L\u00f8bet, der af sponsorhensyn formelt hedder Santos Tour Down Under, kendetegnes blandt andet af den sydlige halvkugles sommervarme, af den s\u00e6rlige f\u00f8rertr\u00f8je, hvis farve m\u00e5ske bedst kan beskrives som okkerorange, og s\u00e5 det traditionelle r\u00e6s op ad Willunga Hill. Siden 2012 har denne stigning v\u00e6ret etapem\u00e5l i alle udgaver undtagen 2023, og undervejs har Richie Porte opn\u00e5et imponerende seks etapesejre p\u00e5 toppen i tr\u00e6k. Det har altid v\u00e6ret et januarl\u00f8b, hvorfor l\u00f8bet ikke skal konkurrere med landevejsl\u00f8b i Europa, der p\u00e5 dette tidspunkt af \u00e5ret egner sig bedre til banecykling og is\u00e6r cyklecross. Et egentligt \u201dAustralien Rundt\u201d er der ikke tale om, da Tour Down Under holder sig til staten South Australia og ogs\u00e5 gerne dennes hovedstad, Adelaide.<\/p>","
2023-eksperimentet med helt at undlade Willunga Hill er droppet, og ogs\u00e5 det nye p\u00e5fund Mount Lofty er nu fjernet igen. I stedet f\u00f8lger 2025-udgaven en formular senest brugt i 2018, hvor de fire f\u00f8rste etaper k\u00f8res i mere eller mindre kuperet terr\u00e6n, Willunga Hill-etapeafslutningen er p\u00e5 5. etape, og hele l\u00f8bet afsluttes med et fladt gader\u00e6s i millionbyen Adelaide.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Åbningsetapen på 150 kilometer fører feltet fra Adelaides forstæder og ud i det kuperede terræn øst for byen. Efter små 65 kilometer passeres målstregen for første gang, hvorefter der skal køres to omgange i og omkring målbyen. Dette indebærer to passager af stigningen Berry Hill Climb, dog sidste gang med en 30 kilometer til mål.
2. etape er en kort sag på under 130 kilometer i distance, og som består af tre omgange på samme rundstrækning. Den terrænmæssige udfordring på etapen består af den 2.700 meter lange Mengler Hill på 6,6 procent i gennemsnit, som skal passeres for sidste gang med små 25 kilometer til mål.
På den små 150 kilometer lange 3. etape kan rytterne se frem til en nyfunden prøvelse i form af stigningen Pound Reserve, der måler 2.600 meter og mønstrer en gennemsnitlig stigningsprocent på 7,5. Denne skal køres to gange i finalen, første gang med 40 kilometer til mål og anden gang kun godt fem kilometer fra målstregen, hvorefter det mere eller mindre går ned ad bakke resten af vejen.
4. etape er årets længste med sine godt 155 kilometer og skal i overvejende grad køres på en kuperet kyststrækning. Dette indebærer to kategoriserede stigninger, hvoraf den sidste, på 1.900 meter og en gennemsnitlig stigningsprocent på 8,1, skal passeres med godt 20 kilometer til målstregen, som er placeret på flad vej.
Den traditionsrige Willunga Hill-etape byder på i alt tre kategoriserede stigninger, den første allerede efter godt 20 kilometer og så to passager af Willunga Hill, hvoraf den sidste udgør etapens målstreg. Selve Willunga Hill er tre kilometer lang og stiger i gennemsnit med 7,4 procent, hvoraf den maksimalt når op på 15,6 procent.

Løbets fladeste etape venter på den afsluttende dag, som består af 90 kilometers ræs i Adelaides gader og stræder, hvor der skal køres hele 20 omgange på en bare 4,5 kilometer lang rundstrækning. Dette indebærer også 20 passager af Montefiore Hill, der dog kun når op på overkommelige 2,5 procent i gennemsnit.
