Prøv vores nye app
Test: Assos S9 bibshorts
11. maj 2019 12:30
af Morten Andersen

Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.

 

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

Hos Assos har bibshorts altid været en central del af identiteten. Derfor har shortsene fra brandet igennem årtier hørt til blandt de foretrukne hos kvalitetsbevidste ryttere.

 

Nu har schweizerne lanceret deres nye S9-model, som blandt andet Dimension Data-holdet i denne sæson kører med.

 

S9 er kulminationen på en lang udviklingsproces, hvor Assos sammen med profferne og deres interne testryttere fuldstændig har dekonstrueret alle tanker og processer omkring bibshorts med henblik på at gentænke alle forbedringsmuligheder.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

Processen har taget seks år og nu har Assos så lanceret S9 bibshorts-generationen til sommersæsonen 2019.

 

Vi har testet S9 igennem et par måneder - både på hjemmetræneren og på landevejen.

 

Fakta

Assos Equipe RS bibshorts S9

Farver: Sort (fås desuden med rød og grøn elastikkant på det ene ben)

Størrelser: Fås S-XL (medium testet / testrytter: 183 cm - 75 kilo)

Vejledende udsalgspris: 1599,- kroner

Annonce

 

Test

S9-bibshortsene er en spændende nyhed, som vi har glædet os til at få fingrene i.

 

Assos har en lang og stolt tradition, når det kommer til shorts. Det har vi ved selvsyn konstateret flere gange.

 

Alligevel har Assos med S9 sat sig for at bryde med traditionerne og udvikle en helt ny platform. Det er modigt - for hvorfor ændre på en vindende opskrift? Omvendt er det også den måde, man forbliver i toppen. Ved at udvikle sig og ikke hvile på laurbærrene.

 

En ny platform

Udviklingen af S9 er sket via inputs fra især de professionelle ryttere. Her var et kritikpunkt, at markedets nuværende shorts godt kunne have en tendens til at forskubbe sig en anelse på de dage, hvor man er rigtig meget op og ned i sadlen. Eller i løb hvor man gang på gang forcerer skarpe sving og læner sig langt til den ene side for derefter at spurte op i fart.

 

Det problem har Assos forsøgt at løse ved at udvikle et nyt selesystem: A-Lock.

 

Det mest markante ved dette system er det såkaldte Rollbar-system, hvor selerne ikke bare hæfter ét men to steder bagpå shortsene. Første punkt er øverst på buksekanten, mens den reelle nyskabelse er endnu en hæftning tættere på indlægget.

 

Læs også
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024

 

Det betyder således, at man har en firkant henover lænden, hvor selerne hæfter i hvert hjørne. Denne kaldes Ergobox og de dobbelte hæftninger skal være med til at skabe mere stabilitet  

 

Selve selerne kan bedst beskrives som værende delt op i to separate dele.


Den del som hæfter på shortsene er lavet i et tykt, kraftigt elastikmateriale. Igen for at sikre masser af kræfter i materialet til at stabilisere indlægget og undgå at shortsene flytter sig for meget under kørsel.

 

Den nederste del af selerne former et ’A’ på lænderyggen - deraf navnet A-Lock - og hæfter så i et tyndere og mere elastisk materiale, som former den del af selerne, som går over skuldrene og videre om foran på overkroppen.

 

Hele dette system er altså den væsentligste nyhed i S9. Virker det så?

Annonce

 

Det korte svar er ja! Man mærker tydeligt forstærkningen hen over lænden og den dobbelte hæftning bagpå kombineret med de kraftige seler trækker shortsene en lille smule op, sådan at disse flytter sig minimalt, når man bevæger sig på sadlen.

 

Der er simpelthen mere struktur og ’fasthed’ hen over lænderyggen, end jeg er vant til.


Jeg synes, at Assos er lykkedes rigtig godt deres Ergobox-teknologi. Både konstruktion og materialer spiller en rolle og det virker rigtig godt med de ekstra kraftige seler i bunden.

 

Jeg er som sådan ikke plaget af, at mine shorts flytter sig under kørsel, så man kan sige, at jeg reelt ikke er i målgruppen i forhold til det problem, som Assos har haft som mål at løse.


Men alligevel har jeg helt sikkert gavn af konstruktionen, for den giver endnu mere stabilitet og struktur i shortsene, som sidder lidt tættere, uden at genere, og en rar fornemmelse af støtte og komfort hen over den nederste del af ryggen.

 

God kvalitet og fine detaljer

At S9 er et par topshorts ses blandt andet også på den meget veludførte konstruktion, som indeholder flere fine detaljer.

