Prøv vores nye app
09. april 2010 13:150
af Mads de Wolff

Klassikersæsonen når sit højdepunkt søndag, når Paris - Roubaix skydes i gang. Cykelsportens mest særegne løb er på et og samme tidspunkt det fladeste, hårdeste og mest eftertragtede.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.
Paris – Roubaix kan ikke rigtig sammenlignes med noget andet på cykelkalenderen. Det er et spøjst løb, som kun giver mening, fordi vi kender dets særheder så godt. De franske pavéer er anderledes brutale end de belgiske hellingen: Brostenene sidder mere løst, så at sige.

Hårdt, men fladt. Der er ingen eller få bakker, og alligevel er Paris – Roubaix vel nok det løb i hele brostenssæsonen, der er mindst determineret af taktik. Uheld kan spille en stor rolle, det er sandt, og flertalssituationer har før afgjort Paris – Roubaix, men alligevel er det nok det af cykelsportens monumenter, der efterlader mindst tilfældighed. Paris – Roubaix er noget specielt.

I år sætter Paris – Roubaix i endnu højere grad end tidligere punktum på brostenssæsonen. Den indeværende sæson har budt på en hidsig omrokering i årets brostensløb. Scheldeprijs Vlaanderen ligger nu på Gent-Wevelgems gamle plads, mens Brabantse-Pijl er blevet rykket tættere på Ardenner-klassikkerne, hvor det måske hører mere hjemme i ånden, på trods af de få stykker brosten undervejs. At brostenene fylder alt for lidt på cykelkalenderen er vist noget de fleste cykelsportselskere kan blive enige om. Jovist, der resterer immervæk enkelte mindre løb i både foråret og i efteråret, hvor brosten indgår i ruteplanlægningen, men Paris – Rouxbaix markerer alligevel en fuldstændig omvæltning i fokus og rollefordeling i feltet.

Ovenpå Paris – Roubaix overlades scenen til de mere lette ryttere, i første omgang med Ardenner-klassikkerne og senere de store etapeløb. Altså må stjernerne fra brostenene for det meste indstille sig på mindre centrale opgaver resten af sæsonen. Brostenens største profiler vil altså fra nu af stille sig tilfredse med mere beskedne mål, hvor bjergrytterne vil overtage scenen fra disse tungere titaner. Det spændende ved årets Paris – Roubaix er, at kongerne af brostenene ikke nødvendigvis er helt færdige med at sætte et afgørende aftryk på de allerstørste cykelløb.

For årets Paris – Roubaix peger både tilbage i tiden, men også fremad. Som et af cykelsportens fem monumenter præges løbet selvsagt af sin helt egen lange og fyldige historie, der rækker tilbage til 1896. Sammenligner man resultatlisten med den for Tour de France, finder man kun navne som Bernard Hinault og Eddy Merckx fra nyere tid, og ellers er det tunge ryttere som Tom Boonen, nyligt afdøde France Ballerini og Johan Museeuw, der står på sejrslisten. Sidste år vandt Tom Boonen en overlegen solosejr – sin tredje i alt.

Men den nære fremtid komme også i spil. Årets udgave af Paris – Roubaix indeholder nemlig endnu et niveau, som den analytiske seer kan svælge sig i. Tourens tredje etape hylder den franske brostensklassiker med en afslutning i Arenberg, og undervejs på etapen skal syv sektioner med Pavéer passeres over i alt 13,2 kilometer, hvor det sidste og hårdeste, Trouée d’Arenberg, ligger med ti kilometer til mål.

Dagens stjerner i Paris - Roubaix kan altså få instrumental betydning, når vinderen af årets Tour de France skal findes i juli, dog som luksusryttere. Lidt skuffende er der ingen af de store Tour-profiler, der stiller op søndag og samler sig lidt erfaring. Hvor det søndag udelukkende handler om at komme først, så kan taktik gøre, at vi i juli ser to løb: at Boonen slipper væk med de andre specialister og afgør sejren, mens de resterende specialister hver har en bjergrytter på slæb – Cancellara og Breschel med Schleckerne på hjul – fumler ind senere, men måske før deres konkurrenter i det samlede klassement. Søndagens klassiker kan således betragtes som en seismograf for Tour-podiet: dagens stjerner røber den relative brostens-styrke blandt Astana, Team Saxo Bank og Team RadioShack, hvor de største Tour-favoritter befinder sig.

Ruten
Paris – Roubaix minder i sin opbygning meget om Ronde van Vlaanderen, idet den første del af ruten er flad og uden udfordringer, hvilket giver gode muligheder for et udbrud til at komme af sted. Dernæst kommer de første udfordringer, indtil finalen indledes langt udefra. Den resterende del af løbet er det mere eller mindre et udskilningsløb, indtil kun de stærkeste er tilbage.

