Annonce

EKSKLUSIVT

Spiste for lidt: Kostændringer har sendt Gregaard længere mod toppen
21. januar 2021 09:00Foto: Astana Pro Team
af Interview: Rasmus Brandt - Artikel af Andy Pedersen

Den kommende sæsons højdepunkt bliver Giro d’Italia for Jonas Gregaard, som er mere klar end nogensinde før. Det skyldes flere ting, men i særdeleshed har omlægninger i vaner gjort en stor forskel for danskeren.

Holm sagde nej til 200.000 dollars og en kontrakt: Turde ikke tage afsted

se mere cykling på

Det fortæller han i et langt interview med Feltet.dk, som dette er anden halvdel af. Første halvdel kan læses her. 

 

Ændringerne kommer blandt andet som resultat af, at Jonas Gregaard har set, hvordan hans værelses- og træningsmakker Jakob Fuglsang har indrettet sin professionelle tilværelse.

 

”Jeg vil sige Jakob, prøver jeg at lære så meget fra som muligt. Vi bor også på værelse sammen og træner sammen,” siger Gregaard til Feltet.dk.

 

”Hver gang vi er sammen, prøver jeg at lære noget, fordi han har så meget erfaring på cyklen og i privaten på, hvordan man skal leve som professionel cykelrytter,” siger han.

 

Kosten er afgørende - Går ikke sulten i seng
At blive WorldTour-rytter handler ikke udelukkende om kontrakten. Det handler i højere grad om den måde, man er rytter på, og det har krævet tilvænning. Gregaard føler dog, at han er nået langt nu.

 

”Her de sidste mange måneder har jeg brugt nogle af de ting, jeg har lært, til at få styr på mit eget liv og min måde at leve som professionel på,” siger han.

Annonce

 

”Man skal måske ikke tænke på at være så tynd, men mere tænke på at få de rigtige kulhydrater ind fremfor at gå sulten i seng,” siger han.

 

Netop kosten har over de seneste mange måneder været et tema i cykelsporten. Flere ryttere har fortalt, hvordan målingstyranni har ført til for få kulhydrater, som har ført tilspiseforstyrrelser. Problemer med at spise for lidt, er ikke uvant for Gregaard.

 

”Jeg vil også sige, at jeg måske selv har haft nogle problemer med det. Men over det sidste halve år, fra nogle måneder før VM, begyndte jeg at gøre tingene anderledes,” siger han.

 

”Jeg satte tingene i værk med kostvejleder om, hvor meget jeg skulle have, når jeg træner, restituerer og efter træning,” fortæller han.

 

Jonas Gregaard her under Coppi e Bartali 2020 | Foto: Sirotti.

Annonce

 

Han fremhæver Giro d’Italia som et positivt tilfælde, hvor skemalægningen af maden førte til, at Gregaard fik de rette mængder mad. Det gjorde en ’gigantisk’ forskel for ham.

 

”Nu sikrer jeg mig, at jeg får nok til at have energien til at træne hårdere og køre bedre i cykelløb,” siger han.

 

Og direkte adspurgt om, hvorvidt det er den store forskel, der har sikret ham gode watttal før sæsonstart, svarer han med det samme:

 

”Helt klart. Det, tror jeg, er en af de største forskelle. Det gør, at man kan træne hårdere og rykke sit niveau,” siger han.

 

Fester (stadig) ikke i kage og slik
På denne front har cykelsporten været i en udvikling over en længere periode, men ændringerne er ikke slået fuldstændig til endnu, fortæller han.

Annonce

 

”Jeg tror også, at cykelsporten meget hænger i det her med, at man skal være sulten i seng og leve på en sten,” siger han.

 

Dog skal det heller ikke tolkes sådan, at Gregaard nu har frihed til at spise alverdens søde ting og sager. En tur til bageren bringer ham ikke til tops på et italiensk bjerg i Giro d’Italia.

 

”Det skal siges, at de kulhydrater jeg indtager mere nu, ikke er i slik og så videre. Det er mere pasta, ris og kartofler. Det er bare lige at skrue op for mængden af det, man får,” siger han.

 

At spise lidt mere af det, man allerede i forvejen spiste, har ikke kun sat sine præg på Gregaards watttal, men har sat yderligere aftryk.

 

”Det er en stor forskel for mig, jeg ved ikke, om det virker for alle, men det har i hvert fald gjort, at jeg har fået mere overskud både i min træning og i min hverdag. Jeg er også et gladere menneske,” fortæller han.

Annonce

 

Giroen betyder alt
At Gregaard igen skal køre Giro d’Italia vidner også om, at holdet fortsat tror mere og mere på danskeren. Det gør han i øvrigt fortsat også selv.

