Test: Assos S9 bibshorts
11. maj 2019 12:30 af Morten Andersen

Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.

 

Introduktion

Hos Assos har bibshorts altid været en central del af identiteten. Derfor har shortsene fra brandet igennem årtier hørt til blandt de foretrukne hos kvalitetsbevidste ryttere.

 

Nu har schweizerne lanceret deres nye S9-model, som blandt andet Dimension Data-holdet i denne sæson kører med.

 

S9 er kulminationen på en lang udviklingsproces, hvor Assos sammen med profferne og deres interne testryttere fuldstændig har dekonstrueret alle tanker og processer omkring bibshorts med henblik på at gentænke alle forbedringsmuligheder.

 

Processen har taget seks år og nu har Assos så lanceret S9 bibshorts-generationen til sommersæsonen 2019.

 

Vi har testet S9 igennem et par måneder - både på hjemmetræneren og på landevejen.

 

Fakta

Assos Equipe RS bibshorts S9

Farver: Sort (fås desuden med rød og grøn elastikkant på det ene ben)

Størrelser: Fås S-XL (medium testet / testrytter: 183 cm - 75 kilo)

Vejledende udsalgspris: 1599,- kroner

 

Test

S9-bibshortsene er en spændende nyhed, som vi har glædet os til at få fingrene i.

 

Assos har en lang og stolt tradition, når det kommer til shorts. Det har vi ved selvsyn konstateret flere gange.

 

Alligevel har Assos med S9 sat sig for at bryde med traditionerne og udvikle en helt ny platform. Det er modigt - for hvorfor ændre på en vindende opskrift? Omvendt er det også den måde, man forbliver i toppen. Ved at udvikle sig og ikke hvile på laurbærrene.

 

En ny platform

Udviklingen af S9 er sket via inputs fra især de professionelle ryttere. Her var et kritikpunkt, at markedets nuværende shorts godt kunne have en tendens til at forskubbe sig en anelse på de dage, hvor man er rigtig meget op og ned i sadlen. Eller i løb hvor man gang på gang forcerer skarpe sving og læner sig langt til den ene side for derefter at spurte op i fart.

 

Det problem har Assos forsøgt at løse ved at udvikle et nyt selesystem: A-Lock.

 

Det mest markante ved dette system er det såkaldte Rollbar-system, hvor selerne ikke bare hæfter ét men to steder bagpå shortsene. Første punkt er øverst på buksekanten, mens den reelle nyskabelse er endnu en hæftning tættere på indlægget.

 

Det betyder således, at man har en firkant henover lænden, hvor selerne hæfter i hvert hjørne. Denne kaldes Ergobox og de dobbelte hæftninger skal være med til at skabe mere stabilitet  

 

Selve selerne kan bedst beskrives som værende delt op i to separate dele.


Den del som hæfter på shortsene er lavet i et tykt, kraftigt elastikmateriale. Igen for at sikre masser af kræfter i materialet til at stabilisere indlægget og undgå at shortsene flytter sig for meget under kørsel.

 

Den nederste del af selerne former et ’A’ på lænderyggen - deraf navnet A-Lock - og hæfter så i et tyndere og mere elastisk materiale, som former den del af selerne, som går over skuldrene og videre om foran på overkroppen.

 

Hele dette system er altså den væsentligste nyhed i S9. Virker det så?

 

Det korte svar er ja! Man mærker tydeligt forstærkningen hen over lænden og den dobbelte hæftning bagpå kombineret med de kraftige seler trækker shortsene en lille smule op, sådan at disse flytter sig minimalt, når man bevæger sig på sadlen.

 

Der er simpelthen mere struktur og ’fasthed’ hen over lænderyggen, end jeg er vant til.


Jeg synes, at Assos er lykkedes rigtig godt deres Ergobox-teknologi. Både konstruktion og materialer spiller en rolle og det virker rigtig godt med de ekstra kraftige seler i bunden.

 

Jeg er som sådan ikke plaget af, at mine shorts flytter sig under kørsel, så man kan sige, at jeg reelt ikke er i målgruppen i forhold til det problem, som Assos har haft som mål at løse.


Men alligevel har jeg helt sikkert gavn af konstruktionen, for den giver endnu mere stabilitet og struktur i shortsene, som sidder lidt tættere, uden at genere, og en rar fornemmelse af støtte og komfort hen over den nederste del af ryggen.

 

God kvalitet og fine detaljer

At S9 er et par topshorts ses blandt andet også på den meget veludførte konstruktion, som indeholder flere fine detaljer.

 

Shortsenes øverste kant, som går hele vejen rundt om livet, er laserskårede, så de er helt fri for syninger og kan lægge sig helt tæt til kroppen. Sammen med de helt flade seler, giver det basis for at man kan køre med en aerodynamisk trøje, uden at der sidder stof og seler indenunder, som buler og ødelægger både look og komfort.

