Prøv vores nye app

EKSKLUSIVT INTERVIEW

Stort interview: Derfor vil fem danske kaptajner fungere
26. september 2021 10:00Foto: Henriette S. Brandt / Feltet.dk
af Christian Frese

Fem kaptajner, tre hjælperyttere og én landstræner. Det fænomenale danske landshold skal i dag forsøge at gentage Mads Pedersens VM-triumf fra Yorkshire 2019, og i den forbindelse har Feltet.dk haft en dybdegående snak med landstræneren, Anders Lund. 

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

”Vi skal have vores kaptajner til at spille godt sammen. At de fem er i stand til at køre den danske chance mere end deres egen individuelle. Sammenlagt er den danske chance den største, og det er den, som vi skal jagte”.

 

I dag står Anders Lund i spidsen for, hvad mange betragter som det stærkeste og mest alsidige danske VM-landshold nogensinde, når herrernes linjeløb skal afgøres over 268,3 kuperede belgiske kilometer.

 

Kasper Asgreen, Mads Pedersen, Magnus Cort, Michael Valgren og Mikkel Honoré tror hver især på, at de til eftermiddag kan trække regnbuetrøjen over hovedet.

 

Læs også
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

 

Med fem kaptajner følger dog uundgåeligt risikoen for interessekonflikter og intern splid. Derfor bad Feltet.dk i går landstræneren om at argumentere for, hvorfor dette i dag ikke vil blive tilfældet på det danske landshold.

 

”Det er også en risiko, fordi det er et enormt svært cykelløb at køre med så store chancer, som danskerne har hver især. Så jo, der er en risiko for det”, erkender Lund, inden han fortsætter:

 

”Men jeg tør godt lave taktikken med fem kaptajner, fordi de har et fællesskab, en måde at køre på og en kultur på landsholdet, der er stærk nok til det. Derfor bliver dette det helt store mål. Vi har dygtige ryttere individuelt, men vi er en enhed, som er enormt svær at kontrollere. Det er derfor, at vi bliver betragtet som en trussel mange steder”.

Annonce

 

Kasper Asgreen er klar til igen at spurtbesejre Mathieu van der Poel.

 

Kulturen og den tidlige offensiv

Men hvordan forklarer Lund så denne særlige kultur, der gør en uselvisk kørestil ganske naturlig for de mange danske vinderbud?

 

”Jeg skaber den ikke alene, og den skabes heller ikke 24 timer før et VM-løb. Det er en kultur, som er skabt for nogens vedkommende allerede fra juniorlandsholdet, men også på seniorlandsholdet. Af oplevelser, som at være med til triumfen i Yorkshire, og af den måde, som rytterne er vant til at køre sammen på”, udtaler Lund og tilføjer:

 

”Det handler også om en forståelse og en accept af, at den enkelte rytters chance hænger sammen med den samlede danske chance. Det vil sige, at fordi vi øger den samlede danske chance, så øger vi også den enkelte rytters mulighed. Så der er et samspil mellem de ting, og det kan vores ryttere godt gennemskue, og derfor står vi bare et rigtig godt sted”.

 

Lund vil ikke gå i dybere detaljer om, hvordan de danske ryttere sammen vil køre den danske chance i Belgien. Han bekræfter dog, at hans tropper har planer om at udføre en offensiv strategi, hvor Mads Würtz, Andreas Kron og Mikkel Bjerg er 100 procent dedikerede hjælperyttere for de fem kaptajner.

 

”Vi skal i gang og deltage i cykelløbet. Det nytter ikke noget, at vi venter for lang tid, når vi har den fire power, som vi har. Der er selvfølgelig nogle punkter, som vi har snakket om, og som vi kommer til at kigge rigtig opmærksomt på”.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Mikkel Honoré har udset sig sit moment for angreb.

 

Det hårde VM-løb og håbet om regn

I ugens hidtidige VM-løb har de stærkeste ryttere haft svært ved at gøre en afgørende forskel på de korte bakker, men Lund er ikke bekymret for, om ruten overhovedet vil tillade danskerne at bringe holdets bredde i spil.

 

”Jeg tror, at uanset hvilken VM-rute man snakker om, så afhænger det meget af, hvordan løbet bliver kørt. Om noget er super hårdt eller mindre hårdt. Det, man har set i de løb, som er blevet kørt i denne uge, er, at omgangen i Leuven indbyder til angreb. Flandern-omgangen trækker også tænder ud”, siger Lund og tilføjer:

 

”Så det er et klassisk VM-løb forstået på den måde, at det formentlig kommer til at have en særlig rytme, hvor de store forskelle måske først kommer lidt senere. Men det bliver et langt sejt træk, og det skal nok blive hårdt - alene i kraft af, at de skal køre et godt stykke over 275 kilometer (inklusive neutral zone, red.)”.

