Prøv vores nye app
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
11. januar 2019 19:00
af Morten Andersen

En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

Schweiziske Assos er blandt de ældste og mest respekterede producenter af cykeltøj, måske allermest kendte for deres bibshorts.

 

Men Assos er også kendt for at gå op i udviklingen af nye produkter og materialer, som skal gøre træningsturene mere behagelige for os alle. Især når forholdene ikke byder på solskin og medvind. 

 

I vinterkollektionen er seneste skud på stammen en ny vinterjakke i Mille GT-kollektionen. Eller faktisk to, for jakken kommer i to varianter, hvor den ene er gearet til det nordiske vintervejr.

 

Læs også
Optakt: Fleche Wallonne

 

Vi har haft fingrene i denne - Ultraz-modellen, som efter sigende skulle kunne klare alle vinterforhold.

 

Fakta:
Farver: Sort / hvid
Størrelse:  XS-XL
Vejledende udsalgspris: 2299,- kroner

 

Annonce

 

Test

Assos reintroducerede i sidste sæson med stor succes deres Mille GT-kollektion, hvor både design og funktionalitet fik væsentlige opdateringer.

 

Nyeste skud på stammen i kollektionen er vinterjakken. Den er i denne vintersæson lavet i to versioner, hvor Ultraz-modellen, som vi har testet, er den mest kraftige.

 

Som schweizerne har fået for vane, så har produktet i tillæg til sit rigtige navn også fået et øgenavn, som på charmerende vis på det tyske modersmål er lidt mere sigende om funktion og formål.

 

Jakken her kaldes ’Eisenherz’ og fremkalder næsten spontant et lille smil på læben. For hvis det navn ikke indikerer, at man trygt kan køre ud i vinterlandskabet, så ved jeg ikke, hvad der gør. Læg dertil at denne model altså er ’Ultraz’-versionen, så skulle der ikke være nogle undskyldninger for ikke at holde formen ved lige hen over vinteren.

 

Faktisk dækker Ultraz-prædikatet over, at jakkens komfortzone går helt ned til -4 grader, hvilket må siges at dække de flestes behov. Er det meget koldere, er det trods alt ikke mange, der triller ud.

 

Assos arbejder i alle deres produkter med en ’Clima Code’ som indikerer under hvilke forhold, et stykke tøj egner sig bedst. Skalaen har tre trin - et, to og tre - hvor det øverste indikerer det koldeste vejr, man kan køre i. Jakken her rammer 3/3 og er altså gearet til de koldeste dage på rammen.

 

Læs også
Vingegaard kommer med positive meldinger

 

 

Minimalistisk - men masser af tech 

I hovedkvarteret i Schweiz har Assos opbygget et fint ry for hele tiden at udfordre deres tekstiler og skubbe til produktudviklingen.

 

Denne udvikling kommer fint til udtryk her, hvor målet har været at tage alt Assos’ viden og koge det ned til en varm og funktionel jakke, som stadig er let og minimalistisk i sit udtryk.

 

Et andet hovedmål var at sørge for, at jakken kan bruges i alle vejrforhold, så man er beskyttet både overfor kulde og blæst, men også regn.

Annonce

 

Disse egenskaber er primært bundet op på en konstruktion kaldet NEOS Ultra + RX.


Den består af et softshell-materiale, som er fuldstændig vindtæt, men stadig åndbart.

 

Indeni er der en membran, som sørger for øget vandafvisning, men ydersiden af stoffet også er behandlet til at være vandskyende med den populære DWR-behandling, som får vandet til at lægge sig på ydersiden og glide af stoffet.

 

RX står desuden for, at jakken på indersiden er forsynet med en opbørstet og varm vævning. Det skal give en rar og lun fornemmelse og selvfølgelig en masse isolering.

 

På udvalgte steder benytter Assos en Light-udgave af NEOS-materialet, som stadig er vind- og vandtæt, men som er lidt lettere og som lettere lader rytteren ånde og komme af med varmen, der hvor vinden ikke brydes.

 

Hele pakken er altså designet til at kunne modstå al slags vejr, men samtidig holde rytteren varm og behagelig.

Annonce

 

Læs også
Italiensk veteran tager sjælden sejr

 

Ud over funktionaliteten så er den anden tanke med konstruktionen at lave en jakke, hvor rytteren kan bevæge sig frit uden at være tynget af tunge materialer. 

