

HollowGram 25 Carbon har samme egenskaber som rammen - man har tilstræbt et optimalt miks mellem lethed og stivhed. Begge dele er lykkedes. Hjulene er hurtige at accelerere op i fart.

 

Konklusion

En ægte hardtail konkurrencecykel, som formår at inkorporere nogle af trail-cyklernes egenskaber rigtig godt. Geometrien er med den iøjnefaldende kronrørsvinkel på 66.5 grader nytænkende og progressiv - og Cannondale er absolut lykkedes med det. Alt spiller - og det gælder lige fra cyklens geometri og komponenter til dens køreegenskaber samt udseende.

Annonce

 

Om testeren

Alder: 29
Højde: 180 centimeter
Vægt: 68 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år 
Så ofte cykler jeg: 2-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og mountainbike

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 26. maj 2022

Video i artiklenJoao Almeida ude af Giroen med positiv coronatest
Video
Video i artiklenSkjelmose ser frem til en rolig dag på cyklen på 18. etape
Video
Mads Pedersen sat i sidevinden: Undskylder til holdkammeraterne
Landevej
Kan Polars nye løbeur bruges til cykling?
Udstyr og test
Hundredvis opretter sig i Danmarks nye cykelregister!
Motion
Cross-verdensmester skriver kontrakt med UAE
Landevej
Dombrowski: At køre med Nibali er en ære
Landevej
Landa: Rigtig god dag
Landevej
21-årig dansker kører top 10 i Luxembourg
Landevej
Kun til Feltet.dk's brugere: Følg Giroens kongeetape og studie fra kl 10.00
Landevej

Onsdag den 25. maj 2022

Optakt: 18. etape af Giro d’Italia
Landevej
Optakt: Boucles de la Mayenne
Landevej
Optakt: 1. etape af Boucles de la Mayenne
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of Norway
Landevej
Giro d'Italia-analyse: Godt vi har Landa
Landevej
Følg Giroens sidste flade etape
Landevej
Ideer til fars dag 5. juni - Køb signeret Rolf Sørensen-Tour-bog
Motion
Almeida efter endnu et tidstab: Det er ikke slut endnu
Landevej
Video i artiklen”Det er jo åbenlyst unaturligt” – Radio Tour-studiet undres over Mikel Landas bjergteknik
Video
Video i artiklenStudiet analyserer Leemreize-kollaps på sidste stigning: Han har så meget smerte, han ikke kan mere
Video
Leemreize: Jeg troede, jeg kunne vinde
Landevej
Nyt managerspil - Vind kontanter og VIP-billetter til Touren
Landevej
Hayter vinder efter sidevindsdrama - To danskere i top-10
Landevej
Buitrago efter stor sejr: Jeg er virkelig følelsesladet
Landevej

Annonce

Video i artiklenSe højdepunkterne fra 17. etape
Video
20-årig Alpecin-rytter spurtsejrer i fransk etapeløb
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen af 17. etape af Giroen
Video

Annonce

Colombiansk vidunderdreng tager karrierens største sejr
Landevej
Bliver tredje gang lykkens gang for Emil Axelgaard?
Landevej
Video i artiklenTæt på nedkørselsstyrt: van der Poel slipper med skrækken
Video
Simon Yates udgår af Giro d'Italia
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 2. etape af Thüringen Ladies Tour
Video
Video i artiklenBuitrago styrter på nedkørsel
Video
UCI svarer igen på kritik om håndteringen af ryttere på russisk hold
Landevej
Bliv påklædt til den danske Tour-start
Landevej
Roglic afslører dato for comeback
Landevej
Optakt: 17. etape af Giro d’Italia
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of Norway
Landevej
Giro d'Italia-analyse: At være eller ikke at være klassementshold
Landevej
Alaphilippe tilbage på landevejen
Landevej
Køb cykeltrøje og træd til for kræftramte - ligesom Michael Mørkøv
Landevej
Video i artiklenTæt kamp i toppen af klassementet - ”Bonussekunderne er højst sandsynligt afgørende”
Video
Girmay slipper uden mén: Håber på snart at kunne køre igen
Landevej
Nibali ramt af hybris: I dag betalte jeg en pris
Landevej
ColoQuick repræsenteret blandt stjernerne: Ikke kommet for at være fyld
Landevej
Eksklusivt interviewBHS-PL Beton Bornholm har store forventninger: Det er vores løb
Landevej

Tirsdag den 24. maj 2022

Skuffet Arensman: Vil gerne have givet holdet en sejr
Landevej
Bahrain-Victorious henter slovensk sprintertalent
Landevej
Bahrain-løjtnant: Vi har måske en allieret i Bora-Hansgrohe
Landevej
Se Rolf fortælle om sin nye bog
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 1. etape af Tour of Norway
Video
Evenepoel forklarer bizar episode kort før mål i Norge
Landevej
Video i artiklenColoQuick viser sig frem i Evenepoel-sejr
Landevej
Efter karrierens største sejr: Det er derfor jeg cykler
Landevej
Produktnyt: Specialized lancerer ny sko
Udstyr og test
Optakt: 1. etape af Tour of Norway
Landevej
Video i artiklenSe højdepunkterne fra 16. etape her
Video
Video i artiklenSe afslutningen på 16. etape af Giroen
Video
Tjekke solosejrer på kongeetapen - favoritterne angreb på skift
Landevej
Video i artiklenPello Bilbao kører ind i holdkammerat og styrter
Video
Suveræn australier snyder ung lykkeridder
Landevej
Video i artiklenSe afslutning af 1. etape af Thüringen Ladies Tour
Video
Video i artiklenPozzovivo styrter på vej nedad Mortirolo
Video
Optakt: Tour of Norway
Landevej
Video i artiklenVild redning: Giro-rytter tæt på at styrte på nedkørsel
Video
Forberedt Almeida forventer fysisk prøvelse på kongeetapen
Landevej
Wout van Aert har VM-dilemma
Landevej
Video i artiklenIngen udbrud til Magnus Cort på 16. etape: For hård bjergetape for mig
Video
Kongelig deltagelse i Tour de France
Landevej
Video i artiklenChris Juul før dagens etape: Hvis benene er der, vil jeg gøre alt for at være fremme
Video
Optakt: 16. etape af Giro d’Italia
Landevej
Vilde rygter: Prokontinentalhold interesseret i Carapaz
Landevej
Video i artiklenGiro-studiet vender løbets danske ryttere: Der er en chance for, at Cort får det bedre i sidste uge
Video
Giro d'Italia-analyse: Da surmuleriet stoppede
Landevej
Video i artiklenSkjelmose før for tredje uge af Giroen: Jeg synes, kroppen er træt
Video
Video i artiklenAlmeida før 16. etape: Hvis jeg har gode ben, vil jeg have stejle stigninger
Video
Video i artiklenVejrudsigten lover regn i Giroen: Det kan blive en kæmpe faktor
Video
Eksklusivt interviewDansk ‘underdog’ inden Norge Rundt: Vi kan få glimrende resultater
Landevej
Video i artiklenWorre gennemgår 16. etape af Giroen: Det er en vild etape
Video
VIS FLERE

Annonce