 

”Selvfølgelig er jeg stadig et talent, jeg tror, jeg har mange muligheder for at udvikle mig, især med den måde, jeg har fundet ud af at gøre tingene på nu,” udtaler han.

 

”Det, tror jeg, kan tage mig til næste step. Jeg kan også mærke, at holdet stoler mere på mig, især efter Giroen, hvor jeg for første gang fik lov til at vise, hvad jeg egentlig kan,” siger han.

 

Jonas Gregaard trives i de tre uger lange etapeløb | Foto: Sirotti.

 

Han understreger, at han egentlig nok kunne have gjort det endnu bedre, men omstændighederne omkring udtagelsen gjorde det ikke nemt. Han skulle som bekendt slet ikke have kørt Giroen til at starte med. 

Annonce

 

”Jeg gør det nærmest bedre end nogen af dem, som har forberedt sig et helt år på det. Det har holdet så set, og det er derfor, de har sagt, at jeg skal køre Giroen i år,” fortæller han.

 

”Det er et klap på skulderen, at jeg bare skal forberede mig til det, og være på mit bedste niveau der. Alt andet er lige meget,” siger han.

 

Netop sidste års Giro d’Italia har på mange måder været afgørende for Gregaard, som blandt andet beretter om stor ros fra holdets trænere.

 

”Nogle af trænerne kom til mig og sagde, at det var vildt, hvordan jeg kunne køre de watt, jeg gjorde i den sidste uge og de sidste syv dage i min første Grand Tour, hvor jeg ikke havde forberedt mig,” siger han.

 

”Jeg havde ikke været på højdetræningslejr, jeg gik ikke specifikt træningsmæssigt efter at ramme formen til det, så de var virkelig imponerede over, at jeg kunne gøre det og køre så godt, uddyber han.

Annonce

 

Alle har en drøm om at vinde - Også Gregaard
Generelt er bjergene et terræn, som ligger godt til den danske Astana-Premier Tech-rytter, som nu også har bevist, at han har udholdenheden til tre ugers etapeløb.

 

”Jeg føler mig rigtig godt tilpas i det, og jeg tror også, at det er noget, jeg kan blive rigtig god til at køre på den længere bane,” beretter han.

”Ikke at jeg siger, at jeg skal ud at køre klassement overhovedet, men præstere i den rolle, man ligesom har,” siger han.

 

Det fører samtalen videre over på, om drømmen fortsat er at jagte sejre, og det er der et helt naturligt og givet svar på.

 

”Det har jeg en drøm om. Alle drømmer da om det. Jeg har en drøm og en målsætning om, at jeg kan komme op på et niveau, hvor jeg kan køre med om sejrene igen, som jeg kunne i U23-klassen,” siger han.

 

”Nogle af de drenge, jeg kørte med der, ligger og vinder cykelløb på højeste niveau, så jeg tror, at jeg bare er lidt langsommere til at udvikle mig og har gjort nogle ting forkert i mine første år som professionel,” siger han.

Annonce

 

Her ses blandt andet Jonas Gregaard på startstregen til VM 2020 | Foto: Danmarks Cykle Union.

 

Det er dog stadig en udvikling, og nu tager den endnu mere fart. Rådgivning og vejledning er vejen til næste skridt for danskeren.

 

”Nu har jeg fået styr på det. Jeg har fået en masse rådgivning og vejledning, som kan bringe mig videre til næste step i min karriere,” siger han.

 

Og frugten af det hårde arbejde kan allerede ses i den kommende sæson, fortæller Gregaard afslutningsvist på vej ind i endnu en sæson i cykelsportens højeste klasse.

 

”Det er det, jeg arbejder for og har brugt mange, mange timer på, men jeg er også bare super motiveret. Jeg synes, at alle parametrene går godt lige nu, og jeg har det godt i mit liv. Jeg har styr på min træning, kost og privatliv,” siger han.

Annonce

 

Dette er anden halvdel af interviewet med Jonas Gregaard. Tidligere på ugen bragte vi første halvdel, som handlede om hans løbsprogram til den kommende sæson. 

INFO
Astana - Premier Tech
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Video i artiklenOptakt: 7. etape af UAE Tour

Landevej

Video i artiklenOptakt: Faun-Ardeche Classic

Landevej

Video i artiklenOptakt: Omloop Het Nieuwsblad

Landevej

Eksklusivt interviewAsgreen er klar til krig i Flandern

Landevej

Video i artiklenUAE Tour-analyse: Nogle ting forandrer sig aldrig

Landevej

Følg årets første brostensklassikere

Landevej

Følg den store finale i UAE Tour

Landevej

Annonce