Prøv vores nye app
Test: Lazer Genesis
11. marts 2020 06:30
af Bo Vilsgaard

Lazers nyeste tophjelm - Genesis - kombinerer (usædvanlig) let vægt med aerodynamiske egenskaber og et avanceret justeringssystem, der giver gode tilpasningsmuligheder for de fleste. Det hele pakket ind i et ret cool og lækkert look.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

Lazers nyeste bud på en tophjelm, der både er let og aerodynamisk, kan anvendes til landevej, MTB, cross og gravel.

 

Vi har testet hjelmen under hjemlige og sydeuropæiske himmelstrøg i disciplinerne landevej og gravel og konstaterer, at her er en hjelm, der virkelig føles let og samtidig har en høj ”very nice faktor”.

 

Hjelmen kommer i to versioner. Én med MIPS og én uden. Vi har testet den sidstnævnte version, som er den billigste af de to.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Ydermere kan der tilkøbes en aeroshell, som let påmonteres hjelmen, hvorved hjelmens ventilationskanaler reduceres i forhold til at øge aerodynamikken. Vi har dog ikke testet denne aeroshell i kombination med hjelmen, men er bekendte med udenlandske tests, som anpriser løsningen.

 

Fakta:

Producent: Lazer
Produkt: Lazer Genesis
Farver: Titanium, Matte Black, Black Red, Flash Orange, Matte Blue, White Black, Flash Yellow

Ventilation: 22 kanaler
Størrelse: Vi har testet i str. L. Fås i S / M / L
Vægt: 190 gram i str. S.

Vejledende udsalgspris: 
Med MIPS: 1749,- kroner

Uden MIPS: 1599,- kroner


Test

Avanceret bespændingssystem

Lazer har monteret Genesis-hjelmen med en let version af Lazers patenterede bespændingssystem - Advanced Rollsys System - som længe har været anerkendt for at yde en god pasform og give rytteren fine justeringsmuligheder.

 

Hjelmen “grundindstilles” inde i hjelmen (det er let og gøres i forbindelse med første brug), hvorefter resten klares på toppen af hjelmen med et lille drejehjul.

Annonce

 

Systemet er fordi at tilpasningen af hjelmens spænding ikke blot sker i nakkeregionen, som på de fleste andre producenters hjelme, men nærmere “trækker til” rundt om hele hovedet, hvilket giver en følelse af, at hjelmen går i ét med hovedet og således sidder sikkert, godt og opleves let.

Komfort og pasform

Bespændingssystemet skal man vænne sig til, men det gør man hurtigt. Herfra føles bespændingen som en god oplevelse, der også medvirker til en god komfort i kombination med hjelmens indvendige puder, der både er antibakterielle og medfølger i to udgaver, én til komfort og én til race.

 

Vi kunne rigtig godt lide den feature, som er en fed detalje, der er med til at understrege hjelmens øvrige egenskaber og funktioner.

 

Hjelmen er ikke stor i sin fysiske udformning og kigger man på den formelle størrelser, så føles disse heller ikke store i forhold til andre hjelme.

 

Pasformen passede nogenlunde til testerens hovedfacon, men der skulle dog en ombytning til, før rette hjelmstørrelse blev fundet i forhold til testerens hovedstørrelse.

 

Så prøv den før du køber. Derved undgår du at købe et nummer for lille (eller omvendt).

Let og suverænt ventileret

Når du står med hjelmen i hånden, så mærker du med det samme, at her er tale om en meget let hjelm, som i øvrigt er udført af lækre materialer med en høj finish.

 

Genesis vejer kun 189 gram for en størrelse medium og er derfor helt oppe i superligaen for “letvægt”, når det gælder afdelingen for lette hjelme.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Som en hjelm der kan anvendes under alle forhold, er det rart, at hjelmen kommer med hele 22 ventilationshuller. Den opleves på alle måder ventilleret, hvilket testeren nød på et par varme forårsture i det sydspanske på vindstille dage med knap 26 grader.

 

Lazer hævder, at hjelmen i test viser, at man rent faktisk opnår en højere ventilationsgrad end, hvis man kørte uden hjelm, hvilket skyldes den måde, hvorpå luften guides igennem hjelmens ventilationskanaler.

 

Det er i sagens natur svært at vurdere på denne påstand, men testeren indrømmer blankt, at hjelmen føltes ualmindelig behagelig og ventilleret under varme bjergture i Sydspanien, hvor der - foruden op- og nedstigninger - også blev arbejdet med et pænt hårdt pedaltryk over længere stræk. Så klart en fordel, hvis du søger en hjelm, der holder hovedet koldt i varme omgivelser

Konklusion

Det samlede indtryk er, at hjelmen er en rigtig lækkerbisken. Flot er den, stilet og med mange gennemtænkte detaljer.

