Prøv vores nye app
Produktnyt: Megmeister L8 bibshorts
08. juni 2021 12:30
af Morten Andersen

Nyt hollandsk mærke på det danske marked lover bedre sadelkomfort med nyudviklet indlæg, som kigger andre veje end det traditionelle skum. Bedre trykfordeling skal give flere behagelige cykelture.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Megmeister er et hollandsk mærke, som har fundet vej til Danmark og som nyder stor popularitet hos blandt andet den traditionsrige cykelbutik ’Jensen Cykler’ i Århus.

 

Brandet laver cykeltøj, som bevæger sig fra midten og opefter, når vi taler pris. Det er dog især to innovative produkter, som Megmeister er blevet kendte for i den jyske hovedstad - deres baselayers samt de nyudviklede L8-bibshorts.

 

Selv om Megmeister er hollandsk, så finder det sine rødder i det tyske ord Meister, der betyder 'mester' eller 'håndværker'. Et ord som mærket selv beskriver som strikket ind i sit DNA og et udtryk som skitserer tilgangen til at designe og producere med et mål om at være blandt verdens mest bæredygtige og mest tekniske, performance-cykeltøj.

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Ideen bag Megmeister-konceptet kom fra grundlæggeren, Jos Ruiterman som via sit arbejde med nogle af verdens største sportsbrands i tekstilindustrien indså, at der var en mulighed for at skabe et high-end brand hvor bæredygtighed og performance kunne gå hånd i hånd.

 

Megmeister insisterer på, at teknisk ydeevne kan gå hånd i hånd med bæredygtighed og har et erklæret mål om at reducere påvirkningen som tøj har på vores planet.

 

Annonce

 

L8 bibshorts

Oprindeligt blev Megmeister mest kendte for deres baselayers, men som et stort skridt i firmaets udvikling er de helt nye L8-bibshort kommet til verden.

 

Hjørnestenen i de nye shorts er et helt nyudviklet indlæg kaldet 3D WAS (Warp Aero Suspension System).

 

Ifølge Megmeister så bruger mange konkurrerende mærker de samme indlæg, da de udvikles af tredjeparts-virksomheder. Her er det foretrukne materiale skum, som har en række egenskaber, som gør det velegnet til cykelshorts.

 

Udviklingsholdet hos Megmeister følte dog, at de kunne give det klassiske chamois en længe ventet overhaling og satte sig for at udvikle et nyt et af slagsen for to år siden. Det var starten på 3D WAS-systemet.

 

 

Ny teknologi

Sadelubehag er et problem, der rammer de fleste cykelryttere på et tidspunkt. Ifølge Megmeister viser nyere forskning, at 94% af alle ryttere har fysiske gener, når de kører, og at hele 64% oplever smerter i relation til kontaktpunktet ved sadlen.

Mens der kan være en række grunde til dette, herunder korrekt cykel-setup, kropsholdning og sadel kan tøj og ikke mindst polstring/indlæg uden tvivl også være vigtige faktorer. Dette er grunden til, at teamet hos Megmeister har koncentreret deres bestræbelser på at udvikle en ny, teknologisk tilgang til polstring til bagdelen.

 

Læs også
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

 

Megmeister har taget en videnskabelig tilgang til udviklingen og i processen valgt at skifte det traditionelle skum ud med et kædestrikket affjedringssystem, der skal forbedre trykfordelingen i sadlen og give god dæmpning - også over tid.

 

Før de startede udviklingsprocessen, foretog hollænderne en analyse af de øvrige produkter på markedet på tværs af flere prispunkter. I laboratoriet blev indlæggene i disse shorts kortlagt via tryktests med specialiseret udstyr. Dataen viste dermed effektiviteten af hvert sæt polstring under forskellige forhold - og Megmeister mente at de kunne finde plads forbedring.

 

Dog fik processen også ingeniørerne til at indse, at hvis de ville innovere på området, ville de have brug for at genoverveje hele design- og produktionsproces. Det ledte opmærksomheden hen på, hvordan andre brancher ser på begrebet ’affjedring’.

 

For eksempel undersøgte de ophængsmekanik i biler og fly for at få en dyb forståelse af problemet og dermed hvordan en mulig løsning skulle se ud.