Annonce

 

VM-ugen har været en knastør en af slagsen. I dag lover metrologerne 24 grader og blot en beskeden risiko for en byge ud på eftermiddagen - en vejrudsigt, som Lund håber slår fuldstændig fejl.

 

”Vi håber på regn. Det er der ingen tvivl om. Regn i morgen (søndag, red.) vil være en fordel for os. Det er ikke, fordi vi kommer til at tude, hvis solen skinner. Men det er absolut ikke dårligt for det danske landshold, hvis det regner. Det er ude af vores kontrol, men det er klart noget, som vi forholder os til, og vi har en plan for, hvordan vi griber det an, hvis det står ned i stænger”, siger Lund og begrunder sit håb om nedbør:

 

”Fordi løbet bliver hårdere, og omgangen i Leuven med de tekniske dele vil blive meget hårdere. Hele cykelløbet vil blive mere stressende. Det bliver mere selektivt, hvis det regner. Det er der ingen tvivl om”.

 

Mads Würtz har stærkt ønske om at bidrage til holdet.

 

Den kringlede finale i Leuven

Regn eller ej satser Lund på et ukontrollerbart cykelløb, som skal afgøres på kræfterne og taktisk fornemmelse, og hvor feltet vil blive spredt i utallige grupper undervejs. Kun i et sådant scenarie kan danskerne udnytte deres mange kort.

Annonce

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

I den forbindelse har Lund særlig fokus på både Leuven- og Flandern-rundstrækningen, men samtidig gør landstræneren opmærksom på, at U23-løbets farligste udbrud ikke kørte på bakkerne, men på det flade transportstykke mellem de to rundstrækninger.

 

”Det er den klassiske psykologiske effekt i feltet, at alle er enormt koncentrerede om at komme rigtigt ind på de rigtige stigninger. Alle ved, at det er de hårde steder. Men nogle gange så sejler tingene væk, når man tror, at man kan komme ned til bilen og få en dunk. Det bliver også et tema i morgen (søndag, red.)”, lyder det fra Lund.

 

Mads Pedersen har fortalt Cyclingnews, at han i tilfældet af en spurt vil være Danmarks udvalgte kort, men Lund vil ikke kommentere på, hvorvidt danskerne vil køre offensivt eller defensivt, hvis en større frontgruppe ankommer samlet til finaleomgangene.

 

Landstræneren mener dog, at den tekniske rundstrækning efter mere end 220 kilometers cykelløb kan være scenen for afgørende forskelle.

 

”Som jeg ser det, så er det en rute, som man godt kan køre alene på. Det er ikke en rute, hvor et hold bare kan sidde og trykke den af. Det er i hvert fald ikke mit indtryk eller noget, som vi har set indtil videre”, siger han og fortsætter:

Annonce

 

”Jeg er overbevist om, at der vil være muligheder. Og så sker der nogle ting i et cykelløb, når man kommer ud på den anden side af 250 kilometer. Så bliver fronten mere skrøbelig, og derved er der større chance for, at noget kan slippe væk”.

 

Også spurtstærke Magnus Cort er frisk på at gribe initiativet.

 

Den danske kommunikation

Én ting er at lægge en plan, en helt anden er at føre den ud i livet. Cykelløb er en omskiftelig affære, hvor uheld eller dårlige ben pludselig kan punktere selv den mest omhyggelige strategi. Omstændigheder, som landstræneren ej har glemt forud for årets største løb.

 

”Vi kommer til at have en plan fra start. Den skal være rammen for tingene, men rytterne skal i høj grad også tænke selv. Det er et sted, hvor jeg har stor tiltro og tillid til, at rytterne er i stand til at disponere rigtigt i forhold til løbets udvikling. De skal tænke selv, kommunikere og justere, så planen hele tiden er skarp i forhold til realiteterne. Det vil der højest sandsynligt også blive brug for”.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Lund afviser således, at forbuddet af radiokommunikation fra ham i sportsdirektørbilen vil resultere i misforståelser og uenighed blandt de danske ryttere.

Annonce

 

”I forhold til manglen på radio, så er jeg ret sikker på, at vi står super godt, fordi rytterne er dygtige til at træffe taktiske beslutninger og er vant til at kommunikere. Det er nøglerne, når tingene ikke bare kan samles i dessiner fra sportsdirektøren”, slutter han.

 

VM-linjeløbet 2021 skydes i gang klokken 10.40 og kan følges fra start til slut her på Feltet.dk. Emil Axelgaard vil som vanligt stå for liveopdateringen og desuden svare på spørgsmål undervejs.

 

Du kan her læse vores optakt til VM-linjeløbet 2021.

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Følg en onsdag med reducerede massespurter i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde

Annonce

Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Annonce

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste

Annonce

Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust
VIS FLERE

Annonce