Modsat Ronde van Vlaanderen, der i opbygning kombinerer stigninger og brosten, så er Paris – Roubaix uden egentlige bakker. I steder er det den (dårlige) kvalitet af brostensstykkerne i Paris – Roubaix så meget dårligere, så vilkårligt placerede på vejen, at rytterne lidt efter lidt tappes for kræfter. Løbet er for længst rykket fra Paris, der som i de fleste franske storløb kun indgår i navnet, og løbet skydes i stedet af i Compiègne. Herfra går det stort set mod nord hele dagen. Det første af i alt 27 brostensstykker, Troisvilles, kommer efter 75,5 kilometer. De første stykker brosten er alle relativt hårde selvom de selvfølgelig ligger så langt fra mål, at der ikke vil blive angrebet fra favoritterne, så vil løbet være præget af en evindelig positionskamp, som i længden er med til at trætte både kaptajner og hjælperyttere.

De første nøgleelementer er sektion 10. og 11, Haveluy og Trouée d’Arenberg. Sidstnævnte hedder på dansk Arenberg-skoven, et af cykelsportens mest kendte og mytologiske steder. Selvom der findes værre strækninger i løbet, så findes scenariet i skoven med tilskuerne og rytterne, der kører på kryds og tværs af hinanden næppe mere spektakulært. De 2,4 kilometers drama skal simpelthen ses!. Arenberg bliver brugt til at lave den første større frasortering i feltet, ligesom man ofte ser både de første alvorlige styrt og fatale mekaniske problemer her.

Efter Arenberg kommer brostenene med omkring fem kilometer mellem hinanden, hvilket gør at der ikke bliver mange pauser for de ryttere, der kæmper for at hænge på. De rigtig svære punkter hedder Mons-en-Pévèle (210 km), Cysoing - Bourghelles (km 232), Bourghelles à Wannehain (234,5 km igen) og Camphin-en-Pévèle (239 km), men angrebet kan blive sat ind hvor som helst og løbet er før blevet afgjort på mere upåagtede sektioner.

Det helt afgørende stykke er dog Carrefour de l’Arbre (242 km), den sidste alvorlige brostens-sektion, og løbets vel nok værste. Carrefour kommer på et så sent tidspunkt - og lige oven på 3 hårde sektioner - at det rettere er ren overlevelse for rytterne. De sidste tre stykker er ikke nogen større udfordring til sammenligning, og derfra handler det blot om at nå Roubaix, hvor Velodromen udgør scenen for slutningen af løbet – og hvor folk med erfaring fra banen har en vis fordel, skulle det hele afgøres i en spurt.

Alt dette skal dog henholdes til vejret: regn eller tørke har umådelig stor betydning for, hvordan løbet tager sig ud, både i forhold til løbets æstetiske niveau, samt i forhold til den sportslige afgørelse af løbet. Regner det, bliver brostenene glatte og cyklen uhåndterlig, men heller ikke tørvejr er godt, for så stiger støvskyerne op til stor gene for rytterne, og begge udfald indeholder en vis sanselig fornøjelse for tv-seeren. Regnvejr på dagen forinden efterfulgt af tørvejr giver de ’bedste’ betingelser, som gør vejene mest medgørlige, men om man foretrækker varme og støv frem for mudder og regn, er jo op til den enkelte rytter.

Favoritterne
Vi har i denne brostenssæson set et alvorligt favoritsvigt og frafald. Favoritfeltet er smallere end det har været længe. Lad os opremse: Alessandro Ballan, Thor Hushovd, Leif Hoste, Sylvain Chavanel, Heinrich Haussler, Stijn Devolder er ikke til stede, i hvert fald ikke i en version, man rigtig kan være tilfreds med.

Tonen i denne favoritgennemgang afspejler dette, og i det følgende vil vi fokusere på de ryttere, der har en reel chance for at vinde. Faktisk tør undertegnede allerede nu bekendtgøre, at årets vinder af Paris-Roubaix vil komme fra enten QuickStep eller Team Saxo Bank. Vi vil derfor fokusere på implikationerne af disse to holds indbyrdes styrker og svagheder, selvom vi også opridser de mere perifere favoritter, der måske mere kæmper om podieplaceringerne.