Favoritterne
Som sæsonåbner er Tour Down Under på mange måder et specielt løb, også at skulle forudsige forløbet af, da kun de allerfærreste af rytterne har haft en jordisk chance for så meget som at antyde god løbsform. Derfor vil også rytterne selv være i tvivl om deres øjeblikkelige formåen, da det trods alt er et fåtal, der satser på at ramme noget nær topformen så tidligt på sæsonen, så mange vil i stedet være tilfredse med et godt billede af en koala spottet under træningsturene. Derudover rummer løbet det interessante aspekt, at det ikke blot er første demonstration af holdenes nye trøjer, men også af mange af de ryttere der har skiftet hold frem mod 2025. Der er derfor mange hold, hvor det interne hierarki endnu ikke ligger lige så fast som senere på sæsonen.
Med seks etapesejre på Willunga Hill, men ”bare” to samlede sejre i Tour Down Under, kan Richie Porte skrive under på, at hele løbet ikke nødvendigvis kan vindes alene på Willunga Hill. Der er dog ingen tvivl om, at denne etapeafslutning får forøget betydning, nu hvor Mount Lofty ikke længere indgår i ruten, så en samlet vinder skal så afgjort være blandt de allerbedste på 5. etape. Der findes bestemt et scenarie - som i kvindernes netop afholdte udgave - hvor en enkelt rytter viser sig stærk nok til at slå afgørende hul og vinde nok tid på Willunga Hill til også at vinde løbet samlet.
De foregående fire etaper er dog så tilpas kuperede, at de kan ende i spurter i mindre grupper, og derfor kan der også hentes dyrebar tid på at spurte sig til bonussekunder her. Særligt 3. etape må betragtes som en klassementsetape, der let kunne blive afgjort i en spurt i en favoritgruppe, hvis da ikke den sidste stigning ligefrem er hård nok til et vellykket solofremstød. Den samlede vinder af Tour Down Under 2025 skal derfor have et solidt punch til de korte stigninger, men også gerne besidde hurtighed til at sikre sig vigtige bonussekunder.
Sidste års vinder på Willunga Hill, Oscar Onley (Team Picnic PostNL), vender med rette tilbage til løbet med høje klassementsambitioner. Dén etapesejr er fortsat den eneste i britens unge karriere, men i resten af 2024 bekræftede han evnerne på lignende stigninger, så det er let at forestille sig, at det 22-årige stortalent kun er endnu bedre her i 2025. Uden at være langsom er han dog hæmmet af, at kun Willunga Hill byder på et stigende opløb, hvorfor han risikerer at tabe løbet på bonussekunder i fladere spurter. Skulle han dog igen vise sig bedst på Willunga Hill, kan han også vinde løbet samlet eller om ikke andet tage skridtet op på podiet. Tobias Lund Andresen har vist, at han også formår de stigende spurter, men Willunga Hill bør trods alt være til den hårde side for ham, og Onley bør være holdets klare førsteprioritet, men med en høst af bonussekunder kunne danskeren såmænd godt ligge til i klassementet.

Sidste år var det Oscar Onley, der slog til på Willunga Hill. Foto: Sirotti
Stephen Williams (Israel-Premier Tech) stiller op som forsvarende vinder og har bestemt kvaliteterne til ikke alene at kunne vinde kongeetapen, men også slå konkurrenterne i kampen om bonussekunder på de øvrige etaper. Til gengæld er han en rytter, der præsterer nogle spektakulære formudsving, hvor han fra den ene uge til den anden går fra at være blandt verdens bedste puncheurs til at ramme gruppettoen, hvis feltet udsættes for en motorvejsbro. Derfor er hans form et åbent spørgsmål, men skulle den være god - eller han har lært at kontrollere den - kan han også køre med om både podieplads og samlet sejr. På et stærkt mandskab er Williams udset som kaptajn, men særligt Michael Woods fremstår som et kompetent alternativ.
