For sjette \u00e5r i tr\u00e6k afvikles en af de mest popul\u00e6re forberedelsesbegivenheder, den fire dage lange l\u00f8bsserie Challenge Mallorca, en uge tidligere end tidligere, og dermed markerer den igen i \u00e5r starten p\u00e5 den europ\u00e6iske s\u00e6son, der tidligere blev indledt med GP d\u2019Ouverture La Marseillaise i Frankrig. P\u00e5 denne tid af \u00e5ret er Europa egentlig ikke velegnet til cykell\u00f8b, men \u00f8en Mallorca tilbyder som regel fornuftige forhold for rytterne til deres s\u00e6son\u00e5bning, hvor de testes med et sp\u00e6ndende mix af fire endagsl\u00f8b, der har lidt for enhver smag og med placering 1.1-kategorien tilbyder ganske mange ranglistepoint.<\/p>","
Det er ikke overraskende, at l\u00f8bsserien er meget popul\u00e6r blandt holdene. Mallorca er et foretrukket tr\u00e6ningssted p\u00e5 denne tid af \u00e5ret, og mange hold bruger de fire l\u00f8b til at teste formen ved afslutningen p\u00e5 deres sidste store tr\u00e6ningslejr forud for s\u00e6sonen. Som de fleste andre l\u00f8b p\u00e5 denne tid af \u00e5ret er l\u00f8bene ofte blevet aflyst eller forkortet, men generelt har vejrforholdene v\u00e6ret gunstige. Det kan imidlertid ikke siges om den \u00f8konomiske situation, idet serien har k\u00e6mpet h\u00e5rdt for overlevelse og flere gange har haft en usikker fremtid. Den er blevet forkortet fra fem til fire l\u00f8b, men selvom startlisten m\u00e5ske ikke er helt s\u00e5 prangende som tidligere, er det lykkedes at forblive en uundv\u00e6rlig del af forberedelserne for mange hold og at tiltr\u00e6kke mange af sportens allerst\u00f8rste navne.<\/p>","
Med en voldsom kaptailindspr\u00f8jtning fra de lokale turismemyndigheder blev serien etableret i 1992, hvorefter det i tre \u00e5r var en begivenhed kun for spanske hold. Det \u00e6ndredes i 1995, hvor man for f\u00f8rste gang inviterede udenlandske mandskaber, og det havde straks appel, da store hold som Telekom og TVM meldte deres ankomst. Man m\u00e5tte dog vente til 1998, inden det ogs\u00e5 lykkedes at f\u00e5 en rytter fra et udenlandsk hold som samlet vinder, da Leon Van Bon fra Rabobank sejrede. Selvom det samlede klassement ikke nyder den store prestige, viser vinderlistens store navne som Laurent Jalabert, Alex Z\u00fclle, Alejandro Valverde, Luis Leon Sanchez og Philippe Gilbert, at der er tale om en begivenhed med en st\u00e6rk appel til sportens st\u00f8rste navne.<\/p>","
L\u00f8bsserien er ikke et etapel\u00f8b, idet holdene har en bruttotrup, hvorfra de kan udv\u00e6lge rytterne til hvert enkelt l\u00f8b. Det betyder, at startlisterne til de enkelte l\u00f8b f\u00f8rst er kendt mindre end 24 timer f\u00f8r starten, idet mange hold foretager den endelige udv\u00e6lgelse i sidste \u00f8jeblik baseret p\u00e5 den foreg\u00e5ende dags udfald. Der er ganske vist et klassement for de ryttere, der gennemf\u00f8rer alle fire l\u00f8b, men det har ikke meget prestige. I stedet v\u00e6lger rytterne de l\u00f8b, der passer dem bedst, og der er altid noget for dem alle. I gamle dage var de f\u00f8rste to l\u00f8b tilpasset sprinterne, inden rytterne ramte bjergene i de sidste to l\u00f8b, men s\u00e5dan har det ikke v\u00e6ret i de seneste seks \u00e5r, hvor to kuperede dage har v\u00e6ret omkranset af to flade sprinteraff\u00e6rer.<\/p>","