Team Saxo Bank og QuickStep, altså. Det er ikke bare noget, jeg finder på. Vi skal tilbage til 2004 for at finde en vinder, der ikke var fra en af Riis og Lefebvre mandskaber. Boonen går efter sin fjerde sejr – at skrive sig ind blandt de største – mens Team Saxo Bank går efter at fuldføre deres flotteste brostenssæson nogensinde. Ud fra Ronde van Vlaanderen er det desuden ikke særligt svært at deducere, at Boonen og Cancellara var et stykke over de resterende i søndags. Matti Breschel var måske den eneste, der kunne være gået med, men det finder vi aldrig ud af, desværre. Paris – Roubaix vil give endnu en indikation på Breschels sande potentiale, og her tænker vi ikke kun på reel styrke, men også det faktum, at for at vinde et monument, skal man besidde det ekstra, det magiske, der sætter rytteren over noget så banalt som uheld (mere herom senere).

Efter at have sat Tom Boonen så gevaldigt på plads på Kapelmuur ,er der ikke megen tvivl om, at Fabian Cancellara (Team Saxo Bank) må betragtes som løbets største favorit. Paris - Roubaix passer om noget endnu bedre til schweizeren og Cancellara er også bookmakernes store favorit. Der er dog enkelte ting, man bør have in mente, før vi forærer schweizeren sejren. Cancellara har nu fuldført sit store mål: årets tre første monomenter er nu på sejrslisten, hvilket både må give en vis tilfredsstillelse, men også en slags mæthedsfornemmelse. Men Cancellara er professionel, formen er i top, og holdet kæmper for sin overlevelse og en ny sponsor. Cancellara vil gøre sit ypperste for holdet: Tænk Brian Holms elskede anekdote om Olaf Ludwig og Rund om den Henninger Turm.

Spørgsmålet er dog ikke om Cancellara kan vinde Paris-Roubaix. Det både kan og har han gjort tidligere. Nej, spørgsmålet er rettere, om en ensidig satsning på Cancellara er det danske mandskabs sikreste måde at vinde Paris - Roubaix? Her er svaret mere usikkert. Sagen er den, at Cancellara før har været i god form i Paris-Roubaix og er blevet slået af Boonen. Turbo-Tom er ikke hr. hvemsomhelst, og selvom man hedder Cancellara, er det ikke sikkert, man sådan kan sætte Boonen fra hjul på de franske brosten, som belgieren om nogen bemestrer. Når to mestre som Boonen og Cancellra begge har ramt topformen, så kan alt ske: I søndags fik Boonen krampe på Kapelmuur og i 2008 led Cancellara af store kramper de sidste mange kilometer af Paris-Roubaix, hvor Boonen vandt overlegent.

Set i det lys kunne det godt tænkes, at Team Saxo Bank vil satse på deres brede trup, der bl.a. tæller bookmakernes tredjestørste favorit, Matti Breschel, og de to erfarne australiere Stuart O’Grady og Baden Cooke. Det er åbenlyst, at alle vil kigge på Cancellaras baghjul, hvilket unægtelig vil skabe chancer for det danske holds andre ryttere. O’Grady og Breschel har begge vist glimrende form de seneste løb, og spørgsmålet er om ikke det danske hold hellere ser en finale, hvor en Breschel skal udsprinte fx Devolder, end et scenario hvor Cancellara skal køre Boonen sønder og sammen. I den henseende er det et problem for Boonen at hverken Sylvan Chavanel eller Devolder har vist den fornødne topform, selvom Devolder dog synes på vej – en overtalssituation til Saxo Banks favør synes mere end sandsynlig, og det store spørgsmål er, om den taktiske kløgtige Boonen kan greje den situation.

Men der er selvfølgelig også andre hold med. I forhold til reelle vinderchancer er det spøjst nok en tvivlsom rytter som trænger sig mest på, nemlig Filippo Pozzato (Team Katusha). Pozzato fik kort forinden Ronde van Vlaanderen et alvorligt maveonde, og spørgsmålet er hvor meget det har skadet formen, som bestemt ikke fejlede noget forinden. Trist, for målt på talent og vinderinstinkt, var Pozzato en af de få resterende af de reelle udfordrere til sejren, noget som tydeligt fremstår, når man kigger på resten af favoritfeltet.

Juan Antonio Flecha (Team Sky) skuffede stort i Flandern Rundt, men omvendt har spanieren altid gjort det bedst i Paris - Roubaix; et løb der ikke fordrer så meget tanke, men rettere råstyrke, som Flecha aldrig mangler. Om end Flecha nok skal sidde med i finalen, så er det svært at forestille sig, at Flecha faktisk skulle vinde, noget som også karakteriserer specielt George Hincapie (BMC Racing Team), hvor sidstnævnte altid har mangler modet og viljen at animere løbet, og er bedre til at brokke sig over uheld og missede chancer bagefter.

