Prøv vores nye app
Test: Cannondale Scalpel 1 Lefty
24. september 2024 17:00
af Thomas Christiansen

Den nyeste version af Cannondales Scalpel er en rendyrket fartmaskine, der er eminent på de stejle stigninger og nu endnu mere effektiv på de tekniske nedkørsler end tidligere modeller.
Cyklen kommer med 120 mm. affjedring foran og bagpå, er blevet mere ”slack” med en kronrørsvinkel på 66,6 rader og øget akselafstand, men bibeholder en racegeometri, hvorved cyklen følger de moderne forskrifter for XC-mountainbikes.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta
Producent: Cannondale

Produkt: Scapel 1 Lefty
Farver: Rally Red og Raw
Størrelse: 
Vægt: 

Pris: Kr. 75.999,- 


Cyklens detaljer

Kronrørsvinkel på 66,6 grader

120 mm vandring (for og bag)

One-piece SystemBar XC-One carbon cockpit

SRAM XO Eagle AXS (12 speed)

DT-Swiss XCR 1501 Spline (Carbon)

Fox Transfer SL dropper seatpost

Ramme i serie 1 carbon (vægt 1980 g)

 

 

Introduktion
At skabe en cykel der tilgodeser den moderne XC’ers krav kan lyde som en næsten umulig opgave. Med mere og mere tekniske nedkørsler er det altså ikke nok med en cykel, der er effektiv på opkørslerne.

At kombinere gode klatre- og downhill-egenskaber er ikke en nem opgave, men Cannondale kommer med deres nyeste version af modellen Scalpel med et godt bud på, hvordan sådan en cykel kan se ud.

Feltet.dk har haft Cannondale Scalpel 1 Lefty til test. Cyklen er blevet testet på flere spor i de danske skove samt i tørt og vådt terræn. Læs med her og find ud af, hvordan cyklen har klaret sig i vores test.

 

Læs også
Van der Poel vinder VM i tredje disciplin: Jeg rangerer sejren højt

 


På testtur i Rold Skov.

 

Test

 

En afbalanceret cykel

Cannondale har opdateret geometrien på deres Scalpel i forhold til tidligere generationer af modellen og mest væsentlig at nævne er kronrørsvinklen, saddelpindsvinklen, krankbokshøjden, reach og kædestræberne.


Med målet om at gøre Scalpel’en mere stabil og sjov på nedkørslerne har Cannondale primært arbejdet med kronrørsvinklen, kædestræberne og krankbokshøjden. Kronrørsvinklen er gjort mere flad med en vinkel på 66,6 grader og krankbokshøjden er sænket en anelse og er nu på 33,4 cm.

Scalpel’en kommer med størrelsesspecifikke kædestræbere for at centrere rytteren mere optimalt mellem hjulene. Maxxis dækkene kommer med en bredde på 2,4 tommer, hvilket giver et godt greb i ujævnt og vådt terræn. Tilsammen giver de nævnte opdateringer en meget stabil, sjov samt sikker cykel til nedkørslerne og oplevelsen af kontrol, når der kommer fart på nedkørslerne, er høj.



Gode brede dæk på 2,4 tommer.


Selvom Cannondale har arbejdet med at gøre cyklen mere ”slack” og stabil, er cyklens effektivitet på opkørslerne og i de snævre sving bevaret. Scalpel’en har fået længere reach og med en forholdsvis stejl saddelrørsvinkel på 75 grader har cyklen en optimal raceorienteret køreposition samt et rigtig effektivt tråd.


Som rytter kommer du godt ind over krank og styr, og med en forholdsvis kort frempind styres cyklen hurtigt og præcist i skarpe sving. Den kan køres aggressivt og har samtidig nogle gode klatreegenskaber.


På trods af at cyklen er gjort længere og med gode downhill-features er Scalpel’en stadig nem og hurtig at manøvrere rundt, og den føles hurtig at accelerere op i fart. Der er altså absolut stadig tale en om hurtig XC-mountainbike med eminente klatreegenskaber.


Ifølge Cannondale er hver størrelse i deres kollektion designet således, at rytterens tyngdepunkt så vidt muligt er optimalt centreret - en tilgang de kalder for Proportional Response Suspension. Denne tilgang skulle efter sigende sikre en bedre køreoplevelse og kontakt til underlaget samt bedre bremseegenskaber og mere et effektivt tråd.

Annonce

 

Støddæmpning optimal til moderne XC og de dansk spor

Når man nævner Cannondale er det svært at komme udenom mærkets signatur - Lefty-affjedring. Scalpel’en er forsynet med Lefty Ocho Carbon, mens affjedring bagtil er RockShox SIDLuxe Select+. Begge affjedringer kommer med 120 mm vandring for at gøre cyklen mere trail-orienteret og tilbyder en optimal samt afbalanceret støddæmpning.

Bagtil er støddæmper rykket en anelse op, så der er plads til to flaskeholdere. De to affjedringer åbnes og lukkes nemt og hurtigt med drejemekanismen TwistLoc Ultimate på venstre greb.


120 mm vandring er en af cyklens nye tiltag.



