Produktnyt: Rapha lancerer egen sko-kollektion
22. marts 2019 13:25 af Morten Andersen

Rapha har før lavet sko i samarbejde med andre producenter. Men nu lancerer englænderne for første gang deres helt egen kollektion af sko. Skabt af dem selv - fra sålen og op.

Siden Rapha lancerede sin første tøjkollektion har de løbende udviklet ny produkter i en lang række produktkategorier. Nu tager produktudviklingen igen en ny drejning, da turen er kommet til sko, hvor Rapha lancerer to helt nye modeller to år efter de første skitser til projektet blev tegnet.

 

Modellerne er skabt til henholdsvis ture på landevejene og off-road-eventyr. Modellen til landevejen hedder Classic mens den offroad-bror er navngivet Explore.

 

Komfort er nøglen

Cykelsko er den direkte forbindelse mellem rytter og cykel, når den altafgørende kraft skal overføres.

 

Derfor skal de være stive og robuste, men Rapha startede faktisk et helt andet sted. I udviklingen af skoene har det vigtigste mål nemlig været at skabe en sko, som yder exceptionel komfort.

 

Derfor har englænderne også grebet opgaven videnskabeligt an og lagt sig i selen for at præsentere et nytænkende produkt.

 

Classic-skoen har en exceptionelt slidstærk ydersål beklædt med termoplast og en kulfiberplade, som dækker hele sålens længde, hvilket gør den stiv og robust og derved gearet til race på landevejen. I Explore-skoen har Rapha derimod benyttet sig af en afkortet kulfiberplade, som kun udgør omtrent 3⁄4 af sålens længde, og som er beskyttet af en gummibeklædning.

 

Det specielle ved det er, at det gør skoen nem at gå i samtidig med at den giver en effektiv kraftoverførsel.

 

 

Snørrebånd fremfor andet

Rapha har også eksperimenteret med diverse lukkesystemer. Efter at have eksperimenteret med et elastisk pull-closure system besluttede den ledende designer Joël Salamin sig imidlertid for traditionelle snørebånd i stedet.

 

En helt klassisk løsning på overfladen, men faktisk er der mere end øjet umiddelbart skuer. Snøresystemet ligner et traditionelt design, men det fungerer i tandem med en dobbeltvægget midterfod, og leverer dermed skoens stærkeste funktionelle kendetegn, og som skal give exceptionel god pasform om midten af foden.

 

"Overdelen er lavet af ét sammenhængende stykke letvægtsmikrofiber. Omkring midterfoden er materialet anvendt i to lag ved at folde det tilbage om sig selv, hvilket giver en 'dobbeltvæg'. Dobbeltvæggen er sikkert fæstnet til kulfibersålen og skaber derved et bånd af løkker på langs af oversiden af foden, som fungerer som øjer for de slidstærke polyestersnører."

 

"Når man snører skoen, bliver spændingskraften fordelt mere jævnt henover toppen af foden, så man undgår at skoen niver i huden, samtidig med at skoen både sidder godt til og kan give sig for komfortens skyld gennem hele trådet. Vi har skabt noget, som giver et sømløst look og forbedrer skoens overordnede robusthed. Det fungerer så godt, at vi valgte at bruge den samme konstruktion og pasform på begge sko" siger den ledende designer på projektet, Joël Salamin.

 

 

Begge sko kommer også med justerbare støtter til svangen, som er formet så de giver rigeligt plads til tæerne, for at øge komforten især på lange ture.

 

Som altid har Rapha benyttet sig af deres adgang til nogle af verdens mest dedikerede ryttere i testfasen. De er således blevet testet over titusinder af kilometer på alt fra trans-europæiske bike-packing ture og af professionelle World Tour-ryttere som Lachlan Morton fra EF Education First Pro Cycling.

 

Classic

 

 

Fakta:

Raphas karakteristiske tåstrop med refleks
En let, stiv kulfiberplade i hele skoens længde
Smidig perforeret, sømløs overdel i ét stykke mikrofibermateriale
Elastisk løkke som holder snørerne væk fra kæde og klinger
Hælbelægning af termoplast for godt greb
250 g for størrelse 42
Kompatibel med klamper/pedaler med 3 bolte
Refleksmærke på hælen for synlighed om natten
Forstærket tå- og hæleparti for øget holdbarhed
Overdel: 100% mikrofiber
Snører: 100% polyester
Beklædning af ydersål: 100% TPU
EVA indersål med et toplag af blødt antibakterielt mirkofiber
Gevind til klampebolte: 100% rustfrit stål

 

Med Classic-skoen startede Rapha med en velkendt silhuet, hvorefter alt andet blev designet fra bunden. Der er anvendt en stiv kulfiberplade i hele sålens længde for at opnå en effektiv kraftoverførsel i pedalerne og herefter er pladen pakket ind i en slidstærk ydersål af termoplast for at beskytte den, når rytteren stiger af cyklen.

 

Termoplasten er så slidstærk og lavet med så godt et greb, at man skal føle sig sikker til fods og - både på caféen og i mere uforudseeligt terræn.

 

Som sagt kommer Classic-skoen med et unikt, dobbeltvægget snøresystem med slidstærke øjer, som er integreret i skoens overdel og er forsynet med robuste snørebånd. En af den største fordele ved sådan et design er, at spændingskraften fra snørebåndene fordeles over et større område.

 

 

Overdelens lave snit fjerner risikoen for at skoen gnaver omkring anklen, og et tætsiddende design omkring hælen sørger for, at skoen bliver siddende som den skal. Overdelen er lavet i ét stykke og består af sømløst, perforeret mikrofiber.

 

Desuden er skoen forsynet med en strop på forfoden. Og den er ikke kun til pynt: Den giver mulighed for at mikrojustere størrelsen af tåboksen, så den passer til alle fodtyper.

 

Classic-skoen findes i fem farver: White, Black, Black Pearl, High Vis Pink og en RCC (Rapha Cycle Club)-version. Størrelserne går fra 36 til 48 og inkluderer halve størrelser.

 

Explore

 

 

Fakta:

Raphas karakteristiske tåstrop med refleks
En let kulfiberplade som er forkortet for fleksibilitet i tå og hæl
Slidstærk elastisk løkke som holder snørerne væk fra kæde og klinger
300 gram for størrelse 42
Kompatibel med klamper med to bolte
Overdel: 100% mikrofiber
Snører: 100% polyester
Beklædning af ydersål: 100% gummi
EVA indersål med et toplag af blødt antibakterielt mirkofiber
Gevind til klampebolte: 100% anodiseret titanium

 

Mange sko til off-road er blot tilpasninger af en eksisterende model til landevejscykling, men den nye Explore-sko er blevet fremstillet specielt til sit formål og til at kunne klare det mest krævende terræn under de mest krævende forhold.

 

I udviklingsfasen har Rapha testet skoen over mere end 30.000 kilometer på stier i Dolomitterne til sandet i Sahara.

 

En kulfiberplade, som er god nok til selv den bedste landevejssko, udgør kernen i skoens lette og super stive sål, dog med én vigtig forskel: Pladen er skåret af tre centimeter fra hælen og to centimeter fra tåspidsen for at give noget fleksibilitet forrest og bagest på foden, når stigningsprocenten eller manglende vejgreb betyder, at den eneste mulighed er at gå.

 

Pladen er så sat ind i en hårdfør gummisål, som skal øge greb på alle overflader med klamperne gemt væk oppe i sålen, så risikoen for at glide reduceres. Målet for Rapha har været, at de to komponenter i Explore-skoens sål skal sikre pedalkraften, når rytteren sidder i sadlen og samtidig sikre komfort og greb til fods.

 

 

På andre områder har Explore-skoen nogle af de samme specifikationer som Classic-skoen. Den formede skål til hælen holder foden på plads, mens den rummelige tåboks har masser af plads og en tåstrop til mikrojustering, som også kan bruges som en alternativ måde at fæstne enderne på snørebåndene.

 

Justerbar støtte til svangen i midtersålen skal give mulighed for tilpasning til en række forskellige fodtyper og det lave snit i overdelen gør, at man skulle undgå at skoen gnaver på anklen.


Det unikke snøresystem, som er bygget op om dobbeltvæggen, går igen fra Classic-skoen og fordeler spændingskræfterne ligeligt, hvorved skoen sidder på en måde, som er både tæt og fleksibel.

 

Explore-skoen findes i fire farver: Black, Black Pearl, Dark Green og High Vis Pink.


Størrelserne går fra 36 til 48 og inkluderer halve størrelser.

DEL
DELTAG I DEBATTEN

ONSDAG

Fuglsang om ny slagplan: Det lykkedes ikke helt 100%

Alaphilippe klar til at forsvare trøjen i bjergene

Optakt: 12. etape af Tour de France

Skuffet Groenewegen påtager sig ansvaret

Tour de France-analyse: Endelig en "rigtig" cykelrytter

Følg den første etape i Pyrenæerne

Danske talenter imponerer i vigtigt ungdomsløb

Overvældet Ewan: Jeg kan ikke tro det

Video: Terpstra fortsætter rædselsår

Roger Kluge om Caleb Ewans vej til etapesejren: Han blev fanget bag et styrt

Wanty-Groupe Gobert forlænger med Odd Christian Eiking

Ewan vinder sprinternes duel i Toulouse

Drapac Cycling Team lukker efter denne sæson

Medie: Formolo får to år hos UAE Team Emirates

Deceuninck-Quickstep skriver under med italiensk talent

Haig: Trentin kan vinde en etape i år

Gilbert storroser van Aert: Bedre end Nys

L’Équipe: Fuglsang kræver 15 millioner årligt

Jumbo-Visma direktør indrømmer interesse i Kittel

Geraint Thomas: Vores erfaring er vigtig

Van Aert svarer legende igen: Vi får at se

Konkurrenten Van der Poel imponeret over Van Aert

Rick Zabel udgår med influenza

Impey sætter ære i hjælperrollen: Holdet har tillid til mig

Ny bog: Den hemmelige cykelrytter

Opportunistisk vennepar vil udfordre Tourens manuskript

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Fulgsang vil indhente tidstab: Hvis fornemmelsen er god, vil jeg prøve

Adam Yates godt fra start i Touren: Det går meget bedre end sidste år

Pinot efter tidstab: Vi er stadig inde i kampen

Optakt: 11. etape af Tour de France

Tour de France-analyse: En Rowe kan man altid bruge

Erfaren hollandsk duo indstiller karrieren efter denne sæson

Medie: To store profiler forlænger med Jumbo-Visma til 2023

Alaphilippe: Jeg vil gerne beholde førertrøjen til enkeltstarten i Pau

Medie: Italiensk prokontinentalhold lukker muligvis næste år

Thomas: Vi skal holde øje med Alaphilippe

Dimension Data ændrer navn og tilføjer to unge ryttere

Bardet: Ikke længere pres på mig

Se listen: Kun to ud af ni danskere har tjent præmiepenge i Touren

Wattene bag Verdensklassen - Udbryderkongens nyeste kunststykke

Landa: Fuglsang og Pinot kommer til at spille store roller

GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning

Quintana: Vi er heldige med tidstabet

Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden

Honoré tilslutter sig Evenepoel og Gilbert ved Adriatica Ionica

AG2R forlænger med seks ryttere

Pinot: En rigtig lortedag

Efter 10. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Landa efter styrt og tidstab: Det er kun tidstab

Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%

Herrada vil vinde en etape: Jeg har aldrig været bedre

Rolf Sørensen: Energiprodukter skal være for alle cykelentusiaster

MANDAG

Fotofælden fanger: Flyvende Fanta fra frustreret Landa

Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping

Wellens: Jeg er blevet bedre i varmen

Filmanmeldelse: 'Forsvindingsnummeret' af Daniel Dencik

Van Aert efter sejr: Jeg kan ikke tro det

Van Baarle om sidevindskørsel: Rowe og Kwiatkowski er mestre

Bennett efter sidevindsdrama: Var nede at hente flasker

Geraint Thomas om konkurrenternes tidstab: Det var en positioneringsfejl

Ewan: Jeg troede, at Matthews’ hjul var godt

Matthews efter 4. plads: Jeg var selvsikker inden spurten

Fuglsang: Vi tog en forkert vej rundt i en rundkørsel

Lutsenko: Vi må forsøge at se fremad

Landa kolliderer med tilskuer

Bardet uskyldig - Barguil skyld i Landas styrt

Bennett: Jeg var nede efter flasker, og der var fem felter, da jeg kom tilbage

Asgreen: Vi havde luret på sidevinden

Alaphilippe: Vi mistede etapesejren mod Van Aert, og sådan er det

Van Baarle: Man er nødt til at arbejde 100% som hold, og det gjorde vi

Tredobbelt cross-verdensmester om etapesejr i Touren: Over alt andet

Ewan: Jeg gik på Matthews' hjul, men det ligner, at hans leadout fejlede

Van Aert vinder efter sidevindsdrama i Frankrig - Fuglsang taber tid

Virenque: Alaphilippe vinder Touren indenfor tre år

Ask Sagan: Backstage med Peter Sagan

Bekræftet: Cofidis søger om WorldTour-licens næste år

Mads Würtz i udbrud fra starten af 10. etape

Italiensk medie: Carapaz skriver to år med Ineos

Asgreen viser muskler og skubber Sunweb-rytter i grøften

Nibali svarer igen på Twitter: Behøver ikke give en forklaring