 

For at sikre muligheden for at regulere sine baselayers, så er jakken skåret i det såkaldte ’regularFit’, som er tanden mere afslappet end ’racingFit’, som er Assos’ mest tætsiddende pasform.

 

Jakken er altså stadig skåret til performance, så den føles bedst i den foroverbøjede cykelposition, men er ikke ekstrem i sin pasform.

 

 

Godt med gods i!

Når man pakker jakken ud, så bemærker man straks, at den er kraftig og bastant. ”Der er godt med gods i ham”, som man ville have sagt i nogle af de sydligste egne i Jylland.

Annonce

 

Godset kommer primært fra det kraftigste softshell-materiale, som forside, ærmer og skuldre er lavet i.


Det er kraftigt og selv om det strækker i alle retninger, som et led i at optimere pasformen, så er det tydeligt, at er en tæt vævning, for man kan ikke strække det tyndt eller sårbart.

 

Ligeledes er indersiden en lun og kraftig sag. Der er rigeligt af det opbørstede, fleece-agtige materiale, som dækker hele indersiden - inklusive ærmerne - på nær en strategisk placeret, vertikal kile ned langs ryggen, som er tynd og åndbar i sit materiale.

 

Light-udgaven af NEOS-materialet er så brugt på ryggen (på nær den øverste del) samt undersiden af ærmerne. Her giver de lidt mere åndbarhed, men er dog stadig lavet, så de kan tåle en del vand - både fra oven og fra sprøjt fra vejen.

 

Ved nærmere inspektion finder jeg dog, at følelsen af at jakken er lidt kraftigere end så mange andre vinterjakker også bunder i, at Assos har adskilt yderlaget og indersiden. Man kan således tydeligt mærke, at de to materialer er adskilt, snarere end at de er ’svejset’ sammen. Det gør, at når man fingererer med jakken, så kan stoffet godt lægge sig lidt i folder og føles mere kraftigt.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps

 

Men det er helt bevidst at Assos har konstrueret jakken på denne måde.  På den måde skaber man et ekstra lag, hvor der kan lægge sig luft, som kan opvarmes. En cykeljakke varmer jo ikke som sådan, men lever snarere af, at udnytte kropsvarmen til at opvarme det lag luft, som ligger sig mellem jakken og kroppen.

Annonce

 

Alt i alt står man tilbage med en gedigen kvalitetsfornemmelse samt forventningen om en vinterjakke, som kan klare en del kulde, blæst og regn. Kvaliteten mærkes i hvert fald til at være til det!

 

 

Pasform

De ’adskilte’ lag gjorde mig lidt bekymret for pasformen, da man godt kunne frygte, at det kunne blive lidt klodset.

 

Det er dog ikke tilfældet, for så snart man tager jakken på, så lægger lagene sig fint ovenpå hinanden uden at man kan mærke, at de reelt er mere adskilte end man normalt oplever.

 

Jeg kan mærke det en smule på ærmerne, hvor den inderste fleece, lægger sig tæt og behageligt om armen, mens yderlaget så kan trækkes lidt frem og tilbage ovenpå. Det er som om, at der er lidt stof i overskud. Først irriterede det mig lidt, men så finder man ud af, at det reelt nok er en fordel. Man får nemlig et varmt og isolerende inderste lag, som ikke bevæger sig, mens man kan justere lidt på ærmet udenpå, for at få det til at passe med sine handsker.

Annonce

 

Det er også rart, at der er lidt ekstra stof at give af på ydersiden, da det så ikke trækker i ærmerne, når man skifter position på styret.

 

Assos melder ikke noget om, hvorvidt dette er bevidst, men det fungerer ret godt funktionelt.


Æstetisk vil nogle måske mene, at det trækker lidt ned, Men omvendt har vintertræning aldrig været kønt.

 

Ellers er Assos generelt tro mod deres ’regularFit’-pasform. Jakken sidder godt til og er helt klart lavet til den foroverbøjede cykelposition, men den er ikke så tæt, at man ikke let kan have et rigtig kraftigt baselayer under.

 

Læs også
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af

 

Med mine 183 centimeter fordelt på 76 (vinter)kilo passer en medium perfekt. Her får jeg et tæt fit, hvor der ikke er noget stof i vinden, men samtidig er der plads til at få skabt det kritiske lag luft mellem jakke og krop, som skaber varmen.

