Produktnyt: 2021 Canyon Aeroad
06. oktober 2020 18:00
af Morten Andersen

Canyon lancerer 2021-udgaven af den populære Aeroad med optimeret aerodynamik og et revolutionerende og unikt cockpit.

Van Der Poel også suveræn i Bruxelles

se mere cykling på

I dag lancerer Canyon den længe ventede næste generation af deres aerodynamiske topracer: Aeroad Den nye platforms fulde navn er ’Aeroad R065’ og den er kulminationen af flere års arbejde fra Canyons ingeniører, designere og produktmanagere i tæt samarbejde med de sponsorerede ryttere på World Touren.

 

Straks efter lanceringen i juli 2014 - som en af de cykler, der var med til at lancere aero-bølgen i landevejscykling - markerede Aeroad sig med Grand Tour-sejre og siden også klassikere.

 

Som noget ganske bemærkelsesværdigt, i en omskiftelig cykelverden, er den oprindelige platform forblevet uændret i hele seks år og alligevel forblevet konkurrencedygtig. Senest tydeliggjort med Mathieu Van Der Poels sejr i Amstel Gold Race i 2019 ombord på en Aeroad. 

 

Nu lancerer Canyon så den opdaterede version.

 

 

2021 Aeroad-platform

Den oprindelige version af Aeroad-modellen har performet så godt, at det faktisk har været svært for ingeniørerne at forbedre den væsentligt. Derfor har rammen ladet vente lidt på sig.

 

Holdet af udviklere har arbejdet med en række mål for den nye ramme, som tilsammen skulle give opdateret performance og hurtighed:

 

Forbedret aerodynamik, reduceret vægt, moderne integration, justerbarhed for flere ryttertyper, komfort, præcis styring og et rent design.

 

Lad os kigge på de enkelte mål:

 

Aerodynamik

Den vind man bryder og efterfølgende trækker efter sig, er den største modtandsfaktor i cykling. Derfor er aerodynamikken så vigtig.

 

Canyon har i udviklingen af den nye Aeroad allieret sig med aero-eskperterne fra Swiss Side, som har hjulpet med hele processen omkring udvikling og testning af den nye ramme.

 

Det har betydet en betragtelig, udvidet testkapacitet i tilblivelsen af rammen, således at Canyon i processen har testet hele 22 rammegeometrier / forme, i forhold til blot tre forme, da den oprindelige model blev til.

 

Det har blandt andet betydet, at Canyon har kunnet kigge på elementerne på rammen i sin helhed såvel som enkeltvis og derved udvikle de allermest effektive rørformer.

 

Når softwaren har bestemt de mest effeltive former, så har Canyon taget rammen med i vindtunellen for at verficere resultaterne. Her har de desuden benytter sig af et sæt pedalerende ben, da turbulensen omkring benene er en væsentlig faktor for cyklens aerodynamik.

 

Endeligt har Canyon arbejdet på den såkaldte ’sejlereffekt’, hvor rørformerne har potentiale til at fungere som sejl, når vinden rammer rigtig, og derved faktisk være med til at drive rytteren fremad - præcist som med et sejl.

 

Resultatet er en ramme med dybere rørformer end dens forgænger og en slankere profil på cockpittet.

 

Performancemæssigt giver det:

 

7.4 watts forbedring, når man måler på cyklen alene
4.4 watts forbedring med bevægende ben
5.4 watts forbedring med bevægende ben samt to dunkholdere

 

 

Reduceret vægt

En rendyrket aeroracer benytter mere materiale grundet de dybe rørformer, hvilket oftest også betyder mere vægt. Hvor den letteste ramme hditil har vejet ind på  1010 gram, så er Canyon nu lykkes med at barbere godt 100 gram af vægten, så den letteste rammeversion lander på 915 gram.. Det er endda med en forøget stivhed på 14 % ifølge Canyon.

 

Canyon har desuden arbejdet på at udvikle det nye cockpit til at være lettere. Således er det 27 % lettere end det nuværende - omsat til 37 gram på vægten.

 

Yderligere har Canyon arbejdet med sadelpinden. Stykket der er synligt over sadelrører, er dybt og aerodynamisk, mens den del, som stikker ned i rammen, blot er halvt så dybt. Derved spares der vægt og man reducerer tilmed vibrationer.

 

Tager man den hidtil letteste model (SLX) og sammenligner den med den letteste version i det nye line-up, så sparer man cirka 160 gram på vægten.

 

 

Moderne integration

Tidssvarende integration fordrer en cykel uden synlige kabler. Lækkert for øjet, men sjældent praktisk. Slet ikke for Canyon, som sælger deres cykler online og sender dem direkte til brugeren.

 

Derfor er udviklingen af det nye cockpit en af de allermest væsentlige innovationer på den nye model og et sted, hvor Canyon virkelig har tænkt ud af boksen.

