Test: Bontrager Ion 100 R / Flare R City lygtesæt
08. februar 2019 09:00 af Morten Andersen

Masser af synlighed i en lille pakke, gør dette til et lygtesæt som især egner sig til kørsel i byområder.

Indledning

Bontrager er en integreret del af Trek-koncernen, som tager sig af stort set alle andre produktgrupper end selve cykelrammerne, som amerikanerne ellers høster mest opmærksomhed på.

 

Bontrager har de seneste sæsoner arbejdet intensivt med deres lygteprogram og især har fokus på fordelene ved også at benytte lygter i dagslys for at øge opmærksomheden omkring cyklister og især forbedre sikkerheden i bestemte situationer, hvor rytterne er særligt udsatte.

 

Kombinationen af de to, små lygter Ion 100 R of Flare R City er et bud på et trafiksikkert lygtesæt som er let at have med at gøre og som er ultra fleksibelt.

 

Fakta:

Bontrager Ion 100 R / Flare R City lygtesæt

Type: Lygtesæt - Forlygte og baglygte
Max lumens: Forlygte max 100 / baglygte max 35
Pæretype: LED
Batteri: USB-genopladelig (Micro USB-port)
Størrelse: 2,3 cm x 2,3 cm x 3 cm
Vægt: 26 gram (pr. lygte)

Vejledende udsalgspris: 559,- kroner

 

Test

 

 

 

Design

Begge lygter benytter sig af et nærmest kvadratisk design, hvilket gør lygterne særdeles kompakte. Hele forsiden er gennemsigtig for derved at give masser af plads og vinkel til pæren.

 

Størrelse

Lygterne fylder ikke mere end tre centimeter på sit længste stykke, hvilket nærmest er mindre end bredden på en styr eller en saddelpind, hvorpå de monteres.

 

Montering

Begge lygter er adskilt fra deres respektive monteringsenhed.

 

Bagsiden af lygten har en indbygget fordybning, hvor en lille plade fra monteringsenheden passer i.

 

Lygten klikkes i, ved at en split på monteringsenheden trækkes tilbage, hvorefter der bliver plads til lygtens monteringsplade indeni. Splitten fungerer på den måde også som sikkerhed for at lygten ikke kan hoppe ud under kørsel.

 

Selve montering på styr (forlygte) eller saddelpind (baglygte) sker ved hjælp af en plastikrem, som trækkes rundt om styret. Her er der tre huller, så størrelsen kan justeres i størrelse.

 

 

Lumens / batterilevetider / indstillinger

Forlygten har fem lysindstillinger:

 

High: Fast belysning / 100 lumens / 1,5 timer

Medium: Fast belysning / 50 lumens / 3 timer

Low: Fast belysning / 5 lumens / 16 timer

Night Flash: Varierende blink / 100 lumens / 7 timer

Day Flash: Blink / 100 lumens / 5 timer

 

Baglygte har fire lysindstillinger:

 

Day Flash: Varierende blink / 35 lumens / 8 timer

Night Flash: Blink / 35 lumens / 16 timer

Day steady: Fast belysning / 20 lumens / 3 timer

Night Steady: Fast belysning / 2 lumens / 20 timer

 

 

Indtryk i brug

Lysshow både foran og bagtil. Sådan beskriver Bontrager selv lygtesættet her. Og selvom lygterne ikke direkte gør kørsel i mørke til en fest, så hjælper de absolut følelsen på vej.

 

Sættet her er er særdeles er særdeles kompakt i størrelse, og indeholder ikke voldsomt mange lumens, hvilket gør det til et sæt, som egner sig til kørsel i oplyste og trafikerede områder, hvor man ikke har brug for at oplyse vejen, men har fuld fokus på at gøre sig synlig for vejens øvrige brugere.

 

Begge lygter indeholder Bontragers ’dagskørelys’, som er optimeret til at hjælpe med synligheden i dagslys.