 

Desuden er alle de steder hvor selerne enten hæfter på bukserne eller hvor de forskellige dele af selesystemet fusioneres blevet forstærket med ekstra stof. Det betyder, at der er større sikkerhed for at shortsene forbliver intakte efter vedvarende brug og vask.

 

Hernæst er der kvaliteten. Den er klassisk Assos: Rigtig god! Det forventer man naturligvis også af et par shorts til +1500 kroner. Jeg har generelt god erfaring med holdbarheden i Assos’ kvalitet og med S9 kan jeg også konstatere at den er helt i top. Den føles god, strækker godt og selv efter omkring 25 vaske er der absolut intet slid at spore.

 

Med stoffet brugt til S9 har Assos bogstaveligt talt strukket sig langt for komforten. For at benytte så få syninger som muligt er begge ben samt rygstykket i shortsene er lavet i ét stykke stof. Assos kalder denne konstruktion for Butterfly Pattern, som udover at fjerne generende syninger faktisk også bidrager til en lettere vægt.

 

Denne fremstillingsmetode samt det bløde lycra giver en blød og fin fornemmelse med komfort helt i top.

 

Pasform

Pasformen er lavet til race, så forvent et par shorts, som sidder til. Dog oplever jeg ikke, at de sidder ligeså tæt som mange andre shorts i samme kategori. Det bidarger på én gang til et rigtig godt fit, hvor de nok sidder stramt og strømlinet, men samtidig giver plads, hvis man har lidt mere muskelmasse på lårene end en professionel rytter.

 

Benene er afsluttet med et elastikbånd, der som noget nyt er forsynet med indvendig silikone på hele sin flade.

 

Generelt sidder shortsene rigtigt behageligt om lårene med både stof og elastik. Behageligt og tæt helt uden strammende fornemmelser.

 

Med alle Assos’ shorts virker det som om, at idéen er, at buksebenene skal kunne bevæge sig en lille smule op og ned, når man hopper i sadlen, så de finder sin naturlige position, snarere end at en stram elastik skal holde den på en unaturlig plads. For buksebenene i cykelshorts flytter sig naturligt, når man flekser både knæ og hofte, som man gør under cykling.

 

Assos sværger samtidig til en meget klassisk benlængde, som er en anelse kortere end den trend, som hersker i disse tider.

 

Det betyder, at S9 bliver en anelse kortere i benene end mange andre shorts. Til gengæld sidder de fremragende. De bliver naturligt på plads uden at elastikken skal på overarbejde. En for stram elastik i benenes ender kan nemt betyde en smule afklemning, som kan give ubehag - i værste fald krampe.

 

Jeg ville ønske, at Assos tilføjede en ekstra model til deres kollektion, hvor man kunne vælge lidt ekstra benlængde. Det ville give det ultimative kompromis mellem komfort og fornemmelse til dem, som godt kan lide at shortsene er lidt længere.

 

Det er i højere grad en smagssag snarere end en funktionel mangel, skal dog bemærkes.

 

Sidst, men ikke mindst, så er indlægget i S9 også nyt. Det holder den vanlige Assos-kvalitet, men det er udviklet til race, hvilket gør det lidt tyndere, end man oplever i Assos’ udprægede komfortkollektion.


Med mindre man har en sart bagdel og i øvrigt er venner med sin saddel, så giver det dog fint med støtte - også selv om man ikke sætter nummer på ryggen i weekenden.

 

Konklusion

Med S9 er Assos endnu engang lykkedes med at innovere produktkategorien bibshorts.

 

Det nye selesystem giver et mærkbart komfort- og performanceløft og især omkring lænden og bagdelen mærkes det som om, at støtten er forbedret.

 

Ellers er kvaliteten høj hele vejen rundt og matcher til fulde prismærket. Det helt sorte look med meget diskret branding gør desuden, at det er et par short man kan bruge til alt. Og så er det meget bedre at købe ét par virkelige gode bibshorts frem for to middelmådige.

 

Assos kunne med fordel tilbyde mulighed for en model med længere ben til ryttere med lange ben eller blot dem, som foretrækker at shortsene sidder tæt på knæet.

 

Stillet til rådighed af: Assos Scandinavia

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Optakt: Nationale enkeltstartsmesterskaber

Van Vleuten vinder for fjerde gang

Van Emden genvinder det hollandske mesterskab

Gilbert efter tredjeplads: Holdet kørte perfekt

De Bondt: Glad for sejren – Lasse Norman meldes klar til DM efter styrt

De Bondt genvinder Halle Ingooigem efter dramatisk finale

Israel Cycling Academy henter to stagiaires

Medie: Nacer Bouhanni skifter til Arkéa-Samsic efter sæsonen

Test: Mondraker CHRONO CARBON R

UCI annoncerer ændringer til kvindernes WorldTour

LIVE nu: Er de belgiske stjerner klar til de nationale mesterskaber?

