Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
16. oktober 2020 14:00
af Kent Løngaa

Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.

Trenden inden MTB’er går mod mere og mere progressiv geometri, og det skal vi som forbrugere ikke være kede af.

 

Sammenligner man nutidens MTB’er med dem, man kunne købe for bare 10 år siden, er der sket en radikal udvikling, som vi som forbrugere har stor glæde af, da MTB’erne i dag er voldsomt meget bedre til at tackle de tekniske passager på sporene, hvor MTB’erne i ”gamle” dage var væsentligt mere sketchy, når du kastede den ned over en rockgarden eller skulle lande efter et stort drop.

 


 

Geometri og størrelser
Med den nye Stumpjumper EVO har Specialized introduceret en MTB med hidtil usete muligheder for at tilpasse geometrien, så den passer til din individuelle kørestil.

 

Med et justerbart headset og en flip chip bagpå, har du mulighed for at justere Stumpjumperens geometri på 6 forskellige måder.


Som standard kommer Stumpjumper EVO med et headset, som kan sættes op i 3 forskellige konfigurationer, Slack, Medium og Stejl, hvor kronrørsvinklen ændres med 1 grad mellem hver indstilling.


Når man kombinerer dette med en flip chip som har 2 indstillinger, Høj og Lav, som sænker krankboksen med 7 mm og ændre kronrørsvinklen med 0,5 grader, får du i alt 6 forskellige kombinationer. 


Målt på en størrelse S4 (svarer til en Large) ligger kronrørsvinklen mellem 63 og 65,5 grader, og sadelrørsvinklen ligger mellem 76,2 og 77,1. Reach ligger fra 468 til 475 mm. 


Så der er i høj grad tale om, at Specialized omfavner ”Long, low and slack” trenden, og dette er jo for at skabe en MTB, der giver rytteren en følelse af stabilitet, når terrænet viser tænder. Samtidig indikerer den stejle sadelrørsvinkel, at dette ikke er en MTB, der kun er beregnet til at køre nedad.

 

Dette er en trailbike, hvor man også skal kunne træde den op til toppen af nedkørslen, uden at det føles som at have et traktordæk på slæb. Den stejle sadelrørsvinklen placerer dig midt i cyklen, og sammen med det reducerede offset på forgaflen, skulle det være let at kunne holde forhjulet i jorden, så du kan træde cyklen op og styre samtidig.


Stumpjumper EVO kommer i 6 forskellige størrelser, benævnt som S1 til S6, hvor S6 er den største. Hvis du normalt bruger en Medium, skal du som udgangspunkt bruge en S3. Men hvis du vil have en MTB, der er mere livlig og legesyg, skal du gå en størrelse ned til S2. Hvis du omvendt vil have en MTB, der er mere stabil og forudsigelig på nedkørslerne, skal du gå en op til S4.

 

Affjedring og køreegenskaber
Med 160 mm vandring foran og 150 mm bagpå er Stumpjumperen en MTB, der kan håndtere noget særdeles teknisk svært terræn, og dens affjedringsdesign er meget inspireret af den endnu mere hardcore Specialized Enduro. I starten af affjedringen (bagpå) sorterer den effektivt de små vibrationer og stød fra.

 

I mellemregisteret ramper den langsom op for at give god support, og i bunden af vandringen er der så fuld support, hvor den ramper kraftigt op for at undgå bottom-out.


Baghjulets bane bevæger sig de første 40 mm af vandringen en smule bagud, således at du ikke mister fart, når du skal hen over forhindringerne på sporet.


Nu har vi ikke haft den nye Stumpjumper EVO mellem benene endnu, men man kan sige rigtigt meget om en cykels køreegenskaber ved at kigge på tallene. Og den ligner en MTB, der er ganske sjov at køre tekniske spor på, så længe det går nedad.

 

Og med den stejle sadelrørsvinkel bliver du også placeret midt i cyklen således at du ikke føler at du vælter bagover, når det går opad.

 


 

Øvrige features
Stumpjumper EVO har, som så mange andre af Specialized’s modeller, et SWAT opbevaringsrum under flaskeholderen, som nu er 15% større end den tidligere model. 


Til at beskytte rammen har Specialized udstyret Stumpjumper EVO med en rammebeskyttelse på den nederste 1/3 af skrårøret, således at sten som bliver smidt op fra forhjulet ikke ødelægger carbonrammen, og der er også en indbygget beskyttelse på oversiden af det højre kædestag som beskytter mod kædens vibrationer. 


Og nu vi taler om rammen, så er det jo ”let” at udvikle en meget stiv ramme. Men det er ifølge Specialized ikke altid ønskværdigt. Derfor er der indbygget flex i rammen de rigtige steder for at dæmpe vibrationer.

 

Og selv på et trail MTB med lang vandring som denne betyder vægten noget. En ramme i størrelsen S4 vejer 2750 gram for en lakeret ramme med alt hardware og dæmper. Dette er en ganske let ramme i denne kategori af MTB’ere.


Priser
Specialized Stupjumper EVO 2021 kommer i følgende modeller:


S-Works Stumpjumper EVO: 83.999 kr.
Stumpjumper EVO Pro: 63.999 kr.
Stumpjumper EVO Expert: 44.999 kr.
Stumpjumper EVO Comp: 36.999 kr.
S-Works Stumpjumper EVO Ramme: 30.999 kr.

