Som vi har v\u00e6nnet os til i nu n\u00e6sten ti \u00e5r, afvikles en af de mest popul\u00e6re forberedelsesbegivenheder, den heldigvis igen fem dage lange l\u00f8bsserie Challenge Mallorca, allerede i slutningen af januar, og dermed markerer den igen den virkelige start p\u00e5 den europ\u00e6iske s\u00e6son, der tidligere blev indledt med GP d\u2019Ouverture La Marseillaise i Frankrig -ogs\u00e5 selvom det tilbagevendte Classica Comunitat Valenciana i s\u00f8ndags sk\u00f8d \u00e5ret i gang for enkelte hold. P\u00e5 denne tid af \u00e5ret er Europa egentlig ikke velegnet til cykell\u00f8b, men \u00f8en Mallorca tilbyder som regel fornuftige forhold for rytterne til deres s\u00e6son\u00e5bning, hvor de testes med et sp\u00e6ndende mix af fem endagsl\u00f8b, der har lidt for enhver smag og med placering 1.1-kategorien tilbyder ganske mange ranglistepoint.<\/p>","
Det er ikke overraskende, at l\u00f8bsserien er meget popul\u00e6r blandt holdene. Mallorca er et foretrukket tr\u00e6ningssted p\u00e5 denne tid af \u00e5ret, og mange hold bruger de fem l\u00f8b til at teste formen ved afslutningen p\u00e5 deres sidste store tr\u00e6ningslejr forud for s\u00e6sonen. Som de fleste andre l\u00f8b p\u00e5 denne tid af \u00e5ret er l\u00f8bene ofte blevet aflyst eller forkortet, men generelt har vejrforholdene v\u00e6ret gunstige. Det kan imidlertid ikke siges om den \u00f8konomiske situation, idet serien har k\u00e6mpet h\u00e5rdt for overlevelse og flere gange har haft en usikker fremtid. Oprindeligt bestod den af fem l\u00f8b, men udfordringerne har betydet, at vi igennem n\u00e6sten et \u00e5rti har v\u00e6nnede os til, at der kun var fire begivenheder.<\/p>","
Det \u00e6ndredes der heldigvis p\u00e5 i 2022, hvor det trods coronaudfordringer, der blandt andet f\u00f8rte til, at serien i 2021 blev udskudt til maj, nu trivedes s\u00e5 godt, at den kom tilbage til sin gamle st\u00f8rrelse over fem dage. Faktisk blev der tale om den vel nok st\u00e6rkest besatte udgave i mange, mange \u00e5r, da aflysningerne af l\u00f8bene i Australien og Argentina bet\u00f8d, at feltet talte ikke f\u00e6rre end ni af de 18 WorldTour-l\u00f8b - en markant forbedring i forhold til det, vi s\u00e5 i en l\u00e6ngere periode. Samtidig kunne arrang\u00f8rerne igen gl\u00e6de sig over, at der ogs\u00e5 denne gang var adskillige stjerner, der indledte \u00e5ret p\u00e5 deres ferie\u00f8. M\u00e5ske er det heldigvis den nye virkelighed, for selvom januarkalenderen i \u00e5r er normaliseret, er der ogs\u00e5 denne gang hele ni hold fra h\u00f8jeste niveau i feltet og igen adskillige stjerner - og minsandten om ikke ogs\u00e5 der for f\u00f8rste gang nogensinde er tv-d\u00e6kning.<\/p>","
Med en voldsom kaptailindspr\u00f8jtning fra de lokale turismemyndigheder blev serien etableret i 1992, hvorefter det i tre \u00e5r var en begivenhed kun for spanske hold. Det \u00e6ndredes i 1995, hvor man for f\u00f8rste gang inviterede udenlandske mandskaber, og det havde straks appel, da store hold som Telekom og TVM meldte deres ankomst. Man m\u00e5tte dog vente til 1998, inden det ogs\u00e5 lykkedes at f\u00e5 en rytter fra et udenlandsk hold som samlet vinder, da Leon van Bon fra Rabobank sejrede. Selvom det samlede klassement aldrig n\u00f8d den store prestige, viser vinderlistens store navne som Laurent Jalabert, Alex Z\u00fclle, Alejandro Valverde, Luis Leon Sanchez og Philippe Gilbert, at der har v\u00e6ret tale om en begivenhed med en st\u00e6rk appel til sportens st\u00f8rste navne.<\/p>","
