R'et i XTR st\u00e5r for Racing, og det har Shimanos udviklere haft fokus p\u00e5, da de gav alle komponenter i deres XTR-gruppe en \"overhaling\". Udviklingskonceptets fokus har v\u00e6ret fart, fokus og kontrol<\/i>, og komponenterne er fremstillet specielt med henblik p\u00e5 de krav, der er indenfor XC, Enduro og Marathon.<\/p>","
I f\u00f8rste omgang er det Shimanos 1x12 drivetrain\/drivlinje, der falder i \u00f8jnene. Men der er flere gennemt\u00e6nkte \u00e6ndringer, som bringer Shimano's XTR gruppe helt frem i feltet af MTB-racingkomponenter.<\/p>","
Komponenterne blev pr\u00f8vek\u00f8rt over fire dage p\u00e5 ruter specifikt udvalgt til test. Ruterne var valgt og guidet af Skotske H+I adventures.<\/p>","
P\u00e5 opk\u00f8rsler var det is\u00e6r den nye drivlinie, der imponerede. Det lave st\u00f8jniveau og det kontante hurtige skift. Jeg kom flere gange til at skifte to gear op, da der ikke kr\u00e6ves meget tryk med tomlen p\u00e5 den nye trigger. B\u00e5de den og bagskifteren er forbedret. L\u00e6kker trigger og skifte-action, ogs\u00e5 med tr\u00e5d i pedalerne.<\/p>","
Kadencen virker mere flydende op gennem skiftene end p\u00e5 de tidligere Shimano kassetter, og med det nye I-spec EV er der rig mulighed for indstilling af skiftegreb.<\/p>","
P\u00e5 nedk\u00f8rsler var der rig mulighed for at teste bremserne. Shimanos bremser er allerede anerkendt, og de nye modeller skuffer ikke. Looket er umiddelbart det samme, men clamp er flyttet og et kontaktpunkt tilf\u00f8jet for at g\u00f8re dem stivere. Fingeren ligger godt i bremsegrebet.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
På XC-bremsen er alt det ”smarte” barberet væk for at gøre den lettere. Justering foregår med unbraco-nøgle og der er ikke servo wave. Den er knap så aggressiv og har mindre body og bremseklodser. Den har dog stadig rigeligt bremsekraft til XC. Den gode modulation gør det nemmere at styre bremsekraften, især under høj fart og stejle nedkørsler, hvor man ikke vil have hjulene til at blokere.
Foto: Irmo Keizer
Efter to dage med XC-bremsen overraskede Enduro/trail-bremsen mig meget. Den har fire stempler og servo wave, der speeder kontakthastigheden mellem klodser og skive op. Den har en næsten uhyggelig bremsekraft, som kom bag på mig allerede på P-pladsen under indstilling af cyklen. En bremse, man skal lære at kende, da den virkeligt tager ved.
På de lange og stejle nedkørsler i Kranjska Gora kom jeg til at holde af denne bremse, som leverer meget bremsekraft ved et let fingertryk. Den føles virkelig lækker, men måske lidt ”overkill” på de danske spor.
Både XC og Enduro/Trail model føles responsive og stive, med god bremsekraft og modulation. Pålidelig og ensartet bremsekraft, også når de blev varme - og det blev de, når jeg kæmpede mig ned af bjergsiderne! Én finger på det bremsegrebet var dog nok, især på Enduro/trail-bremsen
Ved friløb, især på nedkørsler, var fraværet af friløbets snurren også en lækker detalje ved XTR-gruppen. Man tror måske, man vil savne den, men jeg kom hurtigt til at nyde fraværet og nød at kunne koncentrerer mig om lydene fra cyklen, dæk/underlag og omgivelserne i stedet.
Holdbarheden af gruppen kan naturligvis ikke testes på fire dage. Men ifølge guider og mekanikere oplevede de ingen ”mechanicals” under forberedelser og under campen.
Herunder kan du se nærmere på de enkelte komponenter, hvor Shimano MTB Product manager Henry Bosch fortæller nærmere om nogle af dem.
