Produktnyt: Megmeister L8 bibshorts
08. juni 2021 12:30
af Morten Andersen

Nyt hollandsk mærke på det danske marked lover bedre sadelkomfort med nyudviklet indlæg, som kigger andre veje end det traditionelle skum. Bedre trykfordeling skal give flere behagelige cykelture.

Annonce

Megmeister er et hollandsk mærke, som har fundet vej til Danmark og som nyder stor popularitet hos blandt andet den traditionsrige cykelbutik ’Jensen Cykler’ i Århus.

 

Brandet laver cykeltøj, som bevæger sig fra midten og opefter, når vi taler pris. Det er dog især to innovative produkter, som Megmeister er blevet kendte for i den jyske hovedstad - deres baselayers samt de nyudviklede L8-bibshorts.

 

Selv om Megmeister er hollandsk, så finder det sine rødder i det tyske ord Meister, der betyder 'mester' eller 'håndværker'. Et ord som mærket selv beskriver som strikket ind i sit DNA og et udtryk som skitserer tilgangen til at designe og producere med et mål om at være blandt verdens mest bæredygtige og mest tekniske, performance-cykeltøj.

 

Ideen bag Megmeister-konceptet kom fra grundlæggeren, Jos Ruiterman som via sit arbejde med nogle af verdens største sportsbrands i tekstilindustrien indså, at der var en mulighed for at skabe et high-end brand hvor bæredygtighed og performance kunne gå hånd i hånd.

 

Megmeister insisterer på, at teknisk ydeevne kan gå hånd i hånd med bæredygtighed og har et erklæret mål om at reducere påvirkningen som tøj har på vores planet.

 

Annonce

 

L8 bibshorts

Oprindeligt blev Megmeister mest kendte for deres baselayers, men som et stort skridt i firmaets udvikling er de helt nye L8-bibshort kommet til verden.

 

Hjørnestenen i de nye shorts er et helt nyudviklet indlæg kaldet 3D WAS (Warp Aero Suspension System).

 

Ifølge Megmeister så bruger mange konkurrerende mærker de samme indlæg, da de udvikles af tredjeparts-virksomheder. Her er det foretrukne materiale skum, som har en række egenskaber, som gør det velegnet til cykelshorts.

 

Udviklingsholdet hos Megmeister følte dog, at de kunne give det klassiske chamois en længe ventet overhaling og satte sig for at udvikle et nyt et af slagsen for to år siden. Det var starten på 3D WAS-systemet.

 

Annonce

 

Ny teknologi

Sadelubehag er et problem, der rammer de fleste cykelryttere på et tidspunkt. Ifølge Megmeister viser nyere forskning, at 94% af alle ryttere har fysiske gener, når de kører, og at hele 64% oplever smerter i relation til kontaktpunktet ved sadlen.

Mens der kan være en række grunde til dette, herunder korrekt cykel-setup, kropsholdning og sadel kan tøj og ikke mindst polstring/indlæg uden tvivl også være vigtige faktorer. Dette er grunden til, at teamet hos Megmeister har koncentreret deres bestræbelser på at udvikle en ny, teknologisk tilgang til polstring til bagdelen.

 

Megmeister har taget en videnskabelig tilgang til udviklingen og i processen valgt at skifte det traditionelle skum ud med et kædestrikket affjedringssystem, der skal forbedre trykfordelingen i sadlen og give god dæmpning - også over tid.

 

Før de startede udviklingsprocessen, foretog hollænderne en analyse af de øvrige produkter på markedet på tværs af flere prispunkter. I laboratoriet blev indlæggene i disse shorts kortlagt via tryktests med specialiseret udstyr. Dataen viste dermed effektiviteten af hvert sæt polstring under forskellige forhold - og Megmeister mente at de kunne finde plads forbedring.

 

Dog fik processen også ingeniørerne til at indse, at hvis de ville innovere på området, ville de have brug for at genoverveje hele design- og produktionsproces. Det ledte opmærksomheden hen på, hvordan andre brancher ser på begrebet ’affjedring’.

 

For eksempel undersøgte de ophængsmekanik i biler og fly for at få en dyb forståelse af problemet og dermed hvordan en mulig løsning skulle se ud.

Annonce

 

 

Hvorfor biler?