Cannondales signatur-forgaffel Lefty Ocho.


Udover at kædestræberne ændrer længde afhængig af størrelse på cyklen, flader de ud og bliver mere og mere tynde, jo tættere de kommer på akslen på baghjulet. Et tiltag, Cannondale kalder for FlexPoivt og som sikrer lavere vægt, fungerer stødabsorberende og sørger for, at baghjulet hopper mindre og bibeholder et godt greb.



FlexPivot er de meget tynde kædestræbere, som har stødabsorberende egenskaber.


Støddæmningen er behagelig og effektiv. Cyklen suser sikkert og nemt over sten og rødder, og der er en god oplevelse af kontakt til underlaget, som gør, at man kan presse cyklen mere.

Selvom 100 mm vandring ofte er rigeligt til de fleste danske flowspor, har min oplevelse været, at 120 mm vandring åbner op for flere muligheder og skaber en mere allround mountainbike, der er optimal til de danske skove, hvor flere spor bliver mere tekniske og byder på flere drops.



Der er god plads til to dunke.


Komponenter af høj kvalitet

Uafhængig af prisleje kommer Scalpel’en med dropper post, der er endnu et godt tiltag i forhold til at gøre cyklen til en mere allround XC.



Dropper-post gør cyklen endnu mere alsidig, end den i forvejen er.


Scalpel 1 Lefty, som her er testet, er forsynet med et one-piece carbon styr med en flot integrering af kabler og med holder til cykelcomputer på toppen. SystemBar XC-One, cockpittet hedder, giver cyklen et stilrent look og med en længde på 760 mm giver det god kontrol på nedkørsler og i høj fart.



SystemBar XC-One Carbon har en flort integrering af kabler, der giver et rent udtryk.


SRAM XO AXS trådløse geargruppe, der skifter hurtigt og præcist, er et godt kvalitetsvalg til en cykel i high-end kategorien. Det samme kan siges om hjulsættet fra DT-Swiss. DT-Swiss XCR 1501 Spline carbon er et rigtigt godt og hurtigt cross-country hjulsæt, der absolut understøtter hele cyklens oplevelse af fart og kvalitet. På forhjulet er monteret en sensor, som giver præcis info om fart, distance og rute, men også anden vigtig info, som for eksempel tid til service. Sensoren spiller godt sammen med en Cannondale App, der er gratis at bruge.



SRAM OX-geargruppe skifter hurtigt og præcist.



Den lille sensor fylder ikke meget på forhjulet.


En effektiv køreoplevelse

Scalpel 1 Lefty er alsidig og formår at kombinere gode elementer fra to verdner - gode nedkørselsegenskaber uden at gå på kompromis cyklens effektivitet på opkørsler. Scalpel’en lever op til sit formål om at være en lynhurtig cross-country mountainbike. Med en god stivhed og lethed er der masser af fart i cyklen, og den responderer godt på accelerationer, når affjedringen er låst.

Geometrien giver en behagelig siddende position på cyklen uden at være alt for aggressiv, og den giver samtidig et effektivt tråd og et øget greb mellem dæk og underlag. Man kan sagtens finde cykler på markedet med en mere aggressiv køreposition, men Cannondale har stadig formået at sikre, at der kan komme god vægt på forhjulet.


På nedkørslerne kommer cyklens opdaterede downhill-features til deres ret, og med en god positionering af rytteren på cyklen kan nedkørslerne angribes på en sikker og sjov måde. Cyklen føles - til trods for at den er blevet længere og mere slack - stadig nem at manøvre rundt med og let at kaste rundt i skarpe sving. Cannondale har på meget formen vis formået at bibeholde cyklens fart samt effektive klatre- og styreegenskaber. 


TwistLoc Ultimate giver en hurtig og sikker vekslen mellem en åben og låst affjedring, som gør det nemt og sikkert at hoppe på cyklen og få det optimale ud af den.



TwistLoc Ultimate er nem og hurtig at styre.


Konklusion
Scapel 1 Lefte er en cykel, der giver mulighed for udvikling. Det er en high end-mountainbike for den kvalitetsbevidste rytter. Cyklens komponenter tilbyder effektivitet og fart og derfor er cyklen velegnet til den erfarne XC-rytter, der gerne vil presse sporet og køre hurtigere.


Geometrien og alsidigheden gør, at cyklen ikke kun er målrettet konkurrenceryttere, men også den mere erfarne motionist, som gerne vil udfordre sig selv og udvikle sig endnu mere på tekniske nedkørsler. Cykel er yderst velegnet til de danske XC-spor, som også udvikler sig i en mere trail-orienteret retning.

Stillet til rådighed af: Cannondale

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Søndag den 06. oktober 2024

Landevej
Ung dansker med topresultat i fransk endagsløb
Landevej
Laporte vandt endelig igen: Det var en lang og hård dag
Landevej
Tobias Lund Andresen misser klassementet i Kroatien: Vi gav alt, hvad vi havde
Landevej
Laporte sejrer i mudderløb - Mads P. forsøgte vildt solotogt
Landevej
80 sejre: UAE-stjerne vinder italiensk klassiker

Annonce

Landevej
Minut for minut: Sådan snuppede Laporte sin første sejr i et år
Landevej
Attentatforsøg mislykkedes for Tobias Lund
Landevej
Mads P. er klar: Normalt bør det være et godt løb for mig
Landevej
Vuelta-åbenbaring har fremtiden på plads

Annonce

Gravel
Isaac Del Toro skal køre gravel-VM
Landevej
Stephen Roche efter VM: Pogacar er velkommen i vores klub
Landevej
Colombiansk cykelrytter myrdet
Landevej
Dansker kører i top-5 i britisk triumf

Annonce

Landevej
Vender Alpe d’huez og Mont Ventoux tilbage til Touren?
Landevej
Oversigt: Disse danskere skal køre Paris-Tours

Lørdag den 05. oktober 2024

Landevej
Medie: Pidcock i overraskende skifte
Landevej
Kyllingen: Her skal Skjelmose forbedre sig
Landevej
Optakt: Paris-Tours
Landevej
”Jeg følte virkelig et pres,” siger Pogacar
Landevej
Se Pogacars knusende angreb
Gravel
Stjerne forklarer, hvorfor hun tabte: Det var forfærdeligt

Annonce

Gravel
Utroligt: Visma-komet reagerer på sin fjortende VM-titel
Landevej
Dansk top 10-placering i italiensk klassiker
Landevej
Første mand i 29 år: Opvisning sikrer Pogacar unik bedrift

Annonce

Gravel
Video i artiklenSe spurten: Vild stjerneduel afgør VM
Landevej
Stjerne vinder for fjerde gang
Landevej
Lund tættere førertrøjen i ny Kristoff-sejr

Annonce

Landevej
Pogacar er ikke færdig: Vil slutte sæsonen stærkt af
Landevej
Italiener igen hurtigst: Vinder sin anden etapesejr
Gravel
Tidligere verdensmester melder afbud til Gravel-VM
Gravel
Formel 1-stjerne klar til Gravel-VM

Fredag den 04. oktober 2024

Landevej
Cecilie Uttrup får startnummer 1
Landevej
Optakt: Giro dell'Emilia
Landevej
Skjelmose afslører: Har to diskusprolapser
Landevej
DCU glæder sig: God dato for PostNord Danmark Rundt 2025
Landevej
Tobias Lund øjner ny milepæl i karrieren efter sejren
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund vinde 4. etape af Cro Race
Landevej
Belgier prøver lykken hos nyt hold
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Tobias Lund tager sejren i Kroatien
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Skræmmende stærkt hold bag Pogacar i regnbuedebut
Landevej
Mads Würtz udgår af CRO Race efter hjernerystelse
Udstyr og test
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Landevej
Van Aert er på cyklen igen
Motion
Nyt cykelmagasin på gaden
Landevej
Tidligere verdensmester giver op: Bundlinjen er, at jeg ikke er god nok
Landevej
Pogacar viser VM-tøjet frem
Landevej
”Han har en vilje som få,” siger tidligere sportsdirektør
Udstyr og test
Test: Reform Seymour sadel
Landevej
Medie: Visma-rytter skifter hold
Landevej
Visma-chef langer ud: De er milevidt bagude
Landevej
Stor overraskelse: Italiener snyder WorldTour-rytterne

Torsdag den 03. oktober 2024

Landevej
Storhold på rov hos UAE
Landevej
Tre ryttere bekræftet på nyt dansk kontihold
Landevej
Evenepoel melder klar til dyst mod Pogacar og Roglic
Landevej
UAE tangerer endnu en imponerende rekord
Landevej
"En mærkelig dag", siger UAE-profil om solosejr
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Philipsen gør status: Det var højdepunktet
Landevej
Video i artiklenSe Philipsen tage sin niende sejr i år
Landevej
Video i artiklenPhilipsen spurter sig til fornem sejr
Landevej
Hurtig franskmand fortsætter på WorldTouren
Landevej
Tour de France-åbenbaring forlænger
Udstyr og test
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Landevej
Video i artiklenUAE-stjerne vinder efter vildt soloridt - Tobias Lund bliver treer
Landevej
Medie: Belgisk profil forlænger ikke
Landevej
Pogacar ser frem til “favoritperiode” i VM-striber
Landevej
Danskere blandt favoritterne: Etape forkortes
Landevej
Lidl-Trek-profil ser frem til VM-duel: Van der Poel er den klare favorit
Landevej
Lidl-Trek-rytter skifter hold
Landevej
Visma-sportsdirektør: Som hold tog vi en chance og tabte
Landevej
Kasper Asgreen skal opereres
Landevej
Bjarne Riis om Mørkøv: Et par års erfaring inden havde været godt
Landevej
Oversigt: Her er danskerne, der skal køre tysk endagsløb
Landevej
Suveræn hollænder triumferer igen med dansk leadout
Landevej
Agent afslører: Pogacar tæt på ny kontrakt
Landevej
Skifter hold: Belgier bryder sin kontrakt
VIS FLERE

Annonce