L\u00f8bsserien er ikke et etapel\u00f8b, idet holdene har en bruttotrup, hvorfra de kan udv\u00e6lge rytterne til hvert enkelt l\u00f8b. Det betyder, at startlisterne til de enkelte l\u00f8b f\u00f8rst er kendt mindre end 24 timer f\u00f8r starten, idet mange hold foretager den endelige udv\u00e6lgelse i sidste \u00f8jeblik baseret p\u00e5 den foreg\u00e5ende dags udfald. Der var tidligere et klassement for de ryttere, der gennemf\u00f8rte alle l\u00f8b, men det havde ikke meget prestige og er nu droppet. I stedet v\u00e6lger rytterne de l\u00f8b, der passer dem bedst, og der er altid noget for dem alle. For \u00e5r tilbage var de f\u00f8rste to l\u00f8b tilpasset sprinterne, inden rytterne ramte bjergene i de sidste to l\u00f8b, men s\u00e5dan har det ikke v\u00e6ret i de seneste \u00e5r, hvor to kuperede dage har v\u00e6ret omkranset af to flade sprinteraff\u00e6rer. Med udvidelsen til fem dage s\u00e5 vi sidste \u00e5r, at der var to sprinterl\u00f8b, hvoraf det ene var ret kuperet, samt tre dage for mere klatrest\u00e6rke typer.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Den struktur genbruges i år, hvor sprinterne får to muligheder, der atter kommer på anden- og femtedagen, og den første af disse kommer altså torsdag. Det sker i form af Trofeo Ses Salines-Alcudia, der ligesom onsdagens Trofeo Calvia er en gammel klassiker, som blev genopfundet i 2021. Således blev et lignende løb kørt fra 2001 til 2006, men siden har der ikke været et løb med mål i Alcudia, før løbet blev genindført i 2021-sæsonens særlige majudgave. Dengang sejrede André Greipel i en massespurt, akkurat som fem af de første seks udgaver endte i massespurter med sejre til Oscar Freire (tre gange), Isaac Galvez og Allan Davis, efter at Michael Boogerd havde taget en udbrudssejr i den første udgave i 2001. Sidste år fik løbet dog fået et ekstra twist med en stigning i finalen, der førte til en reduceret massespurt, og den model genbruges i år.
Stigningen havde i hvert fald sin effekt sidste år, da den blev brugt første gang. Feltet blev ganske reduceret og sendte blandt andet unge Arnaud De Lie til tælling i sit første løb for Lotto. Tilbage var bare 70 mand, og herfra fik Biniam Girmay en drømmestart på sæsonen ved at sejre foran Ryan Gibbons og Giacomo Nizzolo. Girmay vender tilbage for at forsvare titlen, men da Gibbons ikke deltager i år, og Nizzolo starter sin sæson i Argentina i stedet, bliver han eneste genganger fra podiet.
Ruten
Trofeo Ses Salines-Alcudia er som sagt ligesom onsdagens Trofeo Calvia en gammel klassiker fra begyndelsen af årtusindet, som i 2021blev genoplevet efter 14 års fravær. Dengang var det et sprinterløb, der blev vundet i en massespurt i fem af seks af de første udgaver, og da André Greipel i maj 2021 brød sin mere end to år lange sejrstørke i den genopstandne udgave af løbet, var det også en sprinter, der sejrede. Det blev det også i 2022, men i en reduceret massespurt, da rytterne som et ekstra krydderi som noget nyt i finalen skulle over den 8,7 km lange Coll de Sa Batalla, og selvom den i stejlhed ikke var noget Monte Zoncolan, tilføjede den en helt anderledes dynamik til et løb, der efter mallorcanske forhold i 2021-udgaven var fladere end den fladeste pandekage. Modellen genbruges i 2023, selvom den første flade del af løbet er en anden, og løbet er ca. 15 km kortere.