L\u00f8bsserien har altid haft to dage for sprinterne, hvoraf den ene har v\u00e6ret det klassiske gadel\u00f8b Trofeo Palma i hovedbyen Palma. I starten var det \u00e5bningsl\u00f8bet, men en kalender\u00e6ndring i 2015 bet\u00f8d, at datoerne blev \u00e6ndret, s\u00e5ledes at l\u00f8bet slutter og ikke starter p\u00e5 en s\u00f8ndag. Da arrang\u00f8rerne har \u00f8nsket at bibeholde det tilskuervenlige sprinterl\u00f8b p\u00e5 ugens sidste dag, har Trofeo Palma s\u00e5ledes v\u00e6ret sidste l\u00f8b i serien i de senere \u00e5r, hvor sprinterl\u00f8bet tillige er gjort en anelse h\u00e5rdere med inklusionen af en sen stigning.<\/p>","
Det er ogs\u00e5 tilf\u00e6ldet i 2020, hvor det atter repr\u00e6senterer sprinternes anden chance efter torsdagens \u00e5bning. L\u00f8bet har altid v\u00e6ret for de hurtuge folk, og det afspejles i en vinderliste, der i de senere \u00e5r har inkluderet navne som Marcel Kittel, Dan McLay Andr\u00e9 Greipel, Pelucchi, Sacha Modolo, Kenny Dehaes, Andrew Fenn, Tyler Farrar og Robbie McEwen. I 2008 lykkedes det imidlertid overraskende Philippe Gilbert at tage sejren.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Sidste år gav Marcel Kittel kortvarigt håb om, at han var på vej tilbage, da han med en suveræn spurtsejr sikrede sig det, der skulle blive karrierens sidste sejr, ved at henvise Timothy Dupont og Hugo Hofstetter til de sekundære podieplaceringer. Kittel vender selvsagt ikke tilbage for at forsvare titlen, og heller ikke Hofstetter eller Dupont er med igen, hvorfor der skal findes et helt nyt podium.
Ruten
I gamle dage blev hele løbet afviklet på en flad rundstrækning i Palma, men i de senere år har man gjort løbet an anelse mere udfordrende ved først at sende feltet ud på en tur i området omkring hovedbyen, inden det hele er blevet afgjort ved den flade havnefront. Her har rytterne endda skullet over en mindre stigning, der har kunnet gøre det svært for de hurtige folk, og som endda er blevet brugt til et dobbeltangreb fra Nairo Quintana og Alejandro Valverde, men det har ikke været nok til at forhindre den forudsigelige massespurt. Samme model benyttes i år, hvor ruten er en kopi af 2018- og 2019-udgaverne og meget tæt på at være identisk med ruterne fra 2016 og 2017.
I alt skal rytterne denne gang tilbagelægge 159,6 km. Starten går fra udkanten af Palma i Playa Palma, og herfra går det mod sydøst op ad en lang, jævn stigning, der har top efter knap 20 km. Herefter går det mod nordøst gennem hovedsageligt let faldende terræn, inden det går mod vest op over en lille bakke og videre gennem let stigende og fladt terræn.
Efter ca. 100 km drejer man i byen Inca mod sydøst med retning mod Palma. Netop som man er tæt på at ramme udkanten af byen, slår feltet et lille sving for at tage på en rundtur i det kuperede område vest for byen, hvor der venter to mindre stigninger. Først gælder det den lille Coll d’en Portell Es Coll efter knap 110 km, men den tæller ikke med i bjergkonkurrencen. Det gør til gengæld kategori 3-stigningen Coll de Sa Creu (6,4 km, 3,8%), hvis top kommer, når der resterer bare 33,6 km.
Herfra gør det ned mod sydøst ned mod vandet og Palmas centrum, hvor det hele afsluttes med to omgange på den 11 km lange rundstrækning. Den er fantastisk simpel, idet den følger den store, brede kystvej ud til et vendepunkt, hvor et 180-graders sving sender feltet tilbage forbi mål. Efter endnu en U-vending lidt længere nede ad vejen følges kystvejen tilbage til stregen. Den sidste af to vendinger kommer med 2400 m til mål, og herefter bøjer vejen kun let til højre.