 

Shortsenes øverste kant, som går hele vejen rundt om livet, er laserskårede, så de er helt fri for syninger og kan lægge sig helt tæt til kroppen. Sammen med de helt flade seler, giver det basis for at man kan køre med en aerodynamisk trøje, uden at der sidder stof og seler indenunder, som buler og ødelægger både look og komfort.

Annonce

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Desuden er alle de steder hvor selerne enten hæfter på bukserne eller hvor de forskellige dele af selesystemet fusioneres blevet forstærket med ekstra stof. Det betyder, at der er større sikkerhed for at shortsene forbliver intakte efter vedvarende brug og vask.

 

Hernæst er der kvaliteten. Den er klassisk Assos: Rigtig god! Det forventer man naturligvis også af et par shorts til +1500 kroner. Jeg har generelt god erfaring med holdbarheden i Assos’ kvalitet og med S9 kan jeg også konstatere at den er helt i top. Den føles god, strækker godt og selv efter omkring 25 vaske er der absolut intet slid at spore.

 

Med stoffet brugt til S9 har Assos bogstaveligt talt strukket sig langt for komforten. For at benytte så få syninger som muligt er begge ben samt rygstykket i shortsene er lavet i ét stykke stof. Assos kalder denne konstruktion for Butterfly Pattern, som udover at fjerne generende syninger faktisk også bidrager til en lettere vægt.

 

Denne fremstillingsmetode samt det bløde lycra giver en blød og fin fornemmelse med komfort helt i top.

 

Pasform

Pasformen er lavet til race, så forvent et par shorts, som sidder til. Dog oplever jeg ikke, at de sidder ligeså tæt som mange andre shorts i samme kategori. Det bidarger på én gang til et rigtig godt fit, hvor de nok sidder stramt og strømlinet, men samtidig giver plads, hvis man har lidt mere muskelmasse på lårene end en professionel rytter.

Annonce

 

Benene er afsluttet med et elastikbånd, der som noget nyt er forsynet med indvendig silikone på hele sin flade.

 

Generelt sidder shortsene rigtigt behageligt om lårene med både stof og elastik. Behageligt og tæt helt uden strammende fornemmelser.

 

Med alle Assos’ shorts virker det som om, at idéen er, at buksebenene skal kunne bevæge sig en lille smule op og ned, når man hopper i sadlen, så de finder sin naturlige position, snarere end at en stram elastik skal holde den på en unaturlig plads. For buksebenene i cykelshorts flytter sig naturligt, når man flekser både knæ og hofte, som man gør under cykling.

 

Assos sværger samtidig til en meget klassisk benlængde, som er en anelse kortere end den trend, som hersker i disse tider.

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Det betyder, at S9 bliver en anelse kortere i benene end mange andre shorts. Til gengæld sidder de fremragende. De bliver naturligt på plads uden at elastikken skal på overarbejde. En for stram elastik i benenes ender kan nemt betyde en smule afklemning, som kan give ubehag - i værste fald krampe.

Annonce

 

Jeg ville ønske, at Assos tilføjede en ekstra model til deres kollektion, hvor man kunne vælge lidt ekstra benlængde. Det ville give det ultimative kompromis mellem komfort og fornemmelse til dem, som godt kan lide at shortsene er lidt længere.

 

Det er i højere grad en smagssag snarere end en funktionel mangel, skal dog bemærkes.

 

Sidst, men ikke mindst, så er indlægget i S9 også nyt. Det holder den vanlige Assos-kvalitet, men det er udviklet til race, hvilket gør det lidt tyndere, end man oplever i Assos’ udprægede komfortkollektion.


Med mindre man har en sart bagdel og i øvrigt er venner med sin saddel, så giver det dog fint med støtte - også selv om man ikke sætter nummer på ryggen i weekenden.

 

Konklusion

Med S9 er Assos endnu engang lykkedes med at innovere produktkategorien bibshorts.

 

Det nye selesystem giver et mærkbart komfort- og performanceløft og især omkring lænden og bagdelen mærkes det som om, at støtten er forbedret.

Annonce

 

Ellers er kvaliteten høj hele vejen rundt og matcher til fulde prismærket. Det helt sorte look med meget diskret branding gør desuden, at det er et par short man kan bruge til alt. Og så er det meget bedre at købe ét par virkelige gode bibshorts frem for to middelmådige.

 

Assos kunne med fordel tilbyde mulighed for en model med længere ben til ryttere med lange ben eller blot dem, som foretrækker at shortsene sidder tæt på knæet.

 

Stillet til rådighed af: Assos Scandinavia

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Følg Lunds trøjeforsvar og det schweiziske bjergslag
Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Annonce

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl

Annonce

Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
VIS FLERE

Annonce