 

At den er så let som den er, gør den egnet til alle discipliner, hvilket klart er at foretrække. Den har potentialet til at kunne blive din yndlingshjelm.

Annonce

 

Testeren havde dog udfordringer med at få cykelbrillerne placeret i hjelmen. Forskellige briller blev anvendt og i forskellige positioner på hjelmen.

 

Det lykkedes ikke helt at finde en god placering for brillerne, så de sad godt i hjelmen. Så tjek med dine egne briller, om de kan fittes på hjelmen. Det er et must, at en hjelm skal mestre denne lidt selvfølgelige disciplin.


Sådan har vi testet:

Vi har testet hjelmen fra januar til marts under hjemlige og sydeuropæiske himmelstrøg i disciplinerne landevej og gravel. Vi har kørt den med og uden hjelmhue.

 

Stillet til rådighed af: Shimano Danmark

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Lazer

Model: Genesis

Annonce

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Hvad er hjelmen lavet til?

Alle discipliner: landevej, gravel, mtb og cross

 

Hvilke særlige tekniske features har hjelmen?

2i1 hjelm med aeroshell tilkøbt. Men ellers er hovedfunktionen en allround hjelm, som er meget let og med stor ventilation.

 

Hjelmen har Advanced Rollsys System, som er lækkert, når man har vænnet sig til det. Herudover kan hjelmen fungere som en ren aerohjelm, når aeroshell tilkøbes.
 

Bedøm hjelmens konstruktion

Hjelmen har en høj finish. Den er veludført hele vejen rundt og monteret med Advanced Rollsys System, som gør den let at justere, når man har vænnet sig til systemet og har foretaget en ”grundindstilling” inde i hjelmen.

 

Remsystemet som går rundt under hagen lider desværre af den mangel, at remmens ”løse ender” kun kan puttes ind under en lille gummirem, som ikke på ordentligvis kan holdes de løse ender tæt og fast til remsystemet.

 

Man risikerer derved, at overskydende rem hænger og slasker. Desværre er det en detalje, som de fleste hjelmproducenter ikke gør nok ud af at løse.

Annonce

 

Bedøm hjelmens ventilation

Jeg tror ikke der findes bedre ventillerede hjelme.

 

Bedøm hjelmens overordnede kvalitet/holdbarhed

Høj kvalitet hele vejen rundt. Det er hjelm der tåler at blive brugt og virker solid trods den lave vægt.

 

Bedøm pasform

I udgangspunktet sidder hjelmen godt, da bespændingssystemet justerer automatisk rundt om hele hovedet. Det er en fed detalje. Dog må testeren erkende, at faconen på testerens hoved og hjelmens indre ikke er et godt nok match.

 

Det kan det sagtens være for andre, så prøv den før køb.

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Bedøm størrelse

Hjelmen opleves lille i størrelsen. Prøv den før køb.

Annonce

 

Bedøm vægt

Den er meget let og føles sådan. Den er rigtig behagelig at have på hovedet.

 

Bedøm komfort

Ja, når man har vænnet sig til bespændingen. Så sidder den godt og opleves komfortabel.

 

Bedøm ’Value-for-money’

Ikke en billig hjelm, men en lækker hjelm med mange gode egenskaber.

 

Hvad kunne du især lide ved hjelmen?

Udtrykket og finish. Det er en lirens hjelm. Og så er den behagelig let hjelm.

 

Hvilke positive ting ved produktet står stærkest i hukommelsen?

Letheden.

Annonce

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Løse ender på remsystemet. Man kan ikke have briller siddende godt fast i hjelmen. Det sidste opleves som en irriterende mangel.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

I den høje ende, men hjelmen kan også meget - har mange gode egenskaber og er meget let.


Man kan få en ren aerohjelm ved køb af aeroshell. Så har man to hjelme for prisen for en enkelt.

 

KONKLUSION

Hvad er dine konklusioner på testen?

 

Det er på alle måder en rigtig lækker hjelm, som er flot, let, ventileret og - qua bespændingssystemet - samlet scorer højt på karakterskalaen. Da hjelmstørrelser og faconer ikke altid matcher med hovedstørrelse (sådan er det jo egentlig altid) så prøv den gerne før et køb. Tjek også om dine briller kan sidde godt i hjelmen.

 

Er der et fint match, så bliver Lazer Genesis måske din nye yndlingshjelm.

Annonce

 

Om testeren:

Alder: 53
Højde: 180
Vægt: 70

Jeg har cyklet i: 12 år 
Så ofte cykler jeg: Tre-fire gange ugentligt. 10-12.000 km årligt.

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og MTB.

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
VIS FLERE

Annonce