Optakt: Tema om elcykler
15. april 2019 06:30 af Morten Andersen

Cykelbranchen udvikler sig hele tiden. Nye trends popper op og nye produkter udvikles hele tiden. En af disse sæsoners mest vedblivende trends er elcyklen.

Her åbner der sig i øjeblikket et marked og stort set alle de store og respekterede cykelproducenter er hoppet på bølgen i en eller anden grad.

 

Derfor kigger vi lidt nærmere på elcyklen i den kommende tid. Både den anatomi og funktion og så prøvekører vi tre forskellige slags cykler for at se, hvordan oplevelsen af en E-bike er.

 

Elcykler - fra bedstemor til race

Elcyklerne har for alvor gjort deres indtog på markedet indenfor de sidste to sæsoner.

 

Udviklingen kommer fra markedet for hverdagscykler, hvor motordrevet assistance har vokset sig større og større i popularitet og gjort hverdagen lidt mindre svedig (i bogstavelig forstand) for millionvis af cyklister.

 

Målgruppen for de tidligste modeller var således primært pendlere, som hver dag tilbagelægger et betydeligt antal kilometer samt ældre og andre målgrupper, hvor kræfterne måske ikke altid rækker til at nå frem ved egen hjælp.

 

 

Det har i lang tid afspejlet sig i modellerne på markedet. De fleste elcykler har taget sig ud som hverdagscykler er flest - både i funktion og design. Det vil sige traditionelle modeller såsom en klassisk herre- eller damecykel eller en citybike.

 

Men især i sidste sæson var det som om, at ’revolutionen’ tog form. Flere af verdens førende brands tog udviklingen til sig. Det betød også et bredere perspektiv på målgruppen, hvor cykelryttere - snarere end kun cyklister - fik plads i bevidstheden på både udviklere og designere.

 

Det betyder, at markedet allerede nu har et bredt udvalg af cykler, som kan tilbyde lidt flere watt inden rytteren end er klikket i pedalerne.

 

De ’almindelige’ cykler udvikler sig stadig i alle mulige retninger. Lige fra deciderede bedstemorcykler, hvor man kan sidde helt oprejst og stadig nyde 250 watt tilført direkte i pedalerne til mere sporty løsninger, hvor geometri og position minder lidt mere om en racercykel.

 

Men der hvor udviklingen tager mest fart er på cyklerne, som enten er beregnede eller velegnede til mere sportspræget kørsel - altså hvor målgruppen må formodes at have et træningsmæssigt formål for øje.

 

Nu kan man få alt fra deciderede racercykler med motor over hybridudgaver til mountainbikes med ekstra skub i.

 

Elcyklens anatomi

Traditionelt har elcyklerne inkorporeret motoren i enten hjulenes nav eller i kranken, hvor motoren hjælper med at dreje pedalerne rundt.

 

På cyklerne egnet til sportspræget kørsel både på landevejen og i skoven er tendensen, at motoren sidder i netop kranken og assisterer i selve trådet.
 


 

Motorerne kommer i flere størrelser og ydelser. Det påvirker naturligvis det power-output, som kan leveres og altså den hjælp man kan få fra motoren. Generelt gælder det, at jo større motor og batteri, jo mere kraft kan der genereres, men det betyder også, at vægten stiger.

 

Så det gælder for producenterne om at finde et kompromis mellem ydelse og vægt - et klassisk dilemma i udviklingen af cykler.

 

Terræncyklerne og især deciderede mountainbikes skal ofte forcere både stejlere bakker og hårdere terræn, så her får man ofte mulighed for en model med masser af power.

 

Batterierne placeres i langt de fleste tilfælde i forbindelse med skrårøret. Her indgår batteriet som en del af designet og kan som regel klikkes af og på i forbindelse med opladning. På den måde kan man bibeholde en cykels udseende og geometri nogenlunde intakt i en sport, hvor traditioner fylder rigtig meget. Placeringen af et batteri spiller også ind på en cykels balance og tyngdepunkt, hvorfor skrårørets centrale placering er ideel.

 

Sådan fungerer det

Elcyklernes distribuering af de kunstige kræfter kan variere.

 

For langt de fleste gælder det, at cyklen er udstyret med en eller anden form for kontrolenhed på styret - ofte med en skærm - hvorfra indstillinger og kraft styres.

 

Nogle cykler har en helt simpel styring, hvor man doserer kræfterne ved at skrue op og ned. Herved leverer cyklen færre eller flere watt og dermed hjælp. Så kan man skrue op på bakkerne eog tilsvarende ned, når man kører ligeud i medvind.