Annonce

 

 

Hvorfor biler?

I teknologi til biler er der to fysiske operationer involveret - fjedring og dæmpning. Man har brug for begge dele. De fleste biler bruger stålfjedre til fjedrene og væskefyldte spjæld (også kendt som støddæmpere, men det er en misvisende betegnelse, da det faktisk er fjedrene, der absorberer stødene) til dæmpningen.

 

Fjedrene understøtter bilens vægt, men tillader bevægelse under belastning for at udjævne turen. Kraften som de har brug for til at komprimere, er proportional med den afstand, de komprimeres - så at bevæge sig to centimeter tager dobbelt så meget som at bevæge sig en centimeter.

 

Men på grund af energibesparelse, ville suspensionen fortsætte med at hoppe efter et bump, hvis de ikke blev dæmpet, hvilket kunne give hjulet mulighed for midlertidigt at miste kontakten med vejen og reducere grebet.

 

Spjældene reducerer denne hoppen. Vi ønskede at anvende denne videnskab - at matche fjeder og spjæld-tankegangen til det tryk, som cykelryttere skaber. Det viste sig at være en af ​​de sværere opgaver i udviklingen.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Forskellen mellem affjedring og stødabsorbering

For at forstå Megmeister-løsningen, kan man forestille sig skummet placeret omkring et barns trampolin for at bryde barnets fald.

 

Hvis barnet falder ned, fungerer skummet ved at absorbere barnets energi ved sammenstødet. Sådan fungerer de fleste indlæg i cykelshorts: De absorberer det oprindelige stød og tryk, men det ’hopper’ ikke tilbage til sin oprindelige tilstand hurtigt.

 

Det betyder ifølge Megmeister, at når man har siddet på sin cykel i noget tid, så har man presset al luft ud af puden og i høj grad reduceret dens dæmpningskvaliteter. Så hvad der føltes vidunderligt i hånden, føles ikke nødvendigvis så godt efter en halv times træning på ujævne veje.

 

Hollænderne mente således, at de havde brug for et nyt polstringsmateriale, som kunne absorbere det oprindelige stød og så hurtigt vende tilbage til sin oprindelige tilstand for at håndtere det næste stød. Det er det, som de kalder affjedring. Og Megmeister mener, at det er et helt nyt koncept inden for indlæg.

 

Efter en lang testfase er Megmeister lykkes med at skabe et stof med en dæmpende effekt som affjedringen på biler. Målet er nået ved at lave dæmpningen mellem to ydre lag af stoffet ved at fylde rummet med tråde formet som otte-taller, der fungerer som støddæmpere 

Annonce

 

Resultatet er 3D Warp Aero Suspension (WAS) System, som ifølge Megmeisters labratorietests overgår det konventionelle skumindlæg, hvilket skal resultere i en mere behagelig og smertefri tur.

 

 

Stof og materialer

Kigger man på de andre komponenter end selve indlægget, så er L8-shortsene udført i et vævet italiensk stof med 4-vejs stretch, der absorberer og spreder sveden og skal holde rytteren tør og behagelig på varme dage. Materialet giver desuden beskyttelse mod UV-stråling.

 

Ifølge Megmeister er L8 dermed tro mod Megmeisters forpligtelse til at skubbe til grænserne med nye, tekniske innovationer for at skabe ydeevne og komfort.

 

Læs også
Startlisten til Giro d'Italia tager form - 5 danskere på

 

Nøgle-features for Megmeister L8 bibshorts:

Annonce

 

Stof:

 - Åndbarhed og høj evne til at transportere sved
 - ’Cool Touch’ 4-vejs stretch
 - Integreret rygpanel uden sømme
 - Integreret silikonegreb på indersiden af benafslutningerne
 - Reflekterende logo

 

Indlæg / chamois:

 - Innovativ og forbedret trykfordeling
 - Langtidsholdbar dæmpning
 - Høj åndbarhed

 

Se i videon herunder hvordan det nye indlæg fra Megmeister blev til.

 

INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Følg en onsdag med reducerede massespurter i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne

Annonce

Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt

Annonce

Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb

Annonce

Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
VIS FLERE

Annonce