Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
16. august 2019 06:45Foto: Specialized
af Jesper Johannesen

Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!

Det har altid været en kamp på gram, når man kører cross-country - altid en konkurrence om at udvikle den letteste maskine. Den nye Epic HT er med sin vægt på under 800 gram, for en medium størrelse S-Works ramme, den letteste serieproduceret hardtail til dato. Og samtidig den mest komfortable og alsidige hardtail overhovedet. 




Det er ofte den letteste cykel, som sætter de bedste tider og nye rekorder. Derfor er Epic HT også lidt af en game changer, fordi den nye Epic HT sætter nye standarder - for alle ryttere, i alt terræn og på alle typer spor.


Verdens letteste hardtail til dato 
Specializeds ingeniører har arbejdet som besatte i deres komplette optimering af den nye Epic HT. Rammens overflødige gram er skåret fra og cyklens geometri er finjusteret.  Som den letteste serieproduceret ramme i verden, ifølge Specialized, sætter den nye Epic HT nye standarder for fleksibilitet og komfort.

 



"Vi har udført en komplet optimering af rammen. Vi har finjuseret fibrene såvel som cyklens støbeblanding, og dertil har vi specialtilpasset hvert lag for at eliminere overlap i støbningen. Vi har sågar fjernet alminium indlæggene i cyklens baggaffel drop-outs. Alt sammen medvirkende til at give dig en bemærkelsesværdi let ramme på 790 gram," lyder det fra Specialized i forbindelse med offentliggørelsen af den nye ramme.

Cross-country sporene er blevet hårdere og mere udfordrende, og for at følge den udvikling, har Specialized altså designet den nye Epic HT endnu mere fleksibel. Det hele starter med en helt nye geometrien. Specialized har reduceret kronrørsvinklen med 68,5 grader, hvilket har
resulteret i en forskydning af forgaflen. Derudover har cyklen et længere overrør og monteret en kortere frempind på alle rammer.

 



Med sin korte hjulafstand giver Epic HT en mere livlig håndtering af cyklen. Dog vil den tilbyde dig en mere centeret rytterpositionerting, som vil medføre bedre kontrol. Alt sammen med målet om, at kunne præsentere den letteste, mest alsidige og bedste hardtail til dato.




Plads til bredde dæk
Den nye ramme kan både passe til 2,3” og 2,4” dæk, endda med plads til overs. Tendensen er, at fælgbredden bliver større. Og selv cross country ryttere kører med bredere dæk og lavere dæktryk end tidligere. Selv hvis du ikke kører løb, så vil muligheden for tilføje større dæk gøre den nye Epic HT mere alsidig og give en mere komfortable køreoplevelse.

 


Derfor har Specialized også på deres Epic HT øget afstanden mellem dækket og selve rammen, så man nemt kan skifte til en større og mere fordelagtig dækvolume. Samtidig har Specialized udstyret cyklen med en 30,9 millimeter sadelpind, som giver dig mulighed for at eftermontere en dropperpost med længere vandring. Det vil give en endnu mere kontrol på tekniske sektioner.

Den nye Epic HT har finjuseret cyklens sammensætning af carbon lay-up og rørform. Selv ved modstand og tunge ben vil du opleve en mere komfortabel køreoplevelse, uden at det svækker din fart. Tværtimod. Derudover er cyklen udstyret med et smallere sadelrør, som fungerer til alle typer dropper-posts. Sammen med et nyt og buet udtryk vil dette gøre sadelpinden mere fleksibel end tidligere, lyder det fra cykelproducenten. 


Annika Langvad på Epic HT med bredde dæk

 

10 skarpe spørgsmål til Specialized om den nye cykel


1. Hvad var målet med rammens stivhed?
Nøglen var at skabe en optimal og helstødt stivhed i cyklen. Hvis forenden blev for blød, ville cyklen være for fleksibel. Omvendt hvis bagenden blev for stiv, ville cyklen have dårlige styreegenskaber i snævre sving og på længere sektioner, vil den svække rytterens energi. Vores mål var at skabe den perfekte balance mellem en stiv forende, som ville medføre stor styringenprecision, og som på bedste vis ville overføre rytterens energi ned i cyklen, samt en bagende med gode styreegenskaber og som giver den nødvendige fleksibilitet til udfordrende nedkørsler. Rørets udformning og bredde var en stor faktor i at imødekomme de mål.

Vi investerede også en stor andel i udviklingen af vores Rider-First™ tilgang, som muliggjorde, at vi kunne producere Epic HT-rammer med en konsistent kvalitet og personlighed. Små rammer er ikke stivere end større rammer, og større rammer er ikke mere fleksible end mindre rammer. På den måde vil hver enkelte rytter, uanset højde, kunne opleve den samme perfekte og helstøbte køreoplevelse.