 

Jakken er altså tro mod naturlige størrelser. Er man kraftigt bygget, kan man måske overveje at gå en størrelse op for at få lidt mere plads, for der er tilpas stretch i stoffet til, at jeg mener, at jakken stadig kan holde et tilpas strømlinet snit.

Annonce

 

Eller vil jeg bemærke, at Assos har arbejdet meget med ærmernes snit og syninger på denne model, hvilket har givet pote. Der er nemlig masser af bevægelighed i dem og absolut ingen restriktioner omkring skuldrene, samtidig med at det tætte snit bibeholdes.

 

Slutteligt vil jeg også bemærke, at jakken slutter godt til i bunden og at elastikken i livet er effektiv.


Det semi-performanceorienterede fit gør, at jakken kan føles bare en lille bitte smule kort i starten, men til gengæld sidder den til og flytter sig ikke, så det er ingen ulempe.

 

 

Klarer det hele

Funktionelt består jakken på alle parametre.

 

Assos angiver selv temperaturspændet til -4 grader til +8 grader.

Annonce

 

Jeg har primært testet i spændet -1 til +5 grader og her har der ikke været nogen slinger i valsen.


Når jakken er kørt varm i løbet af ti minutter, så holder den rytteren komfortabel i lang tid.

 

Jeg har ikke haft nogle problemer med at holde varmen på de koldeste ture, hvor jeg faktisk kun har benyttet et tyndt base layer.

 

Læs også
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler

 

Men der hvor jakken for alvor har vist sit værd, er på ture hvor intensiteten har været skiftende.


Ture hvor lange stykker med rul og hyggesnak er suppleret med skiltespurter og rulleskift, som har banket intensiteten og dermed kropstemperaturen i vejret.

 

Det er disse ture, som for alvor udfordrer en vinterjakke. For den skal være varm, åndbar og regulere sig efter kropsvarmen.

 

Oplevelsen er her, at man faktisk ikke bemærker noget som helst, hvilket er et ultimativt godt tegn. Jeg har følt mig varm og behagelig ved lavere intensiteter, mens jeg ikke har haft fornemmelsen af at koge over efter at have taget sejren om et byskilt (eller forsøgt i det mindste).


Mest imponerende mærker man ikke skiftet fra høj intensitet til lav, hvor man godt kan blive kold - det regulerer jakken her meget fornemt.

 

Effektiv mod vind og vand

Shell-materialet er efterhånden en sikker vinder til produkter mod vind og vand. Også her.


Vinden mærker man ikke - en egenskab man naturligvis forventer at Assos har styr på.


Til gengæld virker det som om, at RX+-materialet er lidt bedre rustet mod vand, end man før har set.


For det første glider regnen af stoffet, som helt tydeligt skyr dråberne. Og selv hvis det regner i en længere periode, så tager stoffet ikke imod.

 

Det er som sådan ikke overraskende, at Assos har styr på denne del, det forventer man naturligvis i et produkt i denne prisklasse, men det er værd at bemærke, at materialer bliver lettere, mere åndbare og endnu mere effektive mod regnen. Jeg tror vi går en fin fremtid i møde på den front.

 

 

Detaljer

En enkelt detalje skiller sig ud. Assos har nemlig leveret jakken med en indbygget halsbeskytter. Den er syet fast på indersiden af nakken og kan gemmes væk indeni, hvis man ikke vil bruge den. Men det vil man som regel gerne i disse måneder, og så er det en kærkommen detalje.

 

At den er indbygget, gør det let at få det hele til at sidde ordentligt og lukke af for kold luft omkring halsen.


Den trækkes i øvrigt let op over mund og næse, hvis man vil have ekstra beskyttelse.

 

Ellers er der tre lommer, som har samme plads, som man kender fra en sommer-jersey. De har ikke fået ekstra ’vinterplads’ fordi deres konstruktion bidrager til den tætte pasform. Assos kalder deres system ’Triple Ramp’ og det er med til at forhindre, at ting kan falde ud af lommerne.


Der er dog stadig plads til fornødenhederne, om end jeg foretrækker at have slanger og dækjern i en saddeltaske på denne årstid for ikke at proppe lommerne for meget.

 

Læs også
Belgisk endagsløb aflyses

 

Konklusion

Mille GT Ultraz-jakken er et high-end produkt, som på alle måder lever op til dette prædikat.

 

Den helt korte konklusion er, at det er en jakke, som kan holde dig på landevejen hele vinteren - selv i de hårdeste forhold.

 

Pasformen er perfekt til raceren og dem som kan lide at fittet er performance-orienteret.

