Endelig er der den forkortede tur rundt om s\u00f8en, og den v\u00e6lger vi at l\u00e6gge ud med. Fra Geneve k\u00f8res langs vandet til Nyon, hvorfra man sejler over s\u00f8en til franske Yvoire, og til sidst venter tilbageturen til Geneve langs s\u00f8ens sydlige, franske bred. I alt 50 kilometer cykling, hvor landskabet skal nydes, mere end det skal udfordres.<\/p>","
Vi starter i Geneves centrum og triller forbi r\u00e6kken af mond\u00e6ne hoteller, der alle har f\u00f8rste parket til s\u00f8en. \u00c9t af dem kunne i 2018 prale med at have verdens dyreste hotelv\u00e6relse. P\u00e5 vandet sejler en af de karakteristiske hvide hjuldampere ud fra havnen, og i udkanten af byen passerer vi FN-bygningen, hvor den danske diplomat Michael M\u00f8ller siden 2015 har v\u00e6ret generaldirekt\u00f8r. Selv om trafikken er t\u00e6t, er det behageligt at cykle, for allerede i Geneves centrum guides vi ind p\u00e5<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
- Masser af steder langs ruten indbyder til pitstop
Fri af byen sætter vi lidt mere tempo på og kører langs grønne vinmarker og velfriserede golfbaner, mens vi hele tiden skimter Genevesøen på højre hånd. Her lokker kystbyerne med jævne mellemrum med både god mad, flotte udsigter og kølige drinks, men vi fortsætter til turens første stop, Nyon, der blandt andet er kendt for at huse UEFA’s hovedkvarter.
Med hjuldamper fra Schweiz til Frankrig
Som alt andet schweizisk ligger der ikke et græsstrå forkert, da vi triller ind i Nyon. Alt er nydeligt og oser af klasse, og bymidten er med sit lille torv og adskillige caféer hyggelig. Over for torvet afgår bådene til franske Yvoire, som vi kan skimte på den anden side af vandet, og vi bestiller to billetter - også til cyklerne.
- På søen sejler de mere end 100 år gamle hjuldampere i pendulfart. Foto @Geneve Tourisme
Med røg op ad skorstenen ankommer en af de klassiske hjuldampere med det schweiziske flag vajende i agterstævnen, og vi hopper om bord. Skibet er fra belle epoque-æraen i sidste halvdel af 1800-tallet, og der er - naturligvis - kun adgang for første klasses-passagerer på øverste dæk. Men under påskud af at der skal tages billeder til artiklen, sniger vi os op ad trappen for at fornemme stemningen. Yderst velklædte tjenere går rundt og serverer kaffe, mens andre nyder en liggestol med et glas bobler i hånden, og forude kommer den franske kyst nærmere.
- Europas højeste springvand, det 130 meter høje Jet d’eau, er byens vartegn. Foto @Geneve Tourisme
-
Efter en sejltur, der synes at være alt for kort, ankommer vi til Yvoire, der tidligere har været kåret som Frankrigs smukkeste by. Med sin velbevarede middelalderkerne og brostensbelagte gader udstråler Yvoire lige så meget klasse som byerne på den schweiziske side, så der dømmes endnu en gang pitstop på nærmeste cafe. Herfra venter 25 kilometer langs søens sydlige bred, inden turen slutter i Geneve.
- Bykernen er hyggelig og velholdt
-
På intet tidspunkt har vi haft pulsen oppe, så cykelturen har mest haft karakter af et roligt cruise i mondæne omgivelser. Men cykelmæssigt har Geneve meget mere at byde på, så de næste dage venter Mont Saléve samt Jura-bjergene nord for byen, og vi har planlagt en tur langs Rhône-floden, der går gennem byen og fortsætter mod vest. Muligheder er der masser af, og vi når ikke at blive færdige på én ferie.
Storbyferie
Uanset hvor entusiastisk man er omkring cyklingen, vil det være synd at besøge Schweiz’ næststørste by uden at smage på Geneves gastronomi, kultur, historie og smukke omgivelser. Byen er simpelthen et overflødighedshorn af seværdigheder, og med et Geneva Pass https://www.geneve.com/en/see-do/geneva-pass/ får man adgang til det meste uden at skulle betale ekstra. Passet giver fx adgang til flere sejlture på søen, man kan deltage i guidede byrundture, og der er mulighed for at tage bjergbanen til Mont Saléve, hvorfra der som tidligere nævnt er ubeskrivelig flot udsigt over Genevesøen, bjergene i baggrunden og de små byer langs kysten.
- Schweiz’ dyreste urmærker kommer fra Geneve. I en af byens parker finder man Blomsteruret, hvis sekundviser er knap tre meter lang, og uret går 100 % præcist
-
Fra Geneves Rue Mont Blanc kan man på en klar dag se de sneklædte alpetoppe mod syd, på hovedstrøget ligger butikkerne med verdens dyreste urmærker side om side, og i gaderne kører diplomatbiler målrettet mod FN’s hovedkvarter. Søger man et sydeuropæisk alternativ til bjergområder, hvor det kun går op eller ned, er Geneve stedet, der byder på førsteklasses cykelforhold, storbystemning og forkælelse.