Derfor var dette punkt p\u00e5 cyklen i fokus i udviklingsprocessen og med det unikke design ledes vinden nu gennem \u00e5bningen i cyklen, hvilket giver klare aerodynamiske fordele.\u00a0<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Det er dog ikke udelukkende professionelle ryttere, som kan få gavn af de aerodynamiske fordele, da fordelene forbliver stort set de samme ned til en hastighed på 25 km/t. Efter sigende skulle en rytter kørende med 35 km/t spare 59 sekunder og en rytter kørende med 25 km/t spare 58 sekunder på en time.
Det ny design og mindre drag kan altså give aerodynamiske fordele til en bred gruppe af ryttere.
Styr med fokus på ergonomi og aerodynamik
Trek har udviklet et nyt cockpit til den nye Madone SLR med et kortere reach og med udad-vinklede drops, således at afstanden mellem droppene bliver større end afstande mellem skiftegreb.
Helt præcist er differencen på 3 centimeter - det betyder, at et styr med en bredde på 42 cm vil få en bredde på 39 cm mellem skiftegrebene.
Den kortere afstand mellem skiftegrebene giver ifølge Trek en mere naturlig og ergonomisk position og optimerer samtidig aerodynamikken, da man samler armene en smule.
Den nye IsoFlow-teknologi samt den innovative udformning at stel og styr gør 2023-Madone hele 300 gram lettere end de tidligere modeller.
Line up og fakta
Den nye Trek Madone SLR kommer med forskelligt udstyr, men fælles for alle modellerne (SLR 6, SLR 7 og SLR 9) er, at de kommer med 800 OCLV karbon.
SRL 6 og SLR 7 kommer med Bontrager Aeolus Pro 51 hjulsæt og SLR 9 kommer med Bontrager Aeolus RSL 51 hjulsæt.
Største dækbredde er 28C.
SLR 6 kan fås med Shimano 105 eller Sram Rival eTap AXS, SLR 7 kommer i en udgave med Shimano Ultegra og med SRAM Force eTap AXS, mens SLR 9 kommer med Shimano Dura-Ace eller SRAM Red eTap AXS.
Udgaverne med SRAM er alle med integreret powermeter.
Madone SLR vejer mellem 7,36 og 8 kilo i en størrelse 56 cm og priserne går fra 60.499,- danske kroner til 117.999,- danske kroner.