Skal man tro holdets udmeldinger, kører UAE Team Emirates for Jay Vine, og som vinder i 2023 er det da også baseret på mere end hjemmebanefordel. 2023-udgaven var dog også en noget anden rute, hvor punch ikke havde samme betydning for klassementet som i år, og netop her har bjergrytteren Vine trods alt ikke sin spidskompetence. Derfor kunne holdet (også) hente et topresultat med sidste års 2’er, Jhonatan Narváez, der blev nummer tre på Willunga Hill-etapen og i år har bedre mulighed for bonussekunder end den langsommere Vine. Officielt er det dog Vine, der skal lanceres til fremstød, men Narváez er en fuldgod erstatning, der lige så vel som Vine kunne ende på podiet, muligvis på øverste trin.
En dygtig puncheur som Finn Fisher-Black (Red Bull-BORA-hansgrohe) vandt sidste år en lignende etape i Tour of Oman og må også være motiveret i dette løb, hvor han både debuterer på sit nye hold og tilnærmelsesvist kører på hjemmebane. Sidste år blev han nummer ti på Willunga Hill, hvor han ikke kørte som kaptajn, så med en friere rolle på sit nye hold bør han kunne forbedre sig. I så stærkt et felt som dette får han ikke let ved at være stærkest, men podiepladserne bør være inden for rækkevidde. Landsmanden Laurence Pithie har selv et fint punch, men bør være en tand for tung til at køre topklassement, ligesom det ikke er til hans fordel, at han ikke kan forvente at være holdets valg til massespurter og de mulige bonussekunder her.

Finn Fisher-Black har tidligere nydt succes på kortere stigninger. Foto: A.S.O./Pauline Ballet
Hjemmebaneholdet Team Jayco AlUla stiller op med fem australiere, en newzealænder og så et eksotisk indslag i form af schweiziske Mauro Schmid, der kan vise sig at være deres bedste bud på en samlet sejr. I den krævende 2023-udgave sluttede han på løbets femteplads, men det skader ikke hans chancer, at dette års rute er lettere, da han er puncheur i topklasse. Han er også hurtig i en flad spurt, hvorfor der kan være bonussekunder at hente undervejs, men en lige så sandsynlig kaptajn er dog Luke Plapp. Australieren er ikke udpræget puncheur som sådan, men er til gengæld i form, da han er nykåret australsk mester i enkeltstart og tilmed afgav sejren i linjeløbet til loyale Luke Durbridge. Derfor kan både Schmid og Plapp potentielt ende med at køre med om den samlede sejr, men ruten bør på papiret passe bedre til førstnævnte.
Lukas Nerurkar (EF Education-EasyPost) har potentialet til at blive en af sportens ypperste puncheurs, og i en alder af 21 år skal han heller ikke klandres for, at hans resultater svinger noget. I 2024 var han tæt på sejr ved flere lejligheder, både i stigende opløb og i spurter i mindre grupper, og de evner kan bringe ham i spil til at køre topklassement her. Skulle han have ramt en tidlig form, kan alt fra top 5 til ligefrem at vinde være muligt, mens Esteban Chaves ikke længere har ungdommens kick.
Selv i et løb uden enkeltstarter kan Magnus Sheffield (INEOS Grenadiers) bejle til topplaceringerne, da han ved adskillige lejligheder har fremvist sit skarpe punch, ikke mindst ved at vinde Brabantse Pijl i 2022. Han kan dog ikke forvente at sikre sig mange bonussekunder i de flade spurter og på kongeetapen er han næppe stærkest af alle, hvorfor top 5 vil være et fornuftigt resultat for den unge amerikaner. Veteranen Geraint Thomas har på papiret stadig evner i et løb som dette, men må nok sande, at punchet ikke har samme saft og kraft som tidligere.