Kører man meget i trafikerede områder, hvor man krydser bane med især bilister ofte, så er det en fin ekstra tryghed at køre rundt med.

 

Forlygtens fem indstillinger dækker alle behov og det er let at skifte mellem disse, ved at benytte knappen ovenpå lygten. Således kan man let justere undervejs, hvis forholdene ændrer sig. Som sagt er forlygten lavet til at give synlighed, men faktisk synes jeg, at Bontrager har gjort et fremragende stykke arbejde ved at lave et bredt lysfelt på lygten, så man får et meget direkte lys ned foran forhjulet, så området lyses godt op, mens en lidt lavere lysstyrke breder sig perifært og giver god fornemmelse for omgivelserne.

 

Lyset breder sig i to kegleformer, hvor den inderste altså er skarpest og klarest, mens den anden er lidt mere lavfrekvent, men til gengæld giver god bredde.

 

Rammer man en mørk sti eller et lavt oplyst område, så er man bestemt ikke fortabt.

 

Baglygten følger trop og leverer et skarpt, konstant lys med masser af rækkevidde, når man har brug for det, mens de pulserende blink i Flash-funktionerne ’larmer’ så meget, at man får gjort godt og grundigt opmærksom på sig selv. Disse indstillinger har virkelig noget krudt at skyde med, hvilket er trygt at køre rundt med.

 

Skulle man kaste et ønske efter baglygten, så skulle det være en anelse mere bredde på lyset - eventuelt to små huller i siderne, så der kunne slippe rødt lys ud her også.

 

Eller udmærker lygterne sig især ved at være særdeles kompakte og nemme at håndtere.


Således går de nærmest i et med styret og saddelpinden, da de ikke fylder meget mere end bredden på disse. På styret gør det, at de ikke stjæler nogen plads og ikke kommer i vejen for nogen håndpositioner - selv med en stor vinterhandske på.

 

Konklusion

En kompakt sæt lygter i høj kvalitet og med rigtig gode lysindstillingsmuligheder. Udmærker sig til kørsel i områder med øvrig trafik, hvor der udelukkende er fokus på synlighed.

 

Det er også fint, at Bontrager har fyldt sin dagslysteknik i et så kompakt sæt lygter, til dem som vil have ekstra sikkerhed i byen i dagtimerne.

 

Lette at have med overalt og ligeledes at på og afmontere. Det gør det særdeles velegnede til pendleren også.

 

Læs også:

Test: Abus Libra forlygte

Test: Abus Gemini lygtesæt

Test: Kryptonite Alley F-650 forlygte

Test: Kryptonite Avenue R-75

Feltet.dk's vurdering:

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Optakt: 11. etape af Tour de France

Filmanmeldelse: 'Forsvindingsnummeret' af Daniel Dencik

Van Aert efter sejr: Jeg kan ikke tro det

Van Baarle om sidevindskørsel: Rowe og Kwiatkowski er mestre

Bennett efter sidevindsdrama: Var nede at hente flasker

Tour de France-analyse: En Rowe kan man altid bruge

Følg anden uges eneste sprinteretape

Geraint Thomas om konkurrenternes tidstab: Det var en positioneringsfejl

Ewan: Jeg troede, at Matthews’ hjul var godt

Matthews efter 4. plads: Jeg var selvsikker inden spurten

Fuglsang: Vi tog en forkert vej rundt i en rundkørsel

Lutsenko: Vi må forsøge at se fremad

Landa kolliderer med tilskuer

Bardet uskyldig - Barguil skyld i Landas styrt

Bennett: Jeg var nede efter flasker, og der var fem felter, da jeg kom tilbage

Asgreen: Vi havde luret på sidevinden

Alaphilippe: Vi mistede etapesejren mod Van Aert, og sådan er det

Van Baarle: Man er nødt til at arbejde 100% som hold, og det gjorde vi

Tredobbelt cross-verdensmester om etapesejr i Touren: Over alt andet

Ewan: Jeg gik på Matthews' hjul, men det ligner, at hans leadout fejlede

Van Aert vinder efter sidevindsdrama i Frankrig - Fuglsang taber tid

Virenque: Alaphilippe vinder Touren indenfor tre år

Ask Sagan: Backstage med Peter Sagan

Bekræftet: Cofidis søger om WorldTour-licens næste år

Mads Würtz i udbrud fra starten af 10. etape

Italiensk medie: Carapaz skriver to år med Ineos

Asgreen viser muskler og skubber Sunweb-rytter i grøften

Nibali svarer igen på Twitter: Behøver ikke give en forklaring

Flere WorldTour-hold benytter sig af det tilladte stof keton

Medie: Cattaneo på vej til Quick-Step

Van der Poel sat til vægs: Siger intet om mine chancer ved EM

Bardet blæser til angreb: Jeg er besluttet på at kæmpe

Efter 9. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Soler betalte for solojagt: Var en smule død efter det

Tratnik efter tredjeplads: Største resultat i min karriere

De Marchi ude i næsten to måneder efter voldsomt styrt

Tour-åbenbaring glad for sen debut

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Fotofælden fanger: PS7 - ny stjerne i Saint-Étienne

36-årig dobbelt GrandTour-vinder: Sejt at vinde igen

Porte klar til 10. etape i Tour de France

Overblik: Udgåede ryttere i årets Tour de France

Optakt: 10. etape af Tour de France

Skuffet Boasson Hagen: Jeg var ikke god nok

Vraget til Touren: Vermote skulle selv betale for højdetræningslejr

Roche: Rart at være i udbrud i Touren igen

Naesen: Holdet har brug for positiv energi

Tour de France-analyse: Brud på den europæiske forbandelse?

Alaphilippe: Stor tak til det tilråbende publikum

Juul-Jensen om Impey: Han laver kaffe til mig hver morgen

Benoot efter andenplads: Han var bare hurtigere end mig

Impey efter sejr i Touren: Det er magisk

Asgreen: I dag var en tiltrængt dag for de fleste

Impey tager udbrudssejr på Bastilledagen i Tour de France

Rene Wenzel om Luis León Sanchez kritik af Astana-taktik

Verdensmestrene sejrer i XCO-løb ved World Cup i Frankrig

Fuglsang: Min holdning til motorcyklerne er den samme som altid

Vos tog sidste stik i kvindernes Giro d’Italia – van Vleuten vinder samlet

Benoot: Det var fuldstændig skørt at høre De Gendts sejr via radioen

Slemt styrt for De Marchi - kørt væk med ambulance

Bahrain-sportsdirektør: Nibali vil ikke køre efter klassementet

Fuglsang og Mollema klager over afstand til motorcyklerne

Wanty-rytter sled sig gennem etapen trods sygdom

De Marchi: Jeg troede, at jeg kunne slå De Gendt

Landa om Pinot: Han er en stor konkurrent

Sportsdirektør om Bardet: Vi ved, at han komme tilbage

Efter 8. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Adam Yates gemmer krudtet til anden og tredje uge

De Gendt kort før sejr: Det er blevet sværere at vinde

Fotofælden fanger: Etapen fortsatte efter mål

LØRDAG

Kittel tager beslutning om fremtiden efter Touren

Optakt: 9. etape af Tour de France

17-årig banerytter spiddet af splint efter styrt

Thomas efter styrt: Jeg har det fint

Van der Breggen: Har følt mig bedre dag for dag

Pinot: Det var ikke planen, at jeg skulle angribe

Tour de France-analyse: The Beast

Alaphilippe: Jeg kørte på den måde, som jeg bedst kan lide

Ciccone: Jeg var på grænsen, da Alaphilippe angreb

Kim Andersen: Der var ikke så meget at gøre

Mørkøv om Alaphilippe: Han var meget opsat på dagens etape