EKSKLUSIVT

Riwal-profil i offensiven: Quaade vil prøve igen
20. juli 2021 21:30Foto: Riwal Cycling Team | Cassandra Donne
af Andy Joachim Pedersen

Rasmus Quaade var ét af flere offensive kort for Riwal Cycling Team på dagens første etape af Tour de Wallonie, hvor danskeren dog måtte se sine udbrudskammerater køre en anelse for langsomt til, at chancen for at holde hjem var til stede.

Annonce

Den danske Riwal-profil Rasmus Quaade forsøgte at få det bedste ud af chancerne på dagens første etape i Vallonien, hvor han tidligt kom afsted med seks andre ryttere, der dog blev hentet 70 kilometer fra målstregen.

 

Og det var der en god årsag til.

 

Det fortæller Rasmus Quaade i et interview med Feltet.dk.

Danskersamling i front af feltet

SE OL UDEN AFBRYDELSER

 

HAR DU HUSKET AT SÆTTE DIT MANAGERHOLD TIL DET NYE OG ANDERLEDES HALVÅRSMANAGERSPIL?

 

”Vi kører allerede efter ti kilometer. Vi var Tobias [Kongstad red.], Elmar [Reinders red.] og jeg fra holdet, der gerne vil prøve at ramme det rigtige udbrud, for man ved jo aldrig på den første etape, selvom der var mange sprinterhold med, om der kunne blive enighed om, hvem der skulle køre det hjem,” siger han.

 

”Jeg når lige at stikke afsted, da de lukker vejen. Det var lidt anderledes. I udbruddets kamp mod feltet gælder det tit om at snyde feltet, men de andre prøvede at snyde feltet lidt for meget. Jeg synes ikke, at vi kørte særligt stærkt derude. Jeg gider ikke føre helt alene,” fortæller Quaade om udbruddet.

Annonce

 

Ville ikke give udbruddet en badebillet
Selvom syv ryttere i et udbrud på en lettere bakket etape i det belgiske lyder som en hel ideel situation, ville Quaade ikke trække de andre med til målstregen på en badebillet. Enten skulle de bidrage på lige fod med ham, eller også måtte de lade sig hente.

 

”Jeg vil gerne føre hårdt, men jeg gider ikke føre som den eneste alt, hvad jeg kan, og så de andre slapper af. Så vinder man helt sikkert ikke nogen etape, så vi lå hele tiden på ét til halvandet minut,” fortæller han om forspringets størrelse.

 

”Jeg tror egentlig ikke, at feltet holdt os i stram snor, vi kørte bare langsomt,” siger han.

 

Selvom han ikke trak mere end de andre, så kostede det alligevel kræfter for Quaade, der måtte notere sig et tidstab på næsten seks minutter efter etapens afslutning.

 

”Nu er jeg ikke super hurtig, så jeg fik ikke nogle bonussekunder undervejs. Jeg må også være blevet træt i udbruddet, for jeg røg lige af der til sidst fra feltet, så jeg kom ikke helt med hjem desværre,” fortæller han.

Annonce

 

”Det er jo altid sådan lidt med, hvor mange kræfter man bruger i udbruddet. Jeg prøvede at spare på dem, men man bruger nok også lidt flere kræfter end, hvis man sidder nede i feltet,” siger han.

 

For resten af Riwal-rytterne nede i feltet var det dog en mere afslappende dag. Tempoet i front gjorde ikke, at feltet fandt anledning til hurtig kørsel i front.

 

”Der var nogle få lidt hårde stigninger, men udover dem var det også ret nemt at sidde med nede i feltet. Det gik meget op og ned, men det var nemt at sidde med i feltet. Jeg tror, at for de andre har det været en meget stille og rolig dag,” siger han.

 

HUSK, DU KAN SE OL I CYKLING OG MEGET MERE UDEN AFBRYDELSER PÅ DISCOVERY+

 

Vil prøve igen senere
Med tidstabet i tankerne er der ikke noget klassement i dette løb for Quaade, og det kan åbne for endnu flere udbrudsmuligheder senere hen i løbet.

Annonce

 

”Det tænker jeg helt klart, at jeg vil prøve igen. Nu har jeg mistet noget tid, og så kan man jo være endnu mere heldig, at de tænker, det er fint nok,” fortæller han.

 

”Jeg ved ikke, om der er særlig mange, der har mistet tid. Når stigningerne ikke er hårdere, end de er i dag, og sprinterne også er virkelig dygtige cykelryttere, så er det jo ikke fordi, de ikke kan køre på cykel, bare fordi det går lidt opad,” siger han dog også.

 

At sprinterne og deres hjælpere ikke falder som fluer nede bagved betyder også, at forskellen skal gøres ude foran, hvis det skal ende med noget.

 

Foto: Riwal Cycling Team

 

Han har dog prøvet før, at et udbrud holder hjem, og det vil han satse på igen.

Annonce

 

”Selvfølgelig er der nogen, der er lettere og har det nemmere opad end dem, men når nu jeg har mistet tid, så er det ikke et klassement, jeg skal køre efter,” siger han.

 

”Derfor vil jeg personligt prøve at se, om jeg én af de andre dage kan ramme et udbrud og se, om vi kan være heldige at køre hjem. Det har jeg været heldig med før i min karriere, så det tænker jeg, at det kunne jeg godt gøre igen,” siger han.

 

HAR DU HUSKET AT SÆTTE DIT MANAGERHOLD TIL DET NYE OG ANDERLEDES HALVÅRSMANAGERSPIL?

 

Roser løbsarrangørerne
Vallonien i Belgien er ligeledes ramt af de massive oversvømmelser, der har kostet menneskeliv i såvel Belgien som Tyskland, og det førte oprindeligt til, at løbsarrangørerne aflyste morgendagens anden etape.

 

Nu har de dog fået lov til at køre på en motorbane, og Quaade har således også mere end fuld forståelse for, at løbet skal tilpasse sig situationen.

Annonce

 

”De snakkede om først at aflyse etapen i morgen, men nu her lige inden start fik vi at vide, at vi skal køre på en motorbane. Det er jo meget fint. Det er svært den situation, de står i, og jeg ville godt kunne forstå, hvis de aflyste faktisk hele løbet med de tilstande, der har været,” fortæller han.

 

Han glæder sig dog også over, at når nu løbet er i gang, at man kan finde måder at køre videre på i områder, som ikke er hårdt ramt.

 

”Det lyder hårdt, men på en eller anden måde må man også sige, at verden går videre. Der er ikke noget problem i, at vi kører, medmindre det er alt for respektløst over for dem, der har mistet så meget,” siger han.

 

”Når nu vi er her, og løbet alligevel bliver kørt, så hvis man kan lave en rute, der er et andet sted, end lige der, hvor det er allerværst, så synes jeg det er fint, så vi trods alt får kørt noget cykelløb,” fortæller han.

 

Netop omstillingsparatheden fra arrangørernes side er noget, der tiltrækker ros fra Riwal-rytteren, da rytterne dermed undgår en noget speciel hviledag på dagen for anden etape i et etapeløb, der kun varer fem dage.

Annonce

 

”Det er meget sejt, jeg synes virkelig det er fedt, at organisationen trods alt prøver, og så kan det godt være, det ikke lige var den etape, de regnede med, men så har de arbejdet hurtigt og fundet en ny rute, så der trods alt kan komme et cykelløb i morgen,” siger han.

 

”Det er også sådan lidt at køre et etapeløb på fem dage, hvoraf den ene er en hviledag, det er også lidt specielt,” fortæller han.

 

Han anerkender dog, at situationen er svær rigtig at ændre på, og derfor tager holdet det også som det kommer undervejs i løbet.

 

”Uanset hvad tager vi det, som det kommer. Vi kan ikke ændre så meget på det, og om det er en fordel for nogen eller ej, det er svært at sige,” siger han til slut.

 

HUSK, DU KAN SE OL I CYKLING OG MEGET MERE UDEN AFBRYDELSER PÅ DISCOVERY+

Annonce

INFO
Riwal Cycling Team
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Tour de Wallonie 
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Vingegaard forlænger sin kontrakt

Landevej

Eksklusivt: Se OL på Discovery+ uden afbrydelser

Landevej

Video i artiklenOptakt: 1. etape af Tour de l’Ain

Landevej

Video i artiklenOptakt: Vuelta a Castilla y Leon

Landevej

Optakt: Tour de l’Ain

Landevej

Video i artiklenFølg Kron, Skjelmose og Eg i Jura-bjergene

Landevej

Schweizisk mester forlænger: Jeg har ikke nået min top endnu

Landevej

Annonce

ANNONCE