Groupama-FDJ udtager sin trup til Tour de France

AG2R-veteran vil stoppe karrieren næste år

Ekspert peger på Wout van Aert som ny belgisk mester i enkeltstart

Feillu: Mistænkeligt at farten i løbene er så høj

Lilian Calmejane forlænger med Total Direct Energie indtil 2021

UCI suspenderer VM-sølvvinder i Downhill efter positiv dopingtest

Toft Madsen inden DM: Umiddelbart kører jeg lige så stærkt som sidste år

Astana udtager Fuglsang og Cort til Tour de France

Vraget til Touren: Gilbert havde set frem til sit tiende Tour de France

Optakt: Halle-Ingooigem

Sportsdirektør: Asgreen skal være hjælperytter, men han er i stand til mere

Contador: Bernal er uden tvivl en af favoritterne til Touren

Tyrkiet Rundt er ikke et WorldTour-løb fra næste sæson

Danskerhold tager step ned

To belgiske forårsklassikere bliver på WorldTouren til og med 2022

Officielt: Kasper Asgreen og Michael Mørkøv til Tour de France

Fransk cykelforbund rasende over Alaphilippe og Bardet

Oversigt: Seks ud af 22 hold er udtaget til Tour de France

Dansk mekaniker gør Deceuninck klar til DM og Touren

Van Vleuten all in på de hollandske mesterskaber

Produktnyt: Isadore Alternative Line

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Pierre Latour har haft en dårlig optakt til titelforsvar: Jeg var ikke på cyklen i fire måneder

Huub-Wattbike om UCIs World Cup-ændringer: Det ødelægger sporten

Medie: Gilbert ikke udtaget til Tour de France

Rolland kæmper for at finde niveauet

Van Avermaet i OL-dilemma

Wanty klar med det endelige Tour-mandskab

Brian Holm forud for Touren: Jeg tror på Fuglsang

Præmier til top 100 og dagspræmier i Tour-spillet

Honoré er til start ved belgisk endagsløb

AG2R forlænger kontrakten med hovedsponsor

Tidligere CSC-rytter etablerer nyt spansk kvindehold

Lotto-manager: Alle kører for Ewan i Touren

Efter hjertefejl: Kiryienka genvinder enkeltstart ved European Games

Produktnyt: Scott Addict RC

Nyt colombiansk stjerneskud rygtes til UAE og Astana

Rift om Wanty-kaptajn: Klausul kan sende ham til FDJ

Medie: Benoot millimeter fra at blive Sunweb-rytter

Schweizisk magtdemonstration på enkeltstarten ved European Games

Vingegaard på vej tilbage fra skade og ser frem mod DM

AG2R uden Bardet ved de franske mesterskaber

Bekræftet: Her er Lotto Soudals Tour de France-trup

Gazzettaen: Aru kører Tour de France

Sejrende Wiebes: En sprinter søger altid bekræftelse

MANDAG

Campenaerts melder sig klar til nationale mesterskaber i enkeltstart

Medie: Disse Lotto-ryttere skal støtte Caleb Ewan i Touren

Patrick Konrad sikrer første WorldTour-podieplads

Overrasket Siggaard: Tænkte ikke, at det ville ske

Dennis kan ikke forklare klatrerbenene: Det skete bare

Bernal tilbyder sin hjælp: Thomas bliver Tour-kaptajn

Team Virtu Cycling lukker efter denne sæson

Sportsdirektør: Hagen kan vinde Tour-etaper uden superform

Ulissi klar til trøjejagt: Formen er fantastisk

Vaughters om Wiggins: En vinder født på slagmarken

Ny mester fra European Games: Alt fungerede perfekt

Démare efter etapesejre: Klar til det franske mesterskab

Würtz Schmidts hollandske overmand: Griber chancen, når jeg får den

Arkea Samsic udtager sine første seks ryttere til Touren

Tusindvis af cykelryttere på vejene lørdag

Hjælp os - Vind en Garmin Egde 530

Valverde efter sejr i Frankrig: Jeg bliver ikke holdkaptajn i Touren

Ballerini og Wiebes øverst på podiet ved European Games

Ewan: Vi prøvede en anderledes taktik

Britisk kontinentalhold lukker efter denne sæson

Nizzolo hylder holdet efter sejr

Ubekræftet: Gaviria er ikke til start i Tour de France

Sejrende Carthy: Jeg vidste, at benene var gode

Stybar forlænger med Deceuninck-Quick Step

SØNDAG

Bernal efter stor sejr: Det giver selvtillid