Løbet byder på i alt 1134 højdemeter.
Vejret
Måske troede rytterne ikke, at de kunne være mere heldige, end de har været de første tre dage, men det kunne de såmænd. Søndag bliver en fuldstændigt forrygende dag med en skyfri himmel og en temperatur på hele 21 grader - ganske usædvanligt for de mallorcanske løb. Vinden vil nærmest være ikkeeksisterende med bare en svag til let brise fra sydvest. Det giver primært medvind først på ruten og derefter modvind frem til toppen af stigningen. Der vil være sidemed-, sidemod- og medvind på turen ind til rundstrækningen, hvor der først vil være sidemedvind, så sidemodvind og til slut sidemedvind efter sidste U-vending.
Favoritterne
Efter to dage med fokus på klatrerne får sprinterne som altid lov at runde den mallorcanske fest af, selvom det ikke er helt så enkelt som tidligere. Trofeo Palma var tidligere et fuldstændig rent sprinterløb stort set uden terrænmæssige udfordringer. Det har med introduktionen af en lille stigning og færre omgange på den flade rundstrækning ændret sig en smule, og der er ikke længere tale om et meget let løb for de helt rene sprintere.
I 2016 forsøgte Movistar eksempelvis at sætte de hurtige folk under pres på den sidste stigning, og det gav anledning til større udskilning end vanligt. Også i de senere år har vi set en vis udskilning, og heller ikke i de senere år har alle de hurtige folk været med hjem. Omvendt vandt den tunge Dan McLay for to år siden, ligesom Marcel Kittel tog karrierens sidste sejr for et år siden, og det siger alt om, at det hele afhænger af, hvordan der køres på stigningen.
Også i morgen vil vi formentlig se, at stigningen vil blive benyttet aktivt. Movistar kan med deres klatrestærke, men sprinterfattige trup lige så godt bruge bakken til en god gang træning, og også et hold som Lotto, der er uden sprintere, har meget lidt at miste ved at køre offensivt. Man kunne også forestille sig, at en mand som Tom van Asbroeck gerne vil have et hårdt løb, og der bør derfor blive gået til stålet på bakken. Vi kan derfor sagtens se en vis udskillelse undervejs.
Alligevel vil vi sikkert se en vis regruppering. Hvis Movistar og andre ikke kan komme fri - og det er meget svært på så let en bakke - vil der kun være interesse i at holde den gående, hvis Pascal Ackermann eller Matteo Moschetti skulle være faldet fra. Selvom italieneren kan være sårbar, virker det usandsynligt, og ligesom Kittel sidste år kom tilbage, kan andre gøre det samme i år.
Resten af løbet bør imidlertid forløbe som et klassisk sprinterløb. Et tidligt udbrud vil relativt hurtigt blive etableret, og derefter vil Trek og Bora med mulig hjælp fra Arkea og Caja Rural formentlig påtage sig hovedansvaret for føringsarbejdet. Interessen i en spurt er så stor, at det tidlige udbrud ikke bør have en reel chance, og da vinden er ikkeeksisterende, skal vi formentlig frem til bakken, før vi ser noget action. Jeg forventer dog en regruppering, og at det vil være et ganske stort felt, der skal spurte om sejren.
I finalen er der tale om en temmelig ukompliceret afslutning med en lang opløbsstrækning på hele 2400 m. Med andre ord er der tale om en spurt for de sande powersprintere og de ryttere, der har den højeste topfart, og lead-outs vil være af begrænset betydning.