I alt skal der tilbagelægges 158,6 km, der fører feltet fra Ses Salines til Alcudia. Der er tale om to byer i hver sin ende af øen, da Ses Salines ligger helt nede i det sydligste hjørne, mens Alcudia ligger helt oppe mod nord, hvor den er placeret ud til kysten, og løbet består af en tur tværs gennem øen, dog i den flade østlige del. Fra start kører man i fladlandet det mod sydvest et kort stykke ud til havet, som efter 4,8 km nås i byen Colonia de Sant Jordi, hvorefter man med det samme kører mod nord ind mod øens centrum, stadig igennem fladt terræn. Efter 17,6 km drejer man i byen Campo mod nordøst fir at køre frem til dagens første spurt, som er placeret efter 29,1 km, inden det går videre frem til Manacor, der nås efter 42,7 ganske flade kilometer.
Det fortsætter med at være fladt, når man herfra drejer mod nordvest for at fortsætte tværs gennem øen forbi den anden spurt, som nås efter 53,3 km. Kort efter slår man en sløjfe mod vest for at køre frem til byen Sineu, der passeres efter 65,2 km, hvorefter man vender rundt for at køre mod nordøst tilbage til den vej, man tidligere benyttede. Den rammer man igen, når man drejer mod nord for at køre mod nord og nordøst hele vejen ud til den nordlige kyst, der nås i Can Picafort. Man forlader dog med det samme vandet for igennem fladt terræn at køre mod sydvest frem til byen Muro, hvor man efter 94,6 km drejer mod nordvest. Senere går det mod sydvest frem til byen Selva, der passeres efter 114,1 meget nemme kilometer.
Den markerer afslutningen på den lette del af løbet. Her drejer man nemlig mod nord for at passere kategori 2-stigningen Coll de Sa Battalla. Den stiger i gennemsnit med 5,0% over 8,7 km, men ligger generelt på 5,5-7% over de første 5 km, inden den flader ud med 2-3% over 2 km for siden at tage fat med 5,5% over de sidste 1400 m frem mod toppen, der rundes efter 124,4 km.
De sidste 34,2 km indledes med et småkuperet plateau, der følges videre mod nord og ender med kategori 4-stigningen Coll de Femenia (400 m, 4,0%), der er en undseelig lille bakke med top efter 130,6 km. Nu drejer man mod nordøst for at følge den lange og kun i starten lidt tekniske, men derefter meget nemme nedkørsel, der leder ned til byen Pollenca, hvor den næstsidste spurt kommer efter 144,9 km. Herfra fortsætter man igennem fladlandet ud til kystbyen Port de Pollenca, hvor man efter 149,5 km drejer mod syd og senere sydøst for at følge den flade kystvej ind til målbyen, idet man undervejs kører den sidste spurt efter 150,5 km. Til slut drejer man til venstre i en rundkørsel i udkanten af byen med 1200 m igen, inden man drejer til højre med 800 m for slutteligt at køre igennem en 90-graderskurve bare 400 m fra stregen. De sidste fem kilometer er flade.
Ruten byder på i alt 1367 højdemeter mod 1651 højdemeter i 2022-udgaven og 1202 højdemeter i 2021-udgaven.
I forhold til sidste år er indledningen ny, men de sidste 74 km er stort set uforandrede. Til allersidst har man dog flyttet målet fra Port d’Alcudia til den nærliggende by Alcudia. Det giver en ny afslutning, og betyder, at toppen af Sa Battalla kommer 1,9 km tættere på mål, end den gjorde for et år siden.
