\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Kontrol-Interface: Ergonomi uden sidestykke, lækkert cockpit og tilpasningsmuligheder
I de senere år er professionelle ryttere begyndt at ændre deres kørestillinger- og præferencer - blandt andet også fordi UCI har indført et forbud imod de aerodynamiske positioner rytterne havde tillagt sig.
Shimano har i samarbejde med mange professionelle ryttere arbejdet for at studere disse UCI-ændringer. Rytterne ændrer også position alt efter, om de kører bjergkørsel, sprint eller tidskørsel. Shimano har forsøgt at afbalancere dette via en række ændringer, som skulle give bedre komfort, udseende og aerodynamik.
-
- De ny 2 x 12-speed trådløse hydrauliske skivebremseskiftere leveres nu med en forhøjet "hoveddel" med en lille indadgående kurve samt et øget område mellem gearskifteren og styret for at bringe nye niveauer af komfort og kontrol.
Dette giver rytterne bedre pegefinger- og tommelfingergreb på skifteren og bedre greb med tre fingre bag bremsegrebet - mens der stadig er let adgang til gearskifteren.
Forskydningen mellem Di2-knapperne på geargrebet er også blevet forbedret, hvilket muliggør en bedre differentiering mellem op-og ned-skifteknapperne - især hvis du kører med handsker eller har våde fingre.
Skiftegrebene fungerer med en trådløs forbindelse. Dette giver mulighed for en enkel installationsprocedure og ingen kabler i rammen eller styret.
Styr geargruppen via E-TUBE app'en
Kontrolinterfacet tilbyder naturligvis nogle praktiske tilpasningsmuligheder takket være en opdateret E-TUBE-app, der nu er kompatibel med Dura-Ace R9200-serien.
Ligesom tidligere versioner giver E-TUBE Project version 4.0.0 mulighed for at indstille præferencer såsom synkroniseret eller semi-synkroniseret skift, multi-skift, indstilling af skiftehastighed og STI-kortlægning, mens du er på farten.
Også forbindelser til tredjeparts cykelcomputere kan alle konfigureres til at vise Di2 -oplysninger.
Optimerede drivkomponenter, hurtigt og stødfrit skift
Konkurrende landevejsryttere søger normalt at komme fra A til B på den hurtigste og mest effektive måde. Med den enkle indsigt har Shimano optimeret sin gearing, gearskift og wattmåler til at sætte en ny milepæl for ydeevne, forbedret hastigheden på bagskifteren med 58% og forskifteren med 45%.
Den nye Dura-Ace 12-speed Hyperglide+ kassette bevarer det øverste 11T-gear, men er blevet optimeret med en revision af ‘sweet spot’ -gearene mellem 6., 7. og 8. tandhjul for at bevare glatte og konsekvente geartrin.
Resultatet er, at der ikke længere er behov for at forsinke en acceleration eller udføre et let tråd i forbindelse med dine gearskift. Ryttere kan nu “put the hammer down”, som Cecilie Uttrup så smukt kalder det, når cykelryttere laver en hård forcering.
Skiftene er endnu hurtigere med mere jævn kadence og dermed opnår rytterne også en endnu bedre fartoverførsel - takket være Dura-Ace kassetter med Hyperglide+ teknologi.
I alt er der to Dura-Ace Hyperglide+ kassette muligheder: 11-30T og et nyt Dura-Ace 11-34T-ratio til stejle stigninger. Kassetterne leveres med et nyt spline-mønster, der også er bagudkompatibelt med den tidligere Dura-Ace R9100 11-speed freehub-bodies.
Det betyder, at nye Dura Ace R9200-komponenter kan bruges på de tidligere hjul i R9100-serien.
Udover den nye større Dura-Ace kassette (11-34T), så har Shimano også en ny større 54-40T-setup i front, hvilket giver større mulighed for højere transmissionseffektivitet end mindre klingemuligheder. Det hjælper professionelle cykelryttere med at reagere på de stadigt stigende hastigheder.