Kranksæt
Designet er mere aggressivt og raceagtigt, og kranksættet er 80 gram lettere end forgængeren.
Klingen, som fås fra 30-38 tænder, monteres direkte på akslen via Direct mount (samme specialværktøj som krankbox). Armen på non-driveside monteres nu med kun én skrue, og eventuelt ”slub” justeres med drejeskive.
Den kan også fås som dobbelt kranksæt med 28-38T.
Kassette
Kassetten fås i 10-51T (367 gram) og 10-45T (357 gram). Udviklingen af 51 tands-kassetten (wide range) er ifølge Shimanos ledende ingeniør på projektet, Takao Harada, valgt ud fra beregninger og ikke for at overgå konkurrenterne.
Udgangspunktet for kassettens udvikling er at opretholde rytme og fremdrift via ensartet skift i kadence, når man skifter op/ned gennem kassetten. Derfor er der fra mellemområdet og op til de 51 tænder et hop på 6 tænder pr skift. Dette giver et forudsigeligt skift i kadence (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51).
45 tands kassette (rhythm step) har et mere flydende skift med mindre hop/bedre rytme i kadence og den vejer mindre. Dette gør den ideel til XC-race (eller marathon eventuelt med dobbelt kranksæt). (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45)
45 tands 11 speeds kassette (51T er fjernet) kan køres på 12 speed-skifteren, når race-vægten skal ned.
Tandhjul 1-4 er af stål. Her er færrest tænder i kontakt, så derfor er der brugt stål, som er slidstærkt. Mellemområdet tandhjul 5-9 er af titanium; her er lidt flere tænder i kontakt, og derfor er et mindre slidstærkt materiale passende, og til gengæld er det lettere. De tre største tandhjul 10-12 er af aluminium, som er meget let, men knap så slidstærkt. Til gengæld er mange tænder i kontakt. De forskellige materialer sikrer, ifølge Shimano, en kombination af lav vægt, god vægtbalance og holdbarhed. Med Hyperglide+-teknologien har Shimano lavet en ny udformning af tænder og kæde, der gør interaktionen mere friktionsfri og gør skift endnu hurtigere også under belastning på kæde.
Nav/Hub
Micro spline: Friløbet har mindre diameter end før for at få plads til 10 tands tandhjul. Der er flere noter, og de er smallere, hvilket gør det stærkere. Det er bygget til den ekstra torque/kraft, der kommer fra det 51 tands tandhjul.
SCYLENCE: En helt ny slags ”lydløst” friløb, som Shimano har udviklet. Det kan minde om DT Swiss ratchet-systemet, men er anderledes, da der ikke er kontakt mellem de to ”tandhjuls-flanger” ved friløb. Dette gør det stort set lydløst.
7,6 % engagement: Betyder, at der efter friløb hurtigt er ”tråd” i pedalen under race og ved tekniske passager, hvor man ikke træder, måske ruller i pedalerne for at få dem med over/igennem, og hvor man så behøver at få tråd i pedalen hurtigt igen, for at holde balancen.
Kommer til både J bend og straight pul-eger.
Derailleur
Derailleuren kommer i tre modeller, alt efter hvilken opsætning du vil køre med. Den laves med carbon pulleyholder og større 13 tands-pulleyhjul med nedat kædespænding i lavt gear. Kabelføringen er forbedret, så der er mindre friktion ved skift.
Vægten er 237 gram.
En smart detalje i forbindelse med justering er den lille afmærkning, hvor kassettetandhjul skal være placeret i forhold til derailleuren.
HYPERGLIDE+
Shimano har re-designet inderplader på den 242 gram tunge kæde og har ændret tænderne på klinger og kassette. De bevirker bedre og ”mere glidende” indgriben og laver stor kontaktflade på kæden. Det skulle give bedre kontakt og mindre slid på delene.
Ifølge Shimano formindsker Hyperglide+ friktion og støj, og skiftet flyder væsentligt bedre. Skiftetiden er desuden nedsat med en tredjedel.
Endvidere kan man nu skifte både op og ned, imens man har tråd i pedalerne, hvilket giver væsentligt mere flow og fremdrift. Sammen med den nye XTR-skifter får man et virkeligt hurtigt og kontant skift, selv med tråd i pedalerne. Kædeguides kommer i tre versioner.
På videoen herunder kan man fornemme, hvordan det nye XTR kører. Mikrofonen sidder tre centimeter fra kæde/tandhjul, som lige kan høres, mens samtalen, som foregår 4-5 meter væk, næsten går tydeligere igennem. Bemærk også, at friløb er lydløst.
Under prøvekørsel kørte det virkeligt godt med hurtige kontante og præcise skift, også med tryk i pedalerne. At der er så lidt friktion/støj fra kæde og slet ingen fra friløb gør, at man bedre kan koncentrere sig om de andre lyd-input, man får under kørsel fra dæk/underlag, cyklen og omgivelserne.
Forskifter
Ikke det store er ændret på forskifteren. Den har samme kontante skift som forgængeren. Der findes tre modeller/monteringer D, E, M type. Der fås også tre kædeguides som er forbedrede i forhold til den nye kæde og de tre modeller/monteringer
Skiftegreb
Foto: Irmo Keizer
Det 112 gram tunge skiftegreb har forbedret skifteevne og fart, hvor mindre kraft er nødvendigt.
Med den nye 2x12 Mono forskifter har Shimano lavet en forskifter, der bare skal trykkes frem, uanset om du skifter op eller ned. 12 speed-bagskifteren skifter bedre end før og kræver meget lidt kraft i trykket. Den kan skifte 4 op eller 2 ned i ét tryk.
En lækker detalje er gummiet på ”trædefladen”, hvor tomlen trykker, hvilket øger komforten.
Med I-spec EV kan skiftegrebet justeres 60 grader og sideforskydes 14 millimeter. Det giver virkelig mulighed for at indstille cockpittet, som du vil have det.
Bremser
Foto: Irmo Keizer
Bremserne kommer i en udgave til race (312 gram) og trail (385 gram).
Shimano laver allerede nogle af de bedste bremser på markedet. De nye XTR fastslår bare, at det gør de stadig. De nye bremser har 10 % mere kraft, og de er mere responsive. Modulation er super på begge bremser, og jeg oplevede ingen bremse-fading, selv på de lange nedkørsler i Slovenien.
Racemodellen med to stempler har carbon-greb, og caliberen er fræset i ét stykke aluminium. Bremseslange er monteret med ”direkte indgang” i stedet for ”Banjo indgang”. M9100 er 26 g lettere end M9000-modellen.
Enduro/trail-modellen med fire stempler er mere robust og meget stærkere. Man skal lige vænne sig til den effektive bremsekraft.
Clamp er flyttet ind midt på huset, og der er tilføjet et kontaktpunkt, hvilket gør grebet væsentligt stivere.
De nye rotorer kommer kun i centerlock (140 - 160 - 180 - 203 millimeter). De mindre rotorer, der typisk bruges til XC, bliver lettere, og de større rotorer til enduro får bedre afkøling. De har endnu bedre køleevne end forgængeren.
Pedaler
Foto: Irmo Keizer
XTR-pedalen fås i to versioner; XC og Trail/Enduro
XC: Forstørret (bredere) trædeflade, og kanterne er mere afrundede, så mudder ikke så nemt sætter sig fast. Fås med ”standard” 55 millimeter aksel og en 52 millimeter for at formindske Q-faktor, hvis man kører med Boost-drivlinie (310-314 gram).
Trail/Enduro: Forstørret trædeflade, især forbedret bagud på pedalen. 1 millimeter clamp-skive medfølger med mulighed for tilpasning i forhold til forskellige skosåler (398 gram).
Dropperpost greb
Foto: Irmo Keizer
Der er lavet et hurtigt og let skiftegreb til dropper med kugleleje for smooth action. I alt 7 mm kabel vandring og kompatibel med alle de gængse mærker.
Du kan nørde endnu mere ned i detaljerne på Shimano XTR M9100 på producentens hjemmeside.