STREAM CHALLENGE MALLORCA OG VUELTA A SAN JUAN UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Løbene på Mallorca har ofte været ramt af dårligt vejr, der har betydet aflysninger og ruteændringer. Så galt går det ikke i år, men der er ikke meget ferievejr på øen i øjeblikket. Efter dagens regn- og blæsevejr venter nemlig en overskyet bygedag med kun lidt sol og en bygerisiko på i starten ca. 45%, men den sidste times tid kun 25%. Temperaturen vil nå 11 grader, og vinden vil have lagt sig dramatisk, da der bare vil være en let og aftagende vind (9-13 km/t), der vil dreje fra en nordøstlig til en nordlig retning. Det giver mod- og sidemodvind stort set hele dagen, idet der dog vil være et lille sidevindsstykke frem til stigningen. Her vil der være direkte modvind hele vejen op til toppen af den sidste af de to stigninger, hvorefter der vil være sidemodvind, indtil man med 9,6 km igen får sidemedvind, indtil man skiftevis får side- og medvind gennem de tre sidste sving og derfor sidevind over de sidste 400 m.
Favoritterne
Ligesom dagens løb er torsdagens løb som sagt en genoptagelse af en klassiker, der var fast bestanddel af løbet for mere end ti år siden, inden den kom på programmet igen i 2021. Desværre kan vi ikke rigtigt bruge de fleste af de forrige udgaver som noget pejlemærke for, hvad vi skal forvente. Med beslutningen om at inkludere Sa Battalla har man nemlig afgørende forandret et eller ret forudsigeligt sprinterløb.
Nu er det langt fra lige så forudsigeligt, men heldigvis blev stigningen allerede brugt sidste år. Her fik vi som ventet en reduceret massespurt, og det store spørgsmål var, hvem der ville overleve. Det blev et relativt selektivt løb med kun 70 overlevende, og blandt de ryttere, der blev sat af, var Arnaud De Lie. Det var ganske vist hans første professionelle løb, men det fortæller, at det bestemt ikke er den nemmeste stigning, for han viste god form ved at vinde bare tre dage senere. Måske mere sigende er det, at heller ikke Andrea Pasqualon, Alexander Kristoff, Sebastian Molano eller Jon Aberasturi kom med hjem. Også sprintere som Rudy Barbier, Emils Liepins, Matteo Moschetti og Max Walscheid røg af, men det var nu ret forudsigeligt.
Også i år tror sprinterne på det. Det fremgår tydeligt af trupperne, hvor mange hold skifter også relativt tunge sprintere ind. Det giver nu sig selv, for naturligvis har de sprintere, der er rejst til Mallorca ikke meget at gøre i løbene onsdag, fredag og lørdag, hvorfor de er nødt til at satse på dette og søndagens løb. Forud for ugen har mange hold da også givet udtryk for, at de anså torsdagen og søndagen som de to chancer for sprinterne, mens de øvrige dage skulle være for mere klatrestærke typer.
Spørgsmålet er så, hvem der bliver skuffede. Sa Battalla er altså en temmelig led sag. Ganske vist stiger den i snit blot med 5,0%, men de første 4 km er med op til 7% betydeligt stejlere. Det er også en relativt lang stigning, og dagens løb blev en god påmindelse om, hvor stor forskel der kan være på januarformen. På denne tid af året er der stor forskel på formstærke og -svage ryttere, og derfor vil stigningen formentlig skal betydeligt mere udskilning, end den ville gøre i juli, som vi også så det sidste år.
Der burde derfor heller ikke være megen tvivl om, at der vil blive arbejdet for en spurt. Med den svage vind kommer sidevindskørsel ikke i spil, og derfor bliver den første del af løbet begivenhedsfattig. Her vil jeg forvente, at Intermarché, Soudal og Movistar vil kontrollere, og måske vil de få hjælp af UAE og Arkea. Et udbrud har derfor ikke mange chancer, og derefter bliver det spændende at se, hvem der overlever stigningen.
