Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
16. oktober 2020 14:00
af Kent Løngaa

Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.

Trenden inden MTB’er går mod mere og mere progressiv geometri, og det skal vi som forbrugere ikke være kede af.

 

Sammenligner man nutidens MTB’er med dem, man kunne købe for bare 10 år siden, er der sket en radikal udvikling, som vi som forbrugere har stor glæde af, da MTB’erne i dag er voldsomt meget bedre til at tackle de tekniske passager på sporene, hvor MTB’erne i ”gamle” dage var væsentligt mere sketchy, når du kastede den ned over en rockgarden eller skulle lande efter et stort drop.

 


 

Geometri og størrelser
Med den nye Stumpjumper EVO har Specialized introduceret en MTB med hidtil usete muligheder for at tilpasse geometrien, så den passer til din individuelle kørestil.

 

Med et justerbart headset og en flip chip bagpå, har du mulighed for at justere Stumpjumperens geometri på 6 forskellige måder.


Som standard kommer Stumpjumper EVO med et headset, som kan sættes op i 3 forskellige konfigurationer, Slack, Medium og Stejl, hvor kronrørsvinklen ændres med 1 grad mellem hver indstilling.


Når man kombinerer dette med en flip chip som har 2 indstillinger, Høj og Lav, som sænker krankboksen med 7 mm og ændre kronrørsvinklen med 0,5 grader, får du i alt 6 forskellige kombinationer. 


Målt på en størrelse S4 (svarer til en Large) ligger kronrørsvinklen mellem 63 og 65,5 grader, og sadelrørsvinklen ligger mellem 76,2 og 77,1. Reach ligger fra 468 til 475 mm. 


Så der er i høj grad tale om, at Specialized omfavner ”Long, low and slack” trenden, og dette er jo for at skabe en MTB, der giver rytteren en følelse af stabilitet, når terrænet viser tænder. Samtidig indikerer den stejle sadelrørsvinkel, at dette ikke er en MTB, der kun er beregnet til at køre nedad.

 

Dette er en trailbike, hvor man også skal kunne træde den op til toppen af nedkørslen, uden at det føles som at have et traktordæk på slæb. Den stejle sadelrørsvinklen placerer dig midt i cyklen, og sammen med det reducerede offset på forgaflen, skulle det være let at kunne holde forhjulet i jorden, så du kan træde cyklen op og styre samtidig.


Stumpjumper EVO kommer i 6 forskellige størrelser, benævnt som S1 til S6, hvor S6 er den største. Hvis du normalt bruger en Medium, skal du som udgangspunkt bruge en S3. Men hvis du vil have en MTB, der er mere livlig og legesyg, skal du gå en størrelse ned til S2. Hvis du omvendt vil have en MTB, der er mere stabil og forudsigelig på nedkørslerne, skal du gå en op til S4.

 

Affjedring og køreegenskaber
Med 160 mm vandring foran og 150 mm bagpå er Stumpjumperen en MTB, der kan håndtere noget særdeles teknisk svært terræn, og dens affjedringsdesign er meget inspireret af den endnu mere hardcore Specialized Enduro. I starten af affjedringen (bagpå) sorterer den effektivt de små vibrationer og stød fra.

 

I mellemregisteret ramper den langsom op for at give god support, og i bunden af vandringen er der så fuld support, hvor den ramper kraftigt op for at undgå bottom-out.


Baghjulets bane bevæger sig de første 40 mm af vandringen en smule bagud, således at du ikke mister fart, når du skal hen over forhindringerne på sporet.


Nu har vi ikke haft den nye Stumpjumper EVO mellem benene endnu, men man kan sige rigtigt meget om en cykels køreegenskaber ved at kigge på tallene. Og den ligner en MTB, der er ganske sjov at køre tekniske spor på, så længe det går nedad.

 

Og med den stejle sadelrørsvinkel bliver du også placeret midt i cyklen således at du ikke føler at du vælter bagover, når det går opad.

 


 

Øvrige features
Stumpjumper EVO har, som så mange andre af Specialized’s modeller, et SWAT opbevaringsrum under flaskeholderen, som nu er 15% større end den tidligere model. 


Til at beskytte rammen har Specialized udstyret Stumpjumper EVO med en rammebeskyttelse på den nederste 1/3 af skrårøret, således at sten som bliver smidt op fra forhjulet ikke ødelægger carbonrammen, og der er også en indbygget beskyttelse på oversiden af det højre kædestag som beskytter mod kædens vibrationer. 


Og nu vi taler om rammen, så er det jo ”let” at udvikle en meget stiv ramme. Men det er ifølge Specialized ikke altid ønskværdigt. Derfor er der indbygget flex i rammen de rigtige steder for at dæmpe vibrationer.

 

Og selv på et trail MTB med lang vandring som denne betyder vægten noget. En ramme i størrelsen S4 vejer 2750 gram for en lakeret ramme med alt hardware og dæmper. Dette er en ganske let ramme i denne kategori af MTB’ere.


Priser
Specialized Stupjumper EVO 2021 kommer i følgende modeller:


S-Works Stumpjumper EVO: 83.999 kr.
Stumpjumper EVO Pro: 63.999 kr.
Stumpjumper EVO Expert: 44.999 kr.
Stumpjumper EVO Comp: 36.999 kr.
S-Works Stumpjumper EVO Ramme: 30.999 kr.

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

CCC-rytter skifter til Total Direct Energie

Thomas efter Giro-exit: Var i bedre form end ved min Tour-triumf

Campenaerts: Hvis min karriere er forbi, vil jeg være brandmand

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

Cykelsøgemaskine

MANDAG

Video i artiklenOptakt: 7. etape af Vuelta a Espana

Video i artiklenGiro d'Italia-analyse: Den (u)forudsigelige grand tour

Louis Bendixen forlænger med Team Coop

Kirsten Wild tilbage på landevejen efter Covid-19-kamp

Video i artiklenVuelta a Espana-analyse: Roglical eller Andorra om igen?

Cykelcross Cup i Holbæk

Giro d’Italia pointvinder: Da vi vandt vores først etape tænkte vi, ”lad os fortsætte”

Følg Valgrens store udbrudschance i Vueltaen

Eksklusivt interviewMathias Matz skifter til Synch-Giant: Det er et fedt team

Bernal om genoptræning: Det vil tage over to måneder

Video i artiklenHar du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!

Rørt Pozzovivo: De vigtigste tre uger i mit liv

Hvad har Skibby til fælles med Sagan, Bennett og Izagirre?

O'Connor: Min bedste GrandTour i karrieren

Sydafrikansk profil forlader NTT

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Gravel Club: Kom med GFyn på tur - for Fyn er fin til gravel

Overvældet Almeida: Kan ikke beskrive min glæde

Video i artiklenStudiet peger på INEOS som de helt store vindere

McNulty godkender sin egen Grand Tour-debut

Costa efter tredjeplads: Ville slet ikke med i udbruddet

Video i artiklenEn ny spændende generation: Hvad byder fremtiden for Hindley efter giro-skuffelsen?

Izagirre skriver sig ind i historiebøgerne

Lykkelig Carapaz: Der er lang vej endnu

Vejret er for koldt og vådt til Esteban Chaves

Video i artiklenRadio Tour – Taler giro 21. etape: Gennemgang og evaluering af årets Giro d’Italia

Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%

Kelderman: Om en uge er jeg nok glad for resultatet

Fuglsang: Måske slut med at jagte klassement i store løb

SØNDAG

Video i artiklen’’Cykelløbet gav styrke i en mørk tid’’ – Studiet peger på det mest mindeværdige ved giroen

Video i artiklenRadio Tour giver karakterer til de danske Giro d’Italia-ryttere

Nibali hylder de nye stjerneskud

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Lykkelig Geoghegan Hart troede ikke sejren var mulig

Roglic: Krise skyldtes drilsk regnjakke

Video i artiklenIon Izagirre: Jeg havde problemer på sidste stigning, men jeg fandt kræfterne

Video i artiklenJai Hindley: Det er et kæmpe skridt for min karriere

Video i artiklenSe alle højdepunkter fra sjetteetape af Vuelta a España

Jakob Fuglsang efter Giro d´Italia: Jeg kom for at kæmpe om den lyserøde førertrøje

Video i artiklenIzagirre vinder sjette etape - Stor dag for Valgren og dyr dag for Roglic

Video i artiklenGlad Dave Brailsford: Tao gik fra 'måske kan jeg' til 'jeg kan gøre det'

Video i artiklenTao Geoghegan Hart vinder Giroen 2020

Video i artiklenJai Hindley må se sig slået af Geoghegan Hart

Video i artiklenIzagirre vinder sjette etape - Valgren femmer

Hart vinder Giro d'Italia - mens Ganna vinder enkelstarten

Video i artiklenFuglsang kører over målstregen

Video i artiklenDennis: Jeg havde håbet på en god enkeltstart, men jeg er helt død!

Video i artiklenStudiet om Mikkel Bjergs giro-debut: Han kan være stolt af den her giro

Video i artiklenCasper Pedersen giver bud på Jai Hindleys chancer på enkeltstarten

Video i artiklenTao Geoghegan Hart vs. Jai Hindley: Det er deres livs enkeltstart

Video i artiklenDave Brailsford: Tao gør bare, hvad han altid gør

De vigtigste starttider til dagens afgørende Giro-enkeltstart

Video i artiklenHolm til Sam Bennett før bjergetape: You look a bit chubby?

Video i artiklenJesper Worre går gennem sidste Giro-etape: Enkelstarten

Erfaren belgier skifter til Cofidis

Video i artiklenStatus på danskernes indsats i årets Giro d’Italia: Kan Fuglsang være tilfreds?

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Stelvio og Fuglsangs oprejsning

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Geoghegan Hart og Hindley skaber spænding før sidste etape

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Rytterprotest

Video i artiklenTop fem – de mest mindresrige etaper i årets Giro d’Italia: Thomas’ udgåelse og Castroviejo-sejr

Video i artiklenOptakt: 6. etape af Vuelta a Espana

Video i artiklenOptakt: 21. etape af Giro d’Italia

Video i artiklenVuelta a Espana-analyse: Sæsonafhængig belgisk udbryderkonge

Video i artiklenGiro d'Italia-analyse: Er der nogen, der har Pogacars nummer?

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Demare og Sagans duel

Sneskred under Giro-etape - se billederne

Video i artiklenBreschel: Præsidenten har ringet til Guerreiro for at fragte ham hjem i privatfly

Video i artiklenLund om Rohan Dennis flotte kørsel: ''Han vinder for for Tao''

Video i artiklen’’Det bliver en spektukalær afslutning!’’ – går girosejren til Geoghegan Hart Hart eller Hindley?

Video i artiklenGod, ond, underlig - et kig på 20. etape

Jesper Hansen går usikker fremtid i møde

Transferlisten 2020-2021 - Dansk

DCU prioriterer ungdommen i forhold til nye corona-restriktioner

Kelderman håber på godt holdresultat

Hindley: Jeg skal køre mit livs enkeltstart

LØRDAG

Video i artiklenSjov anekdote: Ole Ritter fik gratis kød hos slagteren i Italien

Eksklusivt interviewWatt-monster vender hjem til Synch-Giant