2. Hvor mange modeller tilbyder vi?
Vi tilbyder syv komplette Epic HT modeller. Heri også et S-Works-rammekit.

3. Hvad er prisklassen?
Udvalget starter ved 16,999 kroner (Carbon model 29) og går op til 75,999.00 kroner (S-Works SRAM version) Ved køb af udelukkende et S-WORKS rammekit vil prisen være 23,999.000 kroner.

4. Vil alle Epic HT have den samme ramme? Hvis ikke - hvad er forskellen på de forskellige rammer?
Der findes to forskellige rammer. S-Works-modellen er lavet ud fra vores FACT 12M carbon-ramme, mens PRO,- Comp pg Carbon 29-modellerne er produceret ud fra vores FACT 11M carbon ramme. S-Works-rammen er 140 gram lettere.

5. Hvad var målet med det nye design?
Da Epic HT er en XC-cykel, så var det første mål at minimere cyklens vægt. Hertil skal det siges, at da XC-sporene er blevet mere tekniske end før, så var det også et mål at producere en cykel, som skulle give en mere komfortable køreoplevelse på selv teknisk sværere XC-spor. Cyklens geometri er derfor helt ny. Der er lavet plads til større hjul og samtidig givet mulighed for at tilføje dropper post. Epic HT er med andre ord blevet lettere, mere komfortabel og mere alsidig. Derfor vil cyklen føles mere konfortable og kontrolleret.

6. Hvor meget vejer den nye Epic HT?
En mediumstørrelse ramme, malet, vejer 790 gram. Det er mere end 75 gram lettere end det tidligere Epic HT stel og solide 50 gram lettere end den nærmeste konkurrent. Den nye Epic HT er den letteste fuldproduceret hardtail på markedet.

7. Hvordan opnås vægtminimeringen?
Vi har lavet en komplet optimering af rammen - fra en finjustering af carbonfibrene og støbningsbladning til en specialtilpasning af hvert lag for at undgå overlap og på den måde overflødig vægt. Vi har samtidig fjernet aluminium indlæggene i cyklens drop-outs. Det skal nævnes, at vi selvfølgelig ikke har nedprioteret holdbarhed og styrke for at gå yderligere ned i vægt.

Den nye Epic HT er nemlig stadig lige så stærk som før. Der er gjort plads til større dæk, og så kan der tilføjes dropperposts, som kan vandre længere end før. Den er den letteste masseproduceret hardtail på markedet, men stadig mere fleksibel og alsidig end før.

8. Hvordan har vi ændret i geometrien?
Målet var at give rytterne mere kontrol. Det har vi gjort ved at reducere kronrørsvinklen med 68.5 grader. Samtidig var det et mål, at give rytteren og cyklen bedre forudsætninger for, at de hurtigt og sikkert kunne glide igennem snævre og teknisk svære sving, hvilket indebar at afstanden mellem hjulene skulle være kort. Med den reduceret forskydning af forgaflen imødekommes vores mål om en større balance på nedkørsler og bedre håndtering af cyklen ved snævre sektioner på sporene.

9. Den seneste Epic HT havde en 27,2 mm sadelpind, som var designet til større flex og en mere komfortabel køreoplevelse. Den nye Epic HT har et bredere sadelrør og en 30,9 mm sadelpind. Hvorfor?
Hvis hvert sekund tæller - som det jo gør - så er det vigtigt, at have muligheden for angribe nedkørslerne ved at droppe længere ned i sadlen og køre med højere fart og sikkerhed. Den nye 30,9 mm sadelpind giver rytteren mulighed for at køre med en fuld længde dropper. Og takket være et nyt sadelrørs design (se ‘buen’) har vi ikke slækket på komforten, da den er lige så fleksibel, som det 27,2 mm sadelrør, der sad på den tidligere Epic HT.

10. Det nævnes, at den nye Epic HT føles mere komfortable på hårdere terræn end tidligere. Hvordan har vi gjort det?
Selvom den nye Epic HT har en bredede sadelpind end tidligere, så vil den stadig give mere efter og føles langt mere fleksibel, når du sætter dig i sadlen. Med sadelrørets nye form opretholdes samme fleksibilitet som tidligere. Dog vil den give mulighed for at benytte længere dropper-posts. Derudover har den nye Epic HT fået smallere bagstivere, som også fremmer cyklen vertikale fleksibitet.