Mere interessant er derfor Björn Leukemans (Vacansoleil) og Bernhard Eisel (Team-Columbia). Begge har vist glimrende takter op til Paris - Roubaix og besidder det initiativ og den opportunisme, som det kræver at vinde sådan et løb, når altså ikke man nødvendigvis er den stærkeste. Hvor Eisel nok vil mangle lidt styrke på pavéerne, så er Leukemans’ problem rettere, at selvom han ingenlunde er langsom, så er det dog svært at forstille sig, at QuickStep og Saxo Bak vil lade ham komme til mål med en rytter, der er langsommere i en spurt, hvorfor han ligesom Leif Hoste (Silence-Lotto) nok må stille sig tilfreds med endnu en sekundær placering.

Blandt disse mere etablerede profiler tæller feltet også en række yngre kræfter, der er værd at holde øje med, nemlig Lars Boom, Sebastian Langeveld (begge Rabobank), Martijn Maaskant og Daniel Oss (Liquigas-Doimo). Boom og Langeveld må forventes at have fuldstændig frie tøjler og har begge vist fin form, omend løbet ikke passer især Langeveld ideelt. Hos Garmin-Slipstream er det ikke løbsprofilen, som kommer i vejen for ambitionerne, men rettere rytternes tvivlsomme form. Johan van Summeren og Martijn Maaskant har således glimrende erindringer fra Paris - Roubaix, men mangler begge at vise at formen er helt oppe at ringe. Her skal man dog huske, at specielt van Summerens form altid plejer at poppe op ud af det blå til netop dette løb. Og efter de flotte takter her i foråret, bør man også holde øje med Liquigas’ unge italiener Daniel Oss, som ligner den næste store italiener i disse løb.

Der er ganske mange danskere til start, og selvom Breschel er det eneste reelle bud på en topplacering, så kan alle de andre sagtes tænkes at komme i spil, specielt i form at tidlige og sene udbrud. Martin Mortensen (Vacansoleil) har vist fine takter sæsonen igennem, og må betragte det som en stor succes at blive udtaget på et så bredt brostenshold som Vacansoleil. Både Kasper Klostergaard og Frank Høj (Team Saxo Bank) må se frem til hjælperoller, men specielt Klostergaard har altid været dygtig at gøre sig selv vigtig ved at ramme de rigtige uheld. Lars Bak (Team Columbia) ligner også en mand, der er på vej i form, men omvendt har Bak aldrig vist, at han kunne stå distancen i de lange og hårde klassikere, og det samme vil være tilfældet søndag.

Postscript: Monumenter tilgodeser de modige
Dem uden chance kan bebrejde sig og tude nok så meget. Og det gør de. Ja, det var da også ærgerligt, at Hushovd sådan styrtede i fjor og samtidig sørgede for at Filippo Pozzato endelig røg af Tom Boonens hjul - hvad kunne der ikke være sket, foruden det styrt, spørger nordmandens tilhængere? Efter Ronde van Vlaanderen i søndags var det atter gamle George Hincapie, som åbnede denne gamle diskurs. Faktisk er det en gammel svada; Hincapie har altid været fuld af gode undskyldninger. Hincapie beklagede sig over, at han ikke havde været opmærksom da Cancellara og Boonen rykkede, nu hvor han jo havde så gode ben…

Det undrer altså Hincapie, Hushovd og de andre hoveder, at de endnu ikke har sejret i en af disse cykelsportens monomenter. For alle os andre er det soleklart hvorfor. Paris – Roubaix og Ronde van Vlaanderen belønner ikke blot de stærkeste, men de som tør tage initiativ. De modige. Hushovd tabte ikke Paris – Roubaix fordi han var ’uheldig’, men blev rettere straffet for ikke at sidde med helt fremme på Le Carrefour de l’Arbre ligesom kløgtige Boonen. Hincapie har fulgt andres baghjul hele sit cykelliv, og er den, der er bedst til at forbande skæbnen og andre sit uheld. Så selvom Hincapie mener, han havde benene til at følge Canncellara og Boonen, så kan sådanne fantasier relativt let afvises, ved henvisning til, at Hincapie end ikke var i stand til at følge Philippe Gilbert og Björn Leukemans, da de rykkede. Desværre George, monomenter tilgodeser de modige, de der skaber deres eget held.

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
INFO
Optakter
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

Annonce

Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye

Annonce

Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Følg Lunds trøjeforsvar og det schweiziske bjergslag
Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt

Annonce

Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar

Annonce

Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag

Annonce

Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024

Annonce

Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
VIS FLERE

Annonce