Prøv vores nye app
10. april 2009 12:200
af Mikael Bay

Klassikersæsonen når sit højeste, når Paris - Roubaix skydes i gang på søndag. Løbet er kendt for sine mange øgenavne, men uanset hvilket man synes er det mest rammende, så er alle enige om, at det er det mest specielle løb i cykelsporten.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.
Det er umuligt at finde noget, der minder om Paris – Roubaix og efter sigende umuligt at sige noget fornuftigt om løbet, hvis man ikke selv har prøvet at køre det. Det sidste ville dog betyde, at undertegnede skulle slutte med denne sætning, hvilket ville være en kende uhensigtsmæssigt.
Samtidig markerer løbet også afslutningen på den del af sæsonen, der involverer kørsel på brosten, selvom der alligevel køres enkelte mindre løb både i resten af foråret og i efteråret, hvor brosten indgår i ruteplanlægningen. Brostenene fylder uendeligt lidt i den samlede cykelsæson, hvis man kun kigger på det tidsmæssige aspekt, men det fortæller kun den halve sandhed om en del af sporten, der for mange fans udgør den mest interessante måned. Efter Paris- Roubaix overlades scenen til de lettere ryttere, der kan køre i bjerge, mens rytterne fra brostenene enten bliver vandbærere eller for de enkelte helt store stjerners vedkommende ryttere, der skal bruge resten af sæsonen til at jagte etapesejre.

Løbet præges af sin helt egen historie, der går tilbage til 1896. Sammenligner man resultatlisten med den for Tour de France finder man kun navne som Bernard Hinault og Eddy Merckx fra nyere tid, og ellers er det tunge ryttere som Tom Boonen, France Ballerini og Johan Museeuw, der står for sejrene. Sidste år vandt Tom Boonen efter overlegent at have slået Fabian Cancellara og Alessandro Ballan i spurten i Roubaix.

For at føje til løbets særpræg er det nok også det løb i kalenderen, hvor vejret har den største betydning for udfaldet. Regner det bliver brostenene glatte og helt forfærdelige at køre på, men heller ikke tørvejr er godt for så stiger støvskyerne op til stor gene for rytterne. Et regnvejr dagen før og så tørvejr på selve dagen giver det bedste forudsætninger for de fleste ryttere, men der findes selvfølgelig dem, der foretrækker, at det hele bliver mudret til så det bliver alles kamp mod alle. Vejrudsigten lover blandet vejr med lidt vind, men det kan jo nå at ændre sig.

Ruten
Paris – Roubaix minder i sin opbygning meget om Ronde van Vlaanderen. Den første del af løb er stort set flad og uden udfordringer, hvilket giver gode muligheder for et udbrud til at komme af sted. Derefter begynder den første udskilning med nogle udfordrende stykker vej indtil finalen indledes langt udefra. Den resterende del af løbet er det mere eller mindre et udskilningsløb, hvor der konstant ryger folk fra fronten indtil kun de stærkeste er tilbage.

Der er også én afgørende forskel. Mens det i Ronde van Vlaanderen er kombinationen af stigninger og brosten, der gør forskellen, så er Paris – Roubaix uden egentlige bakker. Til gengæld er kvaliteten af brostensstykkerne i Paris – Roubaix meget dårligere og det er disse stykker, der til sidst dræner rytterne for kræfter, hvilket engang imellem giver disse fantastiske billeder, hvor enkelte ryttere stort set står stille, selvom der ikke er nogen hældning på vejen.

Rytterne starter om morgenen i Campiègne og Paris indgår ikke i løbet andet end i navnet som det ses i så mange franske løb. Herfra går det stort set mod nord/nordvest hele dagen og det første brostensstykke starter efter 98 kilometer. I alt 27 stykker brosten skal rytterne henover og de første stykker er faktisk ganske hårde selvom de selvfølgelig ligger så langt fra mål, at der ikke vil blive angrebet. Til gengæld begynder positionskampen allerede på dette tidspunkt, så hjælperne skal allerede være klar.

Det bliver alvor på det 10. og 11. stykke, Haveluy og Trouée d’Arenberg. Sidstnævnte hedder på dansk Arenberg-skoven og så bør alle cykelkendere være klar over, at der er tale om et af sportens mest mytologiske steder. Selvom der findes værre strækninger i løbet, så findes scenariet i skoven med tilskuerne og rytterne, der kører på kryds og tværs af hinanden næppe mere spektakulært, hvorfor ingen skal snyde sig selv for de 2,4 kilometers drama. Arenberg bliver brugt til at lave den første større frasortering i feltet, en god mulighed for de stærke hold til at sortere en række af de andre kaptajners hjælperyttere fra, så de ikke bliver en faktor længere fremme i løbet.

Efter Arenberg kommer brostenene med omkring fem kilometer mellem hinanden, hvilket gør at der ikke bliver mange pauser for de ryttere, der kæmper for at hænge på. De rigtig svære punkter hedder Mons-en-Pévèle (210 km), Bourghelles à Wannehain (235 km igen) og Camphin-en-Pévèle (240 km), men angrebet kan blive sat ind hvor som helst og også stykket Orchies (199 km) har vist sig at være et afgørende punkt, selvom selve brostenene ikke er rangeret i de høje kategorier.