I teknologi til biler er der to fysiske operationer involveret - fjedring og dæmpning. Man har brug for begge dele. De fleste biler bruger stålfjedre til fjedrene og væskefyldte spjæld (også kendt som støddæmpere, men det er en misvisende betegnelse, da det faktisk er fjedrene, der absorberer stødene) til dæmpningen.

 

Fjedrene understøtter bilens vægt, men tillader bevægelse under belastning for at udjævne turen. Kraften som de har brug for til at komprimere, er proportional med den afstand, de komprimeres - så at bevæge sig to centimeter tager dobbelt så meget som at bevæge sig en centimeter.

 

Men på grund af energibesparelse, ville suspensionen fortsætte med at hoppe efter et bump, hvis de ikke blev dæmpet, hvilket kunne give hjulet mulighed for midlertidigt at miste kontakten med vejen og reducere grebet.

 

Spjældene reducerer denne hoppen. Vi ønskede at anvende denne videnskab - at matche fjeder og spjæld-tankegangen til det tryk, som cykelryttere skaber. Det viste sig at være en af ​​de sværere opgaver i udviklingen.

Annonce

 

Forskellen mellem affjedring og stødabsorbering

For at forstå Megmeister-løsningen, kan man forestille sig skummet placeret omkring et barns trampolin for at bryde barnets fald.

 

Hvis barnet falder ned, fungerer skummet ved at absorbere barnets energi ved sammenstødet. Sådan fungerer de fleste indlæg i cykelshorts: De absorberer det oprindelige stød og tryk, men det ’hopper’ ikke tilbage til sin oprindelige tilstand hurtigt.

 

Det betyder ifølge Megmeister, at når man har siddet på sin cykel i noget tid, så har man presset al luft ud af puden og i høj grad reduceret dens dæmpningskvaliteter. Så hvad der føltes vidunderligt i hånden, føles ikke nødvendigvis så godt efter en halv times træning på ujævne veje.

 

Hollænderne mente således, at de havde brug for et nyt polstringsmateriale, som kunne absorbere det oprindelige stød og så hurtigt vende tilbage til sin oprindelige tilstand for at håndtere det næste stød. Det er det, som de kalder affjedring. Og Megmeister mener, at det er et helt nyt koncept inden for indlæg.

 

Efter en lang testfase er Megmeister lykkes med at skabe et stof med en dæmpende effekt som affjedringen på biler. Målet er nået ved at lave dæmpningen mellem to ydre lag af stoffet ved at fylde rummet med tråde formet som otte-taller, der fungerer som støddæmpere 

Annonce

 

Resultatet er 3D Warp Aero Suspension (WAS) System, som ifølge Megmeisters labratorietests overgår det konventionelle skumindlæg, hvilket skal resultere i en mere behagelig og smertefri tur.

 

 

Stof og materialer

Kigger man på de andre komponenter end selve indlægget, så er L8-shortsene udført i et vævet italiensk stof med 4-vejs stretch, der absorberer og spreder sveden og skal holde rytteren tør og behagelig på varme dage. Materialet giver desuden beskyttelse mod UV-stråling.

 

Ifølge Megmeister er L8 dermed tro mod Megmeisters forpligtelse til at skubbe til grænserne med nye, tekniske innovationer for at skabe ydeevne og komfort.

 

Nøgle-features for Megmeister L8 bibshorts:

Annonce

 

Stof:

 - Åndbarhed og høj evne til at transportere sved
 - ’Cool Touch’ 4-vejs stretch
 - Integreret rygpanel uden sømme
 - Integreret silikonegreb på indersiden af benafslutningerne
 - Reflekterende logo

 

Indlæg / chamois:

 - Innovativ og forbedret trykfordeling
 - Langtidsholdbar dæmpning
 - Høj åndbarhed

 

Se i videon herunder hvordan det nye indlæg fra Megmeister blev til.

 

 

Annonce

INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Lefevere: At udtage Cavendish ville gøre Bennett nervøs

Landevej

Pieters hollandsk mester: Sportsdirektør beordrede mig af sted

Landevej

Video i artiklenEksklusivt interviewDM-bronzevinder har døjet med feber

Landevej

Overblik: Nationale linjeløbsmestre 2021

Landevej

Overblik: Nationale enkeltstartsmestre 2021

Landevej

Video i artiklenEksklusivt interviewHumpede på podiet: Norsgaard melder klar til linjeløb

Landevej

Video i artiklenEksklusivt interviewTilfreds sølvvinder: Bevort var den stærkeste

Landevej

Annonce

ANNONCE