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Oversigt: Sådan sluttede danskerne på UCI´s verdensrangliste

Landevej

Gense triumferne: Her er alle de danske WorldTour- og ProSeries-sejre

Landevej

Stor hæder på vej til amerikansk cykellegende

Landevej

Dansk investeringsbank lægger navn til belgisk klassiker

Landevej

Tidligere U23-verdensmester i enkeltstart færdig på Cofidis

Landevej

Drømmer stort: Guardini kæmper stadig for prof-kontrakt

Landevej

Colombiansk U23-mester skifter til EF Pro Cycling

Landevej

Astana og kvindeholdet skilles

Landevej

Eksklusivt interviewRiwal forhandler med mulig sponsor - Skelde stopper på holdet

Landevej

Aru afvist af Astana: Han passer ikke ind

Landevej

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 31: Cykel-soigneur med Jesper Larsen

Video

Danske topryttere ønsker Anders Lund tillykke med nominering

Landevej

Job: Shimano søger QC officer og Innersales Officer

Udstyr og test

Caja Rural har holdet på plads

Landevej

Fuglsang som Grand Tour-kaptajn i 2021 også?

Landevej

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST
UCI-hold sponsoreret af Andy Schleck håber på de store klassikere i 2021

Landevej

Video i artiklenStil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Landevej

Styrter midt i jubel: Colombiansk rytter overbegejstret efter sejr

Landevej

EF Pro Cycling-rytter får flænge i skulderen efter styrt på MTB

Landevej

Afstemning: Hvilke transfers var de bedste og værste?

Landevej

Afstemning: Hvad var årets danske sejr og årets overraskelse?

Landevej

Produktnyt: Canyon Spectral 29 CF

Udstyr og test

Schweizer og canadier fuldender Israel Start-Up Nations hold for 2021

Landevej

Belgien har holdet klar til VM i e-cykling

E-cykling

Nicolai Brøchner forlænger sin kontrakt med ColoQuick

Landevej

Ny cykel på plads: NPV-Carl Ras skal køre på Argon 18

Landevej

Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%

Motion

Overblik: Disse profiler mangler kontrakt for 2021

Landevej

Demare ser sig selv i Tour de France 2021

Landevej

Alpecin-Fenix henter ung østriger

Landevej

BHS-PL Beton Bornholm henter endnu et stortalent

Landevej

Aalborg Cykle Ring-rytter skifter til Mascot Workwear

Landevej

Burgos BH siger farvel til brite og byder velkommen til 34-årig franskmand

Landevej

To år efter fødsel er Deignan tilbage på top-niveau

Landevej

Boganmeldelse: Over alle bjerge

Motion

Video i artiklenHar du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!

Udstyr og test

Benægter Aderlass-indblanding: Bahrain-manager forsvarer sig igen

Landevej

Sprinterveteran stopper karrieren efter 17 år i sporten

Landevej

Transferlisten 2020-2021 – ProTeams

Landevej

Disse løb var de bedste i 2020-sæsonen

Landevej

Dygert tilbage på cyklen efter voldsomt styrt

Landevej

Brandvarm Brand: Coronapausen forbedrede mine crossevner

Cross

Sammenstød med skivebremse sender ung cross-stjerne på operationsbordet

Cross

World Cup-vinder: Jeg havde endnu mere i tanken

Landevej

Helt oppe i rød zone: Van Aert havde ikke flere kræfter

Cross

Eksklusivt interviewJuniorlandstræneren jubler over nyt konti-hold: En styrkelse af udviklingen

Landevej

Lucinda Brand vinder kvindernes cross-løb

Cross

Vanthourenhout vinder i Tabor

Cross

Almeida om vild Giro: Det var fantastisk

Landevej

Gasparotto indstiller karrieren

Landevej

Zoidl bliver hos sit østrigske mandskab

Landevej

Tilbud på vintertøj i webshoppen

Motion

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Landevej

Afstemning: Hele fem afstemninger om Årets Rytter

Landevej

Gustav Wang nupper femteplads i Tabor

Cross

Wout van Aert efter Kortrijk: Glad for tredjepladsen alligevel

Cross

Hollandsk veteran håber at blive sportsdirektør en dag

Landevej

Betsema spurtede for tidligt: Skulle have ventet

Cross

Trodser horribel start: Brand stolede på sin spurt hele vejen

Cross

Uenigheder med UCI: Intet Hammer Series i 2021

Landevej

Sejrherren Iserbyt efter storduel: Van Aert kørte fantastisk

Cross

Iserbyt sejrer i Kortrijk

Cross

Hollandsk opvisning: Brand vinder for anden uge i streg

Cross

Anders Lund nomineret til årets træner

Landevej

Nibali rygtes til INEOS i 2022

Landevej

Geoghegan Hart drømmer om at vinde alle Grand Tours

Landevej

Chloé Dygert fortsat i problemer efter likes til Trump-budskaber

Landevej

Vilde Black Friday / Black Week tilbud

Udstyr og test

Eksklusivt interviewBane-verdensmester vil lære at vinde på nyt Konti-hold

Landevej

Fra WorldTouren til DCU-hold: Byriel vender hjem

Landevej

Vandenbergh stopper endegyldigt karrieren

Landevej

18-årig colombianer træder i Bernals fodspor

Landevej

Richard Carapaz bruger Svampebob Firkant til at lære engelsk

Landevej

Medie: Den hollandske cykelunion hemmeligholdt positiv EPO-prøve

Landevej

De danske ryttere til VM i e-cykling kører løbet i København

E-cykling

Tidligere fransk mester stopper karrieren

Landevej

Oversigt: Slutresultater af DCU Feltet.dk November Series

E-cykling

Trio skifter til Team Qhubeka-ASSOS

Landevej

Video i artiklenDanskernes cykelfremtid på World Touren – vi ser frem mod 2021

Video

Eksklusivt interviewMathias Larsen: Holm og Mads P matcher Contador og Basso

Landevej