Det ligger i kortene, at Intermarché skal lægge et pres, der gør det muligt for Biniam Girmay at gentage sidste års sejr, men er Max Kanter kørende, kunne man også sagtens se Movistar komme frem. Der er til gengæld også hold, der er i et dilemma. Satser UAE på det hårde løb, Matteo Trentin skal bruge, eller drømmer de om, at Molano kommer med hjem? Og satser Soudal på det hårde løb, der kan give Davide Ballerini en chance, eller tror de mere på, at Ethan Vernon kan komme med hjem? Mit gæt vil være, at begge hold tager den med ro, indtil deres tunge sprinter måtte være faldet fra, men derefter an det sagtens være, at de går til stålet.
Det vil være en hjælp for sprinterne, at der er direkte modvind, men den vil være svag, og der var også modvind sidste år. Vi kan derfor som udgangspunkt forvente nogenlunde samme grad af selektion som sidste år, men meget vil være bestemt af, hvor hårdt Intermarché får gjort det. Til gengæld tvivler jeg på, at vi vil se angreb. Der er lidt for langt hjem, og de fleste hold har en sprinter. Det skulle nok være Bora, når Matthew Walls forventeligt er faldet fra, men i et løb med modvind giver det ikke rigtigt mening. Bag dem kan vi nemlig forvente et forfølgelsesløb mellem de sprintere, der er sat af, og feltet, og det vil skrue farten så meget i vejret, at chancen for overlevelse er minimal. Spørgsmålet er snarere, om vi får en regruppering. Det gjorde vi ikke sidste år, men over mere end 30 km er det bestemt muligt. I sidste kan vi derfor godt ende med et ret stort felt, selvom det er gået stærkt på stigningen.
Det ligner altså en spurt, og her er det værd at bemærke, at den nye finale - målet er som nævnt flyttet til nabobyen - er meget teknisk. Der er hele tre sving til allersidst, og det er således en afslutning, hvor næsten alt bestemmes af positionering. Betydningen af et godt lead-out kan derfor ikke overvurderes.
Jeg vælger at gå med Soudal igen og denne gang med Davide Ballerini. Efter dagens taktiske fadæse har de i den grad noget at revanchere, men det har de også gode chancer for. Mit gæt vil være, at løbet bliver for hårdt for Ethan Vernon, men det bringer Ballerini i spil. Han vil nemlig have et ganske suverænt tog med Remi Cavagna, Andrea Bagioli, Kasper Asgreen (*Asgreen kører alligevel ikke løbet) og Florian Senechal. Det er meget svært at matche i denne finale, og får vi det hårde løb, er det meget få, der kan slå ham på fart. Min forventning vil være, at Soudal vil være altdominerende og afleverer Ballerini fra spids, og herefter kan han meget vel starte, som han gjorde i 2021, nemlig med en sejr.
Det er dog heller ikke umuligt, at Vernon overlever. Han er relativt tung, men med en regruppering er han i spil. Sker det, vil han være min favorit. Så vil han nemlig have Ballerini som ekstra mand i toget. Det tog er der ingen, der kan matche, og selvom Vernon skuffede mig lidt med sin fart sidste år, er han så hurtig, at han bør vinde, når han får det hele serveret af et supertog. Endelig er der en plan C i Senechal. Ballerini bør ikke få problemer med denne stigning, men sidste år startede han ret svagt. Det skyldtes sygdom, men han havde også en plan om ikke at toppe for tidligt, som han gjorde i 2021. Denne gang tror jeg, at han er ret opsat på sin revanche efter et skidt 2022, så jeg regner med en formstærk Ballerini, men er han helt væk - eller har defekt - er Senechal en plan C, der med et godt lead-out fra Pedersen vil have en chance i denne finale.
