Produktnyt: Scott Addict RC
27. juni 2019 09:53 af Rikke Bak DalgaardFoto: Simon Ricklin

Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.

Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye SCOTT Addict RC. SCOTT havde inviteret os til deres nybyggede hovedkvarter i Schweiz, som blev færdig ultimo april måned.

 

Der var blandt andet mulighed for at prøvekøre den nye landevejscykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra ingeniørerne bag cyklen.

 

 

Designet til bjergrytterne

Ingeniørerne bag mener, at den nye SCOTT Addict RC er så komplet, som den kan blive, når det kommer til den perfekte high-performance landevejscykel. Så uanset, om du forsøger at vinde cykelløb, går efter et virtuelt segment eller kører om kap med dine venner på den lokale stigning, så gør Addict RC det mere sandsynligt, at du tager sejren.

 

SCOTT Addict RC blev første gang introduceret i 2008 og Simon Yates vandt Vuelta de España i 2018 på en Addict RC. Han udtaler:

 

”Siden jeg blev professionel, har Addict RC været min foretrukne cykel. Jeg er blevet meget komfortabel på cyklen i bjergene, især på grund af letheden. Nu er den nye version ikke kun let, men den er også stivere, fuldt integreret, mere aerodynamisk og bygget med skivebremser til hurtigere bremsning, især i regnen, hvilket gør den til den ultimative klatrecykel."

 

 

Integration                 

Den nye Addict RC er den første cykel med en fuldstændig integreret kabelføring til både mekanisk og elektrisk gearskifte, uden nogen form for kompromis med gearskifte, bremseevne, styreegenskaber eller rammens stivhed.

 

Dertil kommer, at SCOTT’s interne kabeldesign gør det nemt for mekanikere at skifte kabler samt vedligeholde cyklen. Fra begyndelsen af ​​udviklingsprocessen var målet at bringe integrationen af ​​kabelføring til et helt nyt niveau, hvilket må sige at have lykkes.

 

Kernen af integrationen er den internt udviklede og nu patenterede "Eccentric bicycle fork shaft".

 

Omdrejningspunktet i denne innovation er, at rotationsaksen ved den øverste spacer har en forskydning på tre millimeter mod rotationsaksen ved den nedre spacer.

 

Denne kombination af en tre millimeter forskudt 1¼" gaffelstyreraksel inde i en 1,5" top-spacer giver tilstrækkelig plads til at føre både mekaniske og elektroniske skiftekabler, såvel som begge hydraulikslanger, på indersiden af rammen.

 

På bunden af ​​kronrøret er gaflens rotationsakse igen koncentrisk til midten af ​​lejet og efterlader cyklens styring upåvirket. Resultatet er et rent udseende og et fuldt integreret cockpit.

 

 

Combo Creston IC SL cockpit

SCOTT’s nye Syncros combo-cockpit gør det muligt at føre alle kabler indvendigt igennem styret, frempinden og videre ind i rammen. I samarbejdet med en internationalt anerkendt partner, GebioMized, har de ifølge dem selv skabt den ultimative ergonomiske form til cykelryttere.

 

Kabler føres internt, uanset om elektroniske eller mekaniske foretrækkes, så hverken kabler eller bolte er synlige.

 

Carbonkonstruktionen er kernen i Syncros og den unikke V-form er udviklet til dette med glatte overgange og ingen skarpe kanter, især ved overgangen mellem frempind og styr.

 

På baggrund af SCOTT’s specifikke design og geometri har de opnået en forbedring på 26 procent i stivhed. Brugen af Ultra-high Modulus carbonfibre spiller en central rolle i denne forbedring. Den specifikke og unikke V-form muliggør også en bedre integration af cykelcomputeren.

 

I samarbejdet med GebioMized har SCOTT optimeret toppen af styret med en oval form for at lempe trykpunkter. Skiftegrebene har fået en glat overgang og en kompakt form, hvilket udgør dette one-piece cockpit.

 

 

Creston IC 1.5 RR IC frempind

SCOTT har også forsøgt at reproducere det samme design som one-piece cockpittet med deres separate styr og frempind.

 

Der er fuld integration til kablerne inde i styret samt frempinden til både mekanisk og elektronisk kabelføring. Der er også mulighed for at integrere en cykelcomputer. Endelig betyder frempindens magnethætte, at der ikke er nogen bolte synlige på styret, hvilket fuldfører det rene udseende.

 

Den innovative frempind gør det muligt for mekanikere at ændre frempinden, uden at skulle røre ved bremserne og sammen med de nye delevenlige spacere kan man let hæve og sænke frempinden.

 

Letvægt og stivhed

Kombinationen af strukturoptimering og sofistikeret lagring af Ultra-high Modulus carbonfibre giver, foruden cyklens stivhed, også en signifikant forbedring af krankens stivhed. Den nye Addict RC ramme er dermed 14,5% mere stiv end den forrige.

 

Det komplette rammesæt er hult indeni, hvilket aldrig er set før og gør rammen endnu lettere. Derudover er Addict RC designet til at blive integreret i thru-axle systemet.

 

Det nye ultralette sadelspænde vejer kun 12 gram og er derfor et meget carbonvenligt spænde. Dette gjorde det også muligt at spare endnu mere vægt på sadelpinden, som kun vejer 142 gram.

 


Foto: Jeg tester cykler i Schweiz / Foto: Jochen Haar

 

Aerodynamik

Foruden forbedret stivhed og fuldt integrerede kabler, er den nye Addict RC nu også mere aerodynamisk end nogensinde før. SCOTT’s patenterede airfoil design er blevet anvendt på rammen (skrårør, kronrør, sadelpind, sadelrør og sadelstræbere) med det formål at optimere luftstrømmen og reducere den samlede modstand.

 

Derudover er sadelstræbere sænket og den integrerede kabelføring skaber ikke kun et rent udseende, men gør også cyklen mere aerodynamisk.

 

Køreegenskaber

Kombinationen af lavere sadelstræbere og en sofistikeret anvendelse af karbonfibre, giver en strømlinet køreoplevelse, selv under svære forhold. Dette er opnået uden påvirkning af pedaltrådet og krankens stivhed.

 

Geometri

Den nye Addict RC bruger en geometri, der opfylder kravene fra både de professionelle ryttere og motionister, der foretrækker en mere aggressiv position samt en meget direkte styring.

 

For at gøre det muligt, arbejdede SCOTT tæt sammen med fagfolk hos Mitchelton-SCOTT teamet og én af de mest anerkendte bikefittere, Radlabor. Dette samarbejde gav dem mulighed for at evaluere tusindvis af positioner, så de kunne finde den optimale til performanceorienterede ryttere.

 

 

Syncros Komponenter

Ny i SCOTT’s række af sadler er Belcarra Regular 1.0, som er udviklet til ryttere med normal til lav bøje- og lændefleksibilitet.

 

Det er personer, som oftest sidder på midten eller bagsiden af sadlen. Disse ryttere sidder primært på siddeknoglerne og dermed den bredere del af sadlen. Sadlen har carbonbøjler for at gøre den let og med en central kile til støtte og komfort.

 

 

Feltet.dk’s udsendtes oplevelse

Selve cyklen er super flot og det rene look uden kabler ser godt ud. Undertegnede er ikke bjergrytter, men jeg elsker alligevel at klatre i bjergene. Ingen tvivl om, at den nye Addict RC er en letvægter og gør sig godt i de schweiziske bjerge, som vi kørte i.

 

Det gælder både, når det går op og ned. Cyklen føltes hurtig nedad, var nem at styre igennem sving og skivebremserne virkede perfekt på de stejle nedkørsler.

 

Som konkurrencerytter, og vant til en aggressiv position, sad jeg komfortabelt på den nye Addict RC og jeg bemærkede især cyklens aggressive ergonomi på nedkørsler og i sving, hvor jeg susede igennem og følte jeg kunne lægge mig ned uden at miste styringen.

 


Jeg tester cyklen opad / Foto: Tom Schlegel

Som kvindelig cykelrytter kørte jeg med den kvindespecifikke sadel Syncros Celista V Concept 1.0 carbon, som jeg også har fået med hjem til test. Men, allerede nu kan jeg sige, at jeg var positiv over at køre med sadlen under besøget hos SCOTT.