Derfor peger jeg også igen på Pascal Ackermann som favorit. Tyskeren blev ganske vist slået ganske klart af Moschetti forleden, men det kan ikke ændre på, at Ackermann så sent som i Giroen var milevidt foran det italienske stortalent. Moschetti vandt først og fremmest i kraft af et eminent lead-out, mens Ackermann skulle starte for langt tilbage. Hans tog med Jempy Drucker og den eller så stærke Rudiger Selig kunne ikke matche Trek, der har et langt mere talrigt og dermed kraftfuldt tog. Heldigvis for Ackermann er der slet ikke tale om en gentagelse af den tekniske finale, og Selig burde nok kunne anbringe ham i en gunstig position. I en lang powerspurt i medvind burde Ackermann kunne vise, at han stadig er feltets hurtigste, og derfor burde chancerne for den anden Bora-sejr i denne uge være gode.
Hans værste rival er naturligvis Matteo Moschetti. Det var godt at se italieneren rejse sig efter sin forfærdelige anden halvdel af 2019, og i torsdags fik han vist, hvorfor han sidste år var den mest lovende nyprofessionelle sprinter. Samtidig leverede toget med Ryan Mullen, Alex Kirsch, Jasper Stuyven og til sidste Emils Liepins et forrygende lead-out. Det kan godt være, at Ackermann har den på papiret mest erfarne lead-out man, men Moschetti har samlet set det stærkeste hold. I en mindre teknisk finale får de ikke helt samme glæde af den kollektive styrke, men Moschetti viste alligevel forleden, at han er meget svær at slå, hvis han sættes rigtigt op.
Jeg vil også igen pege på Matteo Pelucchi. Italieneren er en lottokupon, for vi aner ikke, hvor han står. I torsdags styrtede han nemlig to gange, heldigvis uden konsekvenser. Er han ikke i form, falder han med statsgaranti fra på bakken, men er han kørende, er han lynhurtig i en boulevardspurt som denne. Han vandt løbet for fem år siden og har for vane at starte sin sæson stærkt ud. Gør han det igen i år, burde han have farten til at være med helt i front. Skulle han falde fra, kan Bardiani sates på den mere holdbare Giovanni Lonardi, der startede så stærkt i 2019, men siden er gået helt i stå. Han synes ikke længere at have farten til at vinde. Går det helt galt for de to tunge sprintere, kan holdet satse på den langsommere Vincenzo Albanese, der klatrede som en drøm i fredags og synes i storform.
Jon Aberasturi fik en fremragende start på sæsonen med 3. pladsen forleden. Det var særligt lovende, fordi han med sit svage hold var ret alene til slut og faktisk ikke var i en særlig god position. Til gengæld viste han fornem fart, og han ligner en, der måske kan true de to store favoritter. Bakken er til fordel for den klatrestærke Aberasturi, der i denne finale heller ikke skal betale så stor en pris for sit svage hold. Sidder han bedre denne gang, kan han måske være endnu tættere på.
Drømmen om en genfødsel af Nacer Bouhanni bristede i første omgang i torsdags, men det skyldtes muligvis, at franskmanden var ude af position. Han er nemlig slet ikke så positioneringsstærk som tidligere, og det nysammensatte tog svigtede. På papiret udgør Connor Swift, Bram Welten og Christophe Noppe alligevel et af de stærkeste tog, og i denne mindre tekniske finale burde de kunne aflevere kaptajnen godt. Så er det op til Bouhanni at vise, at han har genfundet den fart, han ikke havde i 2019.
Tom van Asbroeck fik ikke den perfekte start på sin sæson i torsdags, men han burde kunne gøre det bedre nu. Toget med Nils Politt, Jenthe Biermans, Matthias Brändle og Mads Würtz Schmidt har nemlig masser af power, og han er selv en holdbar fyr, der vil elske den sidste lille bakke. Han er ikke skabt til en boulevardspurt som denne, men i et felt uden mange topsprintere og med et stærkt tog burde han gøre det bedre end den seneste 7. plads.
Enrique Sanz kom forrygende fra start med en flot 4. plads til trods for, at han normalt mangler lidt fart på flad vej. Netop derfor er denne afslutning heller ikke ideel for spanieren, der ikke her får samme glæde af sin gode positionering. Ikke desto mindre har han kørt overraskende gode spurter i det sidste års tid, hvor det er blevet til flere sejre. Han vinder formentlig ikke, men han er med den rette position bestemt en podiekandidat.