 

 

Snakker vi sportscykler, så er der ofte en række mere avancerede indstillinger også.

 

Der kan være forskellige programmer, som på intelligent vis styrer wattene alt efter formål, eller der kan være en indstilling, hvor man sætter sin ønskede fart og så hjælper motoren med at nå denne, hvorefter man skal træde for at køre hurtigere.

 

Også her udvikler teknologien sig hele tiden, så man som cykelrytter kan fintune sine præferencer og derved opnå det bedst mulige køre-flow.

 

Tre elcykler - tre historier

Som sagt, så tror vi på at elcyklen har masser af perspektiv og fremtid indenfor alle dele af cykelsporten.

 

Derfor afspejler de cykler og ryttere som vi har fokus på i vores lille team om emnet også det.


Rytterne er nemlig helt forskellige - med hver deres indgangsvinkel til en delvist eldrevet cykel og den værdi den - eventuelt - kan bringe deres cykelliv.

 

Cyklerne adskiller sig ligeledes fra hinanden på flere strukturelle punkter og udmærker sig på flere uafhængige fronter.

 

Du kan glæde dig til at læse mere om de her cykler og testrytternes oplevelser på dem i den kommende tid.

 

Cannondale med motor til den rutinerede MTB’er

 

 

Vi har udstyret vores rutinerede mountainbike-skribent Kent med en Cannondale Moterra 3, som kan klare de fleste udfordringer i skoven, samtidig med at dens rytter bliver forsynet med lidt ekstra brændstof i benene.

 

Kent har udsat cyklen for alverdens udfordringer en mountainbiker kan opleve for at se hvordan køreoplevelsen blev påvirket.

 

Læs vores test af Cannondale Moterra 3

 

Pininfarina’en og den garvede landevejsrytter

 

 

Pininfarina er et italiensk designhus, som har masser af klassikere på samvittigheden og som nok er allermest kendt for sit design af flere ikoniske Ferrari-modeller.

 

Italienerne har smidt deres æstetiske sans ned over en moderne elcykel, som er blevet til i samarbejde med specialisterne i netop elcykler; Diavelo fra Schweiz.

 

Det er der kommet en helt speciel allround-cykel ud af, som skubber til grænserne for cykeldesign.

 

Vi har prøvekører Pininfarina-modellen, som er gearet til at klare det meste.

 

Cyklens pilot, Jakob Kaalund, er normalt en rutineret landevejsrytter, som er mere end i stand til at producere fart med rugbrødsmotoren alene. Han vil fortælle om sine oplevelser med hjælp fra motoren og hvordan køreoplevelsen og -egenskaberne er på sådan en cykel.

 

Læs vores test af Pininfarina E-volutione

 

Nybegynderens oplevelse på en eldrevet Trek

 

 

Læs vores test af Trek Powerfly 7

 

Elcyklens ekstra kræfter åbner op for, at urutinerede ryttere kan lege med de mere rutinerede og de sammen kan dele en cykeloplevelse.

 

Netop den vinkel har vi testet af på vores kontor i Hjørring hvor chefen for det hele og salgschefen på Feltet.dk med deres mangeårige cykelerfaring har haft to medarbejdere fra kontoret med ud og træne.

 

Læs om nybegyndernes tanker og oplevelser med at deltage i cykeltræningen og hvordan det var, pludselig at have masser af kræfter i stængerne.

 

I deres test har de kørt på en Trek Powerfly 7.

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Manglende løbsrytme kostede Hirt sejren

Optakt: 3. etape af Tour of the Alps

Optakt: Fleche Wallonne

Optakt: Vuelta a Castilla y Leon

Følg Fuglsang på Muren i Huy

Følg onsdagens korte bjergetape i Tour of the Alps

Sivakov glad for Sky-samarbejde efter sejr

Lotto-Soudal med alsidig trup til Fleche Wallonne

De Marchi får kaptajnrollen i Fleche Wallonne

Sivakov vinder i Alperne - Tager etapen og trøjen

Sådan får du mest muligt ud af din træning

Pantano udtaler sig om sin verserende dopingsag: ’Venter og håber’

Hvem står bag holdene: Bahrain-Merida

Kreuziger før Flèche: Kun en håndfuld ryttere kan vinde

Tema om elcykler: Trek Powerfly

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

MANDAG

Sunweb tager Dumoulin med til Liege

Asbjørn Kragh får chancen som sprinter i WorldTour-løb

Niklas Larsen fortsætter succesen i Nordjylland

Vinjebo glad for at have taget skæbnen i egne hænder

Optakt: 2. etape af Tour of the Alps

Froome og Visconti imponeret af Van der Poel

Nibali ovenud tilfreds med benene

Talentet i førertrøjen: Vi kører stadig for Froome

Van Avermaet ændrer programmet: Afslutter foråret med monument

Vendrame slog Vinjebo i tæt finale i Tro-Bro León

Brølstærke Vinjebo på podiet i traditionsrigt endagsløb

LIVE nu: Vinjebo i front i det bretonske Paris-Roubaix

Sky-talent i førertrøjen efter spændende Tour of the Alps-indledning

Tao Geoghegan Hart slog alle konkurrenterne i spurten på første etape af Tour of the Alps

Sjettepladsen var et drømmeresultat for Amstel-debutanten

Optakt: Tro-Bro Leon

Hvem står bag holdene: Astana Pro Team

Andenpladsen i Amstel: Jeg anede ikke, hvor tæt på vi var

Ugens UCI-rangliste: Fuglsang ind i top-ti – Danmark haler ind

Feltet.dks ekspert: Fuglsang kører fantastisk men begår taktisk brøler

SØNDAG

Vilde Van der Poel: Ufatteligt at jeg vandt

Fuglsang: Vi lavede en taktisk fejl

Skuffet Alaphilippe: Forspringet så ud til at være stort nok

ColoQuicks Steffen Munk sejrer i Frankrig – Martin Mortensen toer

Tour of Turkey-analyse: Næste stop Giroen

Ewan efter eteapesejr: Bennett overraskede mig ikke

Optakt: 1. etape af Tour of the Alps

Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)

Grossschartner efter Tour of Turkey: Min største sejr til dato

Van der Poel satte alle til vægs i Amstel, mens Fuglsang blev treer

Van der Poel vinder Amstel Gold Race - Fuglsang treer

Niewiadoma satte favoritterne til vægs i kvindernes Amstel Gold Race

Caleb Ewan sprintede sig til sejren på 6. etape af Tour of Turkey

Ewan sprinter sig til sejren - Großschartner vinder samlet

ColoQuick-sejr i Hanstholm

Niewiadoma sætter favoritterne til vægs - Langvad firer

LIVE nu: Hvem vinder på brostensbakken i Istanbul?

Boom: Van Aert og van der Poel bør fortsætte med cyklecross

Ion Izagirre er i sit livs bedste sæson

Riwal Readynez underpræsterede i Tour du Finistere

LIVESTREAM: Finalen i Tyrkiet og Amstel Gold Race

Ny MTB-bog: Slip for dårlige vaner på cyklen

Optakt: 6. etape af Tour of Turkey

Optakt: Amstel Gold Race

Simon efter sejr: Havde glædet mig til løbet hele sæsonen

Merckx mindes Sercu: Jeg har mistet en god ven

AG2R uden klassementsambitioner i Tour of the Alps

Martin: Jeg mangler Fleche Wallonne på mit CV

Conti stolt over andenplads i dårligt vejr

Alaphilippe: Van der Poel er favorit i Amstel Gold Race

LØRDAG

Grosschartner: Målløs efter første WorldTour-sejr i karrieren

Nicolas Debeaumarche vinder i Loir – Johansen stadig toer samlet

Hagens Berman vandt U23 Liége-Bastonge-Liége: Hindsgaul 11 og vinder bjergtrøjen

Tour of Turkey-analyse: Det forvandlede sprinterhold

Julien Simon satte konkurrenterne på plads i Tour du Finistere

Holm & Bays Radio Tour: Interview Matti Breschel oven på flot brostenskampagne

Hansens holdkammerat vandt Tour du Finistre - Veyhe i dagens udbrud

Wulff sejrede i Hjørring og fører 3 dage i Nord

Großschartner vinder etapen til Kartepe og kommer i førertrøjen

Østrigsk sejr på sneklædt Tyrkiet-etape

UAE med flere stærke kort til Amstel trods Martin-fravær

Valgren forud for titelforsvar: Vi har et meget stærkt hold

Bekræftet: Honoré skal hjælpe superstjerner ved Amstel

Wellens før Amstel: Jeg er nødt til at spille poker

FREDAG

Folsach udgår efter vildt styrt - var på vej mod sejr og gul førertrøje