DEL
DELTAG I DEBATTEN

TORSDAG

Produktnyt: Rolf Sørensen sportsernæring fra LIDL

Etapesejren glippede for Bilbao: Jeg havde ikke mere energi

Optakt: 13. etape af Tour de France

Mühlberger manglede det sidste: At følge Yates tog på kræfterne

Alaphilippe klar til at presse sig selv mere end nogensinde før

Geraint Thomas tilfreds med dagens etape

Tour de France-analyse: Killerinstinktet

Følg Tourens vigtige enkeltstart

Opdateret: Rohan Dennis udgået af Tour de France under mystiske omstændigheder

Valgren: Rart at mærke bjergbenene

Prikket Wellens: Jeg var kraftløs

Yates: Vidste ikke om jeg kunne vinde over Bilbao og Mühlberger

Patrick Lefevre: Jeg tror i dag var en aperitif

Julian Dean: Vi håbede, at Yates kunne bruge lidt af sin baneerfaring til at vinde

Highlights: Fantastisk spurtsejr til Simon Yates på udbrudsetape

Trøjeskift og ny hollandsk succes i Giro Valle d’Aosta

Simon Yates tager udbrudssejr i Pyrenæerne i Tour de France

Fuglsang: Jeg forventer et udbrud holder hjem grundet den lange nedkørsel

Brailsford: Froomes Vuelta-sejr føles mærkværdig

Av! Soigneur falder til jorden efter at være gået i vejen for den olympiske mester

Uttrup Ludwig til start i La Course by Le Tour de France

Dennis går efter timerekorden

Woods bange for at have brækket et ribben

Langvad udtaget til La Course

Så du det? - Mountainbiker hopper over Tour-feltet

Molano gør comeback efter midlertidig suspendering

#AskSagan: Daniel Oss med genial Sagan-efterligning

Showmanden Sagan gør det igen: Laver tricks på cyklen foran feltet

Matthews opgiver pointtrøjen: Vil jagte etapesejre

Overblik: Udgåede ryttere i årets Tour de France

Thomas forventer ikke klassementsangreb

Giro Valle d'Aosta-etape ender i stor farce

Bøde og tidsstraf til Asgreen efter episode med Sunweb-rytter

To danskere til start for Virtu Women i belgisk etapeløb

Indbrud på Lotto Soudals hotel under Tour de France

Danske juniorer viser sig frem i Canada

Cobo anker ikke dopingdom og mister Vuelta-sejr

Efter 11. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Dan Martin: Aru har allerede været en kæmpe hjælp

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

ONSDAG

Fuglsang om ny slagplan: Det lykkedes ikke helt 100%

Alaphilippe klar til at forsvare trøjen i bjergene

Optakt: 12. etape af Tour de France

Skuffet Groenewegen påtager sig ansvaret

Tour de France-analyse: Endelig en "rigtig" cykelrytter

Danske talenter imponerer i vigtigt ungdomsløb

Overvældet Ewan: Jeg kan ikke tro det

Video: Terpstra fortsætter rædselsår

Roger Kluge om Caleb Ewans vej til etapesejren: Han blev fanget bag et styrt

Wanty-Groupe Gobert forlænger med Odd Christian Eiking

Ewan vinder sprinternes duel i Toulouse

Drapac Cycling Team lukker efter denne sæson

Medie: Formolo får to år hos UAE Team Emirates

Deceuninck-Quickstep skriver under med italiensk talent

Haig: Trentin kan vinde en etape i år

Gilbert storroser van Aert: Bedre end Nys

L’Équipe: Fuglsang kræver 15 millioner årligt

Jumbo-Visma direktør indrømmer interesse i Kittel

Geraint Thomas: Vores erfaring er vigtig

Van Aert svarer legende igen: Vi får at se

Konkurrenten Van der Poel imponeret over Van Aert

Rick Zabel udgår med influenza

Impey sætter ære i hjælperrollen: Holdet har tillid til mig

Ny bog: Den hemmelige cykelrytter

Opportunistisk vennepar vil udfordre Tourens manuskript

TIRSDAG

Fulgsang vil indhente tidstab: Hvis fornemmelsen er god, vil jeg prøve

Adam Yates godt fra start i Touren: Det går meget bedre end sidste år

Pinot efter tidstab: Vi er stadig inde i kampen

Optakt: 11. etape af Tour de France

Tour de France-analyse: En Rowe kan man altid bruge

Erfaren hollandsk duo indstiller karrieren efter denne sæson

Medie: To store profiler forlænger med Jumbo-Visma til 2023

Alaphilippe: Jeg vil gerne beholde førertrøjen til enkeltstarten i Pau

Medie: Italiensk prokontinentalhold lukker muligvis næste år

Thomas: Vi skal holde øje med Alaphilippe

Dimension Data ændrer navn og tilføjer to unge ryttere

Bardet: Ikke længere pres på mig

Se listen: Kun to ud af ni danskere har tjent præmiepenge i Touren

Wattene bag Verdensklassen - Udbryderkongens nyeste kunststykke

Landa: Fuglsang og Pinot kommer til at spille store roller

GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning