Optakt: Tema om elcykler
15. april 2019 06:30 af Morten Andersen

Cykelbranchen udvikler sig hele tiden. Nye trends popper op og nye produkter udvikles hele tiden. En af disse sæsoners mest vedblivende trends er elcyklen.

Her åbner der sig i øjeblikket et marked og stort set alle de store og respekterede cykelproducenter er hoppet på bølgen i en eller anden grad.

 

Derfor kigger vi lidt nærmere på elcyklen i den kommende tid. Både den anatomi og funktion og så prøvekører vi tre forskellige slags cykler for at se, hvordan oplevelsen af en E-bike er.

 

Elcykler - fra bedstemor til race

Elcyklerne har for alvor gjort deres indtog på markedet indenfor de sidste to sæsoner.

 

Udviklingen kommer fra markedet for hverdagscykler, hvor motordrevet assistance har vokset sig større og større i popularitet og gjort hverdagen lidt mindre svedig (i bogstavelig forstand) for millionvis af cyklister.

 

Målgruppen for de tidligste modeller var således primært pendlere, som hver dag tilbagelægger et betydeligt antal kilometer samt ældre og andre målgrupper, hvor kræfterne måske ikke altid rækker til at nå frem ved egen hjælp.

 

 

Det har i lang tid afspejlet sig i modellerne på markedet. De fleste elcykler har taget sig ud som hverdagscykler er flest - både i funktion og design. Det vil sige traditionelle modeller såsom en klassisk herre- eller damecykel eller en citybike.

 

Men især i sidste sæson var det som om, at ’revolutionen’ tog form. Flere af verdens førende brands tog udviklingen til sig. Det betød også et bredere perspektiv på målgruppen, hvor cykelryttere - snarere end kun cyklister - fik plads i bevidstheden på både udviklere og designere.

 

Det betyder, at markedet allerede nu har et bredt udvalg af cykler, som kan tilbyde lidt flere watt inden rytteren end er klikket i pedalerne.

 

De ’almindelige’ cykler udvikler sig stadig i alle mulige retninger. Lige fra deciderede bedstemorcykler, hvor man kan sidde helt oprejst og stadig nyde 250 watt tilført direkte i pedalerne til mere sporty løsninger, hvor geometri og position minder lidt mere om en racercykel.

 

Men der hvor udviklingen tager mest fart er på cyklerne, som enten er beregnede eller velegnede til mere sportspræget kørsel - altså hvor målgruppen må formodes at have et træningsmæssigt formål for øje.

 

Nu kan man få alt fra deciderede racercykler med motor over hybridudgaver til mountainbikes med ekstra skub i.

 

Elcyklens anatomi

Traditionelt har elcyklerne inkorporeret motoren i enten hjulenes nav eller i kranken, hvor motoren hjælper med at dreje pedalerne rundt.

 

På cyklerne egnet til sportspræget kørsel både på landevejen og i skoven er tendensen, at motoren sidder i netop kranken og assisterer i selve trådet.
 


 

Motorerne kommer i flere størrelser og ydelser. Det påvirker naturligvis det power-output, som kan leveres og altså den hjælp man kan få fra motoren. Generelt gælder det, at jo større motor og batteri, jo mere kraft kan der genereres, men det betyder også, at vægten stiger.

 

Så det gælder for producenterne om at finde et kompromis mellem ydelse og vægt - et klassisk dilemma i udviklingen af cykler.

 

Terræncyklerne og især deciderede mountainbikes skal ofte forcere både stejlere bakker og hårdere terræn, så her får man ofte mulighed for en model med masser af power.

 

Batterierne placeres i langt de fleste tilfælde i forbindelse med skrårøret. Her indgår batteriet som en del af designet og kan som regel klikkes af og på i forbindelse med opladning. På den måde kan man bibeholde en cykels udseende og geometri nogenlunde intakt i en sport, hvor traditioner fylder rigtig meget. Placeringen af et batteri spiller også ind på en cykels balance og tyngdepunkt, hvorfor skrårørets centrale placering er ideel.

 

Sådan fungerer det

Elcyklernes distribuering af de kunstige kræfter kan variere.

 

For langt de fleste gælder det, at cyklen er udstyret med en eller anden form for kontrolenhed på styret - ofte med en skærm - hvorfra indstillinger og kraft styres.

 

Nogle cykler har en helt simpel styring, hvor man doserer kræfterne ved at skrue op og ned. Herved leverer cyklen færre eller flere watt og dermed hjælp. Så kan man skrue op på bakkerne eog tilsvarende ned, når man kører ligeud i medvind.

 

 

Snakker vi sportscykler, så er der ofte en række mere avancerede indstillinger også.

 

Der kan være forskellige programmer, som på intelligent vis styrer wattene alt efter formål, eller der kan være en indstilling, hvor man sætter sin ønskede fart og så hjælper motoren med at nå denne, hvorefter man skal træde for at køre hurtigere.

 

Også her udvikler teknologien sig hele tiden, så man som cykelrytter kan fintune sine præferencer og derved opnå det bedst mulige køre-flow.

 

Tre elcykler - tre historier

Som sagt, så tror vi på at elcyklen har masser af perspektiv og fremtid indenfor alle dele af cykelsporten.

 

Derfor afspejler de cykler og ryttere som vi har fokus på i vores lille team om emnet også det.


Rytterne er nemlig helt forskellige - med hver deres indgangsvinkel til en delvist eldrevet cykel og den værdi den - eventuelt - kan bringe deres cykelliv.

 

Cyklerne adskiller sig ligeledes fra hinanden på flere strukturelle punkter og udmærker sig på flere uafhængige fronter.

 

Du kan glæde dig til at læse mere om de her cykler og testrytternes oplevelser på dem i den kommende tid.

 

Cannondale med motor til den rutinerede MTB’er

 

 

Vi har udstyret vores rutinerede mountainbike-skribent Kent med en Cannondale Moterra 3, som kan klare de fleste udfordringer i skoven, samtidig med at dens rytter bliver forsynet med lidt ekstra brændstof i benene.

 

Kent har udsat cyklen for alverdens udfordringer en mountainbiker kan opleve for at se hvordan køreoplevelsen blev påvirket.

 

Læs vores test af Cannondale Moterra 3

 

Pininfarina’en og den garvede landevejsrytter

 

 

Pininfarina er et italiensk designhus, som har masser af klassikere på samvittigheden og som nok er allermest kendt for sit design af flere ikoniske Ferrari-modeller.

 

Italienerne har smidt deres æstetiske sans ned over en moderne elcykel, som er blevet til i samarbejde med specialisterne i netop elcykler; Diavelo fra Schweiz.

 

Det er der kommet en helt speciel allround-cykel ud af, som skubber til grænserne for cykeldesign.

 

Vi har prøvekører Pininfarina-modellen, som er gearet til at klare det meste.

 

Cyklens pilot, Jakob Kaalund, er normalt en rutineret landevejsrytter, som er mere end i stand til at producere fart med rugbrødsmotoren alene. Han vil fortælle om sine oplevelser med hjælp fra motoren og hvordan køreoplevelsen og -egenskaberne er på sådan en cykel.

 

Læs vores test af Pininfarina E-volutione

 

Nybegynderens oplevelse på en eldrevet Trek

 

 

Læs vores test af Trek Powerfly 7

 

Elcyklens ekstra kræfter åbner op for, at urutinerede ryttere kan lege med de mere rutinerede og de sammen kan dele en cykeloplevelse.

 

Netop den vinkel har vi testet af på vores kontor i Hjørring hvor chefen for det hele og salgschefen på Feltet.dk med deres mangeårige cykelerfaring har haft to medarbejdere fra kontoret med ud og træne.

 

Læs om nybegyndernes tanker og oplevelser med at deltage i cykeltræningen og hvordan det var, pludselig at have masser af kræfter i stængerne.

 

I deres test har de kørt på en Trek Powerfly 7.