Det helt afgørende stykke er Carrefour de l’Arbre (242 km), hvor den sidste mulighed for at angribe er til stede. Det er samtidig nok det værste stykke overhovedet i løbet og alle er så trætte på dette tidspunkt, at det handler om ren overlevelse. Klarer man dette stykke byder de sidste tre stykker ikke på nogen større udfordring og så gælder det ellers bare om at komme til Roubaix, hvor den legendariske velodrom udgør scenen for slutningen af løbet.

Favoritterne
Det er svært at komme udenom, at sidste års vinder Tom Boonen (Quick-Step) er den helt store favorit til at gentage sejren. Tom Boonen har haft en noget stille sæson på brostenene hidtil, hvor det kun er blevet til sejr i Kuurne-Brussel-Kuurne, men det kan til dels forklares med, at mange af Boonens holdkammerater har været i afgørende udbrud, hvorfor han i stedet har brugt sine kræfter defensivt. Der er i hvert fald næppe tvivl om, at Boonen har formen og holdet til at sætte sig igennem og skulle han svigte, så står holdkammeraten og vinderen af Ronde van Vlaanderen, Stijn Devolder, klar til at tage over. De to bakkes op af de tre meget kompetente hjælperyttere Kevin van Impe, Matteo Tosatto og Sylvain Chavanel, der formentlig får til opgave at splitte feltet op ved Arenberg og sætte tempoet derefter.

Team Columbia ligner en førsteudfordrer til Quick-Step. I Milano – San Remo tog Mark Cavnedish holdets første sejr i en klassiker og i onsdag fulgte det norske kæmpetalent Edvald Boasson Hagen op med en overbevisende sejr i Gent – Wevelgem. Alligevel er der mest grund til at tro, at det i stedet bliver George Hincapie, Bernard Eisel og særlig Markus Burghardt, der skal stå for det store resultat på søndag, hvilket vidner om bredden på det amerikanske hold.

Bredden har Cervelo også og det bliver interessant at se, hvordan Thor Hushovd har det efter styrtet i Ronde van Vlaanderen. I Gent - Wevelgem lykkedes det holdet at ødelægge en ellers fantastisk situation, hvor hele holdet var i udbrud, og det virker som om, at den sidste råstyrke hos flere af holdets ryttere mangler. Andreas Klier, Roger Hammond og forårets helt store sensation Heinrich Haussler er de bedste bud selvom jeg nu tvivler på om sidstnævnte har kræfter til at holde hele vejen.

For Silence-Lotto og Rabobank er det sidste chance for at få noget ud af en skuffende brostenssæson. Leif Hoste og Johan van Summeren skal forsvare Silence-Lottos ære, men på papiret ligner det ingen match for Quick-Step, mens Rabobank sætter sin lid til at Juan Antonio Flecha endelig rammer dagen.

Den måske største individuelle udfordrer til Tom Boonen er Filippo Pozzato (Team Katusha). Som man så i Ronde van Vlaanderen, så kan Pozzato være nok så stærk, men hvis holdet ikke kan hjælpe ham i de afgørende situationer, så kan det være lige meget. En i onsdags stærkt kørende Robbie McEwen ville klæde på holdet, men han ser i skrivende stund ikke ud til at være med.

Ellers kan ryttere som Martijn Maaskant (Garmin-Slipstream), Manuel Quinzato (Liquigas) og Gregory Rast (Astana) godt sidde med i finalen og så bør det bemærkes at verdensmesteren og sidste års nummer tre, Alessandro Ballan (Lampre), er til start, selvom det i samme øjemed bør nævnes, at han må være et stykke fra topformen.

Team Saxo Bank lignede også et hold langt fra topformen for to uger siden, men man har alligevel formået at redde noget af æren i brostenssæsonen med gode resultater i Ronde van Vlaanderen og Gent – Wevelgem. Desuden gør holdet det per definition altid godt i Paris – Roubaix, hvor det er blevet til to sejre inden for de sidste tre år. Matti Breschel ligner den oplagte kaptajn, men også Matt Goss viste stærk kørsel i Gent – Wevelgem, hvor han sluttede som nummer tre. Desuden var det værd at bemærke at både Fabian Cancellara og Kurt Asle Arvesen så godt ud i Gent – Wevelgem, så det lover godt for en fin indsats selvom den oplagte vinderkandidat mangler. Udover Matti Breschel, så stiller tre andre danskere til start for holdet, nemlig Lars Bak, Kasper Klostergaard og Anders Lund, men skal realismen bevares, så vil de kun gøre sig bemærket, hvis de bliver en del af det udbrud, der med sikkerhed vil køre i starten af løbet.
Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
INFO
Optakter
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024

Annonce

Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Sådan vandt dansk stortalent for anden dag i træk

Annonce

Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk

Annonce

Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

Annonce

Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app

Annonce

Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

Annonce

Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
VIS FLERE

Annonce