For Amary Capiot blev debuten katastrofal, og han er derfor på revanchejagt. Løbet med en bakke i finalen burde være perfekt for belgieren, der sammen med Pasqualon klatrer bedre end alle andre sprintere i løbet. Han plejer også at være eminent i positionskampen og i form fra sæsonstart. En boulevardspurt passer ham ikke ideelt, men hans positionering kan føre ham langt.
Andrea Pasqualon klatrer som nævnt fremragende, og han skal derfor håbe på et hårdt løb. Til gengæld er han ikke voldsomt hurtig i en flad spurt som denne, og det vil være en overraskelse, hvis han vinder. Han viste dog ganske fin fart forleden, hvor han var bedre end ventet, og han er god i positionskampen. Det bør kunne sikre endnu et topresultat. Circus’ anden sprinter Alfdan De Decker overlever næppe bakken og ligner også kun plan B.
En joker er Manuel Penalver. Efter et skuffende 2019 rejste han sig med en fin spurt forleden. Her betalte han prisen for et svagt hold, men i denne finale kan han vise, hvor hurtig han virkelig er. Hans har i Jaume Sureda , der styrtede forleden og måske også vil spurte lidt selv, en solid mand til at føre sig frem, men han risikerer også at blive sat på bakken.
Måske er det også her Juan Jose Lobato kan levere et resultat. Det er ingen hemmelighed, at hans positionering altid har været en mindre katastrofe, men det er ikke den store udfordring på boulevarden i Palma. Hans form er meget svingende, men er han kørende, har han også fordel af bakken. En flad spurt passer ham ikke ideelt, men her bør han kunne levere et resultat.
Veteranen Jose Joaquin Rojas fortjener også at blive nævnt. Movistars sprinter, Albert Torres, er på vej tilbage fra en skade og viste i torsdags, at han ikke overlever bakken. Det kan føre til, at Rojas tester sine gamle sprinterben, hvilket ellers sker sjældent. Han vinder ikke, men hans erfaring kan give ham en god position og et hæderligt resultat.
Robin Froidevaux, Nico Selenati, Jacob Hennessy, der synes helt formsvag, Viacheslav Kuznetsov, Stefano Oldani, Giacomo Garavaglia, Mathias Larsen, Lukas Rüegg, Paolo Toto og Simone Bevilacqua er andre ryttere, der kan tænkes at deltage i spurten, men det er svært at se dem være med helt i front.
OPDATERING: Bouhanni er på vej til Saudi-Arabien, og det betyder, at Arkea formentlig vil køre for Bram Welten og alternativt Christophe Noppe. Welten er formentlig den hurtigste, men er positioneringssvag og kan få det svært på bakken. Israel SUN er uden Mads Würtz til deres lead-out, men har stadig et fornuftigt tog.
***** Pascal Ackermann
**** Matteo Moschetti, Matteo Pelucchi
*** Jon Aberasturi, Tom van Asbroeck, Enrique Sanz, Amaury Capiot, Andrea Pasqualon
** Christophe Noppe, Giovanni Lonardi, Manuel Penalver, Bram Welten, Juan Jose Lobato, Jose Joaquin Rojas
* Albert Torres, Viacheslav Kuznetsov, Alfdan De Decker, Vincenzo Albanese, Jaume Sureda, Robin Froidevaux, Giacomo Garavaglia, Paolo Toto, Simone Bevilacqua
Danskerne
Rasmus Byriel Iversen burde kunne jagte udbrud på det sprinterløse Lotto-hold. Derudover så det ud til, at Mathias Larsen fra Kometa blandede sig lidt i spurten forledes, og klarer han bakken, kan han måske prøve at gøre det igen.
Tidligere udgaver af løbet
Du kan gense Marcel Kittels sejr fra 2019, John Degenkolbs sejr fra 2018, Dan McLays dramatiske sejr fra 2017, André Greipels sejr fra 2016, Matteo Pelucchis sejr fra 2015, Sacha Modolos sejr fra 2014 samt Kenny Dehaes’ sejr fra 2013.