Prøv vores nye app
Test: ATTAAC Element briller
09. januar 2025 16:15
af Peter Christiansen

Det danske brillebrand ATTAAC har for alvor sat bæredygtighed på dagsordenen. Kombinationen af en brille med høj ydeevne samt en fremstillingsproces, hvor en lang række materialer genanvendes, har fra start placeret ATTAAC i high end-segmentet. Vi har testet modellen Element.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion
 

Dansk initiativ

I 2019 satte de tre venner og cykelentusiaster Jacob Dahl, Phillip Hasselbalch og Rafi Nuri sig for at skabe en cykelbrille, der skulle adskille sig fra markedets gængse modeller. Hvor én kunne byde ind med viden om teknik og en anden med markedsføringserfaring, kunne den tredje bruge sin viden om salg. Den samlede videns- og erfaringspulje var derfor stor, allerede inden projektet løb af stablen.

 

Med fokus på førsteklasses linser samt en bæredygtig fremstillingsproces blev den første ATTAAC-model præsenteret for 2 måneder siden. Siden er salget gået støt opad, og brillerne forhandles lige nu i firmaets egen webshop, men på længere sigt er det planen at få brillerne ud til udvalgte cykelforhandlere.

 

Fakta

Producent: ATTAAC

Produkt: Element-cykelbrille

Vægt: 30 gram

Pris: Kr. 1.395,-

Forhandler: ATTAAC’s egen webshop

 

Læs også
Vingegaard får hjælp fra ny løjtnant i sæsonens første mål

 

Test

 

Op til et vigtigt møde er det godt at have en elevatortale klar - altså en tale, der indeholder de allervigtigste salgsargumenter, og som kan fyres af på de 30-60 sekunder, det tager for en elevator at bevæge sig et par etager op.

 

Det kan være lidt af en udfordring at lave en elevatortale omkring de nye cykelbriller fra ATTAAC, for gode salgsargumenter er der rigtig mange af. Men skal man vælge to overordnede begreber, må det være ”høj performance” samt ”bæredygtig tilgang”. Det vender vi tilbage til.

Annonce

 

Ikke bare brillen, men også al tilbehøret er fremstillet på bæredygtig vis.

 

 

Kvalitetsprodukt

Element-brillen fra ATTAAC kan det, en high performance-brille skal kunne. Glasset, som beskrives separat, er fra øverste hylde, den aerodynamiske wrap-form er skræddersyet til cykling, og de sidder rigtig godt. Ikke mindst på grund af brillens forskellige justeringsmuligheder hen over næseryggen. Vægten er blot 30 gram, hvilket er i den lette ende. Vægten er i hvert fald så lav, at brillen næppe vil føles tung og generende henover næsen, heller ikke efter flere timers kørsel.

 

Rammen går hele vejen rundt om glasset. Det giver både et æstetisk udtryk, hvor brillen fremtræder mere markant, og det giver en større robusthed, da glasset er beskyttet i kanten hele vejen rundt. Til gengæld kan nogen opleve, at rammen giver en lille begrænsning af udsynet, men det skal understreges, at vi er ude i marginaler. I øvrigt har både rammen og brillestængerne et let nopret mønster, hvilket - modsat en helt glat og strømlinet overflade - er en reference til den grønne og naturlige tilgang.

 

Som bekendt kan smag ikke diskuteres, men personligt finder jeg brillerne flotte og tjekkede - både i farve, materiale og form - og laver man caféstop under cykelturen, kan man sagtens beholde brillen på.


Brillen kan også bruges til caféstop.

 

Bæredygtigheden i højsædet

Særlig på ét område skiller brillen fra ATTAAC sig ud. Bæredygtigheden er medtænkt, og det gælder selv i de mindste detaljer. Først og fremmest er rammen lavet 100 % af råstof fra olieplanter, og i produktionen af glasset er der anvendt overskudsprodukter fra landbruget. Der indgår 70 % genanvendte plastikflasker i produktionen af pose og mikrofiber klud, og endelig er rammen 3D-printet. I forhold til produktion i støbeform er 3D-print en grønnere produktionsmetode, da især spildet er reduceret.

 

Læs også
Van der Poel sætter potentiel dato på karrierestop

 

Al produktion foregår i EU, hvilket igen reducerer transporten og hermed miljøbelastningen, og som en ekstra bonus planter ATTAAC ét træ for hver brille, der bliver solgt.

 

Glas fra ZEISS

Enkelte brands har så godt et ry, at navnet i sig selv er et kvalitetsstempel. Og netop tysk-italienske ZEISS, der har stået for det optiske, hører til på øverste hylde hvad angår brilleglas.

