\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
For to uger siden viste den 22-årige sin bedste side frem, da han kørte med om medaljerne ved VM i linjeløb, og han håber, at det er en Skjelmose i den samme forfatning, der stiller til start i Bergamo.
Han kan dog ikke vide sig 100 procent sikker, idet han måtte ændre i forberedelserne frem imod Lombardiet Rundt efter det famøse VM i Wollongong.
”Jeg har bare prøvet at slappe så meget af som muligt. For mig var det hårdere på vej tilbage end derned. Jeg var langt mere træt, da jeg kom hjem. Sov også dårligere. Jetlagget har været hårdere på vej hjem,” forklarede Trek-danskeren om perioden efter ugen i det australske, der ikke er forløbet helt efter den oprindelige plan.
”De to første dage var selvfølgelig rejsedage. Efterfølgende tog jeg to dage mere, og så lavede vi et sats ved at træne hårdt i tre dage fra fredag til søndag. Der gik vi på kompromis med Tre Valli for at stå skarpest til Lombardiet,” fortalte han og havde dermed en god grund til, hvorfor det kun blev til en 89.-plads i Tre Valli Varesine.
Er ikke kaptajn
Tidligere i dag erfarede Feltet.dk, at Skjelmoses danske holdkammerat Asbjørn Hellemose alligevel ikke stiller til start i Il Lombardia.
Ikke desto mindre er Trek-holdets kaptajner dog fortsat intakte og en del af truppen, men ifølge Skjelmose selv, er han ikke en af dem:
”Jeg regner med, at vi primært kører for Bauke (Mollema, red.). Han er motiveret og er altid god i de her efterårsløb. Ciccone har bøvlet lidt med det, men han er i hvert fald motiveret. Jeg regner med, at det primært er dem, vi kører for, og så har jeg måske lidt en fri rolle.”
I form af Bauke Mollema har det amerikanske hold også en tidligere vinder af ’de faldne blades løb’, og han viste modsat Skjelmose flot kørsel ved Tre Valli Varesine.
Selvom den hollandske profil bliver betegnet som kaptajnen, er der en mulighed for, at amagerkaneren kan køre med dybt ind i finalen, hvis tingene flasker sig.
”Måske lidt á la samme taktik som VM. Jeg tror, at jeg får svært ved at sidde med, når Pogacar og Mas trykker den af. Det gør de nok på Civiglio. Hvis man kan komme det i forkøbet,” vurderede han og havde kig på San Fermo-stigningen, der skal forceres lige inden rytterne tager hul på Civiglio:
”Jeg havde tænkt over Ghisallo, men den er bare langt ude. Men San Fermo første gang synes jeg stadig er tilpas langt ude til, at man tør åbne, men at de helt store favoritter gerne vil vente en lille smule, til Civiglio.”
Efter 222 kilometer i sadlen rammer rytterne San Fermo della Battaglia på godt og vel tre kilometer, hvorefter der venter en mindre nedkørsel, inden den stejlere og fire kilometer lange Civiglio-stigning kommer til at trække tænder ud.
Efter Civiglio skal San Fermo tackles en gang til før målstregen i Como.
Men hvorvidt Skjelmose overhovedet får muligheden for at komme ud i en tidlig finale er endnu ikke helt sikkert, da beslutningen om hans rolle ”bliver taget på vejen.”
Il Lombardia skydes i gang i morgen og kan følges på Discovery+ fra klokken 10.