Sidste år vandt Biniam Girmay, og det kan han gøre igen. Han får svært ved at vinde, hvis løbet bliver let og de mere udprægede sprintere kommer med hjem, men i samme scenarium som sidste år står han stærkt. Han har nemlig fået Mike Teunissen om lead-out man, og vi ved, hvor fremragende han er i den rolle. Desværre er resten af toget ikke stærkt, da Adrien Petit ikke kommer med hjem i et hårdt løb, men han har også Loic Vliegen, og på fart kan han godt slå Ballerini. Gør Teunissen sit job godt, virker det bestemt ikke umuligt, at han kan vinde for andet år i træk i denne nye og mere tekniske finale. Sker der et eller andet med eritreeren, kan Teunissen sagtens gå efter et godt resultat, for han er fremragende i positionskampen, og han burde have farten til at true Ballerini og de andre holdbare folk.
Movistar havde en skidt onsdag, men de kan få deres revanche med det samme. Max Kanter fandt en forrygende holdbarhed i 2022, og han synes i form. I søndags var han bare uheldig at styrte, og derfor fik vi det aldrig at se. Han har derfor glæde af et hårdt løb, og får han det, vil han formentlig stadig have en god lead-out man i form af Ivan Garcia Cortina. Det er et smalt tog, men han kan placere positioneringsstærke Kanter godt. På fart kan han bestemt slå alle de andre holdbare sprintere. Skulle han mod forventning falde fra, har holdet Garcia Cortina, der - medmindre han er meget formsvag - kommer med hjem. Han fik sin sejr i Piemonte i oktober, men jeg tvivler på, at han kan slå Ballerini, der har et bedre tog.
UAE havde en møgdag i dag, men de kan meget vel tage revanche. Sidste år var løbet for hårdt for Sebastian Molano, og han synes også at blive tungere og tungere. Derfor tvivler jeg på, at han overlever, men udelukkes kan det ikke, i hvert fald ikke med en regruppering. Er han med til sidst, er han en af de helt, helt tunge favoritter, for han har med Rui Oliveira og Matteo Trentin et af de allerbedste lead-outs. I forvejen er han en af de hurtigste, og det er holdet, der kan true Soudal. I denne tekniske finale står Molano derfor fremragende til at tage sejren, hvis han kommer med hjem. Falder han fra, har de stadig Trentin, der formentlig vil kunne regne med støtte fra Oliveira, men også Tim Wellens og Diego Ulissi. De kan nok ikke matche Soudal, og da han ikke har samme fart som tidligere, får han nok svært ved at vinde, men et podie er med god position sandsynlig i denne tekniske finale.
Jeg er ret spændt på Arkea. Plan A må være Nacer Bouhanni, men han er et helt åbent spørgsmål. Dette er hans første løb siden det grusomme styrt i Tyrkiet, og i det lys vil det være overraskende, hvis han overlever. Han kan dog være ganske holdbar og starter ofte godt, og han vil også kunne komme tilbage ved en regruppering. Er han med til sidst, bør han som minimum have David Dekker hos sig og i et stort felt måske også Dan McLay. Det giver et af de bedste tog, og han elsker tillige tekniske finaler. Som han spurtede i 2021 og 2022, slår han næsten alle i dette felt, men grundet hans skade skal vi nok dæmpe optimismen. Falder han fra, har de imidlertid et godt alternativ i Dekker, men hvor står han? Hans 2022 var en katastrofe, men han plejer at starte stærkt og er formentlig meget motiveret af sit holdskifte. Han skulle være ovre sine helbredsproblemer, og han er god i positionskampen. Han vil nok være ret alene, og det kan koste dyrt, men jeg vil mene, at han har farten til at vinde i dette felt. Til gengæld er hans holdbarhed også meget svingende, og det kan gå begge veje. McLay bør være for tung, og hvis han mod forventning overlever, vil jeg tro, at han står nederst i hierarkiet og ikke får lov at spurte.
