Faktisk er cyklen allerede blevet smuglanceret, idet selvsamme Mads Pedersen vandt 1. etape af opvarmningsl\u00f8bet Criterium du Dauphine p\u00e5 netop denne cykel, hvilket kun tilf\u00f8jede til spekulationerne om den nye cykel.<\/p>","
Nogen kalder det en pandang til Specialized Tarmac. Sp\u00f8rger man Trek selv, er det noget helt andet. De kalder cyklen et superv\u00e5ben og den eneste cykel, deres ryttere beh\u00f8ver at k\u00f8re p\u00e5.<\/p>","
I forl\u00e6ngelse af det vil det ogs\u00e5 markere enden p\u00e5 den velkendte bjergcykelserie fra Trek, \u00c9monda. Den nye Trek Madone er nemlig ogs\u00e5 en bjergcykel, og for kenderen vil det m\u00e5ske undre en smule. For Trek Madone har traditionelt set v\u00e6ret anerkendt som en aero-cykel, alts\u00e5 en cykel for de hurtige ryttere. Under Tour de France sidste \u00e5r gjorde Mads Pedersen sig bem\u00e6rket ved blandt andet at v\u00e6lge sin Madone selv p\u00e5 de h\u00e5rde bjergetaper.<\/p>","
Og faktisk har det \u00f8nske v\u00e6ret tilstede hos flere af holdets ryttere, ja selv bjergryttere, som ikke f\u00f8lte, de havde en cykel, der kunne holde feltet stangen i udbrud. Det har de s\u00e5 nu, for den nye Trek Madone er et mix af begge.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Farten er den samme som de tidligere Madone, hvilket vil sige, at ved 200W kører Trek Madone Gen 8 præcis 77 sekunder hurtigere i timen end en Émonda under samme forhold. Men det helt store er, at den nye Trek Madone vejer det samme som en bjergcykel. Hvordan gør man lige det? Det gør man f.eks. ved at ændre på rammestørrelser, gøre rammerne dynamiske afhængig af størrelsen på cyklen og implementere superlette men aerodynamiske dunke og dunkeholdere.
Vi er ude i et "best of both worlds".
Vores test af cyklen
Vi fik lov at køre et par testture på den nye cykel til Treks media camp på et hemmeligt sted i nærheden af Madrid. Det kan I læse meget mere om i vores digitale cykelmagasin på Motionsfeltet.dk, som udkommer netop i dag. Her viser vi flere billeder, videoer og beskriver oplevelsen af at køre på den nye cykel i større detaljegrad. Men alligevel får I selvfølgelig lidt her. For sikke en cykel. Den nye Madone er en hurtig cykel, men vi testede den faktisk i bjergene.
For det, vi skulle opleve, var momentet, når man rejste sig første gang opad, og cyklen med det samme gav efter. Det var en så let og legende acceleration og medgørlighed ved en cykel, som jeg ikke selv har oplevet før. Man har lyst til at klatre på denne cykel.
Nedkørslen var også en leg, og pludselig kom hurtigheden til sit gode. Man flyver afsted, og det er uden tvivl et legetøj for fartdjævlen. For den danske motionist får man pludselig en maskine, der kan køre hurtigt på de flade veje, men også være en hjælp selv på de små bakker. Ja, og så kan man jo pakke cyklen i bilen, tage til Alsace og uden bekymring klatre løs i Vogesernes bjerge. Om aftenen kunne man så fejre succesen med et lokalt glas vin.
De vigtigste detaljer
- - OCLV 900 Carbon er det store salgsargument for denne cykel. Vi holder os på det bedste carbon på markedet, hvilket gør meget godt for cyklen både på vægt, stivhed og fart.
-
- - Nye former på rammen gør, at cyklen er bedre optimeret. Formerne afhænger af størrelsen på cyklen, hvilket gør, at selv de helt små eller helt store ryttere får mest muligt ud af denne racer.
-
- - Hurtige nye RSL Aero-drikkedunke (og holdere). Disse dunke fås også separat, og holderne kan også holde andre dunke. Man skal altså som løbsrytter ikke være bekymret for kompatibiliteten med neutrale dunke.
-
- - ISOFlow er forbedret og endnu engang implementeret. Den velkendte hulformede udgang på bagsiden af rammen, også kendt som ISOFlow, findes også på denne model. Formålet er både aero og komfort, og en af de nyere ting ved cyklen er, at stød absorberes bedre op gennem sadlen.
-
- - Mere kompakt form på styret. Så kan man jo også være så aero som Skjelmose med et 3 cm smallere styr.
- Plads til bredere dæk. Hvilket jo altid er en kamp mellem aerodynamik og krav fra omverdenen. 33 mm er den nye øvre grænse. Så er den jo også klar til Paris-Roubaix.
Den første vurdering
Med mulighed for en senere mere dybdegående test starter vi med førstehåndsindtrykket. Trek Madone Gen 8 er en cykel, som virkelig lever op til enhver forventning, man kunne have.
Du sætter dig på cyklen, og med det samme føler du, at du kan køre hurtigt. Ikke bare lidt hurtigt, men virkelig hurtigt. Cyklen overrasker også opad. Da jeg rejste mig i pedalerne, accelererede cyklen lige med det samme. Den slags giver efter for rytterens vilje er intet andet end motiverende. Du får simpelthen lyst til at køre videre på cyklen.
Derfor er jeg allerede klar til at give en forsigtig anbefaling til denne cykel. Netop fordi du får alt i en pakke. Om du er ægte væddeløber eller bare motionist, så får du her den eneste landevejscykel, du strengt taget behøver at eje. Og er det ikke lidt et stort salgsargument i sig selv?
Ud over det kan du selv designe udseendet på din cykel, hvis du altså vil betale det ekstra for det. Med Project One, som de tidligere generationer, kan du altså sætte dit eget personlige præg på din cykel.
Men du kan selvfølgelig også gå med de ellers fine standardfarver. Selv kørte jeg på en Bordeauxrød cykel, men hvis du virkelig er i den rigtige stemning, så hvorfor ikke gå med teamfarverne, som nærmest ligner en vaskeægte LEGO-cykel?
Vi gemmer karakteren til den rigtige test, så følg med på siden, når vi vender tilbage.