Det f\u00f8rste indtryk man f\u00e5r af skoen, n\u00e5r man tager den i h\u00e6nderne, g\u00e5r p\u00e5 den lave v\u00e6gt samt det visuelle. Bontrager Circuit Road Shoe vejer blot 200 gram (i st\u00f8rrelse 38 og uden klampe), og det placerer skoen i den lette ende af spektret. Det visuelle indtryk er ogs\u00e5 positivt. Skoen har et enkelt design, antallet af syninger er minimalt, og den fremst\u00e5r rigtig flot. Det skal i denne forbindelse n\u00e6vnes, at omtalte testsko er helt hvid - hvilket understreger det diskrete og elegante udtryk - men skoen f\u00e5s ogs\u00e5 i mere \u201dlarmende\u201d farvekombinationer, som er knap s\u00e5 diskrete.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Det positive indtryk fortsætter, når man tager skoen på. Den smyger sig blødt og behageligt om foden, hælstøtten er stabil, og der er god plads til forfoden. Samtidig giver indlægssålen en rigtig fin svangstøtte.
Materialevalg
Som nævnt i indledningen er Bontrager Circuit Road Shoe en mellemklassesko, og det ses også i valget af materialer. Mens de dyreste cykelsko har karbonsåler, har Bontrager udstyret Circuit Road-skoen med en sål af nylonkomposit. På en skala over stivhed, der går fra 1 til 14, placerer sålen sig med et 7-tal i midten. Det betyder, at foden - på grund af den store fleksibilitet - ikke bliver så hurtigt træt, heller ikke efter flere timers kørsel. Men omvendt betyder det også et krafttab i en spurt, da den fleksible sål ikke vil overføre samtlige watt lige så effektivt som en stiv karbonsål vil være i stand til.
Overdelen på skoen et lavet i et syntetisk trådnet, som er fremstillet af TPU. Og her skal vi lige have styr på begreberne! TPU, der betyder termoplastisk polyurethan, er et meget stærkt og holdbart plastikprodukt, der samtidig har gummiets elasticitet, blødhed og fleksibilitet over sig. Og trådnetkonstruktionen giver overfladen en stor åndbarhed. Sammen med et lille hul til luftindtag under sålen betyder det, at foden ventileres godt under kørslen.
Et par praktiske ting omkring klamper og spænder: Under skoen er der tre huller, og det giver flere muligheder. Enten kan man montere SPD-klamper (i de to af hullerne), eller man kan montere fx Look Keo, hvis alle tre huller anvendes. Forrest sidder som nævnt et velcrospænde, som er nemt og hurtigt at justere under kørslen, og over vristen sidder et Boa-wirespænde. Det er af den type, man først skal ”knappe op”, når det skal løsnes. Måske ikke noget, der har den store praktiske betydning, men dyrere spænder kan spændes og løsnes udelukkende ved at dreje på knappen.
1) Over vristen sidder et Boa-wirespænde og over forfoden en velcrolukning.
Amerikansk
Keith Bontrager var oprindelig motocrosskører og fysiker, og med sin erfaring fra begge disse verdener begyndte han sidst i 1970-erne at fremstille avancerede mountainbikes. I 1995 blev Bontrager-brandet en del af amerikanske Trek Bicycle Corporation, der hermed kom til at dække alt - lige fra cykler, hjelme og hjul til sko, sadler og styr - og generelt har produkterne fra Bontrager ry for at give forbrugeren ”value for money”. Derfor er jeg spændt på at teste skoen på landevejen under forskellige forhold.
- Inde i skoen er der god plads til fødderne, og indersålen giver fin svangstøtte.
De indledende forventninger, jeg havde efter at have løftet skoen og stukket foden i den, blev over hele linjen indfriet under mine testture. Jeg testede skoen under flere forhold - blandt andet med lange ture, korte og intensive ture samt et par spurter - og i alle situationer sad skoen, som den skulle. De to spænder virkede effektivt, også når det gjaldt finjustering, og begge var nemme at betjene. Dog kunne jeg godt savne et wirespænde af den type, der løsnes ved at dreje modsat - og ikke som hér ved at skulle knappe det op.
Jeg er absolut ikke sprinter, heller ikke licensrytter, men mere dedikeret motionist, så ”testværdien” af mine spurter ud af lige landevej skal nok tages med et gran salt. Men til mit behov følte jeg en passende kraftoverførsel, og jeg kan i hvert fald ikke give sålen skylden for, at jeg ikke kørte de 200 meter på 14 sekunder rent. En decideret sprinter vil nok opleve det anderledes, men personligt foretrækker jeg en komfortsål frem for en stiv og ufleksibel sål.
Sammen med den gode svangstøtte betød den fleksible sål, at jeg på intet tidspunkt følte træthed i fødderne. De blev samtidig luftet godt ud via den ventilérbare overdel, og jeg oplevede ingen overophedning. En enkelt dag var jeg ude i regnvejr - og fik dermed sprøjt og grus på de fine, nye hvide sko - men da jeg kom hjem og spulede dem, var de nemme at rengøre.
- Det visuelle indtryk er enkelt og elegant.
Konklusion
Med en Bontrager Circuit Road Shoe får man en god og solid landevejssko til en rimelig pris. På de forskellige parametre - fleksibilitet, robusthed, udseende og pasform - holder skoen et pænt niveau, og medmindre man er decideret sprinter, vil de fleste kunne finde glæde i at køre med den. Min indledende placering af Bontrager Circuit Road Shoe i mellemgruppen holder, men vi har bestemt bevæget sig op i den bedre halvdel af mellemgruppen, og jeg kan afslutningsvis konkludere, at skoen giver ”quality for money”.
Stillet til rådighed af: Trek Danmark