Bora får et svært løb. De har kun Matthew Walls med som sprinter, og han er meget, meget tung. Vi aner heller ikke, hvor han står efter sine mange helbredsproblemer i 2022, men jeg vil blive overrasket, hvis han er der til sidst. Skulle vi få en større regruppering, har han dog en chance, og vi ved fra 2021, at han er pokkers hurtig - også hurtig nok til at vinde her. Han er også god i positionskampen, men han lider under et meget svagt tog, der gør det meget svært at vinde i denne tekniske finale. Falder han fra, vil jeg tro, at Nils Politt kører en spurten, og han kan bestemt godt gå i top 10, hvis han sidder rigtigt. Nico Denz kan også spurte, men han klatrer altid meget svagt fra sæsonstart. Et alternativ er Ide Schelling, men mit gæt vil være, at Politt er plan B.
Lotto skal prøve med Milan Menten , der regnes som klatrestærk, men han klatrede skidt sidste år. Derfor tror jeg kun, at han kommer med hjem, hvis løbet bliver knap så hårdt, og desværre er hans lead-out med Michael Schwarzmann og Jacopo Guarnieri endnu tungere. Derfor tvivler jeg på, at han har de helt store chancer, men Schwarzmann har en chance. Lægger man Pascal Eenkhoorn til, er det ikke ringe i denne tekniske finale, men han mangler desværre farten til at vinde. Derfor er jeg mere spændt på Eenkhoorn, der viste storform i dag og utvivlsomt kommer med hjem. Han har før vundet reducerede massespurter. Det gør han ikke, da støtten er begrænset, men han kan bestemt lave et resultat.
EF har Marijn van den Berg, der i dag viste fornem form. Han er meget holdbar og bør ikke få problemer med denne stigning. Til gengæld skuffede han på sin fart i 2022, hvor han også havde det meget svært med sin positionering. Derfor er denne tekniske finale ingen gave, og hans hold kan heller ikke yde ham meget støtte. Han er en ganske god top 10-kandidat, hvis det bliver det hårde løb, jeg forventer, men det er svært at se ham ende helt fremme.
Cofidis har kometen Axel Zingle, der igen i dag bekræftede sit enorme potentiale. Han kan sagtens blande sig i en spurt som denne, men på flad vej slår han ikke sprinterne. Han lider også under et svagt hold til denne tekniske finale. Han skal derfor bruge en del held, og skal han helt frem, skal han bruge et hårdt løb. I det tilfælde kan det imidlertid også blive til et godt resultat, hvis det flasker sig.
Bardiani stiller med Filippo Fiorelli, der normalt er en holdbar sprinter. Han gjorde det ganske pænt i dag, og selvom hans holdbarhed er meget svingende med formen, har han en god chance for at overleve. Han er også positioneringsstærk, men holdet er svagt, og han har ikke farten til at vinde. Holdet har også den tungere Luca Colnaghi, men han vil formentlig få det for hårdt, og heller ikke han har farten til at vinde i dette felt. Falder de begge fra, kørte Alessandro Tonelli en god spurt forleden.
Human Powered Health drømmer om at få Stanislaw Aniolkowski med hjem. Han er imidlertid en ganske tung herre, og det vil kræve en regruppering. Han imponerede bestemt heller ikke i 2022, hverken hvad angår fart eller positionering, og derfor er det svært at være optimistisk. Løbet er for svært for den anden rene sprinter, Alan Banaszek. Mere sandsynligt er det, at de skal bruge Barnabas Peak. Han klatrede som en drøm i efteråret, og med god form er han top 10-kandidat i dette felt. Han udgik dog i dag, hvilket kan være ildevarslende. Colin Joyce og August Jensen kommer næppe med hjem.
