Produktnyt: Scott Addict RC
27. juni 2019 09:53Foto: Simon Ricklin
af Rikke Bak Dalgaard

Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.

Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye SCOTT Addict RC. SCOTT havde inviteret os til deres nybyggede hovedkvarter i Schweiz, som blev færdig ultimo april måned.

 

Der var blandt andet mulighed for at prøvekøre den nye landevejscykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra ingeniørerne bag cyklen.

 

 

Designet til bjergrytterne

Ingeniørerne bag mener, at den nye SCOTT Addict RC er så komplet, som den kan blive, når det kommer til den perfekte high-performance landevejscykel. Så uanset, om du forsøger at vinde cykelløb, går efter et virtuelt segment eller kører om kap med dine venner på den lokale stigning, så gør Addict RC det mere sandsynligt, at du tager sejren.

 

SCOTT Addict RC blev første gang introduceret i 2008 og Simon Yates vandt Vuelta de España i 2018 på en Addict RC. Han udtaler:

 

”Siden jeg blev professionel, har Addict RC været min foretrukne cykel. Jeg er blevet meget komfortabel på cyklen i bjergene, især på grund af letheden. Nu er den nye version ikke kun let, men den er også stivere, fuldt integreret, mere aerodynamisk og bygget med skivebremser til hurtigere bremsning, især i regnen, hvilket gør den til den ultimative klatrecykel."

 

 

Integration                 

Den nye Addict RC er den første cykel med en fuldstændig integreret kabelføring til både mekanisk og elektrisk gearskifte, uden nogen form for kompromis med gearskifte, bremseevne, styreegenskaber eller rammens stivhed.

 

Dertil kommer, at SCOTT’s interne kabeldesign gør det nemt for mekanikere at skifte kabler samt vedligeholde cyklen. Fra begyndelsen af ​​udviklingsprocessen var målet at bringe integrationen af ​​kabelføring til et helt nyt niveau, hvilket må sige at have lykkes.

 

Kernen af integrationen er den internt udviklede og nu patenterede "Eccentric bicycle fork shaft".

 

Omdrejningspunktet i denne innovation er, at rotationsaksen ved den øverste spacer har en forskydning på tre millimeter mod rotationsaksen ved den nedre spacer.

 

Denne kombination af en tre millimeter forskudt 1¼" gaffelstyreraksel inde i en 1,5" top-spacer giver tilstrækkelig plads til at føre både mekaniske og elektroniske skiftekabler, såvel som begge hydraulikslanger, på indersiden af rammen.

 

På bunden af ​​kronrøret er gaflens rotationsakse igen koncentrisk til midten af ​​lejet og efterlader cyklens styring upåvirket. Resultatet er et rent udseende og et fuldt integreret cockpit.

 

 

Combo Creston IC SL cockpit

SCOTT’s nye Syncros combo-cockpit gør det muligt at føre alle kabler indvendigt igennem styret, frempinden og videre ind i rammen. I samarbejdet med en internationalt anerkendt partner, GebioMized, har de ifølge dem selv skabt den ultimative ergonomiske form til cykelryttere.

 

Kabler føres internt, uanset om elektroniske eller mekaniske foretrækkes, så hverken kabler eller bolte er synlige.

 

Carbonkonstruktionen er kernen i Syncros og den unikke V-form er udviklet til dette med glatte overgange og ingen skarpe kanter, især ved overgangen mellem frempind og styr.

 

På baggrund af SCOTT’s specifikke design og geometri har de opnået en forbedring på 26 procent i stivhed. Brugen af Ultra-high Modulus carbonfibre spiller en central rolle i denne forbedring. Den specifikke og unikke V-form muliggør også en bedre integration af cykelcomputeren.

 

I samarbejdet med GebioMized har SCOTT optimeret toppen af styret med en oval form for at lempe trykpunkter. Skiftegrebene har fået en glat overgang og en kompakt form, hvilket udgør dette one-piece cockpit.

 

 

Creston IC 1.5 RR IC frempind

SCOTT har også forsøgt at reproducere det samme design som one-piece cockpittet med deres separate styr og frempind.

 

Der er fuld integration til kablerne inde i styret samt frempinden til både mekanisk og elektronisk kabelføring. Der er også mulighed for at integrere en cykelcomputer. Endelig betyder frempindens magnethætte, at der ikke er nogen bolte synlige på styret, hvilket fuldfører det rene udseende.

 

Den innovative frempind gør det muligt for mekanikere at ændre frempinden, uden at skulle røre ved bremserne og sammen med de nye delevenlige spacere kan man let hæve og sænke frempinden.

 

Letvægt og stivhed

Kombinationen af strukturoptimering og sofistikeret lagring af Ultra-high Modulus carbonfibre giver, foruden cyklens stivhed, også en signifikant forbedring af krankens stivhed. Den nye Addict RC ramme er dermed 14,5% mere stiv end den forrige.

 

Det komplette rammesæt er hult indeni, hvilket aldrig er set før og gør rammen endnu lettere. Derudover er Addict RC designet til at blive integreret i thru-axle systemet.

 

Det nye ultralette sadelspænde vejer kun 12 gram og er derfor et meget carbonvenligt spænde. Dette gjorde det også muligt at spare endnu mere vægt på sadelpinden, som kun vejer 142 gram.

 


Foto: Jeg tester cykler i Schweiz / Foto: Jochen Haar

 

Aerodynamik

Foruden forbedret stivhed og fuldt integrerede kabler, er den nye Addict RC nu også mere aerodynamisk end nogensinde før. SCOTT’s patenterede airfoil design er blevet anvendt på rammen (skrårør, kronrør, sadelpind, sadelrør og sadelstræbere) med det formål at optimere luftstrømmen og reducere den samlede modstand.

 

Derudover er sadelstræbere sænket og den integrerede kabelføring skaber ikke kun et rent udseende, men gør også cyklen mere aerodynamisk.

 

Køreegenskaber

Kombinationen af lavere sadelstræbere og en sofistikeret anvendelse af karbonfibre, giver en strømlinet køreoplevelse, selv under svære forhold. Dette er opnået uden påvirkning af pedaltrådet og krankens stivhed.

 

Geometri

Den nye Addict RC bruger en geometri, der opfylder kravene fra både de professionelle ryttere og motionister, der foretrækker en mere aggressiv position samt en meget direkte styring.

 

For at gøre det muligt, arbejdede SCOTT tæt sammen med fagfolk hos Mitchelton-SCOTT teamet og én af de mest anerkendte bikefittere, Radlabor. Dette samarbejde gav dem mulighed for at evaluere tusindvis af positioner, så de kunne finde den optimale til performanceorienterede ryttere.

 

 

Syncros Komponenter

Ny i SCOTT’s række af sadler er Belcarra Regular 1.0, som er udviklet til ryttere med normal til lav bøje- og lændefleksibilitet.

 

Det er personer, som oftest sidder på midten eller bagsiden af sadlen. Disse ryttere sidder primært på siddeknoglerne og dermed den bredere del af sadlen. Sadlen har carbonbøjler for at gøre den let og med en central kile til støtte og komfort.

 

 

Feltet.dk’s udsendtes oplevelse

Selve cyklen er super flot og det rene look uden kabler ser godt ud. Undertegnede er ikke bjergrytter, men jeg elsker alligevel at klatre i bjergene. Ingen tvivl om, at den nye Addict RC er en letvægter og gør sig godt i de schweiziske bjerge, som vi kørte i.

 

Det gælder både, når det går op og ned. Cyklen føltes hurtig nedad, var nem at styre igennem sving og skivebremserne virkede perfekt på de stejle nedkørsler.

 

Som konkurrencerytter, og vant til en aggressiv position, sad jeg komfortabelt på den nye Addict RC og jeg bemærkede især cyklens aggressive ergonomi på nedkørsler og i sving, hvor jeg susede igennem og følte jeg kunne lægge mig ned uden at miste styringen.

 


Jeg tester cyklen opad / Foto: Tom Schlegel

Som kvindelig cykelrytter kørte jeg med den kvindespecifikke sadel Syncros Celista V Concept 1.0 carbon, som jeg også har fået med hjem til test. Men, allerede nu kan jeg sige, at jeg var positiv over at køre med sadlen under besøget hos SCOTT.