Priser
S-Works Epic Hardtail 75,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Ultralight 67,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail XTR 66,999.00 kroner
Epic Hardtail Pro 45,999.00 kroner
Epic Hardtail Expert 33,999.00 kroner
Epic Hardtail Comp 21,999.00 kroner
Epic Hardtail 16,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Frameset 23,999.00 kroner

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Vueltaen bliver De Gendts sæsonafslutning

Medie: Riwal Readynez forlænger med norsk profil

Pogačar efter tredje etapesejr: Aldrig forventet det

López misser podie og hvid trøje

Majka: Jeg ville betale holdet tilbage, men det lykkedes ikke

Iserbyt vinder i Iowa

Danske WorldTour-kvinder skal jagte VM-succes

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

LØRDAG

Optakt: Coppa Bernocchi

Optakt: Grand Prix de Montreal

Følg de første italienske efterårsklassikere

Vueltaens franske bjergkonge: Ufatteligt

Optakt: 21. etape af Vuelta a Espana

Valverde: Havde ikke drømt om podiet

Geraint Thomas i tvivl om VM-enkeltstart

Vuelta a Espana-analyse: Vidunderbarnets vanvittige Vuelta

Følg den store VM-generalprøve i Canada

Følg den store massespurt i Madrid

Hviderusser slog kasakhisk forhåndsfavorit på stregen i Italien

Pogačar efter stor sejr: Jeg valgte det rigtige øjeblik

Van der Poel spurter sig til sejr på 8. og sidste etape af Tour of Britain

20-årig slovener snød alle favoritterne

Pogačar vinder sin 3. etape og kører i top-3 på Vueltaens sidste bjergetape

Van der Poel efter sejr på sidste etape i Tour of Britain: Jeg havde heldigvis stadig gode ben

Michael Matthews vinder GP Qubéc for andet år i træk

Mathieu van der Poel var endnu en gang den bedste

Trentin: Dette kan stoppe van der Poel til VM

Van Avermaet: Jeg var bekymret for min spurt

Sunweb forstærker sig til fremtiden

Erfaren dansker indstiller karrieren

Optakt: Coppa Agostoni

Transferliste 2019-2020 - DANSK

Overblik: Udgåede ryttere i årets Vuelta a España

EF henter amerikansk klatrer hos Jumbo-Visma

Transferlisten 2019-2020

Sagan: Jeg havde ikke nok plads i spurten

Bennett efter andenplads: Jeg gav alt i dag

Cavagna: Vi har haft mange smukke øjeblikke i disse uger

Matthews efter Québec-sejr: Jeg er stadig målløs

Stærkt U23-landshold udtaget til VM i Yorkshire

FREDAG

López rasende på Movistar: Det er altid de idioter

Matthews gentager sejren i Québec

Optakt med etapevinderbud: Tour of Britain

Optakt: 20. etape af Vuelta a Espana

Highlights: Mathieau van der Poel smadrede alle på 7. etape af Tour of Britain

Vuelta a Espana-analyse: Superholdets mesterværk

Highlights: Favoritter styrtede og Movistar skabte kaos i fransk Vuelta-truimf

Philippe Gilbert om Cavagna: Det var ren opvisning

Sam Bennett nåede akkurat ikke Cavagna: Jeg troede, at vi ville fange ham

Dario Cataldo om styrtet på 19. etape: Vi måtte forsvare os selv

Rémi Cavagna efter sejren: De sidste 25 km var smertefulde

Cavagna trodsede sprinterholdene i Vueltaen

Endnu en magtdemonstration af presset Van der Poel

Bradley Wiggins Alert! Wiggins analyserer massestyrtet på dagens etape

Alaphilippe: VM vil være en bonus

Optakt: Grand Prix de Quebec

Vuelta a Espana-analyse: Det uudtømmelíge colombianske talentreservoir

U19-kvinder klar til VM-forberedelse i Holland

Mørkøv til start i DEMIN Cup-finale

Evenepoel om VM: Mit mål er podiet

Vuelta-værkstedet: Jakob VANDT sgu!

Froome håber på comeback i år

INEOS-manager opereret for kræft

Vuelta-åbenbaring skifter til Astana

Norge i svime over Vuelta-overraskelse

Dansk mester kæmper for VM-plads

Drama! Roglic og Lopez i massestyrt - Movistar angriber

TORSDAG

Alberto Contador vurderer, at Jumbo-Visma kommer på niveau med Ineos

Majka kæmper sig op i klassementet - Ville rette fejl fra i går

Opdateret optakt: 19. etape af Vuelta a Espana

Van der Poel: Det bliver en tæt kamp om førertrøjen helt til den sidste dag

Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet

Pogačar efter tidstab: Skuffet, men gjorde hvad jeg kunne

Roglič: Vi skal holde fokus helt til Madrid

Trentin: Havde forventet at tabe tid

Fuglsang: Manglet mere i benene, end vi har manglet held

Affini: Stressende at sidde i hotseat

Sergio Higuita efter etapesejr: Jeg kunne mærke, at jeg havde gode ben, da jeg vågnede

Edoardo Affini efter etapesejr: Det var mere stressfuldt at sidde og vente end at køre

Colombiansk spirrevip sejrede i Spanien

Edoardo Affini vinder 6. etape af Tour of Britain