Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
28. juli 2020 18:00
af Morten Andersen

Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.

Tarmac-platformen fra Specialized er allerede ikonisk og blandt de allermest anerkendte og vindende cykler i den moderne cykelsport. Derfor afventes lanceringen af en ny model altid med stor spænding i cykelkredse og afsløringen af SL7-versionen er ingen undtagelse.

 

Sjældent har der været så meget hype om en cykel. Interessen og nysgerrigheden har været så stor de seneste uger, at lanceringen nærmest har været en offentlig hemmelighed.

 

Det er ingen hemmelighed, at Specialized investerer massivt i udvikling af nye produkter, så derfor kigger de fleste ryttere nysgerrigt med, når der er nyheder i størrelsesordenen af en ny Tarmac.

 

Nu er den her så! Lad os se på, hvad Specialized’s ingeniører har arbejdet på.

 

 

One bike to rule them all

Specialized var om nogen med til at sætte aerodynamik på landkortet, hvor Venge-modellen blev det foretrukne våben i flade løb. På samme tid har rytterne haft muligheden for at vælge den lette og adrætte Tarmac til kuperet terræn.

 

Konsekvensen har så været, at rytterne altid stod overfor et valg: Det lynhurtige, aggressive og aerodynamiske valg? Eller den lette og kvikke cykel til bjergetaperne?

 

Det er dette valg, som Specialized nu ønsker at gøre overflødigt. Et valg som skal høre fortiden til.

 

Målet med den nye Tarmac SL7 har altså været at skabe en cykel, som kan sætte flueben ved alle de egenskaber, som skaber en god cykel: Aerodynamisk, stiv og let.

 

At sammensmelte den lette vægt, aerodynamikken, de kvikke styreegenskaber samt gode køreegenskaber.

 

Kort sagt: Specialized gik på jagt efter at skabe den hurtigste cykel i alle terræner.

 

 

Ny form, mere fart

Med sin egen vindtunnel, har Specialized udviklet et stort bibliotek af viden og erfaring, som i projektet her kom i spil under navnet: ’New Shape of Speed’. I tråd med ovenstående så skulle det symbolisere, at udviklingen handlede om, at aerodynamik ikke behøver at gå ud over både vægt og styreegenskaber.

 

Udviklingen startede i det ekstreme. Første version af rammen var ekstremt aggressiv og benyttede kun det nødvendige materiale, hvilket resulterede i en ramme, som var 20 % lettere end det endelige mål. Herefter kunne ingeniørerne så arbejde med at tilføje carbon, indtil de rette egenskaber var på plads.

 

En særdeles langvarig proces som krævede tusinder af ramme-iterationer, før modellen var helt på plads.

 

For det blotte øje betyder det, at SL7-rammen rent designmæssigt tager et skridt hen imod looket fra en Venge, hvor rørformerne bliver øjensynligt mere aerodynamisk orienterede. Både sadelrør, de sænkede bagstag, kronrør og forgaffel henter sine former fra udviklingen og erfaringerne fra vindtunnellen i Californien.

 

Men den overordnede silhuet læner sig stadig op ad den tidligere SL6-version, så cyklen stadig er letgenkendelig.

 

Datamæssigt betyder alt dette, at laver man et koordinatsystem med vægten på Y-aksen og aerodynamikken på X-aksen, så lægger SL7’eren sig i øverste højre hjørne. Der hvor vægten er lav og aerodynamikken er høj.

 

Det understreger igen ’One bike to rule them all ’-filosofien:
Nok er den nuværende Venge ganske marginalt mere aero, og den tidligere Tarmac er et my lettere, men samlet set har man aldrig fået så meget aerodynamik og så lav vægt i samme pakke.

 

Ude på landevejen resulterer det i en cykel, som er 45 sekunder hurtigere end sin forgænger over 40 kilometer.

 

 

Stadig Rider First - naturligvis

Tarmac SL7er i høj grad udviklet sammen med de prof-ryttere, som til dagligt kører på Specialized og som konstant kommer ed feedback - og krav - til udviklerne hos det amerikanske cykelfirma.

 

Det har blandt andet været med til at udvikle ’Rider First Engineering’-tilgangen, hvor hver enkelt rammestørrelse tilpasses individuelt, så man får præcis de samme egenskaber uasnet om man kører på den mindste størrelse eller den største. Det har været en af Specialized’s store forcer i de seneste sæsoner, og det gør sig naturligvis også gældende her.

 

Desuden er den nye Tarmac udviklet til at være kønsneutral. Så Specialized gør ikke alene op med behovet for to cykler, men udvisker også forskellen mellem udvikling af rammer til de to køn. SL7’eren er således udviklet til både herre- og dameryttere.

 

Rammerne som profferne kører på, er i øvrigt identiske med dem, som man kan købe i butikkerne.

 

Hvad er nyt?

Men det er ikke kun rammens rørformer, som har fået en overhaling. Lad os se på, hvad den nye Tarmac eller byder på af nyt.

 

Integreret cockpit

En af tidens mest udtalte trends er det integrerede cockpit, som nu også er at finde på Tarmac’en.

 

Den integrerede frempind er helt ny og er 45 gram lettere end tidligere. Kablerne løber under selve frempinden er er gemt helt væk for det blotte øje, så cockpittet fremstår helt rent og æstetisk. Samtidig optimerer det selvsagt aerodynamikken til at matche rammens egenskaber.

 

Frempinden kommer i to versioner: - 6 grader og -12 grader. Førstnævnte kan fås i et utal af længder: 70, 80, 90, 100, 110, 120 samt 130 mm.

 

Versionen i -12 grader er mere raceorienteret med sine 11, 120, 130 eller 140 mm.

 

Frempinden kommer desuden med en integreret holder til cykelcomputer, som er kompatibel med alle de større mærker.

 

Med det store aerodynamiske fokus er Tarmac’en ganske naturligt monteret med Aerofly II-styret, som man kender fra Venge-modellen, men frempinden har en 31.0 mm. klampe, som derved sørger for at rigtig man styr i princippet kan bruges.

 

 

FACT 12R eller FACT 10R

FACT er den betegnelse, som Specialized bruger om de materialer og det carbon-layup, som en ramme benytter sig af. Her kommer SL7 i to versioner: FACT 12R og FACT 10R.

 

FACT 12R er forbeholdt S-Works-modellerne, som benytter materialer og konstruktion, som tillader at lave en ramme, som er så let, at man kan bygge en cykel, der rammer UCI’s vægtgrænse. I den letteste lakering vejer denne ramme kun 800 gram.

 

De øvrige modeller benytter FACT 10R-konstruktionen, men der er ingen forskel på tyreegenskaber og overordnet køreoplevelse.

 

Vægt

S-Works-rammerne vejer som sagt 800 gram. Kigger man på en komplet S-Works Di2 model, så vejer den 6.7 kg ud af boksen i farven Carbon/Color Run Silver Green.

 

Rammerne på Tarmac SL7 Pro samt Expert-modellerne, bygget i FACT 10R carbon vejer omkring 920 gram.


En komplet Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2-model vejer 7.3kg. SL7 Expert Ultegra Di2-modellen vejer 7.8kg.

 

Geargruppe kompatibilitet

Tarmac SL7 er kun kompatibel med hydrauliske skivebremser, men til gengæld så kan rammen bruges med både elektroniske og mekaniske gear.

 

Det klares ved at cyklen kommer med tre headset caps som tillader tre forskellige opbygninger:  Intergreret Tarmac-frempind med elektroniske skiftere, integreret Tarmac-frempind med mekaniske skiftere og en universal cap for en standard frempind og runde spacere med enten elektroniske eller mekaniske skiftere.

 

Dækstørrelse

Dækstørrelser er også en af tidens store trends og den nye Tarmac kan tage op til 32 mm. dæk, hvis man benytter en 21 mm. fælge.

 

Alle Tarmac SL7-modeller er udstyret med 700x26mm dæk ved køb.

 

 

Modeller

Tarmac SL7 kommer i nedenstående versioner og priser:

 

TARMAC SL7 SW ETAP: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 SW DI2: 89.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO ETAP: 59.999,- kroner
TARMAC SL7 PRO UDI2: 58.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT UDI2: 44.999,- kroner
TARMAC SL7 EXPERT: 41.999,- kroner
TARMAC SL6 COMP: 27.499,- kroner
TARMAC SL6 SPORT: 19.999,- kroner
TARMAC SL6: 17.999,- kroner
SL7 S-Works RAMMESÆT: 31.999,- kroner
SL7 10R RAMMESÆT: 23.999,- kroner

 

Glæd dig til test!

Feltet.dk har eksklusivt fået en Tarmac SL7 til test.

 

I morgen kan du læse vores First Ride-review og senere på ugen får du en fuld test af den nye platform.

 

Glæd dig - vi kan godt løfte sløret for, at cyklen kører fantastisk.

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Eksklusivt interviewHonoré efter udbrud: Jeg kunne måske have kørt en super finale

Video i artiklenOptakt: 2. etape af Criterium du Dauphiné

Følg slaget på Dauphinés hårdeste målbjerg

Bennett efter sejr: Jeg får kun frihed to gange i år, i dag var en af dem

Sæt dit managerhold til Tour de France 2020

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Egan Bernal efter tredjeplads: Det er ikke kun Ineos vs. Jumbo-Visma

Irgens: Prologen var lidt en sjov størrelse

Dumoulin efter leadout: Wout fuldendte arbejdet glimrende

Sjælden sejr til Bennett i tæt Gran Piemonte-afslutning

Video i artiklenSjælden sejr til Bennett i tæt Gran Piemonte-afslutning

Ung polak stryger til tops i Warszawa

Van Aert: Det gule tog motiverede mig til sejren

Van der Poel overrasket over Van Aert

Video i artiklenUrørlige van Aert tager første etape i Criterium du Dauphine

Tilbageholdende Bardet: Der skal ske noget nyt

Officielt: VM i Schweiz aflyst – UCI leder efter ny værtsby

Meurisse forlader Wanty: Vil på WorldTouren

Optakt: Gran Piemonte

Video i artiklenWout van Aert sætter ord på endnu en sejr – hør vinderinterviewet her

Fabio Jakobsen vender hjem til Holland

Video i artiklenWout van Aert fortsætter dominans og vinder 1. etape af Critérium du Dauphiné

Uno-X trækker sig fra polsk løb: Ikke styr på coronaregler

Woods skal være superhjælper for Froome i 2021

Komplette startlister til DM i Middelfart

Naesen byder van Avermaet velkommen

Danmark dropper EM for herreeliten

DM i sprint åbner for flere deltagere

SIDSTE CHANCE: Deltag i Dauphine-managerspillet

Evenepoel og van Avermaet i spidsen for belgisk EM-hold

Overblik: Efterårets store cykelløb

Eksklusivt interviewRYTGER p/b Cykeltøj-Online.dk dominerede i Randers Bike Week

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 19: Fabio Jakobsens forfærdelige styrt og en gennemgang af ugens løb

Test: Assos Dyora RS Summer Bibs og jersey

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Optakt: 1. etape af Criterium du Dauphiné

Optakt: Criterium du Dauphiné

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Transferlisten 2020-2021 - Dansk

Transferlisten 2020-2021 – ProTour

Se hele startlisten: Flere danskere kører Gran Piemonte

Prudhomme til tilskuere: Bær ansigtsmaske overalt

Dumoulin: Jeg har aldrig kørt for et bedre hold

Italiensk rytter bytter hold midt i sæsonen

Eksklusivt interviewBHS-PL Beton Bornholm går efter gode resultater i Polen

RCS Sport ændrer i Lombardiet Rundt-ruten

Knust Groenewegen vil gerne i kontakt med Jakobsen

CCC Team uden kaptajnprofil til Criterium du Dauphine

Synch-Giant henter øjeblikkeligt Bøgh Wallin og Bak Klaris

AG2R fortsætter oprustningen: Henter to franske profiler

Sunweb sender to danskere til fransk etapeløb

Pinot må undvære stortalent ved Dauphiné

Campenaerts frygter brækket ribben efter styrt i Tjekkiet

Jumbo bekræfter fantomhold til Dauphiné

Valgren officielt udtaget til Dauphiné: Håber at vise god form

Evenepoel om favoritværdighed i Lombardiet: Muligvis

Søren Kragh skal jagte etapesejre i Dauphiné

MANDAG

Mollema tæller ikke Froome som favorit til Touren

Vind lækre Garmin produkter

Overraskelse: Verdensmester på vej til Movistar

Se de vilde Dauphiné-line ups

Overblik: Disse topryttere står uden kontrakt efter 2020

Officielt: Bretagne overtager Tourstart i 2021

Eksklusivt interviewTrek føler sig stærkere end i lang tid ifølge Eg

Bora udtager todelt hold til Dauphiné

Medie sender rutineret ester til Belgien

Holdlæge tror på at Jakobsen kan komme tilbage

INEOS udtager brølstærkt hold til Dauphiné

WorldTour-løbet Tour of Guangxi aflyses

Movistar skriver med García Cortina

Følg Feltet.dk på de sociale medier

Van Avermaet og Schär skifter til AG2R

Fransk cykelstjerne skifter til Team Sunweb

Israel Start-Up Nation skriver med to nye ryttere

Reaktioner: 3. etape af Tour de l’ain

Evenepoel: Det bedste resultat er, at Fabio er i bedring

Fuglsang: Tilfreds med min præstation

Ballerini glad for første WorldTour gevinst

Eksklusivt interviewRasmus Byriel missede sidste etape på grund af sygdom

Eksklusivt interviewBrøchner efter sejr i Randers: En rigtig god dag

SØNDAG

Bernal tilfreds trods nyt Roglic-nederlag