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Grædende Fuglsang: Mega, mega skuffet, mega ærgerlig og mega irriteret

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Optakt med etapevinderbud: Adriatica Ionica Race

Hjælp os - Vind en Garmin Egde 830

Sunweb trækker Cees Bol ud af Touren: Vi vil ikke overskride hans grænser

Optakt: 17. etape af Tour de France

Fuglsang ikke alene - Endnu en Astana-rytter udgår

Groenewegen må igen se sig slået: Jeg blev lukket inde

Mørkøv: Nu har vi kun én chance tilbage

Fuglsang: Jeg kunne knapt stå på mine ben

Tour de France-analyse: Frem og tilbage er lige langt

Følg Tour-etapen til udbryderbyen Gap

Roompot trækker sig som sponsor

Etapevinder Ewan: Jeg havde ekstra motivation i dag

Mørkøv efter tabt sprint på 16. etape: Nu skal vi udnytte sidste chance i Paris

Roger Kluge efter ny Caleb Ewan-sejr: Han er den hurtigste fra baghjul

Debutanten Caleb Ewan efter ny sejr: Jeg led så meget derude i dag

Highlights: Caleb Ewan stjal sejren fra udbryderne på Fulgsangs sidste etape af årets Tour de France

Caleb Ewan vinder i Nîmes - Fuglsang udgår

Adam Yates vil vende tilbage til Touren

Nyt styrt: Jakob Fuglsang udgår af årets Tour de France

Fuglsang udgår af Tour de France

Thibaut Pinot tager ikke glæderne på forskud

Magi? Ineos-drengene laver sjov med vandflasker

Dan Martin: Benene er der bare ikke

Styrt! Geraint Thomas ryger en tur i asfalten

Movistar boss bekræfter: Farvel til Quintana og Carapaz

Bernal: Geraint Thomas er stadig vores kaptajn

Kruijswijk: Jeg kan vinde Touren

CCC-allrounder: Jeg har fundet min niche

AG2R skriver med tre stagiairer

Overblik: Udgåede ryttere i årets Tour de France

Ny bog: Den hemmelige cykelrytter

MANDAG

AG2R udtager holdene til belgiske løb

Bardet efter fiasko: Vil ændre mine forberedelser

Landa: Jeg vil kæmpe for hvert sekund

Jesper Hansen skal køre Vuelta a España

Optakt: 16. etape af Tour de France

Tour de France-analyse: Den rette hest at spille på

Jumbo-Visma forhandler med danskere

Fabio Aru efter comback: Jeg er realistisk

Astana har tropperne klar til Polen Rundt

Bernal: Tilpas med ny rolle

Geraint Thomas om klassementet: Situationen er anderledes

Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%

Van Aert havde Paris i sigte

Berhane forlænger med Cofidis

Movistar forlænger med hele syv ryttere

James Knox forlænger med Deceuninck – Quick-Step

Alaphilippe: Vi har ikke holdet til at vinde Touren

Produktnyt: Cannondale opgraderer på E-MTB fronten

Quintana: Handler om at støtte Landa

Mads P kan få to nye danske holdkammerater

Sunweb-rytter udgår af Touren

Efter 15. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Nedslået Fuglsang: Jeg mangler noget

Nomaden Roche vil være mere end en, der bare cykler rundt

SØNDAG

Valverde: Det var næsten en perfekt dag for os

Landa: jeg følte mig bedre kørende i dag

Emanuel Buchmann havde endnu en god dag

Bernal: Jeg fik besked på at køre mit eget løb

Kämna: Jeg var selv overrasket

Kruijswijk: Hovedet ned, kør til stregen og begræns skaden

Fuglsang gav ingen interviews

Presset Geraint: Det er nemt bare at tænke på sidste år

Alaphilippe: Glad for at beholde trøjen

Simon Yates: Jeg var bekymret for, om de hentede mig bagfra

Matt White: Den største kvalitet ved denne organisation er at vende modgang til medgang

Geraint Thomas: Vi ville ikke føre med Alaphilippe på hjul

Tom Steels: Jeg tror, at Julien gik en smule over grænsen for at følge Pinot

Thibaut Pinot: Jeg vil tilbage til toppen af klassementet

Julien Alaphilippe: Det bliver en vildt hård sidste uge, så jeg nyder hver dag i den gule trøje

Yates: Jeg kørte aggressivt – lige som jeg kan lide det

Pinot: Vejret og etapen passede mig godt

Yates vinder på Prat d'Albis - Pinot i storstilet angreb

Alaphilippe knækker for første gang

Simon Yates: Alaphilippe vinder Touren

Lutsenko tæt på at styrte - Brian Holm ganske rolig i boksen

Landa angriber, og Fuglsang går efter!

Bagioli snupper sidste etape i d'Aosta - Vansevenant vinder samlet

Mas droppet tidligt på etapen!