Lidt af det samme kan siges om Israel-PT. De har i Itamar Einhorn, der bør være alt for tung til dette løb. Til gengæld er han ganske hurtig og positioneringsstærk, og skulle miraklet ske, kan han komme ret langt med sin fart, ligesom han har en god lead-out man i Tom van Asbroeck. Van Asbroeck er en mere holdbar plan B, men klatrer meget skidt nu, og ligesom han næppe overlever, mangler han også fart.
Caja Rural burde egentlig have et godt kort i Orluis Aular. Han er nemlig en af de allermest holdbare sprintere, som han viste i Baskerlandet sidste år, men noget tyder på, at han slet ikke er i form. Han var i hvert fald helt væk, og i forvejen har han ikke farten til at vinde en flad spurt som denne. Holdet har også deres nye sprinter Daniel Babor, der havde et flot 2022, men er ny på dette niveau. Han synes dog at være meget tung, og det er svært at se ham overleve, endsige blande sig i denne meget tekniske finale, hvor støtten vil være begrænset.
Det er svært at tro på de øvrige hold. Kern Pharma er uden deres få hurtige folk og vil næppe deltage i spurten. Burgos har Manuel Penalver, men han vil være for tung, og skulle han overleve, er han alt for positoneringssvag til denne finale. Jesus Ezquerra er det holdbare alternativ, men han mangler fart og skuffede stort i søndags. Eolo er uden den skadede Vincenzo Albanese og vil formentlig spurte med Francesco Gavazzi og Mirco Maestri, der dog var tunge i søndags og ikke har mange chancer i dette felt. Deres plan A er David Martin, der dog bør være alt for tung. Euskaltel har de meget formstærke Carlos Canal og Antonio Soto, der imponerede hhv. søndag og i dag. De kan være med i et hårdt løb, men farten rækker ikke alt for langt. Flanders vil håbe at få Ruben Apers med hjem, men det er usandsynligt, og han har slet heller ikke farten Electro Hiper har Xavier Canellas, men han skal bruge et let løb med den form, han viste forleden, og han kan ikke begå sig i dette selskab. Landsholdet og Echelon er uden chance.
BEMÆRK: Husk, at der rangeres efter vinderpotentiale. Uddybning gives ovenfor.
OPDATERING: Trentin var involveret i et af gårsdagens styrt og kommer desværre ikke til start. Det svækker Molanos chancer ganske markant og må betyde, at Oliveira er UAEs holdbare alternativ. Og falder alle fra, er det måske Ulissi, der skal spurte.
***** Davide Ballerini
**** Biniam Girmay, Max Kanter
*** Ethan Vernon, Sebastian Molano, David Dekker, Nacer Bouhanni, Matthew Walls
** Milan Menten, Marijn van den Berg, Axel Zingle, Pascal Eenkhoorn, Ivan Garcia Cortina, Filippo Fiorelli, Rui Oliveira, Itamar Einhorn, Stanislaw Aniolkowki, Barnabas Peak, Diego Ulissi, Nils Politt
* Antonio Soto, Carlos Canal, Manuel Penalver, Jesus Ezquerra, Orluis Aular, Luca Colnaghi, Mike Teunissen, Florian Senechal, Dan McLay, Tom van Asbroeck, David Martin, Xavier Canellas, Mirco, Maestri, Ruben Apers, Francesco Gavazzi, Alan Banaszek, Daniel Babor, Alessandro Tonelli, Ide Schelling, Nico Denz
Danskerne
Mathias Norsgaard skal på Movistar støtte Max Kanter eller måske Ivan Garcia Cortina. Hos UAE skal Mikkel Bjerg hjælpe Sebastian Molano og Matteo Trentin, og endelig skal Frederik Wandahl på Bora støtte Matthew Walls og i anden række Nils Politt.
Tidligere udgaver af løbet
Du kan gense Biniam Girmays sejr fra 2022 og André Greipels sejr fra 2021. I sidstnævnte udgave var stigningen fraværende.
STREAM CHALLENGE MALLORCA OG VUELTA A SAN JUAN UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE