Prøv vores nye app
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
30. september 2024 15:00
af Peter Christiansen

Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

'Schwuschhh' - et enkelt tryk på knappen er nok til, at jeg føler mig flyvende. Jeg har kæmpet mig op til øverste del af Munkebjergbakken, hvor stigningen pludselig øges til 14 procent, og hér plejer jeg normalt at skulle grave dybt. Men min Gazelle får mig op over toppen i 91 meters højde uden problemer.

Okay, Gazelle Eclipse, som Feltet har haft på prøve, er ikke bygget med alpine udfordringer for øje, men som vejlenser betragter jeg Munkebjerg som den ultimative test. Kommer en cykel op her, kommer den også ubesværet op over stort set alle andre bakker i Danmark. Motorkraft - eller watt, hvis man skal blive i cykelsproget - er der i hvert fald rigeligt af i Gazellen.

 

Fakta

Producent: Gazelle

Model: Eclipse T11

Pris: Kr. 42.999,-
Motor: Bosch Performance Line CX, der yder 85 Nm og giver en maksimal hastighed på 25 km/t

Display: Bosch Kiox 300

Stel: Aluminium
Vægt: 30 kilo (inklusiv batteri)

Bremser: Hydrauliske Shimano skivebremser

Geargruppe: Shimano Deore 11-speed

 

 

Læs også
Ændring hos Visma: Et meget stort tab

 

Gazellens designere har arbejdet med enkle og rene linjer. 

 

Hollandsk high end-mærke

Royal Dutch Gazelle har fremstillet cykler i 130 år, så den akkumulerede erfaring er stor. Alle firmaets cykler bliver både designet, fabrikeret og monteret i Holland, hvilket er en positiv hands on-løsning i en tid, hvor megen produktion ellers flyttes til Østeuropa eller Asien.

Omkring 300.000 cykler forlader hvert år fabrikkens samlebånd i Dieren, og man har positioneret sig i high end-segmentet, hvor innovation, design og kvalitet prioriteres højt.

 

Anderledes opgave

Der er stor bredde i Feltets arkiv over artikler, der beskriver forskellige cykeltyper. Langt de fleste artikler omhandler racer- og gravelcykler samt mountainbikes, men vi ville ikke dække ordentligt, hvis vi ikke også inddrog nogle af de e-bikes, der i en lang periode har stormet frem i cykelbranchens salgsstatistikker.

Så følgende artikel skal læses på den præmis, at Gazelle Eclipse ikke er en cykel til træning eller konkurrence, men primært til transport.  

Annonce

 

Prisvindende design

Det første, der springer i øjnene, er den gennemførte kvalitet, som præger cyklen. Ved RAI Bicycle Awards 2024 blev Gazellen kåret til Årets Elcykel, og i 2023 vandt cyklen den tyske iF Design Award. Som de fleste elcykler har også Gazellen et kraftigt stel.

Men selv om et kraftigt stel ofte går i retning af det klodsede, har Gazellens designere formået at trække udseendet i en mere elegant retning.

 


Den indbyggede forlygte er meget kraftig - selv i dagslys.

 

Stellets dimensioner betyder også, at kørepositionen er afslappet, men den er ikke ”tilbagelænet afslappet”. Man sidder stadig en smule foroverbøjet, så man kan overføre den nødvendige kraft til pedalerne. Mange små detaljer er gennemtænkt, fx er kabler gemt væk i stellet, og ønsker man det, kan cyklen opgraderes med remtræk, der både er vedligeholdelsesfrit og har en holdbarhed, der er tre gange længere end det er tilfældet med en traditionel kæde.

 

Gear og bremser er fra Shimanos Deore-serie. Serien anvendes ofte på highend-montainbikes og er kendt for sin robusthed og pålidelighed. Det virker som et gennemtænkt valg fra Gazelles side.

 

Avanceret teknologi

Når Gazellen tager elektronikken til hjælp, får man sit overblik på cyklens Kiox 300-display. Dette er designet af Bosch, der ligeledes har udviklet cyklens elmotor. I standard-mode viser displayet den aktuelle fart, og man kan aflæse, hvor meget batteri der er tilbage. Det er også tydeligt indikeret, om man kører i eco-mode, tur-mode, turbo-mode eller auto-mode. I sidstnævnte mode tilpasser cyklens motor sig automatisk behovet for hjælp.

Disse hjælpeniveauer skifter man ubesværet imellem ved at trykke på en knap, og man kan endda vælge en walk assistant-funktion. Her får man hjælp til at skubbe cyklen, fx op ad en stejl bakke.

 

Displayet er overskueligt bygget op, og det er nemt at navigere rundt mellem de forskellige funktioner. En af de funktioner, som er koblet op på elektronikken, er den indbyggede GPS. Denne giver mulighed for, at man kan tracke cyklen, hvis den skulle blive stjålet. Gazelles tyverisikringskoncept, Connect, yder desuden den garanti, at man får kompensation, hvis ikke Gazelles sporingsteam har fundet cyklen inden for to døgn.

 

Læs også
Lykkelig amerikaner: Ikke mange følelser kan sammenlignes med denne

 

Med hjælp fra en Boss app kan displayet vise vej på et kort - nøjagtig som man kender det fra bilens navigationssystem - så når slutdestinationen er tastet ind, bliver man guidet den rigtige vej og får oplysninger om afstand og estimeret ankomsttidspunkt.

 


Her er Gazellen på flad vej, men bakker klares også let.

 

Kraftig motor

Cyklens elmotor, der som nævnt er udviklet af Bosch, er af typen Performance Line CX, og den er med sine 85 Nm firmaets kraftigste. Når man vil øge farten, når det går stejlt op ad bakke, eller når modvinden bliver for strid, aktiveres elmotoren med et lille tryk på den knap, som sidder displayet. Og på et fuldt opladet batteri er der strøm til mange timers kørsel. Strømforbruget øges naturligvis, jo mere turbo-knappen aktiveres, men ved blandet kørsel holder batteriet op til seks timer, inden det igen skal lades op.

 

Velvalgt navn

Og navnet er valgt med omhu. En gazelle er et graciøst dyr, der på korte afstande kan spurte med 100 kilometer i timen hen over savannen, mens det over lange afstande kan holde en marchhastighed på 50 kilometer i timen. Eclipse betyder måneformørkelse - altså en sjælden begivenhed, der er værd at vente på - og sådan har jeg det også med Gazelle Eclipse: Det er den første elcykel, jeg for alvor prøver at køre på, men oplevelsen har været positiv, og den har været værd at vente på.

Annonce

 

Bred målgruppe

Målgruppen for en Gazelle Eclipse er i min optik bred. I flere artikler fremhæves cyklen som “bil nummer to”, og har man megen bykørsel med tæt morgentrafik, inden man møder på arbejde, kan Gazellen ofte være en hurtigere løsning end bilen. Og man kan oven i købet møde på arbejde uden svedskjolder under armhulerne. Som familiecykel - fx når der skal handles, når barnet skal afhentes i institutionen, eller når man lige skal på biblioteket - fungerer Gazellen også optimalt. Skal man fra studielejligheden og hen på sin uddannelsesinstitution, er Gazellen ligeledes velegnet. Og sidst, men ikke mindst, så kan to ægtefæller - hvor den ene er motionist, mens den anden ikke er det - til en vis grad følges ad. Dog sætter elmotorens maksimale hastighed på 25 km/t sine begrænsninger. Men man kan opnå et socialt aspekt, når der står ”let træningstur” på kalenderen lørdag eftermiddag.

 


Gazellen fås også i decideret herremodel med overrør.

 

Konklusion - En personlig øjenåbner

Jeg har hidtil haft en lidt lunken indstilling til det med elcykler - hellere komme frem ved egen kraft, også selv om det går langsommere med alderen. Men jeg fik en øjenåbner, da min hustru og jeg for nylig var med tre andre vennepar på vandretur ad GR-51 i Sydfrankrig.

Ruten går mellem Menton og Marseille, og i kystbyen Sanary-sur-Mer stødte vi på et hold ældre, men velholdte herrer, der skulle ud at cykle. De havde alle kørt løb og besteget samtlige bjerge i Frankrig, men da holdets gennemsnitsalder var 75-80 år, var der flere, som ikke helt kunne præstere som før.

Dét problem havde holdet en nem og enkel løsning på: det var helt okay at køre med på en elcykel. På den måde fungerede holdet stadig socialt, og alle kunne være med. Efter den øjenåbner er jeg kommet frem til, at jeg hellere vil forlænge mit cykelliv med ti år mere på en elcykel, frem for at sætte cyklen i stald som 75-årig.

 

Som en gazelle - bare på de danske landeveje.

 

Annonce

 

Læs også
Dansker forsøgte sig i amerikansk soloridt

 

 

 

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 10. oktober 2024

Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Tour de l’Avenir-vinder skriver med storhold
Landevej
Hollænder sejrer i sidevindshow
Landevej
Corts sæson er ikke slut
Landevej
Ændring hos Visma: Et meget stort tab
Cross
Cross-stjerne ser ny virkelighed i sporten
Landevej
Tour-profil har fremtiden på plads
Landevej
Bizar skade medvirker til absurd situation

Onsdag den 09. oktober 2024

Landevej
Optakt: 3. etape af Simac Ladies Tour

Annonce

Landevej
Vinjebo scorer nyt job
Cross
Lidl-Trek-rytters sæson er langt fra ovre
Landevej
Optakt: Gran Piemonte
Landevej
Video i artiklenSe cykelkastet, der afgjorde onsdagens etape i Simac Ladies Tour

Annonce

Landevej
Toprytter cykler fra Andorra til Holland midt i sæsonen
Landevej
Tidligere verdensmester har brækket næsen
Landevej
Van Aert viser store ar fra Vuelta-styrt
Landevej
Stort scoop for lille WorldTour-hold
Landevej
Cykelkast afgør stjerneduel
Bane
VM i Danmark: Her er de danske kvinder
Landevej
"Kasper er en klog cykelrytter," roser ny chef
Landevej
Asgreen forklarer sit holdvalg

Annonce

Landevej
Asgreen har fundet sit hold
Landevej
Roglic dropper Lombardiet
Landevej
Oversigt: Disse danskere har (ikke) kontrakt for 2025

Annonce

Landevej
Ramt af slem skade: Tvivlede på, om jeg ville blive rask igen
Landevej
Pogacar: Det er ikke slut endnu
Landevej
Officielt: Vuelta-sensation skifter til storhold

Annonce

Landevej
Brian Holm om Pogacar: Der kommer også en regning
Landevej
Ny dopingsag på danskers hold: Det sørgelige ved Portugal er jo…
Landevej
”Der er mange ting, der bekymrer mig”
Landevej
Medie: Soudal Quick-Step-profil skifter hold
Landevej
Vigtig Pogacar-hjælper forlænger til 2027
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
"Det var meget ekstremt," siger Visma-chef
Landevej
Endnu et gigantisk talent vælger Pogacars hold

Tirsdag den 08. oktober 2024

Landevej
Medie: Dansker på vej til Van der Poels hold
Landevej
Optakt: 2. etape af Simac Ladies Tour
Landevej
Kritik efter aflysning af Tre Valli Varesine: Et dårligt image for løbsarrangørerne
MTB
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
Landevej
Video i artiklenRadio Tour før Lombardiet: Hvordan slår man Tadej Pogacar?
Landevej
Video i artiklenTæt på at gå galt for verdensstjerne
Landevej
SD Worx henter ukendt rytter med klatrepotentiale
Landevej
Caja Rural rekrutterer rytter fra spansk rival
Landevej
Astana forlænger med sprinter
Landevej
Canadier forfremmes
Landevej
Pogacar om aflysning: Der var tårer i øjnene
Landevej
Ung brite slår flere favoritter og tager sin første World Tour-sejr
Landevej
Dårligt vejr aflyser italiensk klassiker
Landevej
Franskmand sejrer i voldsom regn
Landevej
To Bahrain-ryttere ude af italiensk løb
Landevej
Sygdom ødelagde sæsonen: En smule frustrerende
Landevej
UAE henter Lidl-trek-rytter
Landevej
Hollænder stopper karrieren: Det har været en hård periode
Cross
Van der Poel foran stor beslutning
Landevej
Uttrup stødt af tronen
Landevej
Optakt: 1. etape af Simac Ladies Tour

Mandag den 07. oktober 2024

Landevej
Optakt: Tre Valli Varesine
Landevej
Visma-profil efter glippet sejr: Måske kom jeg alene for tidligt
Landevej
Pogacar, Remco, Roglic og fire danskere kører monument
Landevej
Belgisk sejrherre forlænger efter triumf
Landevej
Optakt: Simac Ladies Tour
Udstyr og test
Test: Garmin EDGE 1050
Landevej
Ung italiener skal køre WorldTour
Gravel
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Landevej
Gammelt endagsløb udgår af løbskalderen
Landevej
Ineos-ikon i ny rolle
MTB
20-årig dansker tager EM-sølv
Landevej
Van Tricht efter stor triumf: Vidste jeg var hurtigst
Landevej
Belgier knuser Visma-profils store solotogt
Landevej
Minut for minut: Sådan slog ung belgier til i Coppa Bernocchi
Landevej
Evenepoel: Batterierne begynder at løbe tør
Gravel
Stuyven skuffet over ”holdkammerater”: De kørte for Van der Poel
Landevej
UCI ændrer i omdiskuteret regel
INTERVIEW Gravel
Eksklusivt interviewFem ugers badeferie – kort efter sad dansker i gruppe med Van der Poel
Landevej
UAE henter belgisk temporytter til klassikerne
Landevej
Cykelverdenen hylder Mørkøv
Landevej
Optakt: Coppa Bernocchi
VIS FLERE

Annonce