 

Glasset betegnes som sfærisk 6.0 base glas, og det betyder, at det både buer horisontalt og vertikalt, men uden at forvrænge synet. Man kan altså ikke bare se klart i ligeud-retningen, men også i toppen, bunden og periferien. Endvidere har glasset fået såkaldte hydrofobiske og oleofobiske behandlinger, og for en ikke-optiker betyder det, at glasset er afvisende over for vand, mudder, sved og fedt.

 

Brillen kommer med to glas - et farvet og et klart. Det farvet glas holder generende lys ude, så man stadig ser skarpt, når solen skinner, og til gråvejrsdage, hvor lysmængden er mere begrænset, kan man skifte til klart glas. Underforstået betyder det også, at brillen ikke har fotokromiske egenskaber.

Annonce

 

Pasform

Brillens lethed gør, at den sidder godt uden at trykbelaste næseroden. Og som en særlig feature kommer brillen med tre forskellige næsepuder. Alle er lavet i silikone, men der er forskel på størrelsen, så man - uanset om man her en bred eller smal næse - kan justere for optimal pasform. Næseklemmen er nem at skifte ud, men har man begrænsede tekniske evner, har ATTAAC lavet en instruktionsvideo, som viser, hvordan man skifter.

 

Som man kender det fra en bildør, der kan åbnes i to-tre tempi, åbnes også brillestængerne i små intervaller. Herved øges pasformen, da brillens første interval passer til en smal hovedform, mens stængerne kan få et nøk udad, hvis brugeren har et bredere hoved.

 

 

ATTAAC kommer med både mørkt og klart glas.

 

Konklusion

Jeg testede brillen i forskelligt slags vejr. Det farvet glas performede upåklageligt, når solen skinnede, og jeg fornemmede et skarpt udsyn uden forvrængning. En enkelt dag, hvor det var gråvejr, skiftede jeg til det klare glas, og det fungerede ligeledes fint.

Annonce

 

Læs også
Movistar-profil: Vingegaard er ikke bedst til alt

 

Brillen sad stabilt og skulle ikke lirkes på plads under kørslen, heller ikke når jeg kørte i ujævnt terræn, og det tilskriver jeg dels brillens lave vægt, dels den gode pasform. Da brillen slutter tæt til hovedet, gav rammen heller ingen begrænsning i udsynet, og brillen fungerede generelt så fint, at jeg sagtens kunne finde på at anvende den til vandring og løb også.  

 

Den endelige konklusion ender ofte ved ét enkelt spørgsmål: er der sammenhæng mellem pris og kvalitet? På plussiden skal det nævnes, at man får en brille, der sidder godt, har en høj ydeevne og som er fremstillet på en bæredygtig måde. Og samtidigt trækker firmaets nytænkning, entusiasme og ansvarlighed også i positiv retning.

 

Men når prisen sniger sig op på knap 1.400 kroner, er man i den høje ende, og her skal det med i ligningen, at man fra omkring 500 kroner kan købe cykelbriller med fotokromisk glas hos flere konkurrerende brillemærker. ATTAAC har selv planer om at lancere en brille med fotokromiske egenskaber, og det vil være endnu et step op på kvalitetsskalaen, men det vil næppe gøre brillen billigere.

 

Men der skal ikke herske tvivl om, at ATTAAC har fat i den lange ende - både hvad angår kvalitet og hvad angår fremtidens øgede krav til bæredygtighed.

 

Annonce

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Tirsdag den 14. januar 2025

Landevej
Grus og voldsomme stigninger: Her er Giro-ruten 2025
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFra Japan til Kina: Daniel Gulds eksotiske cykeleventyr fortsætter
MTB
Dansk verdensmester har nyt hold på plads
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHonoré giver sit besyv på heftig debat
Landevej
Oversigt: Disse Grand Tours kører stjernerne
Landevej
Van Aert går travlt år i møde - Her er hans program
Landevej
"95% af feltet har ikke en gang fuldt udviklede frontallapper endnu"
Landevej
Officielt: Her er Jonas Vingegaards løbsprogram for 2025
Landevej
Yates med klart svar på Vingegaard-spørgsmål
Landevej
Vingegaards stjernehjælper har egne ambitioner i Touren
Landevej
Vingegaard forklarer sine anderledes valg
Landevej
Visma afslører vilde Tour-hjælpere til Vingegaard
Landevej
Jonas Vingegaard kører Tour de France 2025

Annonce

Landevej
Vingegaard fremhæves af Contador: Vi skal nyde det
Landevej
Boss langer ud: Det handler om forretning, point og placeringer
Landevej
Lave tal understreger Grand Tour-tendens
Landevej
Giro d´Italia 2025: Her er kvindernes benhårde rute

