Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
11. januar 2019 19:00 af Morten Andersen

En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.

Introduktion

Schweiziske Assos er blandt de ældste og mest respekterede producenter af cykeltøj, måske allermest kendte for deres bibshorts.

 

Men Assos er også kendt for at gå op i udviklingen af nye produkter og materialer, som skal gøre træningsturene mere behagelige for os alle. Især når forholdene ikke byder på solskin og medvind. 

 

I vinterkollektionen er seneste skud på stammen en ny vinterjakke i Mille GT-kollektionen. Eller faktisk to, for jakken kommer i to varianter, hvor den ene er gearet til det nordiske vintervejr.

 

Vi har haft fingrene i denne - Ultraz-modellen, som efter sigende skulle kunne klare alle vinterforhold.

 

Fakta:
Farver: Sort / hvid
Størrelse:  XS-XL
Vejledende udsalgspris: 2299,- kroner

 

 

Test

Assos reintroducerede i sidste sæson med stor succes deres Mille GT-kollektion, hvor både design og funktionalitet fik væsentlige opdateringer.

 

Nyeste skud på stammen i kollektionen er vinterjakken. Den er i denne vintersæson lavet i to versioner, hvor Ultraz-modellen, som vi har testet, er den mest kraftige.

 

Som schweizerne har fået for vane, så har produktet i tillæg til sit rigtige navn også fået et øgenavn, som på charmerende vis på det tyske modersmål er lidt mere sigende om funktion og formål.

 

Jakken her kaldes ’Eisenherz’ og fremkalder næsten spontant et lille smil på læben. For hvis det navn ikke indikerer, at man trygt kan køre ud i vinterlandskabet, så ved jeg ikke, hvad der gør. Læg dertil at denne model altså er ’Ultraz’-versionen, så skulle der ikke være nogle undskyldninger for ikke at holde formen ved lige hen over vinteren.

 

Faktisk dækker Ultraz-prædikatet over, at jakkens komfortzone går helt ned til -4 grader, hvilket må siges at dække de flestes behov. Er det meget koldere, er det trods alt ikke mange, der triller ud.

 

Assos arbejder i alle deres produkter med en ’Clima Code’ som indikerer under hvilke forhold, et stykke tøj egner sig bedst. Skalaen har tre trin - et, to og tre - hvor det øverste indikerer det koldeste vejr, man kan køre i. Jakken her rammer 3/3 og er altså gearet til de koldeste dage på rammen.

 

 

Minimalistisk - men masser af tech 

I hovedkvarteret i Schweiz har Assos opbygget et fint ry for hele tiden at udfordre deres tekstiler og skubbe til produktudviklingen.

 

Denne udvikling kommer fint til udtryk her, hvor målet har været at tage alt Assos’ viden og koge det ned til en varm og funktionel jakke, som stadig er let og minimalistisk i sit udtryk.

 

Et andet hovedmål var at sørge for, at jakken kan bruges i alle vejrforhold, så man er beskyttet både overfor kulde og blæst, men også regn.

 

Disse egenskaber er primært bundet op på en konstruktion kaldet NEOS Ultra + RX.


Den består af et softshell-materiale, som er fuldstændig vindtæt, men stadig åndbart.

 

Indeni er der en membran, som sørger for øget vandafvisning, men ydersiden af stoffet også er behandlet til at være vandskyende med den populære DWR-behandling, som får vandet til at lægge sig på ydersiden og glide af stoffet.

 

RX står desuden for, at jakken på indersiden er forsynet med en opbørstet og varm vævning. Det skal give en rar og lun fornemmelse og selvfølgelig en masse isolering.

 

På udvalgte steder benytter Assos en Light-udgave af NEOS-materialet, som stadig er vind- og vandtæt, men som er lidt lettere og som lettere lader rytteren ånde og komme af med varmen, der hvor vinden ikke brydes.

