OL<\/a> blev b\u00e5de herre- og dameklassen vundet p\u00e5 en Scott og antallet af VM- samt World Cup-sejre bliver ved med at vokse.<\/p>","Scotts Spark-serie, der f\u00f8rste gang kom p\u00e5 markedet i 2008, er firmaets flagskib, og man har i l\u00f8bet af \u00e5rene udviklet fire generationer af cyklen. Netop nu rammer den nyeste generation markedet, og de to serier - Spark RC samt Spark 900 - byder p\u00e5 optimering og sp\u00e6ndende nyt\u00e6nkning.\u00a0<\/p>","
En detaljeret test af Scotts nye serier vil blive bragt senere, men her pr\u00e6senteres de vigtigste features ved den nye Spark RC samt 900-serie.\u00a0<\/p>","
Nino Schurters nye v\u00e5ben: Scott Spark RC<\/i><\/p>","
St\u00f8dd\u00e6mper inde i selve rammen<\/b><\/p>
Opm\u00e6rksomheden samler sig is\u00e6r omkring affjedringssystemet bagtil, som Scott har monteret ved krankboksen. Ofte er baghjulets affjedring monteret ved overr\u00f8ret p\u00e5 cyklerne, men ved at flytte funktionen ned omkring krankboksen og placere selve d\u00e6mperen inde i rammen, har man b\u00e5de sparet v\u00e6gt samt \u00f8get effektiviteten, meddeler producenten Scott.<\/p>","
If\u00f8lge Scott er stellet nu ekstra stift og kraftoverf\u00f8rende, og cyklens tyngdepunkt har bev\u00e6get sig nedad, hvilket giver en bedre kontrol. Der er god og konstant kontakt til underlaget, og sten samt r\u00f8dder absorberes effektivt.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Gennemtænkte detaljer omkring forgaflen
I samarbejde med schweiziske ingeniører og eksperter i biomekanik har Scott optimeret på stellets geometri, og producenten Scott har gjort det muligt for brugeren at ændre på forgaflens vinkel.
På 900-serien, som primært er til trail og udfordrende motionsture i skoven, er der gjort plads til en forgaffel med 130 mm vandring. Dette betyder øget komfort og sammen med det bredere styr, har man i 900-serien en high end-cykel til turene i skoven.
Spark RC-serien er til XC-folket, der vil køre aggressivt og gerne konkurrere i et terræn, hvor det går op og ned. Her kan forgaflen, der byder på 120 mm vandring, indstilles til en stejlere vinkel, der muliggør en endnu mere aggressiv kørestil og tillader en højere fart.
Generelt
Med mere end 20 forskellige Spark-modeller at vælge mellem, kan selv den mest kræsne forhåbentlig få opfyldt sine behov.
Naturligvis er topmodellerne fremstillet i carbon, men søger man et prisvenligt alternativ, der vel at mærke stadig nyder godt af Scotts teknologiske landvindinger fås Spark 950, 960 samt 970 i aluminium. Herimellem fås flere hybrid-modeller, hvor både carbon og aluminium er anvendt.
Både forreste og bagerste støddæmper kan reguleres fra styret. Skal man køre ned ad en passage med rødder og andre forhindringer, er det naturligvis en fordel at udnytte begge støddæmperes funktion. Omvendt kan affjedringen gøres stiv på de lige stykker, hvor kraftoverføring er vigtig. Alt det indimellem kan klares med Scotts "traction control", hvor kun det ene kammer i bagerste støddæmper er aktiveret.
Generelt har Scott tilstræbt sig på at forbedre hele vejen rundt. På begge serier finder man indvendig kabelføring, og herved lettes rengøringen, ligesom det æstetiske udtryk er forbedret. Hvis du vil nørde mere i den nye teknologi kan Feltet.dk og Motionsfeltet.dk anbefale denne video fra Scott. VIDEO
Test følger på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk
Som nævnt vil Feltet.dk og Motionsfeltet.dk snart bringe en grundig test af Scotts nye cykelserier og meget tyder på, at mountainbike-entusiaster har noget at se frem til. Optakten lyder i hvert fald lovende.
Se Scotts egen alternative måde at præsentere mountainbiken på...
VIDEO