Mandag den 13. januar 2025

Landevej
Pidcock forklarer afsked med Ineos
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewPedersen afslører mulig debut i Grand Tour: Det ser rimelig godt ud
Landevej
26 timer på hometraineren: Nordmand gør klar til sæsonen
Landevej
Talent forlader UAE: Svært at vokse, hvis du ikke er en superstjerne

Annonce

Cross
Forløsning: Toon Aerts tager første sejr siden karantæne
Cross
Belgisk ikon vinder andendagsgilde
Cross
Euforisk Nys: Et af de smukkeste løb

Annonce

INTERVIEW Cross
Eksklusivt interviewBronzevinder havde håbet på mere
INTERVIEW Cross
Eksklusivt interviewTidligere danmarksmester tilfreds med andenplads
INTERVIEW Cross
Eksklusivt interviewBronzevinder har for nylig været syg

Annonce

INTERVIEW Cross
Eksklusivt interviewFørsteårs jubler over andenplads
Landevej
Vingegaards velkomst gjorde indtryk på sportsdirektør
Cross
Chef giver opdatering på Van der Poel
Landevej
Evenepoel deler dårlige nyheder

Søndag den 12. januar 2025

INTERVIEW Cross
Eksklusivt interviewNummer to beskriver ”irriterende” situation
Cross
Oversigt: Nationale mestre i cyklecross 2025
Landevej
Chok-melding fra Pidcock
Cross
”Det giver helt sikkert lidt mere motivation frem mod VM”
Cross
Stortalent klasker favoritterne i Holland
Cross
Lidl-Trek-stjerne tager stor sejr
Landevej
Officielt: Her sæsondebuterer Casper Pedersen
INTERVIEW Cross
Eksklusivt interviewWeis reagerer på DM-titel og afslører VM-planer
Cross
Weis smadrer al modstand og bliver danmarksmester
INTERVIEW Cross
Eksklusivt interviewSyvende DM-titel: Det var et sjovt cykelløb
Cross
Caroline Bohé udbygger danmarksrekord efter tæt duel
INTERVIEW Cross
Eksklusivt interview”Det gjorde det egentlig lidt sværere for mig,” siger danmarksmester
Cross
Stort talent bliver dansk mester
Landevej
Stjerne forpasser chancen for at skrive historie i overlegen dobbeltsejr
Landevej
Remco ser ét lyspunkt ved sit styrt
Landevej
Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler fortsat kontrakt
Landevej
Asgreen atter i spil til Touren
Landevej
Årets første linjeløb er afgjort

Lørdag den 11. januar 2025

Landevej
Flere hold presser på for ændring, der kan komme Cort og Co. til gode
Landevej
Tidligere sensation stopper karrieren
Landevej
Ganna er ”bagud”: Udpeger sæsonens store mål
Landevej
Fransk profil brækker kravebenet under træning
Landevej
Pidcock og Co. i komplet stilskifte
Cross
Vanvittig 15 år lang stime er slut
Landevej
Mandefald har skabt nye muligheder: Jeg får friheden
Cross
Selvtillidsfuld belgier: Ruten er 90% min ting
Landevej
Evenepoel svarer klart ”nej” efter ny Tour-melding
Landevej
Brian Holm med modig Mads P.-forudsigelse: Jeg tror det faktisk
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewKaotisk år fører til skifte for dansk profil: Det har ikke været fedt at cykle
Landevej
Succestræner forhandlede med storhold
Landevej
Officielt: Julius Johansen får lyndebut
Landevej
WorldTour-ryttere og dansker til verdens højest rangerede konti-hold
Landevej
Stor profil kritiserer sit tidligere hold
Landevej
Ny løjtnant fravælger Evenepoel

Fredag den 10. januar 2025

Landevej
Oversigt: Disse 13 hold skifter navn til 2025
Landevej
Krise i spansk cykling: Vi mangler en vinder
Cross
De fire første danskere er udtaget til VM
Landevej
Profil afslører vilde UAE-planer
Landevej
Vingegaard kan blive verdensmester, slår Mørkøv fast
Landevej
Bardet fortryder særligt én ting i sin karriere
Landevej
Ny Soudal Quick-Step-rytter ser frem til de kommende løb
Landevej
Lotto-profil har fortsat ambitioner om Vueltaens klassement
Motion
Test: Elitewheels - Drive G45CS carbon gravel hjulsæt
Landevej
Evenepoel får angiveligt debut i stor WorldTour-klassiker
Landevej
Red Bull-rytter bliver australsk mester i gadeløb
Landevej
Pronghorn lancerer ny gravelcykel til danske forhold
VIS FLERE

Annonce