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Froome: Bernal er hjælper i Touren 2020

Lars Bak: Det er en drøm at slutte på denne måde

Asbjørn Kragh til start i Kina

Movistar henter talentfuld klatrer hos lukkende hold

Brenton Jones spurter sig til etapesejr i Kina

Caja Rural belønner stagiaire med kontrakt

Cecilie Uttrup skifter til franske FDJ

Mitchelton-Scott forlænger med talentet Hamilton

Vind billetter til Danish Bike Award

Banelandsholdet tror på EM-metal i Holland

Stem til Danish Bike Award - og vind billetter

Transferlisten 2019-2020 - WorldTour

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Naesen: Glad for at slutte på podiet

Eli Iserbyt vinder første afdeling af Superprestige

Walleys glad for sejr efter hårdt år

Dries de Bondt vinder Memorial Rik van Steenbergen

Highlights: Jelle Wallays vandt Paris-Tours – Lars Bak tog imponerende afsked i sit sidste løb

Wallays vinder Paris-Tours - Bak i top 10

Pelucchi tager endnu en etapesejr i Kina

LIVE: Sidevinden raser i Kraghs titelforsvar

Nordmand: Jeg kan køre med om sejren i Lombardiet

QuickStep-boss: Viviani har været en fornøjelse

Sjetteplads: Jeg leverede et stærkt resultat

Tour-vinder: En tredjeplads er en succes for mig

Trek-manager: Nu er det op til Mads P

Optakt: Paris-Tours

Lars Bak: Jeg er misundelig på Mads P og Valgren

Froome har smidt krykkerne: Alt går i den rigtige retning

Ten Dam sluttede karrieren mens vennen vandt: Nærmest som et eventyr

Veteranen Valverde vil blive ved: Måske plads til overraskelse endnu

Fødselaren Woods blev overvåget: Ingen gaver til nogen

Fuglsang skuffet over fjerdeplads - stolt af karrierens bedste sæson

LØRDAG

Groenewegen: Jeg skal fejre det i aften

Roglic: De kørte for, at jeg ikke skulle vinde

Lykkelig Mollema: Jeg kan ikke tro det

Dylan Groenewegen vinder i regnvejr på hjemmebane

Bak før karrierestop: Det kan mærkes i kroppen

Mollema snyder alle favoritterne i Lombardiet Rundt

Highlights: Mollema tog karrierens største sejr i Lombardiet, mens Fuglsang blev firer

Ellingworth vil vinde Grand Tours med Bahrain-Merida

Knaven bag nyt U23-hold hos kvinderne

Søren Kragh skal jagte endnu en sejr i Paris-Tours

Waoo lukker - Riis og Seier en del af Dimension Data

Optakt: Tacx Pro Classic

VM-form skal sikre Küng topresultat i Paris-Tours

Degn om OL-mulighed: Skal forsøge at være den bedste

Spansk puncheur vender tilbage til Caja Rural

Rygte: Ung spanier har skrevet under med Movistar

Optakt: Il Lombardia

Plaza: Det var på tide at stoppe nu

Rolig Bernal tror på sig selv i Lombardiet

Medie: Israel Cycling Academy jagter Modolo og Brambilla

Supersprinter skifter til amerikanere

Woods: Roglic er manden der skal slås

Morabito takker af efter 14 år: At krydse stregen vil være vidunderligt

Spektakulær spurt: Newzealænder bryder forbandelse og vinder i Kina

Formstærke Benoot siger farvel til Lotto i Lombardiet

FREDAG

Hammer Stavanger afvikler næste år et kvindeløb

Valgren inden Lombardiet: Et af de smukkeste løb på kalenderen

Honoré inden Tacx Pro Classic: Viviani er motiveret

Colbrelli: Med Cavendish på holdet kan jeg blive en bedre sprinter

Schweizisk klatrer bliver professionel hos Israel Cycling Academy

Tidligere Lombardiet Rundt-vinder forlænger med Mitchelton-Scott

Oversigt: Disse ryttere indstiller karrieren

Spilak river kontrakt over med Bahrain-Merida og indstiller karrieren

Van Aert genoptager træning på landevejen efter voldsomt styrt i Touren

Belgisk WorldTour-rytter skifter til kontinentalhold

Fire danskere til start i Lombardiet Rundt

Ludvig Wacker trives i Sunweb-kollektivet

Pelucchi spurter sig til femte sæsonsejr i Kina

Coloquick genopbygger talentfabrikken - Henter Charmig og Changizi

TORSDAG

Dokumentar bringer nye oplysninger i sagen om Marco Pantanis død

Sarreau efter sejr: Ville gerne gøre det godt på hjemmebane

Peters: Jeg er gået et niveau op i år

Tidligt styrt kostede for Dan Martin i Gran Piemonte

Bernal efter sejr: Sosa var næsten stærkere end mig

Sarreau sejrer i Paris-Bourges

Velbesøgt åbningfest hos E-cycling Lab