-
- Vi skrev tidligere om for-og bagskifterens øgede hastighed, men der er mere at sige, fordi skiftene udføres nu af en mindre, slankere og lettere Di2 forskifter og en mere avanceret Shimano Sharow bagskifter. Forskifteren lover et 33% mindre frontareal, hvilket bringer et vægttab til 96 gram og tilbyder stor klingekapacitet til 50-55T klinger.
Mulighed for integrerede wattmålere
Drivlinjen er naturligvis ikke komplet uden kranksættene. To versioner er tilgængelige, den integrerede wattmålerversion eller ikke-wattmålerversionen, naturligvis med mange forskellige størrelsesspecifikationer.
Begge versioner er udstyret med Hollowtech II-teknologi og findes i enten 50-34T, 52-36T eller en ny 54-40T klingekombination, i pedalarmslængder fra 160 til 177,5 mm og med en Q-faktor på 148 mm.
Wattmåleren bruger Bluetooth og ANT+ teknologi til at overføre data. Shimano praler med 300+ timers køretid mellem opladninger og leveres med en forbedret 1,5% belastningsnøjagtighed.
Dura-Ace R9200 drivlinjen er komplet med den samme 12-speed kæde, der bruges på Shimanos mountainbikegruppe XTR M9100-serien, hvilket detailforhandlere og ryttere sikkert er glade for, da det grænser lagerkravene.
Ny bremseteknologi hentet fra mountainbikesporten
Fart betyder ikke meget uden evnen til at kontrollere den. Løb kan afgøres i svingene, så forbedret bremsning kan gøre forskellen mellem en podieplads og en skuffelse.
Shimanos nye Dura-Ace bremsekomponenter giver mere finjusteret kontrol gennem de smallere, hurtigere og mere aggressive svinglinjer, der findes i forskellige racesituationer.
Med tilføjelsen af servo wave-teknologien til bremsegrebene, som er taget fra Shimanos MTB- og gravelbremsesystemer, har ryttere et kortere frirum og er i stand til at få en mere kontant forbindelse til bremseklodser eller bremseskiverne, hvilket muliggør en mere nemmere modulering af bremserne.
Derudover er bremsestøjen blevet reduceret. Shimano oplyser, at den er forbedret med 10% bredere bremseklodser og mere plads til bremseskiverne samt et skift til Shimanos RT-MT900 bremseskiver.
Resultatet er et mere støjsvagt bremsesystem, der opnås ved mindre varme-deformation af bremseskiverne og mindre midlertidig interferens mellem klodsen og bremseskiven.
Desuden er vedligeholdelse af bremserne også blevet forbedret. Nu er det muligt at bleede bremsen uden at fjerne kaliberen fra rammen takket være en separat bleede-port og ventilskrue. En ny tragt og bleed-spacer hjælper også med at forbedre bleeding-processen.
Hjulsystem: Aerodynamik, drivkraft stivhed og lavere vægt
Det sidste område, som Shimano har valgt at fokusere på, det er hjulene. Shimano har redesignet deres hjul-lineup med en balance af tre faktorer: Drag-reduktion uden at ofre kontrollen, drivkraftens stivhed takket være et nyt direct engangement-nav og en lettere konstruktion.
De tre nye hjulsæt fås i en tubeless og tubular verison i fuld carbon. Hjulsættene fås i tre forskellige fælgprofiler, som giver rytteren forskellige præstationsfordele.
- - C36 hjulet er fokuseret på bjergkørsel og er det letteste.
-
- - C50 er et allround-hjul med en god balance mellem drag, kørestivhed, samlet vægt og styrbarhed.
- - C60 er det mest aerodynamiske hjul med høj stivhed til sprint, massespurter og høj hastighed. Det er fokuseret på at levere fordele ved drag, sidestivhed og drivkraftstivhed.
C36 og C50 forhjulene tilbyder et 1:1 standard egermønster. Baghjulene har 2:1 asymmetrisk optbal opbygning. C60 High Rigidity-hjulet tilbyder et 2:1 egermønster foran og bag med tykkere 2,0-1,8-2,0 mm eger for øget stivhed og kraftoverførsel.
Drag-reduktion var et stort mål for Shimano, og især den nye C50 udmærker sig i denne afdeling. I racesituationer bringer den en 5,1 watt drag-reduktion i forhold til Dura-Ace R9100-serien C40-TL-tubeless hjul og en 1 watt-reduktion i forhold til R9100 C60-TU-tubularhjulet, mens den stadig tilbyder andre allround-fordele ved vægt og kontrol.
Hvert gram tæller, når det kommer til rotationsmasse, så de nye hjul har også oplevet en stor vægtreduktion i fælgene. Et nyt hjulsæt C50 u tubeless udgaven falder hele 161 gram i forhold til de tidligere hjulsæt fra R9170-serien C40 i tubeless udgave.
Vægten
Nogle ryttere går meget op i vægten på deres geargruppe og til sidst i denne artikel vil vi foksuere på netop vægten. Shimano oplyser, at den nye geargruppe vejer 2506,5 gram, hvor den tidligere vejede 2485,3 gram.
Det er den nye bagskifter samt kranksættet (med wattmåler) og skifterne, som primært trækker lidt i den forkerte retning, men der er også sparet gram andre steder.
Priserne
Det er svært at sætte priser på den nye Dura-Ace eller Ultegra gruppe, da der er mange individuelle muligheder for tilpasninger. Vi har dog prøvet at sætte to grupper.
Priseksempel på en Shimano Dura-Ace gruppe
- Bagskifter 12s Di2 RD-R9250 Dura-Ace 6.199,00
- Ladekabler 1700mm EW-EC300 389,00
- Dobbelt forskifter Di2 FD-R9250 Brazed-On 3.449,00
- Batteri Type BT-DN300 1.599,00
- Kæde 126 led CN-M9100 11/12-Speed 479,00
- Bremseskiver 160mm Center Lock Int. RT-MT900 IceTechFreeza 1.118,00
- Elektisk wire 600mm Sort EW-SD300 289,00
- Elektisk wire 1200mm Sort EW-SD300 299,00
- Kranksæt 12-Speed FC-R9200 172.5mm 52-36T 4.499,00
- Kassette 12 Speed 11-30 CS-R9200 Dura-Ace 2.499,00
- Skivebremse sæt (Foran) ST-R9270(L),BR-R9270(F) 4.899,00
- Skivebremse sæt (Bagerst) ST-R9270(R),BR-R9270(R) 4.899,00
Samlet pris 30.317 kroner (Vejlende udsalgspriser)
Priseksempel på en Shimano Ultegra gruppe
- Bagskifter 12s Di2 RD-R8150 Ultegra 3199,00
- Dobbelt forskifter Di2 FDR8150 DS Brazed-On 1949,00
- Kæde 126 led CN-M8100 12-Speed 329,00
- Bremseskiver 160mm Center Lock Int. RT-MT800 IceTechFreeza 938,00
- Ladekabele 1700mm EW-EC300 389,00
- Batteri Type BT-DN300 1599,00
- Elektisk wire 600mm sort EW-SD300 External Routing 289,00
- Elektisk wire 1200mm sort EW-SD300 External Routing 299,00
- Kranksæt 12-Speed FC-R8100 172.5mm 52-36T 2249,00
- Kassette 12 Speed 11-30 CS-R8100 Ultegra 899,00
- Skivebremse sæt (Foran) ST-R8170(L), BR-R8170(F) 3749,00
- Skivebremse sæt (Bagerst) ST-R8170(R),BR-R8170(R) 3749,00
Samlet pris 19.637 kroner (Vejlende udsalgspriser)
Geargrupperne lander i de danske butikker i løbet af oktober 2021.