 

På cykler med skivebremser kan det være svært at pille ved cockpittet uden at skulle rode med slanger med huydralisk væske til bremserne, så Canyon var nødt til at opfinde en løsning, for at kunne sende cyklerne til kunderne og desuden give kunderne en åbenlys fordel, når de selv skal rejse med cyklen.

 

Løsningen er det nye CP0018 cockpit med en helt unik konstruktion, hvor det yderste af styret kan afmonteres på begge sider uden at influere på ledninger eller slanger. Det betyder, at man let kan reducere styret til den midterste base på 23 centimeter, som derved let kan pakkes i en kasse eller passe i en cykelkuffert.

 

De aftagelige ender gør desuden, at man kan justere bredden på sit styr. Styret kan reguleres 20 millimeter på begge sider og giver altså 40 millimeter spillerum i alt. Et standardstyr på 41 millimeter kan altså justeres op til 43 millimeter eller reduceres til 39 millimeter.

 

 

Justerbarhed for flere ryttertyper

Højden på styret er et af de essentielle områder, når en rytters position skal justeres ind.


Ønsker man en lav styrhøjde, så kræver det sædvanligvis, at man skærer stilken til for oven. Et træk som ikke kan gøres om - når først stilken er skåret til, så er beslutningen taget og det kan være svært at vende tilbage til en mere afslappet position, hvis det ønskes senere.

 

Også her har Canyon udviklet en ny løsning. Stilken er delt i to sektioner. Den nederste sidder fast på forgaflen, mens den øverste sidder fast på frempinden. Disse to kan så sættes sammen og sikres med en klampe og en kile, i et system som er selvlukkende. Det betyder, at selv hvis man ikke har fået spændt det godt nok, så sidder styret stadig fast og peger den rigtige retning.

 

Til gengæld får rytteren hele 15 millimeters spillerum at justere styrhøjden med, som kan justeres med 5 millimeters forskelle. Derved kan man let arbejde med sin position eller skifte den undervejs i sæsonen uden at skulle skære i stiklen.

 

 

Komfort og præcis styring

Aeroad er en væddeløbercykel, som hidtil har benyttet sig af Canyons ’Pro Geometry’ som giver rytteren en lang, lav og aggressiv position.


Men geometrien har vist sig at være lidt for radikal for selv nogle af verdens bedste ryttere og sammenholdt med kundedata som pegede i samme retning, en den nye Aeroad en anelse mindre aggressiv.

 

Kigger man på en størrelse medium, så betyder det et 9 millimeter højere stack, mens reach er gjort 5 millimeter kortere. Altså en geometri som åbner for flere ryttere og ikke blot dem, som kører meget og kan tåle en aggressiv position.

 

Da Canyon i 2017 satte skivebremser på den tidligere model, måtte de forlænge kædestræberne for at få plads. Det betød en lidt sløvere fornemmelse i styringen. Det er nu elimineret, så styreegenskaberne er tilbage ved udgangspunktet.

 

Endeligt så tilbyder Canyon 650B-hjul på de mindste rammestørrelser. Den reducerede hjuldiameter er med til at sikre styreegenskaberne forbliver ens uanset om rytteren er 158 centimer eller +200 centimer høj.

 

 

Tre udgaver af Aeroad 2021

Den nye ramme kommer i tre udgaver: CF SL, CF SLX og CFR.

 

De leveres alle med den nye SP0046 sadelpind, der er endnu mere aerodynamisk.

 

Aeroad CF SLX og den nye dreng i klassen Aeroad CFR leveres med det revolutionære, nye cockpit med fuld integration og justerbarhed i højden. CF SL-modellerne er udstyret med det nuværende cockpit fra den tidligere model.

 

CL SL-modellerne kan desuden leveres med den mindre 650B hjulstørrelse.

 

Den nye Aeroad er tilgængelig fra tirsdag den 6. oktober 2020 eksklusivt på canyon.com.

 

Priserne starter fra 25.999,- kroner for Aeroad CF SL 7, Aeroad CF SLX 8 Di2 koster 39.399,- kroner mens topmodellen Aeroad CFR 9 EPS koster 70.999,- kr.

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Stortalent træner bedre end forventet efter mareridtsstyrt

Landevej

Video i artiklenStil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Landevej

Livestream i aften: Se afgørelsen på DCU Feltet.dk November Series

E-cykling

Eksklusivt interviewColoQuick-rytter rejser til Belgien

Landevej

Eksklusivt interviewOverlegen Wang går efter godt World Cup-resultat

Cross

Tilbud i webshoppen: Over alle bjerge - De bedste cykelruter i verden

Motion

Transferlisten 2020-2021 – ProTeams

Landevej

Fuglsang: En dag vil jeg gerne køre Paris-Roubaix

Landevej

Gravel Ride: Vendsyssel turen

Gravel

Astana-stjerne forlænger

Landevej

Veteranen Gilbert: Sulten er der stadig

Landevej

Test: Giro Manifest Spherical hjelm

Udstyr og test

Hundeluftning giver flere knoglebrud til AG2R-rytter

Landevej

Vilde Black Friday / Black Week tilbud

Udstyr og test

Riwal reserverer plads til kontraktløs dansker

Landevej

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST
Fuglsang nomineret til årets Velo d'Or