 

Hele pakken er altså designet til at kunne modstå al slags vejr, men samtidig holde rytteren varm og behagelig.

 

Ud over funktionaliteten så er den anden tanke med konstruktionen at lave en jakke, hvor rytteren kan bevæge sig frit uden at være tynget af tunge materialer. 

 

For at sikre muligheden for at regulere sine baselayers, så er jakken skåret i det såkaldte ’regularFit’, som er tanden mere afslappet end ’racingFit’, som er Assos’ mest tætsiddende pasform.

 

Jakken er altså stadig skåret til performance, så den føles bedst i den foroverbøjede cykelposition, men er ikke ekstrem i sin pasform.

 

 

Godt med gods i!

Når man pakker jakken ud, så bemærker man straks, at den er kraftig og bastant. ”Der er godt med gods i ham”, som man ville have sagt i nogle af de sydligste egne i Jylland.

 

Godset kommer primært fra det kraftigste softshell-materiale, som forside, ærmer og skuldre er lavet i.


Det er kraftigt og selv om det strækker i alle retninger, som et led i at optimere pasformen, så er det tydeligt, at er en tæt vævning, for man kan ikke strække det tyndt eller sårbart.

 

Ligeledes er indersiden en lun og kraftig sag. Der er rigeligt af det opbørstede, fleece-agtige materiale, som dækker hele indersiden - inklusive ærmerne - på nær en strategisk placeret, vertikal kile ned langs ryggen, som er tynd og åndbar i sit materiale.

 

Light-udgaven af NEOS-materialet er så brugt på ryggen (på nær den øverste del) samt undersiden af ærmerne. Her giver de lidt mere åndbarhed, men er dog stadig lavet, så de kan tåle en del vand - både fra oven og fra sprøjt fra vejen.

 

Ved nærmere inspektion finder jeg dog, at følelsen af at jakken er lidt kraftigere end så mange andre vinterjakker også bunder i, at Assos har adskilt yderlaget og indersiden. Man kan således tydeligt mærke, at de to materialer er adskilt, snarere end at de er ’svejset’ sammen. Det gør, at når man fingererer med jakken, så kan stoffet godt lægge sig lidt i folder og føles mere kraftigt.

 

Men det er helt bevidst at Assos har konstrueret jakken på denne måde.  På den måde skaber man et ekstra lag, hvor der kan lægge sig luft, som kan opvarmes. En cykeljakke varmer jo ikke som sådan, men lever snarere af, at udnytte kropsvarmen til at opvarme det lag luft, som ligger sig mellem jakken og kroppen.

 

Alt i alt står man tilbage med en gedigen kvalitetsfornemmelse samt forventningen om en vinterjakke, som kan klare en del kulde, blæst og regn. Kvaliteten mærkes i hvert fald til at være til det!

 

 

Pasform

De ’adskilte’ lag gjorde mig lidt bekymret for pasformen, da man godt kunne frygte, at det kunne blive lidt klodset.

 

Det er dog ikke tilfældet, for så snart man tager jakken på, så lægger lagene sig fint ovenpå hinanden uden at man kan mærke, at de reelt er mere adskilte end man normalt oplever.

 

Jeg kan mærke det en smule på ærmerne, hvor den inderste fleece, lægger sig tæt og behageligt om armen, mens yderlaget så kan trækkes lidt frem og tilbage ovenpå. Det er som om, at der er lidt stof i overskud. Først irriterede det mig lidt, men så finder man ud af, at det reelt nok er en fordel. Man får nemlig et varmt og isolerende inderste lag, som ikke bevæger sig, mens man kan justere lidt på ærmet udenpå, for at få det til at passe med sine handsker.

 

Det er også rart, at der er lidt ekstra stof at give af på ydersiden, da det så ikke trækker i ærmerne, når man skifter position på styret.

 

Assos melder ikke noget om, hvorvidt dette er bevidst, men det fungerer ret godt funktionelt.