Hos det pointhungrende XDS Astana Team kan de håbe på, at nyerhvervelsen Sergio Higuita får en anden ungdom af et holdskifte. For bare et par sæsoner siden var colombianeren et af de mest spændende navne i sporten, men særligt i 2024 var udviklingen nedadgående, uden at han dog slet ikke hentede personlige resultater. Selv i en 2024-udgave burde han såmænd kunne køre et udmærket klassement her, særligt grundet Willunga Hill, men hvis pilen igen peger opad, kan top 5 muligvis opnås. Alberto Bettiol har et glimrende punch, men mangler nok det sidste til at kunne køre med om topplaceringerne.

Seneste sejr til Sergio Higuita ligger tilbage i 2023. Foto: Sirotti
Decathlon AG2R La Mondiale Team har ikke tænkt sig at ligge på den lade side efter deres fantastiske 2024-sæson og har sendt en stærk og alsidig trup om på den anden side af jordkloden. Det interne hierarki er ikke indlysende, men Paul Lapeira skal i hvert fald ikke afskrives efter 2024, hvor han kunne lidt af det hele, herunder spurte både på flad og stigende vej. Skulle han være holdets førstevalg, kunne top 5 opnås, hvilket dog heller ikke er umuligt for lignende ryttertyper som Dorian Godon eller Andrea Vendrame.
Manges (danskeres) øjne vil være rettet mod Lidl-Trek i dette løb, men jeg vil være så kedelig at fremhæve en etableret profil som Andrea Bagioli som deres mest sandsynlige bud på et samlet topresultat. Italieneren havde et resultatfattigt 2024, men i efteråret var der fremgang at spore, og 2023-udgaven af Bagioli ville i hvert fald være oplagt topfavorit til et løb som dette, da han både har punch og en skarp spurt på flad vej. Garvede Patrick Konrad har også stadig punch til at begå sig, og det har danske Albert Withen Philipsen så sandelig også vist - i juniorrækkerne. Den 18-årige får i forvejen gransket enhver af sine træningsfiler af vildtfremmede, så herfra vil jeg i første omgang håbe på, at knægten høster værdifuld erfaring i sit første løb som professionel, men umuligt er det da ikke, at han fra første færd kører med om topresultaterne.
Som en af få (ikke-australske) ryttere er Rémy Rochas (Groupama-FDJ) rejst til Australien med en forhåbning om at have ramt formen allerede nu i et løb, der da også bør passe ham. Der er tale om debut i løbet til franskmanden, men han har hentet karrierens største resultat i det sammenlignelige Gree-Tour of Guangxi, så hvis hans form matcher ambitionerne, kan top 5 ikke udelukkes selv i dette stærke felt, selv om top 10 virker mere realistisk. Quentin Pacher har lignende kvaliteter, men har haft influenza i optakten til løbet.
Tvivlen må komme Thomas Gloag (Team Visma | Lease a Bike) til gode efter et 2024, der var urimeligt uheldsramt, hvorfor han på et helt år kun stillede til start i to etapeløb og et enkelt endagsløb. Til gengæld vandt han undervejs en bjergetape i Czech Tour, så talentet er altså ikke forsvundet, men en hårdere rute havde nok været til den unge brites fordel her. Han kunne dog godt sidde med blandt de bedste på Willunga Hill, og så er top 5 ikke umuligt, selv om top 10 er mere sandsynligt, hvilket heller ikke kan afskrives for 22-årige Tijmen Graat.
I sådan en sæsonstart er det altid særligt spændende at følge udviklingen hos feltets største talenter, og blandt dem tæller Francesco Busatto (Intermarché-Wanty), der dog endnu søger sit gennembrud som professionel. Den 22-årige italiener var med fremme i flere hårde løb i 2024 og har vist evner både på korte stigninger og i spurter, hvorfor dette løb vil passe hans kvaliteter. Det er dog også muligt, at Georg Zimmermann anfører holdet i stedet, da han har lignende evner, men for dem begge gælder det dog, at top 10 vil være et godkendt resultat.