Landevej

Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%

Motion

Stor underskrift sikret: Europamesteren bliver på Qhubeka-ASSOS

Landevej

Bruyneel om Armstrong: Han var den bedste - også uden doping

Landevej

Opdateret: Stillinger i DCU Feltet.dk November Series

E-cykling

Eksklusivt interviewWinther Olsen vil bejle til Uno-X efter britisk skifte

Landevej

Optakt: 4. afdeling af DCU Feltet.dk November Series

E-cykling

Fabio Jakobsen er tilbage på cyklen

Landevej

Stærk trio hentet af Qhubeka ASSOS

Landevej

Astana-kaptajn skifter til Movistar

Landevej

Video i artiklenFra cykelcross til landevejen: De største stjerner

Video

Boganmeldelse: Over alle bjerge

Motion

Overblik: Disse profiler mangler kontrakt for 2021

Landevej

Test: Rapha Roll Top Backpack

Udstyr og test

Jens Sørensen er død

Landevej

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Landevej

Lars Michaelsen: Vi har mange ryttere at vælge imellem

Landevej

Vred Houle: Landevejscykling eksisterer ikke i det canadiske cykelforbund

Landevej

Video i artiklenRadio Tour, sæson 2, afsnit 30: Cykelcross-special med Sebastian Fini

Video

Evenepoel: Grand Tour-debut kan ikke komme hurtigt nok

Landevej

Video i artiklenDanskernes cykelfremtid på World Touren – vi ser frem mod 2021

Video

Van Aert ser frem til at udfordre Van der Poel i mudderet

Cross

Eksklusivt interviewGustav Wang dominerer på polsk grund, Simon Bak sekser i U23

Cross

28-årig dansker får kontrakt med spansk UCI-mandskab

Landevej

Eksklusivt interviewValgren og Langvad får wildcard til VM

E-cykling

Video i artiklenHar du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!

Udstyr og test

Belgier designer et bud på ny dansk landsholdstrøje

Landevej

Garvet belgier indstiller karrieren

Landevej

Tilbud på vintertøj i webshoppen

Motion

Klatrer-åbenbaring snød Sevilla i Vuelta a Colombia

Landevej

2020-ranglisten: Fik eksperten ret?

Landevej

Gregaard får forlænget sin kontrakt

Landevej

Uno X-chef undrer sig over UCI: Hvorfor skal vi vente?

Landevej

Eksklusivt interviewMads Østergaard forlænger med ColoQuick – Drømmer om at blive professionel

Landevej

Michaelsen trådte to skridt tilbage da Riis kom til

Landevej

Jumbo-newzealænder fanget i Europa grundet Covid-19

Landevej

Movistar-manager: Ingen grund til panik over Valverdes præstationer i år

Landevej

Bernal uddyber sin Tour-ødelæggende skade

Landevej

Afstemning: Hvilke løb var årets bedste?

Landevej

Afrikansk etapeløb udskudt på ubestemt tid

Landevej

Rygte: Giroen i 2021 starter i Torino

Landevej

Loyal Gaviria-hjælper har forlænget med UAE

Landevej

Movistar-boss om Lopez: Chancerne er 50/50

Landevej

Gense triumferne: Her er alle de danske WorldTour- og ProSeries-sejre

Landevej

Eksklusivt interviewChristian Moberg om første løb i 2020-sæsonen: Alle ville vinde!

Landevej

Asgreen om sejren i Kuurne: En drøm der gik i opfyldelse

Landevej

Odd Christian Eiking rykker op på WorldTouren med Circus-Wanty

Landevej

Mareczko vender hjem

Landevej

Gravel Ride: Asgreen's Coffee Ride

Motion

Radio Tour om danskernes fremtid på WorldTouren

Landevej

Eksklusivt interviewBendixen glæder sig til at prøve ny Enkeltstarts-model

Landevej

Fem fede løb, du sikkert ikke så

Landevej

Skal Circus Wanty køre på amerikansk licens?

Landevej

Moscon: Jeg forlænger med INEOS

Landevej

Højdepunkter og resultater af World Championships Experience

E-cykling

Yderligere fire forlængelser hos Caja Rural

Landevej

Israel Start-Up forlænger med samtlige israelske ryttere

Landevej

To veteraner får nye kontrakter hos Groupama-FDJ

Landevej

Eksklusivt interviewJokeren på Bornholm sigter efter udenlandske enkeltstarter

Landevej

Pieter Weening indstiller karrieren

Landevej

Østerby kæmpede forgæves mod den svenske overmagt

E-cykling

Kometa henter to briter

Landevej

Aarhus-bjergrytter skifter til Mascot Workwear

Landevej

Mitchelton-Scott forlænger med to ryttere

Landevej

Tre talenter får kontrakter med Team Sunweb

Landevej