Æstetisk vil nogle måske mene, at det trækker lidt ned, Men omvendt har vintertræning aldrig været kønt.

 

Ellers er Assos generelt tro mod deres ’regularFit’-pasform. Jakken sidder godt til og er helt klart lavet til den foroverbøjede cykelposition, men den er ikke så tæt, at man ikke let kan have et rigtig kraftigt baselayer under.

 

Med mine 183 centimeter fordelt på 76 (vinter)kilo passer en medium perfekt. Her får jeg et tæt fit, hvor der ikke er noget stof i vinden, men samtidig er der plads til at få skabt det kritiske lag luft mellem jakke og krop, som skaber varmen.

 

Jakken er altså tro mod naturlige størrelser. Er man kraftigt bygget, kan man måske overveje at gå en størrelse op for at få lidt mere plads, for der er tilpas stretch i stoffet til, at jeg mener, at jakken stadig kan holde et tilpas strømlinet snit.

 

Eller vil jeg bemærke, at Assos har arbejdet meget med ærmernes snit og syninger på denne model, hvilket har givet pote. Der er nemlig masser af bevægelighed i dem og absolut ingen restriktioner omkring skuldrene, samtidig med at det tætte snit bibeholdes.

 

Slutteligt vil jeg også bemærke, at jakken slutter godt til i bunden og at elastikken i livet er effektiv.


Det semi-performanceorienterede fit gør, at jakken kan føles bare en lille bitte smule kort i starten, men til gengæld sidder den til og flytter sig ikke, så det er ingen ulempe.

 

 

Klarer det hele

Funktionelt består jakken på alle parametre.

 

Assos angiver selv temperaturspændet til -4 grader til +8 grader.

 

Jeg har primært testet i spændet -1 til +5 grader og her har der ikke været nogen slinger i valsen.


Når jakken er kørt varm i løbet af ti minutter, så holder den rytteren komfortabel i lang tid.

 

Jeg har ikke haft nogle problemer med at holde varmen på de koldeste ture, hvor jeg faktisk kun har benyttet et tyndt base layer.

 

Men der hvor jakken for alvor har vist sit værd, er på ture hvor intensiteten har været skiftende.


Ture hvor lange stykker med rul og hyggesnak er suppleret med skiltespurter og rulleskift, som har banket intensiteten og dermed kropstemperaturen i vejret.

 

Det er disse ture, som for alvor udfordrer en vinterjakke. For den skal være varm, åndbar og regulere sig efter kropsvarmen.

 

Oplevelsen er her, at man faktisk ikke bemærker noget som helst, hvilket er et ultimativt godt tegn. Jeg har følt mig varm og behagelig ved lavere intensiteter, mens jeg ikke har haft fornemmelsen af at koge over efter at have taget sejren om et byskilt (eller forsøgt i det mindste).


Mest imponerende mærker man ikke skiftet fra høj intensitet til lav, hvor man godt kan blive kold - det regulerer jakken her meget fornemt.

 

Effektiv mod vind og vand

Shell-materialet er efterhånden en sikker vinder til produkter mod vind og vand. Også her.


Vinden mærker man ikke - en egenskab man naturligvis forventer at Assos har styr på.


Til gengæld virker det som om, at RX+-materialet er lidt bedre rustet mod vand, end man før har set.


For det første glider regnen af stoffet, som helt tydeligt skyr dråberne. Og selv hvis det regner i en længere periode, så tager stoffet ikke imod.

 

Det er som sådan ikke overraskende, at Assos har styr på denne del, det forventer man naturligvis i et produkt i denne prisklasse, men det er værd at bemærke, at materialer bliver lettere, mere åndbare og endnu mere effektive mod regnen. Jeg tror vi går en fin fremtid i møde på den front.

 

 

Detaljer

En enkelt detalje skiller sig ud. Assos har nemlig leveret jakken med en indbygget halsbeskytter. Den er syet fast på indersiden af nakken og kan gemmes væk indeni, hvis man ikke vil bruge den. Men det vil man som regel gerne i disse måneder, og så er det en kærkommen detalje.

 

At den er indbygget, gør det let at få det hele til at sidde ordentligt og lukke af for kold luft omkring halsen.


Den trækkes i øvrigt let op over mund og næse, hvis man vil have ekstra beskyttelse.

 

Ellers er der tre lommer, som har samme plads, som man kender fra en sommer-jersey. De har ikke fået ekstra ’vinterplads’ fordi deres konstruktion bidrager til den tætte pasform. Assos kalder deres system ’Triple Ramp’ og det er med til at forhindre, at ting kan falde ud af lommerne.


Der er dog stadig plads til fornødenhederne, om end jeg foretrækker at have slanger og dækjern i en saddeltaske på denne årstid for ikke at proppe lommerne for meget.

 

Konklusion

Mille GT Ultraz-jakken er et high-end produkt, som på alle måder lever op til dette prædikat.

 

Den helt korte konklusion er, at det er en jakke, som kan holde dig på landevejen hele vinteren - selv i de hårdeste forhold.

 

Pasformen er perfekt til raceren og dem som kan lide at fittet er performance-orienteret.

 

Jakkens største forcer er sin pålidelighed og evnen til at præstere under alle forhold. Den er virkelig behageligt uanset hvad du måtte udsætte

den for. Især har jeg bidt mærke i evnen til at omstille sig efter intensitet og kropsvarme og levere behagelige forhold for rytteren uanset.

 

Mille GT Ultraz kommer også med et prisskilt. Jakken er ikke billig.


Til gengæld får man en jakke, som kan det hele og som med den rigtige pleje med sikkerhed vil bevise ’Assos-kvalliteten’ og holde i rigtig mange sæsoner.

 

Sådan har vi testet:

Jakken er testet på landevejen under stort set alle forhold. Den har været udsat for vand og regn for at teste vandtæthed samt temperaturer fra 5 plusgrader til lige under frysepunktet.

 

Stillet til rådighed af: Assos

Feltet.dk's vurdering:

DEL
DELTAG I DEBATTEN

TIRSDAG

Wiggins med råd til Campenaerts: Forlad Lotto - de arbejder stadig som i 1974

Giro d’Italia 2019 - Udgåede ryttere

Optakt: 11. etape af Giro d’Italia

Ackermann efter hårdt styrt: Jeg kan heldigvis stadig køre

Vaughters om nyt colombiansk stjerneskud: Han minder meget om Valverde

Giro d'Italia-analyse: Den franske stjernes ulogiske sejr

Følg Giroens hyldest til Coppi på Milano-Sanremo-etapen

Viviani efter tredje andenplads: Demare var stærk

Demare: Nu gjorde vi det færdigt

Honoré: Svigermor gav mig filosofilæsning med til Giroen

Christopher Juul-Jensen efter etapen: Det var en meget nem dag

Optakt: Hammer Series Stavanger

Demare vandt efter fremragende spurt – Ackermann i stort styrt

Optakt: Tour de l’Ain

Demare vandt på let dag – Ackermann styrtede

Riwal med internationalt hold til Hammer Stavanger

Schwarzwald Super - udfordring og nydelse

Robert Gesink er tilbage på cyklen efter styrt i Liège-Bastogne-Liège

Kom med Team Jumbo-Visma da Roglič styrtede på 6. etape: Grande casino, that’s the Giro!

Lefevere om manglende sejre: Vinder vi, bliver jeg glad, hvis ikke vi vinder, vil verden gå videre

Worre: Roglic kan risikere at vinde med mere end ti minutter

Kom med på eksklusiv rundtur i Astanas luksuriøse holdbus

Glyngøre bliver værtsby for DM i holdløb i år

Kennedy efter sejr: Vi havde ikke forventet at ramme udbruddet

Catherine Marsal stopper i Danmarks Cykle Union

Bjerg: Campenaerts’ timerekord skræmmer mig ikke

Manzana Postobon-dopingsynder accepterer ikke den positive test

Viviani og Ewan vil udgå efter 11. etape af Giro d’Italia

Ryttere om ”kedelig” giro-start: Vær tålmodige

Stadig massive snemængder på Giro-toppe

1500 watt og 6000 kalorier - Se de vildeste data fra Giroens første uge

Christopher Juul-Jensen: Vi har samme tilgang som fra start

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

MANDAG

Ackermann vil fortsætte med at vinde

Van der Poel planlægger debut i Paris-Roubaix i 2020

Fransk stortalent forlænger med FDJ

Colombianer suspenderet efter fund af testosteron

Voeckler tror på fransk Tour-sejr

Roglic klar til at øge føring yderligere

Dobbeltsejr til Mitchelton-SCOTT Women ved spansk klassiker

Nibali afviser Giro som duel med Roglic

Optakt: 10. etape af Giro d’Italia

Giro d'Italia-analyse: The Party Killer

Landa efter kæmpe tidstab: Jeg tror stadig på sejren

Mollema trods næsthurtigste opkørsel: Følelsen var ikke super

Yates på hviledagen: Jeg har arbejdet for hårdt til at opgive nu

Den canadiske mester kan se frem til en længere skadespause

Jonas Vingegaard med for Jumbo Visma ved Hammer Stavanger

I dybden med Astans enkeltstartscykel: Diskbremser, 8,3 kg og 55-44/11-30-gear

Vigtigheden af at spise rigtigt: Den altafgørende kost, fedtstoffer og Fuglsangs fiskeolie

Van Hooydonck forlænger med CCC til og med 2021

Mitchelton-SCOTT er klar til titelforsvar ved Hammer Stavanger

Conti efter regnfuld enkeltstart: Sigtbarheden var dårlig

Landstræner Mads Bødker gør status på World Cup-løbet i Albstadt

Valgren vil rette op på et skuffende forår med ny træner og et højdetelt

Van der Poel: Dumt af følge Schurter i begyndelsen

Teunissen efter sejr: Det var bestemt ikke planen

coloQuick fanget i taktisk spil

SØNDAG

Prades efter samlet sejr: Holdet gjorde forskellen i dag

Niklas Larsen sekser – 25-årige hollænder vinder samlet i Frankrig

Campenaerts efter defekt: Cykelskiftet kostede mig sejren

Yates efter enkeltstart: Jeg havde en dårlig dag

Vinokurov efter Lopez tidstab: Giroen er ikke slut endnu

Roglic efter enkeltstart: Jeg kunne ikke tage chancer i svingene

Taktisk genistreg giver Teunissen den samlede sejr og etapesejren i Frankrig

Roglic vinder også Giroens anden enkeltstart – mens Conti holder fast i førertrøjen

Stor Androni-triumf på 3. etape af Vuelta Aragón - Prades vinder samlet

Roglic leverer - Conti forsvarer

Flückiger slår van der Poel ved World Cup-afdeling i Albstadt

Malene Degn i top ti ved første World Cup-afdeling - Langvad udgår

Jumbo Visma-trio forlænger deres kontrakt med to år

Tour of California-analyse: Det koldblodige slovenske supertalent

Sagan missede 18. etapesejr: Jeg reagerede muligvis en smule sent

EF efter andenplads til 21-årig neo-pro: Vi ville have mere

Stortalent: Den smukkeste sejr i min karriere

Nibalis træner om enkeltstarten: Han taber ikke mere end 30-40 sekunder til Roglic

Glad Asgreen vil overveje etapeløb i fremtiden

Ung hollænder slår Sagan i Californien - Pogacar vinder samlet

LØRDAG

Italiener vinder sidste etape hos kvinderne – Van der Breggen vinder samlet

Optakt: 9. etape af Giro d’Italia

Teunissen glad for sejren