Prøv vores nye app
Produktnyt: Specialized Stumpjumper EVO 2021
16. oktober 2020 14:00
af Kent Løngaa

Med den nye Stumpjumper EVO flytter Specialized grænsen for, hvor meget du som rytter kan justere og tilpasse MTB’ens geometri og køreegenskaber.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Trenden inden MTB’er går mod mere og mere progressiv geometri, og det skal vi som forbrugere ikke være kede af.

 

Sammenligner man nutidens MTB’er med dem, man kunne købe for bare 10 år siden, er der sket en radikal udvikling, som vi som forbrugere har stor glæde af, da MTB’erne i dag er voldsomt meget bedre til at tackle de tekniske passager på sporene, hvor MTB’erne i ”gamle” dage var væsentligt mere sketchy, når du kastede den ned over en rockgarden eller skulle lande efter et stort drop.

 


 

Geometri og størrelser
Med den nye Stumpjumper EVO har Specialized introduceret en MTB med hidtil usete muligheder for at tilpasse geometrien, så den passer til din individuelle kørestil.

 

Læs også
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

 

Med et justerbart headset og en flip chip bagpå, har du mulighed for at justere Stumpjumperens geometri på 6 forskellige måder.


Som standard kommer Stumpjumper EVO med et headset, som kan sættes op i 3 forskellige konfigurationer, Slack, Medium og Stejl, hvor kronrørsvinklen ændres med 1 grad mellem hver indstilling.


Når man kombinerer dette med en flip chip som har 2 indstillinger, Høj og Lav, som sænker krankboksen med 7 mm og ændre kronrørsvinklen med 0,5 grader, får du i alt 6 forskellige kombinationer. 


Målt på en størrelse S4 (svarer til en Large) ligger kronrørsvinklen mellem 63 og 65,5 grader, og sadelrørsvinklen ligger mellem 76,2 og 77,1. Reach ligger fra 468 til 475 mm. 


Så der er i høj grad tale om, at Specialized omfavner ”Long, low and slack” trenden, og dette er jo for at skabe en MTB, der giver rytteren en følelse af stabilitet, når terrænet viser tænder. Samtidig indikerer den stejle sadelrørsvinkel, at dette ikke er en MTB, der kun er beregnet til at køre nedad.

 

Dette er en trailbike, hvor man også skal kunne træde den op til toppen af nedkørslen, uden at det føles som at have et traktordæk på slæb. Den stejle sadelrørsvinklen placerer dig midt i cyklen, og sammen med det reducerede offset på forgaflen, skulle det være let at kunne holde forhjulet i jorden, så du kan træde cyklen op og styre samtidig.


Stumpjumper EVO kommer i 6 forskellige størrelser, benævnt som S1 til S6, hvor S6 er den største. Hvis du normalt bruger en Medium, skal du som udgangspunkt bruge en S3. Men hvis du vil have en MTB, der er mere livlig og legesyg, skal du gå en størrelse ned til S2. Hvis du omvendt vil have en MTB, der er mere stabil og forudsigelig på nedkørslerne, skal du gå en op til S4.

 

Affjedring og køreegenskaber
Med 160 mm vandring foran og 150 mm bagpå er Stumpjumperen en MTB, der kan håndtere noget særdeles teknisk svært terræn, og dens affjedringsdesign er meget inspireret af den endnu mere hardcore Specialized Enduro. I starten af affjedringen (bagpå) sorterer den effektivt de små vibrationer og stød fra.

Annonce

 

I mellemregisteret ramper den langsom op for at give god support, og i bunden af vandringen er der så fuld support, hvor den ramper kraftigt op for at undgå bottom-out.


Baghjulets bane bevæger sig de første 40 mm af vandringen en smule bagud, således at du ikke mister fart, når du skal hen over forhindringerne på sporet.


Nu har vi ikke haft den nye Stumpjumper EVO mellem benene endnu, men man kan sige rigtigt meget om en cykels køreegenskaber ved at kigge på tallene. Og den ligner en MTB, der er ganske sjov at køre tekniske spor på, så længe det går nedad.

 

Og med den stejle sadelrørsvinkel bliver du også placeret midt i cyklen således at du ikke føler at du vælter bagover, når det går opad.

 


 

Øvrige features
Stumpjumper EVO har, som så mange andre af Specialized’s modeller, et SWAT opbevaringsrum under flaskeholderen, som nu er 15% større end den tidligere model. 


Til at beskytte rammen har Specialized udstyret Stumpjumper EVO med en rammebeskyttelse på den nederste 1/3 af skrårøret, således at sten som bliver smidt op fra forhjulet ikke ødelægger carbonrammen, og der er også en indbygget beskyttelse på oversiden af det højre kædestag som beskytter mod kædens vibrationer. 


Og nu vi taler om rammen, så er det jo ”let” at udvikle en meget stiv ramme. Men det er ifølge Specialized ikke altid ønskværdigt. Derfor er der indbygget flex i rammen de rigtige steder for at dæmpe vibrationer.

 

Og selv på et trail MTB med lang vandring som denne betyder vægten noget. En ramme i størrelsen S4 vejer 2750 gram for en lakeret ramme med alt hardware og dæmper. Dette er en ganske let ramme i denne kategori af MTB’ere.


Priser
Specialized Stupjumper EVO 2021 kommer i følgende modeller:


S-Works Stumpjumper EVO: 83.999 kr.
Stumpjumper EVO Pro: 63.999 kr.
Stumpjumper EVO Expert: 44.999 kr.
Stumpjumper EVO Comp: 36.999 kr.
S-Works Stumpjumper EVO Ramme: 30.999 kr.

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Følg en spændende tirsdag med løb i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil

Annonce

Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr

Annonce

Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job

Annonce

Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Annonce

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig

Annonce

Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat

Annonce

Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Landevej
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
Landevej
Van der Poel vurderer sine chancer mod Pogacar
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang: Dét kan få mig til at stoppe karrieren
Landevej
Danskerduo skal op imod Cavendish og andre stjerner
Landevej
Dumoulin har klar holdning til Van der Poel vs. Pogacar
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
To danskere slutter langt fremme i Holland
Landevej
Cavendish tilbage efter sygdom, men uden Mørkøv
Gravel
Valverde vinder igen
Landevej
Medie: Alaphilippe i forhandlinger med nyt hold
Landevej
Jakobsen må sætte større lid til dansker - vigtig hjælper misser Giroen
Landevej
Kron mindes uheldig episode før Liège: Før eller siden må heldet vende
Landevej
Norsgaard på vej til storhold?
Landevej
Kæmpetalents skadespause forlænges
Landevej
Agent sammenligner Philipsens tilbud: Så stor er chancen for et skifte

Fredag den 19. april 2024

Landevej
Lotto Dstny-rytter tilbage på cyklen for første gang efter lårbensbrud
Landevej
Søren Kragh udtaget til Liège-Bastogne-Liège
Landevej
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare
Landevej
Formand for DCU trækker sig
Landevej
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
VIS FLERE

Annonce