 

Jakkens største forcer er sin pålidelighed og evnen til at præstere under alle forhold. Den er virkelig behageligt uanset hvad du måtte udsætte

den for. Især har jeg bidt mærke i evnen til at omstille sig efter intensitet og kropsvarme og levere behagelige forhold for rytteren uanset.

 

Mille GT Ultraz kommer også med et prisskilt. Jakken er ikke billig.


Til gengæld får man en jakke, som kan det hele og som med den rigtige pleje med sikkerhed vil bevise ’Assos-kvalliteten’ og holde i rigtig mange sæsoner.

 

Sådan har vi testet:

Jakken er testet på landevejen under stort set alle forhold. Den har været udsat for vand og regn for at teste vandtæthed samt temperaturer fra 5 plusgrader til lige under frysepunktet.

 

Stillet til rådighed af: Assos

Feltet.dk's vurdering:

INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
Følg en vild onsdag med stejle mure i både Italien og Belgien
Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne.
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
Landevej
Uno-X afslører vilde WorldTour-planer
Landevej
Nordmand tager første sejr siden VM-triumf
Landevej
Belgisk endagsløb aflyses
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)
Landevej
Medie erfarer: Verdens bedste til fransk WorldTour-hold
Landevej
Talent forlader Amstel med flere brækkede knogler
Landevej
Thomas er bedre inden Grand Tour-duel med Pogacar
Landevej
Efter Vingegaards styrt: Ineos-ejer kræver handling
Landevej
Skovbrand hærger kendt stigning
MTB
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
Bane
Danske top fem-placeringer afrunder OL-test

Søndag den 14. april 2024

Landevej
Airtox-sejr i Næstved
Landevej
Israelsk sejr og dansk top-10
Landevej
Hjemmebanesejr i Italien – dansker med fremme
Landevej
Wiebes reagerer på kæmpe bommert: Jeg kan sagtens være sur på mig selv
Landevej
Kamp skal køre sin anden Grand Tour
Landevej
ColoQuick tager stor triumf i Frankrig med kun to mand
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen af Amstel Gold Race 2024
Landevej
Van der Poel belyser ”vanskelig” situation
Landevej
Kæk Pidcock joker: Stort at vinde for anden gang
Landevej
Pidcock får sin Amstel-sejr i dramatisk finale
Landevej
Belgier sejrede foran Uttrups holdkammerat i Frankrig
Landevej
Video i artiklenMartinez fuldender flot FDJ-hattrick
Landevej
Sådan blev Amstel igen afgjort med hektisk afslutning
Landevej
Video i artiklenAmstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Landevej
Vos: I sådanne tilfælde er der vigtigere ting end cykling
Motion
Første cykelmagasin på gaden
Landevej
Anerkendt journalist: Asgreen rygtes væk fra Quick-Step
Landevej
Optakt: Amstel Gold Race
Landevej
Supersprinters kæmpe brøler sikrer sejren til 36-årige Vos
Landevej
Optakt: Tour du Doubs
Landevej
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Landevej
Kvindernes Amstel neutraliseret efter uheld - løbet forkortes
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewUng WorldTour-dansker til trods for vanskelig sæsonstart: Dét giver motivation
Landevej
Pidcock mangler kun øverste trin på Amstel-podiet: Måske er Van der Poel faldet lidt ned
Landevej
Skjelmose: Sådan skal jeg vinde Amstel
Landevej
Matthews drømmer om Amstel-sejr
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interview"Det er helt vildt," siger Søren Kragh om Alpecins historiske sæson
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang affinder sig med rolle: Det er logisk
Landevej
Her er startlisten til Amstel Gold Race
Bane
Beskeden dansk placering i Leths comeback
Landevej
Oversigt: 13 Amstel-danskere på spændende søndag

Lørdag den 13. april 2024

Landevej
Startlisten og overblik over kvindernes Amstel Gold Race
Landevej
Dansk topplacering i hollandsk endagsløb
Landevej
Dansker greb ud efter sejren i Frankrig
Landevej
Visma-leder raser: Det gør mig trist og virkelig vred
Landevej
Give- og Aalborg-sejr i Skive
Landevej
Norsgaard udtaget til italiensk bjergløb
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang giver afkald på drøm: Bliver nok svært
Landevej
Dobbelt dansk misser akkurat top-10 - Israel-stortalent fortsætter sejrsstimen
VIS FLERE

Annonce